اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

فراخوان برای مبارزه علیه نسل‌کشی در فلسطین و جنگ‌افروزی رژیم‌های اسرائیل و جمهوری اسلامی

فراخوان برای مبارزه علیه نسل‌کشی در فلسطین و جنگ‌افروزی رژیم‌های اسرائیل و جمهوری اسلامی

در اواسط ماه آوریل ‌که دولت آپارتاید اسرائیل به‌خاطر جنایت‌های فاحش ضدبشریت و جنایت‌های جنگی چند ماهه، از همه سو زیر فشار گسترده‌ی افکار عمومی جهانی بود جمهوری اسلامی شب شنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳، با بهره‌گیری از نقض مقررات بین‌المللی دیپلماتیک در حمله‌ی اسرائیل به کنسول‌گری جمهوری اسلامی در دمشق، به یاری درآمد و با روانه‌کردن موشک‌ها و به خاک اسرائیل راه فرار از تنگنا را برای اسرائیل باز کرد. گرچه اسرائیل هم در پی آن نقاطی را در خاک ایران مورد حمله قرار داد، «خطر بروز و گسترش جنگ منطقه‌ای بین اسرائیل و جمهوری اسلامی» به اسرائیل کمک کرد تا خود را از زیر فشار بیرون بکشد و توجه جهانیان را از جنایت در غزه به‌سوی جمهوری اسلامی برگرداند. بهتر از این نمی‌شد بر جنایت‌های اسرائیل و نسل‌کشی مردم فلسطین پرده افکند و به آرمان مردم فلسطین خیانت کرد.

نزدیک به هفت ماه از حمله‌‌ی ۷ اکتبر «حماس به اسرائیل» می‌گذرد. در این حمله شماری از غیرنظامیان به‌دست مهاجمان و شماری نیز در آتش‌باری تانک‌ها و بال‌گردهای اسرائیلی کشته شدند؛ شماری نظامی اسیر شدند و شماری غیرنظامی نیز به‌گروگان گرفته شدند. هر مبارز آگاهی با حمله به غیرنظامیان و گروگان‌گرفتن آن‌ها مخالف است و آن را محکوم می‌کند. با این حال، شاید یادآوری دو نکته ضروری است.

نخست: فاجعه در فلسطین و کشتار غیرنظامیان نه در ۷ اکتبر بلکه ۷۶ سال پیش در سال ۱۹۴۸ آغاز شد.

دوم: اکنون کاملاً مشخص و آشکار شده که دولت اسرائیل از یک سال پیش از آن از احتمال چنین حمله‌ای آگاه بوده است. در این چند ماه، دولت آپارتاید اسرائیل نسل‌کشی و پاک‌سازی‌ قومی فلسطینیان را در غزه و کرانه‌ی باختری پی گرفته است: کشتار ده‌ها هزار کودک و زن و مرد فلسطینی که کماکان ادامه دارد؛ آواره‌کردن دو میلیون فلسطینی و ویران‌کردن خانه و کاشانه‌‌اشان؛ در معرض قحطی و گرسنگی قرار دادن آن‌ها؛ دستگیرکردن چندین هزار فلسطینی علاوه بر هزاران تن که از پیش در اسرائیل زندانی بودند؛ کشتن چند صد فلسطینی در کرانه‌ی باختری و مصادره‌ی زمین‌ها و خانه‌های بسیاری دیگر، تجاوز به زنان و دختران، کشتن هفت امدادگر از شهروندان آمریکا، کانادا، بریتانیا، لهستان و استرالیا، اعدام صحرایی صدها فلسطینی و دفن آن‌ها در گورهای دسته‌جمعی … فهرست جنایت‌های فاحش اسرائیل، به گواهی کارشناسان مستقل حقوق بشری، پایانی ندارد.

راه مبارزه با جنگ‌افروزان چیست؟

 آشکار است که دولت‌های بزرگ غربی که در نسل‌کشی شریکِ جرم هستند از پشتیبانی از اسرائیل و جنایت‌های آن دست نخواهند کشید. ارسال اسلحه‌ی فراوان به این دولت آپارتایدی لحظه‌ای قطع نشده است. ‌بهانه‌ی مقابله با «یهودی‌ستیزی» امروز به محدودکردن آزادی بیان در آمریکا و اروپا انجامیده است. شورای امنیت سازمان ملل که موظف است حکم‌های دیوان بین‌المللی دادگستری و قطعنامه‌ی آتش‌بس خود این شورا را به اجرا بگذارد، در مورد اسرائیل با بن‌بستِ همیشگیِ مخالفت آمریکا روبه‌رو است.

با تمام این‌ها، در ماه‌های اخیر، مبارزه‌ی وجدان‌های بیدار جهانیان و پشتیبانی افکار عمومی مردمی به موفقیت‌های سیاسی مختلفی در سطح بین‌المللی در دفاع از مردم بی‌دفاع فلسطین انجامیده است. شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل به‌خاطر نسل‌کشی در دیوان بین‌المللی دادگستری به صدور حکمی انجامید که رخ‌دادن «نسل‌کشی در غزه را باور‌پذیر» دانست. با این‌که دیوان بین‌المللی دادگستری نمی‌تواند حکم خود را به‌مورد اجرا بگذارد، حُسن این حکم آن بود که دولت‌های پشتیبانِ جنایت‌های اسرائیل را از شهرت‌یافتن به مشارکت در جنایت نسل‌کشی نگران کرد. در پی آن، دولت نیکاراگوئه از دولت آلمان به‌خاطر یاری به اسرائیل در نسل‌کشی به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت کرد. گزارش‌گر ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی هم اعلام کرد جنایت نسل‌کشی علیه فلسطینیان رخ داده است.

مخالفت روبه‌فزونی مردم آمریکا، به‌ویژه جوانان، با سیاست رسمی دولت آمریکا درباره‌ی اسرائیل، و مخالفت‌ها و اعتراض‌های میلیونی در اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی، آسیا و آفریقا ‏با جنایت‌های اسرائیل ــ ‏که یادآور اعتراض‌های باشکوه و عظیم مردم جهان علیه جنگ ویران‌گر و خانمان‌سوز آمریکا در ویتنام و اعتراض‌های گسترده‌ی ‏خواهان خلع‌سلاح اتمی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی هستند ــ حتی باعث تغییر جهتی هرچند کم در گفتار رهبران برخی از دولت‌ها و نیز در گزارش‌دهی کاملاً یک‌جانبه‌ی رسانه‌های بزرگ شده‌اند.

 به‌نظر ما، امضاکننده‌گان این فراخوان:

ــ درگیری میان دو رژیم جنایت‌کار جمهوری اسلامی و اسرائیل که هر یک در قلمروی خود به سرکوب و کشتار دست می‌زند، هم‌چون هر جنگ دیگری بیش و پیش از همه به ستم‌دیدگان و محرومان ضربه‌های اساسی خواهد زد و وظیفه‌ی همه‌ی آزادی‌خواهان مخالفت با جنگ و هر دو رژیم جنگ‌طلب و تمام پشتیبانان آن‌ها است. این واقعیت را نیروهای سرکوب‌گر جمهوری اسلامی چند ساعت پیش از حمله به اسرائیل با تشدید دوباره‌ی جنگ گسترده علیه زنان تسلیم‌ناپذیر ایران و دستگیری صدها تن با استفاده از شوک الکتریکی و ضرب‌وجرح گسترده‌ی مردم به‌روشنی به‌نمایش گذاشتند.

ــ تجربه‌ی چند ماه اخیر هم نشان می‌دهد که گسترش اعتراض‌های مردمی علیه حاکمانِ پشتیبان نسل‌کشی می‌تواند ماشین کشتار جمعی دولت آپارتاید اسرائیل را متوقف کند و به موفقیت در مبارزه با جنایت‌های ضدبشریت و جنایت‌های جنگی اسرائیل و قدرت‌های جهانی پشتیبان آن بیانجامد.

 

——————————-

لطفاً تا ساعت ۲۴ جمعه ۳ مه ۲۰۲۴ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) به‌وقت اروپای مرکزی نام خود را در  زیر این فرم بنویسید یا نام خود را به این نشانی اطلاع دهید:

farakhanha.emza@gmail.com

برای پیش‌گیری از اشتباه، سعی کنید نام‌ها را به فارسی بنویسید.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdGeCrg5T0Yed1Xss3W3gyxOoRYIDBlRvEMB4VNJ7de1U8Z2w/viewform

اطلاعات

این ویودی در 1 مِی 2024 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , برچسب خورده.