اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

خاورمیانه – زنگ خطر در هوای داغ: والری بورت، برگردان: ا. م. شیری

خاورمیانه – زنگ خطر در هوای داغ

نوشته: والری بورت (VALERY BURT)

برگرفته از: بنیاد فرهنگ راهبردی

برگردان: ا. م. شیری

https://eb1384.wordpress.com/2024/06/11

٢٢ خرداد- جوزا ١۴٠٣

اسرائیل قصد دارد یک جبهۀ دیگر، اما بسیار خطرناک باز کند.(والری بورت)

 از آنجائیکه جناب بورت روایت‌های رسمی جریان اصلی- غرب و اسرائیل را مبنای این تحلیل خود قرار داده و می‌نویسد «اسرائیل به انجام عملیات ضدتروریستی مجبور شد…»، در واقع، ضمن تأئید ادعای منسوخ غرب و اسرائیل مبنی بر «حق اسرائیل در دفاع از خود»، در عین حال که حماس را یک گروه تروریستی تندرو تعریف می‌کند، بلحاظ حقوقی نیز آن را مسئول عواقب فاجعه‌بار هجوم لشکر جهود به غزه می‌داند. بنابراین، مقالۀ حاضر آقای بورت هم با یافته‌ها، مطالعات، تحلیل و بررسی‌ها مترجم مقاله (من) در تضاد کامل قرار دارد و هم با واقعیات شدیداً امنیتی، نظامی و تروریستی دولت یهود! اما در ارتباط با قصد اسرائیل برای گشایش یک جبهۀ جنگ دیگر با حزب‌الله لبنان و حمایت‌های ایران از آن، نکات بسیار قابل تأملی را بیان می‌کند.(ا. م. شیری)

***

اوضاع در مرز اسرائیل و لبنان همچنان رو به وخامت است. حزب‌الله سرزمین‌های کشور یهودی را گلوله باران می‌کند، اسرائیل با حملات توپخانه‌‌‌ای و موشکی پاسخ می‌دهد. اما روز گذشته، تل آویو از زبان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، علناً اعلام کرد که کاسۀ صبرش پر شده است. نخست وزیر گفت که ما برای اقدام بسیار قدرتمند آماده هستیم. به هر طریقی، ما در شمال امنیت برقرار خواهیم کرد».

هرزی هالوی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اسرائیل، سخنان نتانیاهو را تکرار کرد و از آمادگی نیروهای اسرائیل برای آغاز عملیات زمینی خبر داد. این را بسیج نیروهای ذخیره که در نتیجۀ آن ۵٠ هزار نفر به ارتش اسرائیل خواهند پیوست، نشان می‌دهد.

در نگاه اول، اقدامات اسرائیل غیرمنطقی به نظر می‌رسد. زیرا، تقریباً با همۀ همسایگان خود در حال جنگ است، به حماس در نوار غزه و به شبه‌نظامیان طرفدار ایران در سوریه حمله می‌کند. اخیراً، نیروهای پدافند هوایی یک حمله گستردۀ ایران را که تهدید به استفاده از اقدامات شدیدتر علیه دشمن دیرینه آن بود، دفع کردند.

علاوه بر این، تنش در کرانۀ باختری، که اعتراضات فلسطینی‌ها ادامه دارد، همچنان تشدید می‌شود. گروه‌های مختلف تندرو در کشورهای مختلف خاورمیانه، از جمله حوثی‌های یمن  برای اسرائیل دندان تیز می‌کنند. و در این شرایط دشوار، تل‌آویو در آستانۀ گشایش یک تئاتر دیگر از عملیات نظامی است! دولت اسرائیل تقریباً دیوانه به نظر می‌رسد. اما، گمان نمی‌رود که نتانیاهو و کل اعضای کابینۀ او دیوانه شده باشد.

قبل از همه، این اساساً بمعنی تمایل به دست زدن به هر کار است. حزب‌الله در اکتبر سال گذشته حملات خود را به خاک اسرائیل تشدید کرد. رهبران تندرو ادعا می‌کنند که این پاسخی است به اقدامات ارتش اسرائیل در غزه و می‌گویند تا زمانی که اسرائیلی‌ها از جنگ در این بخش دست برندارند، این کار ادامه خواهد داشت.

چنین اقداماتی باعث خسارات معنوی و مادی جدی می‌شود. حدود ٧٠ هزار نفر از ساکنان مناطق مرزی اسرائیل مجبور به تخلیه شده، بسیاری از شهرک‌ها ویران گردیده است.

در عین حال، ساکنان لبنان نیز از حملات تلافی‌جویانه ارتش اسرائیل رنج می‌برند. از میان آن‌ها افرادی کشته و مجروح می‌شوند. بیش از ٩٠ هزار نفر از مناطقی شدند که رگبارهای مرگبار در آن‌ها می‌بارد، مجبور به فرار شده است.

هیچ راهی برای خروج از این بن بست دیده نمی‌شود. واضح است که اسرائیل عملیات در نوار غزه را متوقف نخواهد کرد و تا نابودی کامل حماس به عملیات نظامی خود ادامه خواهد داد. تل آویو واقعاً به این سمت حرکت می‌کند. سازمان تروریستی تندرو متحمل خسارات جدی شده، زیرساخت‌های آن ضعیف شده است.

با این حال، غیرنظامیان در غزه بسیار بیشتر از شبه‌نظامیان جان خود را از دست می‌دهند، و این باعث خشم قابل توجهی در جهان شده است. کشورهای بیشتری اقدامات اسرائیل را به عنوان نسل‌کشی به رسمیت می‌شناسند. اما در عین حال، به نوعی «فراموش می‌شود» که جنگ دیگری در خاورمیانه با حمله وحشیانه و غیرقابل تحریک حماس علیه غیرنظامیان اسرائیلی آغاز شده است. در نتیجه، افراد زیادی کشته شدند، به اسارت گرفته شدند و به مکان نامعلومی انتقال یافتند. با این حال، تروریست‌ها از اتهامات جدی فرار کردند. و حتی کار به جایی نرسید که اقدامات حماس به طور قاطع محکوم شود.

اسرائیل به انجام عملیات ضدتروریستی مجبور شد که به مرور زمان به یک جنگ تمام عیار فراروئید. تلفات عظیم غیرنظامیان و تخریب تقریباً کامل امکاکن غیرنظامی پیامدهای آن بود.

به این دلیل، معقول است که نه تنها اسرائیل دیوانه، بلکه حماس غیرانسانی را نیز محکوم کنیم. و البته برای متوقف کردن هر چه زودتر خشونت باید سعی کرد. زیرا، تعداد قربانیان فلسطینی در حال افزایش است. سرنوشت گروگان‌های اسرائیلی هنوز روشن نیست…

پیش‌بینی اینکه چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد، دشوار نیست. اسرائیل نه تنها به جنگ علیه حماس ادامه می‌دهد، بلکه دیگر نمی‌تواند تهدیدهای حزب‌الله را که بی‌صبرانه تلاش می‌کند، حساب خود را با اسرائیل «تسویه» کند، نادیده بگیرد. بدیهی است که اقدامات هر دو طرف مانند مقدمه‌‌چینی برای یک جنگ بزرگ است.

این ممکن است تصمیم قاطع تل‌آویو برای سرکوب حزب‌الله باشد. موفقیت نوید صلح کامل یا نسبی برای اسرائیل برای مدت طولانی و ایجاد یک «منطقۀ امنیتی» از همان نوع که قبل از سال ٢٠٠٠ وجود داشت، لازم است. اما برای انجام این کار، باید بیشتر فداکاری‌ کند و شوک‌های جدیدی را در اقتصادی که در حال حاضر به شدت تضعیف شده، تحمل کند.

اما حتی در این مورد نیز هیچ تضمینی برای پیروزی اسرائیل وجود ندارد. به گزارش سی‌ان‌ان، حزب‌الله، یک گروه کاملا مسلح است که به شدت از طرف ایران حمایت می‌شود و در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار، می‌تواند دردسرهای زیادی برای اسرائیل ایجاد کند. به خصوص اگر حامی آن به کمک حزب‌الله بیاید. با کمک ایران شبه‌نظامیان سوریه و یمن می‌توانند به لبنان وارد شوند.

تهران پیش از این با صدور بیانیه‌ای نسبت به انجام عملیات نظامی به تل‌آویو هشدار داد: «در حالی که نتانیاهو ممکن است به دنبال تشدید بحران و گسترش دامنۀ جنگ برای حفظ قدرت خود باشد، حاکمان رژیم صهیونیستی و حامیان آن به خوبی می‌دانند که اگر در نبرد با حماس شکست بخورند، در رویارویی با حزب‌الله که از نظر قدرت نظامی از حماس بسیار قوی‌تر است، متحمل شکست دردناک‌تری خواهند شد».

حییم تومر، رئیس سابق ادارۀ اطلاعات و عملیات ویژۀ اسرائیل، ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت کنونی، گفت که درگیری با حزب‌الله برای ثبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور خطرناک است. همۀ دشمنان به یکباره به اسرائیل بشدت ضعیف و زخمی حمله خواهند کرد. و شکی نیست که حمله توسط ایران هدایت خواهد شد که با خشم پنهان منتظر زمان است. در این صورت، حتی حمایت آمریکا و بقیۀ کشورهای غربی گریز از فاجعه را تضمین نخواهد کرد.

یک یادداشت دیگر. آویگدور لیبرمن، عضو کنیست معتقد است که ایران می‌تواند در دو سال آینده ضربۀ مهلکی به خاک اسرائیل وارد کند. به نظر او، کشورش از چند جبهه مورد حملۀ ده‌ها هزار موشک قرار خواهد گرفت – معلوم است، که تهران برای ایجاد یک «هولوکاست جدید» آماده می‌شود.

لیبرمن معتقد است که اگر ایران اجازۀ ساخت یک «چتر هسته‌ای» داشته باشد، ممکن است به انجام چنین اقدامی«هولوکاست جدید»تصمیم بگیرد. لازم به یادآوری است که اسرائیل عزم خود را برای نابودی تأسیسات هسته‌ای دشمن خود چندین بار اعلام کرده است.

شاید تل‌آویو هم اکنون نیز از چنین اقدامی چشم‌پوشی نکرده باشد. اما پاسخ پشیمان‌کنندۀ تهران می‌تواند فکر حمله به تأسیسات هسته‌ای را از سر مقامات اسرائیل بیرون کند. به طور کلی، ساکنان اسرائیل نمی‌توانند از اضطراب دائمی در چنین فضای داغ بگریزند. این نگرانی را گزارش‌های نظامی از مناطق مختلف تقویت می‌کند.

برگرفته از: بنیاد فرهنگ راهبردی

٢٢ خرداد- جوزا ١۴٠٣

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

اطلاعات

این ویودی در 12 جون 2024 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , برچسب خورده.