اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

اخباروگزارش های کارگری 11 اردیبهشت ماه 1403 – گفتگوی رادیو پیام کانادا با علی نجاتی فعال کارگری بمناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر

اخباروگزارش های کارگری 11 اردیبهشت ماه 1403

– چهاردهمین هفته اعتصاب غذا زندانیان در سە‌شنبه‌های #نه_به_اعدام
هر ۶ ساعت یک اعدام…
– سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه)
بازداشت 3 بازنشسته حق طلب مقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعی  استان خوزستان
تجمع کارگران بازنشسته مازندران مقابلمقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعیاستان درساری
– ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کاغذ پارس نسبت به سطح پایین حقوق و عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان بابرپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش
– تجمع اعتراضی کارکنان شرکت پخش فراورده های نفتی تهران نسبت به تغییر محل کار
– پیام انجمن صنفی معلمان کوردستان – سنندج پس ازبرگزاری سومین دورە انتخابات
– فراخوان گردهمایی روز جهانی کارگر در هفت تپه
– 12زندانی سیاسی از زندان اوین:
اول ماه مه روز جهانی کارگر فرخنده باد!
– برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در سنندج توسط فعالین حقوق زنان – سنه
– بیانیه کانون نویسندگان ایران به مناسبت یکم مه، روز جهانی کارگر
-بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر
– بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر
– تجمع اعتراضی مال باختگان زمین‌های هفت‌آسیاب سنندج نسبت به بلاتکلیفی30 سالهمقابل استانداری کردستان
– اعتصاب جمعی از طلا فروشان بازاراصفهان ،تبریز و تهران دراعتراضبه مقررات مالیاتی دولت
– قطع کامل تماس تلفنی توماج صالحی و بازخواست هر زندانی که با او حرف بزند
– بازداشت معلم و روزنامه‌نگار دلفانی 
– با پایان ۱۰ روز  مرخصی درمانی عزیز قاسم زاده به زندان لاکان رشت بازگشت
– کانون نویسندگان ایران:
فشار نهادهای امنیتی بر عوامل تولید فیلم «دانه انجیر مقدس»
– محکومیت محمدحسین موسوی حبیبی دانشجوی کارشناسی جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی به یک ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات
– دو ترم محرومیت از تحصیل و محرومیت دائمی از خدمات رفاهی محمد سیدعبودی دانشجوی ورودی ۱۴۰۱ کارشناسی مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر
– آزادی دینا قالیباف با قید وثیقه
– آزادی فهیمه سلطانی فعال دانشجویی از زندان دولت آباد اصفهان
– خودکشی یک پزشک بیمارستان جاسک دراعتراض به شرایط سخت کاری
– جان باختن یک کارگر درمرغداری گیلان غرب براثر برق‌گرفتگی

*چهاردهمین هفته اعتصاب غذا زندانیان در سە‌شنبه‌های #نه_به_اعدام

هر ۶ ساعت یک اعدام…

امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ زندانیان سیاسی در زندان‌های اوین (بند زنان،۴،۶و۸)، قزلحصار، مرکزی کرج، خرم‌آباد، خوی، نقده، سقز و مشهد در اعتراض به اعدام‌ها در ایران برای چهاردهمین هفته در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

زندانیان اعتصابی این هفته در اعتراض به اعدام‌های اخیر (هر ۶ ساعت یک نفر در ایران حلق‌آویز می‌شود) اعتصاب کردند.

زندانیان خطاب به نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی _که برای محکوم کردن این احکام ضدبشری دنبال مدرک می‌گردند_ می‌گویند که با هر ۶ ساعت مماشاتِ شما جان یک جوان در ایران گرفته می‌شود و توماج صالحی‌ها در صف اعدام هستند. زندانیان سیاسی از همه‌ی وجدان‌های بیدار می‌خواهند که صدای زندانیان اعدامی و خانواده‌های‌شان باشند.

لازم به ذکر است روز یکشنبه ۹ اردیبهشت زندانیان سیاسی در #زندان_قزلحصار _ با انتشار بیانیه‌ای حکم اعدام #توماج_صالحی #حبیب_دریس #عباس_دریس #مجاهد_کورکور و … را محکوم کرده و اشاره کردند به اینکه» حکم توماج تنها کوه یخ اعدام‌ها در این اقیانوس خون است».

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

#اعدام_قتل_عمد_دولتی_است

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان کشوری نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه)

بازداشت 3 بازنشسته حق طلب مقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعی  استان خوزستان

تجمع کارگران بازنشسته مازندران مقابلمقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعیاستان درساری

1- گزارش تجمع سه شنبه‌های اعتراضی بازنشستگان استان خوزستان / اهواز

درود بر یاران و دوستان

امروز ۱۴۰۳/۲/۱۱ مصادف با روز ملی #کارگر تجمع اعتراضی طبق  اصل ۲۷ قانون اساسی راس ساعت ۹صبح درب اداره کل سازمان تامین اجتماعی  استان خوزستان با حضور جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی و  فرهنگیان عزیز برگزار شد

در این تجمع خواسته های صنفی ، اعتراض به فقر ، تورم  و اختلاس فریاد زده شد و در حمایت از #توماج_صالحی که یک خواسته ی اجتماعی و مدنی می باشد شعارهایی داده شد که گویا به مزاج حراستی ها خوش نیامد و خواستار جمع کردن بنر های مربوط به تو ماج عزیز شدند….

اما تجمع کنندگان بدون ترس و واهمه در مقابل این خواسته ی آنها ایستادگی کردند و تا پایان تجمع یعنی ساعت ۱۰ و نیم ، هم نام  توماج و آزادی ایشان را در کنار خواسته های خود فریاد زدند و هم بنرهای پسر ایران را بر افراشته نگه داشتند.

پس از پایان تجمع آقای کامروا فعال صنف کارگران و آقای نوچیان وهمسر ایشان بانو مریم زلکی. از اعضای کانون صنفی فرهنگیان با ضرب و شتم بازداشت شدند.

2- تجمع کارگران بازنشسته مازندران مقابلمقابل اداره کل سازمان تامین اجتماعیاستان درساری

در این تجمع که حدودا ۱۰۰ نفر شرکت داشتند ضمن تجلیل از روز کارگر بازنشستگان مطا لبات خود را مطرح کردند وخواهان اجرای ماده ۹۶ شدند .

شعارهای داده شده :

حقوق ما ریالیه ،هزینه ها دلاریه .

فقط کف خیابان ،بدست میاد حقمان

*ادامه اعتراضات کارگران کارخانه کاغذ پارس نسبت به سطح پایین حقوق و عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان بابرپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش

روزسه شنبه 11 اردیبهشت، کارگران کارخانه کاغذ پارس به تجمعشان مقابل فرمانداری شوش در اعتراض به سطح پایین حقوق و عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان ادامه دادند.

یکی از کارگران حاضردرتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: روز کارگر بهترین فرصت برای بیان مشکلاتمان است به همین دلیل امروز (روز کارگر) نیز همانند روز‌های گذشته برای پیگیری مطالباتمان مقابل ساختمان فرمانداری شوش حاضر شدیم.

وی با بیان اینکه کارگران خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه و امنیت شغلی خود هستند، درباره تداوم اعتراض کارگران این کارخانه گفت: تا این لحظه از جانب مدیریت کارخانه و مسئولان اداری شهرستان شوش پاسخ مشخصی به خواسته‌‌ی کارگران داده نشده است.

او با بیان اینکه مدیریت کنونی کاغذسازی پارس به بهانه‌ی اینکه کار را تماما به شرکتِ پیمانکار واگذار کرده، از مسئولیتی که در قبالِ حقوق ممتازه‌ی کارگران دارد، شانه خالیکرده است، افزود: در شرایط فعلی که کارگران در اعتراض هستند از مسئولان توقع داریم که به جای حمایت از مدیریت کارخانه، از او بخواهند با کنار گذاشتن پیمانکار به تعهدات قانونی خود در قبال کارگران و کارخانه عمل کند.

به گفته این کارگر، مطالبات اصلی کارگران کاغذسازی پارس علاوه بر خروج پیمانکار از کارخانه و تغییر قرارداد کار کارگران، راه‌اندازی همه خطوط تولیدی کارخانه است. در عین حال خواستار رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی هستیم.

درهمین رابطه:

ادامه تجمع اعتراضی کارگران کارخانه کاغذ پارس به تجمع اعتراضیشان نسبت به سطح پایین حقوق و عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان مقابل فرمانداری شوش

احضار 12 کارحق طلببه مراجع قضایی و امنیتی

روز دوشنبه 10 اردیبهشت، کارگران کارخانه کاغذ پارس با تجمع مقابل فرمانداری شوش به اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق و عدم تبدیل وضعیت و وعده های توخالی مسئولان ادامه دادند.

براساس گزارش رسانه ای شده،، به‌دنبال تجمعات اخیر کارگران کاغذسازی پارس در اعتراض به نامشخص بودن وضعیت مطالبات خود، شماری از کارگران معترض به مراجع قضایی و امنیتی احضار و برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است.

یک منبع کارگری تعداد کارگران فراخوانده شده را حدودا 12 نفر برآورده کرد و گفت: احضار کارگران به صورت کتبی است وحوالی ساعت 8 صبح سه شنبه 11 اردیبهشت ماه باید در محل اعلام شده حاضر باشند.

*تجمع اعتراضی کارکنان شرکت پخش فراورده های نفتی تهران نسبت به تغییر محل کار

روز سه شنبه 11 اردیبهشت، کارکنان شرکت پخش فراورده های نفتی تهران برای اعتراض به تغییر محل کار ازساختمان شرکت پخش منطقه تهران واقع در خيابان بهار به انبار نفت شركت ملی واقع در باقر شهردست به تجمع زدند.

از چاله به چاه، تدبیری بی‌تدبیر…

در پی درخواست کمک برای نجات از ساختمان درحال ریزش پخش بهار دستور آنی «انتقال به ساختمان‌های فوق فرسوده‌ای واقع در بلوار انبار نفت ری» (محدوده باقر شهر)صادر شد که از پانزده سال پیش تخلیه بوده و فرسوده!

از آلودگی هوای شدید، نبود دسترسی آسان به وسایل نقلیه، وجود سگ‌های ولگرد که هر روز بر تعدادشون افزوده می‌شود که بگذریم، روزانه حدود ۲۵۰ ارباب رجوع چه گناهی کرده‌اند که برای دریافت پاسخ مشکلاتشان و رسیدگی به امور خود می‌باید نصف روز را در مسیر باشند تا تازه به محل درنظر گرفته شده برسند؟!

آن‌هم محلی که به خاطر شرایط امنیتی و تردد بی‌شمار نفتکش‌ها حتی اجازه پارک خودرو در اطراف را ندارند!!

برگرفته ازشبکه های اجتماعی

*پیام انجمن صنفی معلمان کوردستان – سنندج پس ازبرگزاری سومین دورە انتخابات

درود بە فرهنگیان عزیز

ضمن تبریک بە شما همکاران محترم برای حضور آگاهانە و مسئولیت‌پذیری کم نظیرتان در سومین دورە انتخابات انجمن صنفی معلمان کوردستان (شاخە سنندج) خوشبختانە با همت شما و کاردانی دوستان برگزار کنندە این انتخابات بە نحوی شایستە و با وجود تمام موانع و کارشکنی‌ها برگزار گردید.

   همانطور کە مستحضرید در جریان برگزاری این پروسە دموکراتیک و قانونی کاک #خالد_احمدی یکی از همکاران شریف و خوشنام شهرمان بە ناروا بازداشت شد، اما خوشبختانە بعد از یک شب بازداشت آزاد شدە و مایە مسرت جامعە معلمان گردید.

   این واقعە نشان داد انجمن صنفی معلمان قائم بە شخص نیست. ایشان بعد از آزادی وقتی در جریان برگزاری انتخابات و متوقف نشدن این پروسە قانونی قرار گرفتند. ضمن تشکر از دوستان هیات اجرایی و نظارت از انجام شایستە انتخابات اظهار خوشحالی کردند.

انجمن صنفی معلمان کوردستان – سنندج، ضمن تبریک آزادی کاک #خالد_احمدی و برگزاری انتخابات دموکراتیک سومین دورە انجمن، بە جامعە فرهنگیان سنندج تبریک گفتە و منتظر اعلام نظر نهایی هیات برگزارکنندە خواهد بود.

*فراخوان گردهمایی روز جهانی کارگر در هفت تپه

با سلام به همه همکاران. به مناسبت روز جهانی کارگر به مدت نیم ساعت مقابلساختمان مدیریت زیربنایی گرد هم جمع خواهیم شد و از این فرصت قانونی و بدیهی بهره خواهیم برد برای تجدید دیدار و گفتگو درباره این روز مهم و وضعیت شرکت. از همه همکاران دعوت میشود در این گردهمایی کارگری، برحق و قانونی شرکت کنند.

دیدار ما روز جهانی کارگر – چهارشنبه 12 اردیبهشت مطابق با اول ماه مه.

جمعی از کارگران هفت تپه از بخش های مختلف

*12زندانی سیاسی از زندان اوین:

اول ماه مه روز جهانی کارگر فرخنده باد!

امروز در برابر طبقه کارگر ایران وظیفه‌ای بزرگ خودنمایی می‌کند؛ آگاهی از جایگاه خود به عنوان طبقه اجتماعی که وظیفه پیشبرد جامعه در جهت رسیدن به عدالت اجتماعی، رفع استثمار، ستم و تمامی تبعیض‌ها به ویژه تبعیض جنسیتی و اتنیکی، برقراری آزادی سیاسی، پیشگیری از تخریب محیط زیست و جلوگیری از جنگ ویرانگر منطقه‌ای را دارد.

طبقه کارگر ایران، بخشی جدایی‌ناپذیر از طبقه کارگر جهان و دارای تاریخی پر فراز و نشیب از نبرد طبقاتی بوده و در کوران مبارزات، امتیازاتی اساسی کسب کرده و گاه نیز متحمل شکست‌هایی تلخ شده است.

امروز در برابر طبقه کارگر ایران وظیفه‌ای بزرگ خودنمایی می‌کند؛ آگاهی از جایگاه خود به عنوان طبقه اجتماعی که وظیفه پیشبرد جامعه در جهت رسیدن به عدالت اجتماعی، رفع استثمار، ستم و تمامی تبعیض‌ها به ویژه تبعیض جنسیتی و اتنیکی، برقراری آزادی سیاسی، پیشگیری از تخریب محیط زیست و جلوگیری از جنگ ویرانگر منطقه‌ای را دارد.

پس زمان آن فرا رسیده که طبقه کارگر ایران در میدان این مبارزات سرنوشت‌ساز قد علم کرده و جایگاه خود را بازیابد.

با امید به آینده‌ای که با دستان پرتوان طبقه کارگر آگاه ساخته خواهد شد.

ناهید تقوی، فرح (معصومه) نساجی، گلرخ ایرایی، آنیشا اسداللهی، هستی امیری، سیامک ابراهیمی، شاهرخ احمدی، مهران رئوف، کیوان مهتدی، فواد فتحی، مازیار سیدنژاد، مرتضی پروین

*برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در سنندج توسط فعالین حقوق زنان – سنه

امروز سه شنبه ۱۱ اردببهشت برگزاری مراسم روزجهانی کارگر توسط فعالین حقوق زنان -سنندج

با پخش شیرینی ،کارت تبریک ،گل وغذا در میان کارگران ،در چندین منطقه شهر سنندج روز جهانی کارگر را تبریک گفتند

برگرفته از کانال کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

*بیانیه کانون نویسندگان ایران به مناسبت یکم مه، روز جهانی کارگر

یکم مه، روز جهانی کارگر، از راه می‌رسد و در ایران پا به خیابان‌هایی می‌گذارد که این روزها، ویژه‌تر از همیشه، مملو از ماموران انتطامی و امنیتی است؛ صفی که بخشی از دستگاه تحمیل منویات حاکمیت به مردم است، از جمله تحمیل فقر و فلاکت. «روز کارگر» در ایران همواره این صف را در مقابل خود دیده است که چگونه تجمع کارگران را پراکنده و آن‌ها را زده و بسته و بازداشت کرده و نگذاشته است مراسم مستقل خود را برگزار کنند. و اگر مناسبت این روز از اعتراض همبسته‌‌ی کارگران شیکاگو و سرکوب شدید آن به دست پلیس سر برآورده است، کارگران ایران سال‌هاست که در مناسبت «روز کارگر» به‌سر می‌برند. آن‌ها هر روز برای بدیهی‌ترین حقوق خود دست به اعتراض زده‌اند، هر روز سرکوب شده‌اند و هر روز شکست‌ها و پیروزی‌های خود را شمرده‌اند. به این معنا در ایران هر روز، روز کارگر است. تا این وضعیت را دریابیم کافی است بدانیم امسال اولین اعتراض و اعتصاب کارگران در نخستین روز آن، اول فروردین، انجام گرفت: کارگران راه‌آهن خراسان به دلیل پرداخت نشدن حقوق و مزایای خود دست از کار کشیدند. در سال گذشته بیش از 1600 اعتصاب و اعتراض کارگری و صنفی ثبت شده و البته بسیاری‌شان همراه با یورش ماموران و ضرب و جرح و بازداشت اعتصابیان و معترضان بوده است. این حجم از تجمع و فریاد نشان‌گر غارت نیروی کار و وسعت بیدادی است که از سوی صاحبان قدرت و مکنت بر پرشمارترین و اساسی‌ترین طبقه‌ی جامعه تحمیل شده است.

 هنگامی‌که دستمزدها در همدستی کارفرما و دولت چندبرابر زیرِ خط فقر تعریف و تعیین و بخشی از همین حد هم صرف باج‌خواهی روزانه‌ی شرورِ مستِ تیغ برکفِ بازار می‌شود، این تعریف و تعیینِ سطح برخورداری از زندگی فقط برای کارگران نیست بلکه شامل همه‌ی کسانی می‌شود که از قدرت اقتصادی و سیاسی سهمی ندارند؛ فقط نان و مسکن و گوشت و پوشاک و میوه نیست که هردم بیش‌تر و بیش‌تر از سفره‌ی مردم کاسته و به رویای ذهن‌شان بدل می‌شود بلکه فرهنگ آن‌ها، از آموزش و کتاب و سینما و تئاتر و موسیقی و . . . نیز اسیر اثرات فقر می‌شود و آسیب می‌بیند. در این شرایط اعتلای فرهنگی که نه، ابتذال فرهنگی رخ می‌نماید.

این‌جاست که ما نویسندگان به کارگران و دیگر زحمتکشان گره می‌خوریم و به‌ هم مربوط می‌شویم. نویسندگان گذشته از این‌که خود فروشندگان نیروی کارند، و از این جنبه با کارگران هم‌سرنوشت، کنش‌گران عرصه‌ی فرهنگ جامعه نیز هستند. کمااین‌که کانون نویسندگان ایران یکی از هدف‌های بنیادین خود را اعتلای فرهنگی جامعه قرار داده است. پس فقر و فلاکتی که مانعی جدی در راه بهره‌مندی مردم از امکانات و فرصت‌های فرهنگی است باید مورد اعتراض نویسندگان قرار گیرد. حمایت از حقوق کارگران حمایت از رشد و برخورداری فرهنگیِ بیشینه‌ی مردم است. خاصه آن‌که کارگران ایران هم به‌طور عام، همانند کارگران دیگر کشورها، از نظام اقتصادی حاکم رنج می‌برند و هم به‌طور خاص از سیاست و ایدئولوژی حاکمان که اقتصاد را در چنبره‌ی خود ویران‌تر و زندگی مردم را محکوم به فقر روزافزون کرده است. حمایت نویسندگان فقط شامل جنبه‌های مادی منافع کارگران نیست بلکه خلاصی آن‌ها از سانسور و اختناق را نیز در بر می‌گیرد. و این جایی است که کارگران باید به حمایت از خواسته‌های مشخص نویسندگان، لغو هرگونه سانسور و تحقق آزادی بیان بی‌هیچ حصر و استثنا، برخیزند. برای آن‌که بتوانند تریبون‌های خاص خود را داشته باشند، برای آن‌که صدای خود را بی‌مانع و بدون هراس به گوش دیگران برسانند، برای داشتن تشکل‌های مستقل آزاد، برای … لازم است مخالفت با سانسور و دفاع از آزادی بیان را به بخشی از خواسته‌های مستقیم خود تبدیل کنند.

کانون نویسندگان ایران ضمن شادباش روز جهانی کارگر از مطالبات و خواسته‎‌های کارگران حمایت می‌کند و خواستار آزادی همه‌‌ی کارگران زندانی و فعالان کارگری در بند از جمله کیوان مهتدی عضو کانون نویسندگان ایران است. یکم مه، برابر با 12 اردیبهشت، روز جهانی کارگر فرخنده باد.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

*بیانیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌ حومه به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر

در حالی روز جهانی کارگر امسال را گرامی می داریم که سه عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه، رضا شهابی، داود رضوی و حسن سعیدی، و صدها کارگر و‌ معلم و ‌مدافعین حقوق کارگران و‌ زحمتکشان با احکام ناعادلانه در حبس و تحت تعقیب به سر می برند.

واقعیت این است که در آستانه روز جهانی کارگر امسال، ‌کارگران و زحمتکشان در ایران و ‌منطقه در شرایط نا امن تری حتی نسبت به‌چند سال گذشته به سر می برند. تنش های ‌نظامی در منطقه خطر جنگ و خانمانسوزی گسترده تر را جدی نموده است. در سایه این اوضاع ناامن و پرتلاطم، سرکوب و‌ اذیت‌ و ‌آزار زحمتکشان و زنان و‌ جوانان کشور بیشتر شده است. سقوط دوباره نرخ ریال اگر چه برای سرمایه داران، دلالان و صاحبان ارزهای جهانی نعمت است برای ما کارگران به معنای کاهش چشمگیر قدرت خرید و سطح معیشتمان بوده است.

عدم امنیت شغلی، قراردادهای موقت کار، گسترش شرکت های پیمانکاری، دستمزدهای معوقه و پرداخت نکردن مطالبات کارگران، عدم طبقه بندی مشاغل، عدم‌همسان سازی حقوق و ‌مزایای بازنشستگان، دستمزدهای سه برابر زیر خط فقر، هزینه های نجومی مسکن و‌ تورم و گرانی بی حد و‌ حصر، شرایط غیر قابل تحملی را بر بخش عظیمی از طبقه کارگر تحمیل کرده است. همزمان خصوصی سازیهای گسترده، فساد اداری و‌ بی کفایتی در کلیه ارکان مدیریت در تمامی بخشهای کشور و سرکوب تشکلات و‌ فعالین کارگری مستقل و‌ کنترل کامل محیطهای کار بنحوی که امکان سازمانیابی مؤثر و با دوام کارگران را بشدت محدود نبوده، و در عین‌حال، اعمال نفوذ تشکل های وابسته دولتی همانند شورای اسلامی کار و خانه کارگر که سوپاپ تخلیه نظام و‌ مناسبات سرمایه داری حاکم بوده و از موانعاصلی اعتراضات، اعتصابات و سازمانیابی کارگران میباشند، تداوم این شرایط نا امن و ظالمانه اقتصادی و‌ اجتماعی را امکان پذیر کرده اند. شرایط به‌نحوی است که حتی امکان انتخاب نمایندگان واقعی کارگران برای تعیین حداقل دستمزد سالانه مهیا نیست و‌ تشکلات وابسته به حکومت، با عناوینی همچون سه جانبه‌گرایی، هر ساله بر سر معیشت و حداقلهای زندگی ما کارگران معامله میکنند.

تحت فشار قرار دادن کارگران پیشرو و حق طلب، تهدید و ارعاب آنان، اخراج، بازداشت، زندان و‌ حکمهای ظالمانه تبدیل به هنجارهای نظام حاکم شده است. اینها به کارگران حتی برای برگزاری مراسمهای مستقل روز جهانی کارگر رحم‌ نمیکنند.

اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد بارها در گذشته در روز جهانی کارگر بازداشت و ضرب و شتم شده اند. در چندین سال اخیر اعضای سندیکا بدفعات احضار و تهدید شده اند که دست از فعالیت سندیکایی بردارند. در آستانه روز جهانی کارگر امسال سه تن از فعالین شناخته شده سندیکا، داود رضوی، رضا شهابی و حسن سعیدی، کماکان در حبس به سر میبرند و دائما تحت فشار، تهدید و اذیت و آزار بازجویان و‌ مقامات زندان اوین قرار دارند، و علی رغم شرایط وخیم‌جسمانیشان ‌حتی اجازه مرخصی پزشکی به آنها داده نمی شود. با وجود بسته شدن پرونده هایشان و تحمیل سالها حبس بر آنها، بازجویانشان کماکان در دوران حبس آنها را رصد میکنند و به هر مناسبتی مورد تهدید و اذیت و آزار قرارشان‌ میدهند.

این فضای اختناق و این درجه ی بالا از سرکوب و اعمال فشار بر طبقه کارگر البته نمیتواند بدین صورت تداوم داشته باشد. در روز جهانی کارگر باید همه کارگران و مزد بگیران جامعه بتوانند با تکیه بر قدرت و تشکیلات خود برای احقاق خواسته هایشان و‌ مقابله با فضای موجود به کف خیابان بیایند و این روز را با راهپیمایی و‌ شعارهای طبقاتی خود، بدون هیچ ترس و واهمه ای جشن بگیرند و نماینده های واقعی کارگران باید بتوانند با قرائت قطعنامه های روز کارگر خواسته های کارگران را طرح ‌نموده و برای احقاق مطالباتشان تجمع و سازماندهی کنند. استفاده ابزاری از روز کارگر توسط مقامات جمهوری اسلامی در یک مکان کنترل شده و سربسته با دعوت خودی ها و دادن لوح تقدیر به آنها و رسانه ای کردن آن نمایشاتی مضحک بیش نیستند که هیچ‌کارگری را فریب نمیدهند و دیر یا زود به پایان‌خود خواهد رسید.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسراتی تهران و‌ حومه سرکوب کارگران، معلمان و ‌دیگر فعالین جنبشهای صنفی و‌ مدنی را بشدت محکوم‌میکند و در روز جهانی کارگر بار دیگر خواهان توقف اقدامات سرکوبگرانه حاکمیت و آزادی بدون قید و شرط حسن سعیدی، رضا شهابی، داود رضوی و دیگر فعالین‌ کارگری زندانی منجمله هم پرونده ایهای ایشان، ریحانه انصاری نژاد، آنیشا اسداللهی، کیوان مهتدی، و ‌کلیه زندانیان صنفی، سیاسی و‌ عقیدتی می باشد. سندیکا همچنین بار دیگر مخالفت قاطع خود را با مجازات اعدام اعلام میکند و خواهان متوقف شدن بدون قید‌ و شرط اعدام زندانیان سیاسی و عمومی است.

ما همچنین همبستگی خود را یا کارگران و‌ مردم محروم و زحمتکش در سراسر جهان اعلام میکنیم و بر ضرورت اتحاد و‌ همبستگی بین المللی کارگران پای میفشاریم. بطور مشخص و در روز جهانی کارگر، سندیکا بار دیگر همصدا با تشکلات بین المللی کارگری، خواهان آتش بس فوری، پایان جنگ و‌ کشتار جمعی مردم بیگناه غزه و نیز توقف تنشهای نظامی و سیاستهای جنگ طلبانه و میلیتاریستی توسط قدرتهای بزرگ ‌جهاتی و قدرتهای منطقه ای می باشد. ما کارگران هیچگونه منفعتی در رقابتها و ماجراجوییهای نظامی میان دولتهای سرمایه داری نداشته و‌ نخواهیم داشت. فرزندان ما همچون آقازاده ها نیستند که با اختلاس وچپاول اموال عمومی در اروپا و آمریکای شمالی زندگیهای مرفه و‌ ایمن داشته باشند؛ بنابراین، بر خلاف آقازاده ها از هیچگونه امنیت و‌ مصونیتی در صورت وقوع شرایط جنگی برخوردار نخواهند بود. بیشترین خسارات جانی، مالی و اجتماعی در یک شرایط جنگی متوجه ما کارگران و فرزندانمان خواهد شد که بیش از پیش سرکوب و ‌تحت ستم و استثمار مضاعف قرار خواهیم گرفت.

اول ماه مه روز جهانی کارگر که امسال مصادف با ۱۲ اردیبهشت روز معلم شده است را به کلیه کارگران و خانواده های کارگری و معلمان و‌ دیگر مزدبگیران در ایران و جهان تبریک می گوییم ، و یادآور می‌شویم که چاره ما کارگران، جدا از نژاد ، جنسیت، ملیت، مذهب …، و‌ مستقل ار حرفه و صنف، وحدت و تشکیلات است.

زنده باد اول ماه‌ مه روز جهانی کارگر!

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ برابر با اول مه ۲۰۲۴

*بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر

با گذشت نزدیک به دو سال از خیزش انقلابی «زن زندگی آزادی»  و سرکوب میدانی آن، زنان و توده های ستمدیده مردم ایران با در هم شکستن الگوهای حکومتی تفکر و زندگی، دو قطبی سازش ناپذیری را در سپهر سیاسی کشور خلق و آنرا نهادینه کرده اند. دو قطبی سازش ناپذیری که در یک طرف آن حکومت جمهوری اسلامی با تمام دم و دستگاه سرکوب و ماهیت ضد انسانی اش ایستاده و در سوی دیگرش، زنان و اکثریت توده های مردم آزادیخواه و برابری طلبی صف آرایی کرده اند که بنیان‌های ایدئولوژیک و هستی حکومت را نفی و  زیست فکری- عقیدتی و اجتماعی – فرهنگی خود را آشکارا و در ابعادی میلیونی، آنگونه که خود می‌خواهند  به منصه ی ظهور رسانده اند.

خیزش انقلابی «زن زندگی آزادی» هر چند که تا بدینجا به یک انقلاب تمام عیار تبدیل نشده است اما بیش از همه خیزشهای انقلابی در طول دوران حاکمیت جمهوری اسلامی، چنان شرایط و توازن قوای سیاسی را فی مابین حکومت و مردم ایجاد، و تثبیت کرده است که حاکمیت به رغم هر درجه از سرکوب وحشیانه ی جنبش آزادیخواهی زنان و دیگر جنبشهای اجتماعی، قادر نشده است اوضاع سیاسی و اجتماعی – فرهنگی کشور را به قبل از شهریور ۱۴۰۱ و سر آغاز خیزش انقلابی «زن زندگی آزادی» بازگرداند.

پدید آمدن چنین صف بندی تعیین کننده ای در پس خیزش انقلابی «زن زندگی آزادی» و درماندگی مفرط حکومت در جلوگیری از بحران  هر دم فزاینده ی سیاسی- اقتصادی، در حالی است که جمهوری اسلامی تلاش دارد با ماجراجویی های نظامی منطقه ای و وحشت آفرینی داخلی از طریق صدور و اجرای احکام ضد انسانی اعدام و تعرض ددمنشانه به زنان و دختران مخالف حجاب اجباری، موقعیت در حال احتضار خود را حفظ و سدی در برابر خیزشهای محتمل و بنیان کن مردمی ایجاد کند.

اما اراده اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران و پیشاپیش آنان، زنان، جوانان، معلمان، بازنشستگان و ما کارگران به سرانجام رساندن یک انقلاب عظیم اجتماعی – سیاسی برای گذار از بیش از یکصد سال عقب ماندگی، استبداد و اختناق، تحجر و ستم و سرکوب، و شکل دهی به جامعه ای آزاد و دموکراتیک، مرفه، عاری از استثمار،  بردگی انسان، ستم جنسیتی و هرگونه تبعیض و نابرابری است.

ما با فراخوان به کارگران در سراسر کشور برای برگزاری هر چه با شکوهتر مراسم اول ماه مه روز جهانی کارگر و اعتراضات گسترده به فقر و گرانی و ناامنی اقتصادی، خواهان آزادی فوری و بی قید قید شرط فعالین صنفی و مدنی در بند و زندانیان سياسی و عقیدتی هستیم و بدینوسیله با تاکید بر شکل دهی به آینده کشور بر اساس مواد دوازده گانه منشور مطالباتی بیست تشکل صنفی و مدنی، هر گونه جنگ افروزی در منطقه و کشتار غیر نظامیان و زنان و کودکان فلسطینی و اسرائیلی را قویا محکوم میکنیم و عمیقا بر این باوریم که تنها یک انقلاب اجتماعی – سیاسی مردمی و شکل دهی به حکومتی سکولار و دموکراتیک و مبتنی بر آزادی و برابری و نفی استثمار می‌تواند برای همیشه به شرایط ضد انسانی موجود در کشور و بحران و جنگ افروزی و انسان کشی در منطقه خاورمیانه نقطه پایانی بگذارد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- یازدهم اردیبهشت هزار و چهار صد و سه

*تجمع اعتراضی مال باختگان زمین‌های هفت‌آسیاب سنندج نسبت به بلاتکلیفی30 سالهمقابل استانداری کردستان

روزسه شنبه 11 اردیبهشت، مال باختگان زمین‌های هفت‌آسیاب سنندج برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی 30 سالهمقابل استانداری کردستان تجمع کردند.

سال‌های 78 و 77 درزمان مدیرکل وقت جهاد کشاورزی، محدوده‌ای از زمین‌های کوه آبیدر سنندج به تعدادی از کارمندان و افراد دیگر واگذار و مبالغی از آنها گرفته می‌شود، غافل از آنکه این اراضی در محدوده کوه آبیدر و منابع طبیعی است، حال این تعداد از افراد سند رسمی داشته و خواهان احقاق حق 30 ساله خود هستند، در این شرایط نیز نه دولت و نه فعالان محیط زیستی اجازه واگذاری این اراضی را به این افراد نمی‌دهند.

یکی از مال باختگان زمین‌های هفت آسیاب سنندج حاضر در تجمع مقابل استانداری کردستان به خبرنگاررسانه ای گفت: حدود 1200 نفر اعضا، چندین سال گذشته زمینی در محدوده هفت آسیاب با سند منگوله‌دار دارای اراضی دولتی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به تعدای نیرو این سازمان در سنندج واگذار و خریداری می‌شود.

وی افزود: زمین‌های دارای سند قطعاً تا استعلام گرفته می‌شود و به دست خریدار می‌رسد از فیلتر ادارات مختلفی می‌گذرد، بنابراین زمین‌های سندار دولتی دارای اعتبار است با این اعتماد حال که هزینه‌های بسیاری برای خرید و تغییر کاربری به مسکن و شهرسازی و ادارات دیگر در سال 78 پرداخت شده، بدون اطلاع اعضا سند باطل می‌شود، اگر قانونی وجود دارد و زمینی دارای سند است، چرا باطل شده و در مقابل این موضوع چه چیزی به ما داده شده است؟ بیش از دوسال مستمر هر روز پیگیر این موضوع در اکثر ادارات این استان هستیم، استاندار کردستان وعده داد که این مشکل را تا قبل از سال 1403 حل کند، ما در این مملکت زندگی می کنیم به عنوان یک شهروند حقی داریم، مصوبه تحویل این زمین‌ها را در سفر رئیس جمهور آقای رئیسی در سفر کردستان گرفته شده ، چرا اجرایی نمی‌شود، تا کی باید ما سرگردان باشیم.

*اعتصاب جمعی از طلا فروشان بازاراصفهان ،تبریز و تهران دراعتراضبه مقررات مالیاتی دولت

روزهای یکشنبه، دوشنبه وسه شنبه9، 10 و 11 اردیبهشت،جمعی جمعی از طلا فروشان بازاراصفهان تبریز و تهران دراعتراض به مقررات مالیاتی دولت دست به اعتصاب زدند که منجرنیمه تعطیلی بازار راسته طلافروشان شد.

*قطع کامل تماس تلفنی توماج صالحی و بازخواست هر زندانی که با او حرف بزند

به درخواست مقام‌های امنیتی زندان دستگرد اصفهان، توماج را از تماس‌های تلفنی محدود خود با خانواده منع کرده‌اند و هر زندانی دیگری هم که با توماج در زندان صحبت کند، مورد بازخواست شدید قرار می‌گیرد.

*بازداشت معلم و روزنامه‌نگار دلفانی 

امیر اسماعیلی روزنامه‌نگار و یکی از فرهنگیان شریف استان لرستان با شکایت دانشگاه فرهنگیان راهی زندان شد!

او به جرم نقد و انتقاد از مسئولان دانشگاه فرهنگیان و عملکرد نابسامان وزارت آموزش و پرورش، به دادگاه احضار و از دیروز یکشنبه ۹ اردی بهشت  بازداشت و به زندان #خرم_آباد منتقل شد.

امیر سماعیلی، فرهنگی و فعال رسانه‌ای و مدیر «پایگاه خبری لکنا» است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*با پایان ۱۰ روز  مرخصی درمانی عزیز قاسم زاده به زندان لاکان رشت بازگشت

روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت و با پایان ۱۰ روز مرخصی درمانی عزیز قاسم‌زاده، این هنرمند و فعال صنفی فرهنگیان گیلان بهزندان لاکان رشت بازگشت.

شایان ذکر است زندان این خواننده و معلم در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ به پایان رسیده و او به دلیل انجام نشدن قانون تجمیع، علیرغم نیاز به ادامه‌ی درمان، مشغول گذران حبس اضافه می‌باشد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران از مسؤلان قضایی انتظار دارد که طبق قانون، با تجمیع پرونده و آزادی همیشگی این معلم هنرمند، شرایطی پیش آورند تا روند درمان او بیرون زندان با آرامش انجام شود.

*کانون نویسندگان ایران:

فشار نهادهای امنیتی بر عوامل تولید فیلم «دانه انجیر مقدس»

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری، از فشار نهادهای امنیتی بر عوامل تولید فیلم سینمایی «دانه انجیر مقدس» به کارگردانی ‎محمد رسول‌اف خبر داد. او‌ در این خصوص اعلام کرده که برخی از عوامل تولید این فیلم «طی هفته‌ی گذشته و هفته‌ی جاری از سوی ضابطین احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند» و افزوده است: «برخی از آن‌ها ممنوع‌‌الخروج شده‌اند… و از آن‌ها خواسته شده تا از کارگردان فیلم بخواهند فیلم را از فستیوال کن خارج کند.»

جشنواره فیلم کن، در روزهای گذشته فیلم دانه انجیر مقدس را به فیلم‌‌های بخش مسابقه‌ی این جشنواره اضافه کرد.

گفتنی است که محمد رسول‌اف، کارگردان و عضو افتخاری کانون نویسندگان ایران، سال گذشته و پس از آزادی از زندان به عنوان یکی از داوران این جشنواره انتخاب شده بود و به دلیل «ممنوع‌‌الخروج» بودن نتوانست در این رویداد سینمایی شرکت کند.

آخرین اثر به نمایش درآمده از رسول‌اف، مستند «جنایت عمدی» است که پس از قتل بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو کانون نویسنگان ایران ساخته شد.

*محکومیت محمدحسین موسوی حبیبی دانشجوی کارشناسی جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی به یک ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات

محمدحسین موسوی حبیبی دانشجوی کارشناسی جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی به حکم شورای تجدید نظر این دانشگاه به یک ترم منع موقت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

این دانشجو بدون ارائه مستندات و به صرف گزارش حراست به اتهام ایجاد وقفه و یا مزاحمت در امور دانشگاه این حکم را دریافت کرده است.

*دو ترم محرومیت از تحصیل و محرومیت دائمی از خدمات رفاهی محمد سیدعبودی دانشجوی ورودی ۱۴۰۱ کارشناسی مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر

سیدمحمد سیدعبودی دانشجوی ورودی ۱۴۰۱ کارشناسی مهندسی برق دانشگاه خواجه نصیر با حکم تجدیدنظر کمیته انضباطی دانشگاه، به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد.

محمد طی پرونده دیگری به محرومیت از تسهیلات رفاهی (از قبیل وام، تغذیه، خوابگاه و …) تا پایان تحصیلات، محکوم گردید که حکم دوم قابل تجدیدنظرخواهی از مراجع بالاتر نمی‌باشد.

*آزادی دینا قالیباف با قید وثیقه

دینا قالیباف دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه بهشتی امروز، پس از ١۶ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شد

*آزادی فهیمه سلطانی فعال دانشجویی از زندان دولت آباد اصفهان

فهیمه سلطانی فعال دانشجویی و دانشجوی حقوق دانشگاه اصفهان که ١٨ فروردین توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده بود روز گذشته و پس از ٢۴ روز بازداشت از زندان دولت آباد اصفهان آزاد شد.

*خودکشی یک پزشک بیمارستان جاسک دراعتراض به شرایط سخت کاری

روزدوشنبه 10 اردیبهشت، یک پزشک بیمارستان شهر جاسک دراستان هرمزگان بنام زهرا ملکی قربانی دراعتراض به شرایط سخت کاری خودکشی کرد و جان خود را از دست داد.

*جان باختن یک کارگر درمرغداری گیلان غرب براثر برق‌گرفتگی

یک کارگر حین کار برق‌کاری و انجام امورات تأسیساتی در مرغداری در حال ساخت واقعدرشهرستان گیلان غرب دچار برق‌گرفتگی شد .جان خودرا ازدست داد.

HYPERLINK «mailto:akhbarkargari2468@gmail.com» akhbarkargari2468@gmail.com

***

گفتگوی رادیو پیام کانادا

با

علی نجاتی فعال کارگری بمناسبت اول ماه مه روز جهانی کارگر.

این گفتگو نگاهی به خواست کارگران، فشارهای امنیتی، حکم اعدام توماج. صالحی داشت.

https://youtu.be/8mBqD_jdE_U

——-

کانال تلگرامرادیوپیامکانادا

@radiopayam_Canada

اطلاعات

این ویودی در 1 مِی 2024 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , , برچسب خورده.