اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

اسیر ما آزاد شد!: الاخبار (لبنان)، انتشار تلگرام‌ها و اسناد وزارت امور خارجه عربستان سعودی: ویکی‌‌لیکس/برگردان: ع. سهند، عربستان هزینه تحصیل پسر مهاجرانی در انگلیس را پرداخت کرده است: ویکی‌لیکس- تسنیم/تارنگاشت عدالت( م-ل)

اسیر ما آزاد شد!

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: الاخبار (لبنان)
چهارشنبه، ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴

 

رفیق ژولیان آسانژ پس از سال‌ها پیگرد قضایی توسط واشنگتن از اسارات آزاد شد. او مدتی را در حبس خانگی گذراند، سپس از سفارت اکوادور در لندن درخواست پناهندگی کند. پس از آن‌که لنین مورنو رئیس‌جمهور خیانتکار اکوادور او را فروخت، آسانژ به مدت پنج سال در یک زندان فوق امنیتی انگلیس در معرض خطر استرداد به آمریکا و حبس ابد در آن کشور قرار داشت.

https://tinyurl.com/wru39c9h

https://edalat-ml.org/%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%a7-%d8%a2%d8%b2%d8%a7%d8%af-%d8%b4%d8%af/

 

انتشار تلگرام‌ها و اسناد وزارت امور خارجه عربستان سعودی توسط ویکی‌‌لیکس

تارنگاشت عدالت – بایگانی دورۀ دوم

منبع: ویکی‌لیکس

برگردان: ع. سهند
۲۵ ژوئن ۲۰۱۵

ژولیان آسانژ:

«تلگرام‌های سعودی از یک دیکتاتوری به نحو فزاینده‌ ناهنجار و مخوف پرده بر‌می‌دارد، دیکتاتوری که نه تنها صدمین اعدام با گردن زدن را در سال جاری جشن می‌گیرد، بلکه هم‌چنین برای خود و همسایشگانش به یک تهديد تبديل شده است.» پادشاهی عربستان سعودی یک دیکتاتوری موروثی هم‌مرز خلیج فارس است. علی‌رغم عملکرد رسوای آن در زمینه حقوق بشر، رژیم عربستان سعودی عمدتاً به دلیل ذخاير نفتی بی‌رقیب آن، متحد اصلی ایالات متحده و بریتانیا در خاورمیانه است.»

 

تلگرام‌های سعودی

بیش از نیم میلیون تلگرام و اسناد دیگر از وزارت امورخارجه عربستان سعودی
تاکنون مجموعاً 
۶۱٫۲۱۴ تلگرام منتشر شده است

امروز، جمعه نوزدهم ژوئن در ساعت ۱ بعدازظهر به ساعت گرینویچ، ویکی‌لیکس انتشار تلگرام‌های سعودی را آغاز می‌کند: بیش از نیم میلیون تلگرام و اسناد دیگر از وزارت امور خارجه سعودی، که مکاتبات سری از سفارت‌خانه‌های گوناگون سعودی در سراسر جهان را دربر می‌گیرد. انتشارات، شامل گزارش‌های «فوق محرمانه» از دیگر مؤسسات عربستان سعودی، از جمله وزارت کشور و سرویس‌های اطلاعاتی پادشاهی می‌شود. این مخزن عظیم داده‌ها هم‌چنین شامل تعداد زیادی مکاتبات ای‌-میلی بین وزارت امور خارجه و مراکز خارجی می‌شود. تلگرام‌های سعودی در بسته‌های چند-ده هزاری اسناد به مرور طی هفته‌های آینده منتشر خواهد شد. امروز ویکی‌لیکس حدود ۷۰ هزار سند از این مجموعه را در بسته اول منتشر می‌کند.

ژولیان آسانژ ناشر ویکی‌لیکس گفت: «تلگرام‌های سعودی از یک دیکتاتوری به نحو فزاینده‌ ناهنجار و مخوف پرده بر‌می‌دارد، دیکتاتوری که نه تنها صدمین اعدام با گردن زدن را در سال جاری جشن می‌گیرد، بلکه هم‌چنین برای خود و همسایشگانش به یک تهديد تبديل شده است.»

پادشاهی عربستان سعودی یک دیکتاتوری موروثی هم‌مرز خلیج فارس است. علی‌رغم عملکرد رسوای آن در زمینه حقوق بشر، رژیم عربستان سعودی عمدتاً به دلیل ذخاير نفتی بی‌رقیب آن، متحد اصلی ایالات متحده و بریتانیا در خاورمیانه است. پادشاهی اغلب در صدر کشورهای تولید‌کننده نفت قرار دارد، که به آن نفوذ نامتناسبی در امور بین‌المللی می‌دهد. عربستان سعودی هر سال میلیاردها دلار به جیب بانک‌ها و شرکت‌های اسلحه‌سازی ایالات متحده می‌ریزد. سال گذشته به بزرگ‌ترین وارد کننده اسلحه در جهان مبدل شد، و از مجموع واردات چین، هند و کشورهای اروپای غربی پیشی گرفت. پادشاهی از دهه ۱۹۶۰ نقش مهمی در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و شورای همکاری دولت‌های عرب خلیج بازی کرده است و بر بازار جهانی خیرات اسلامی مسلط است.

به مدت ۴۰‌ سال وزارت امور خارجه پادشاهی تحت سرپرستی یک فرد، سعود الفیصل بن عبدالعزیز، عضو خاندان سلطنتی، دارای طولانی‌ترین دوره وزارت امور خارجه در جهان، قرار داشت. پایان دوره سعود الفیصل- که در سال ۱۹۷۵ آغاز شده بود- با جانشینی سلطنتی پس از مرگ ملک عبدالله در ژانویه ۲۰۱۵ مصادف بود. دوره سعود الفیصل در وزارت امور خارجه رویدادها و موضوعات کلیدی را در وزارت امور خارجه عربستان سعودی دربر گرفت: از سقوط شاه و دومین بحران نفتی تا حملات ۱۱‌سپتامبر و جنگ نیابتی جاری آن علیه ایران. تلگرام‌های سعودی بینش کلیدی به درون عملیات پادشاهی و این‌که چگونه از جمله از طريق رشوه‌ و خریدن افراد و مؤسسات اتحادهای خود را مدیریت کرد و موضع خود را به مثابه یک ابرقدرت در منطقه خاورمیانه تقویت نمود، به دست می‌دهد. تلگرام‌ها هم‌چنین ساختار شدیداً بوروکراتیک متمرکز پادشاهی را نشان می‌دهند که در آن حتا کم‌اهمیت‌ترین موضوعات از جانب بلندپایه‌ترین مقامات حل‌وفصل می‌شوند.

پادشاهی عربستان سعودی از اواخر مارس در یک جنگ با یمن هم‌مرز درگیر بوده است. وزارت امور خارجه سعودی در ماه مه ۲۰۱۵ به دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های کامپیوتری خود اذعان نمود. مسؤولیت دسترسی به گروهی که خود را «ارتش سایبری یمن» می‌نامد، نسبت داده شد. گروه متعاقباً تعدادی «نمونه» از اسناد ارزشمند به دست آورده را در سایت‌های اشتراک پرونده منتشر کرد، که بعداً مورد حملات سانورس قرار گرفتند. کل اسناد ویکی‌لیکس چندین هزار بار بیش‌تر است و شامل صدها هزار تصویر اسکن‌شده از متن عربی می‌شود. در یک تلاش ژورنالیستی مهم، ویکی‌لیکس متن را از این تصاویر استخراج نموده و آن‌ها را در پایگاه داده‌های قابل جست‌وجو قرار داده است. این مجموعه هم‌چنین شامل ده‌ها هزار فایل متنی و صفحه گسترده و پیام‌های ای‌-میلی می‌شود، که از طريق موتور جست‌وجوی ویکی‌لیکس قابل جست‌وجو شده اند.

تصادفاً، انتشار تلگرام‌های سعودی با دو رویداد دیگر مقارن است. امروز سومین سالی است که ژولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس که تقریباً پنح سال است بدون اعلام جرم در بریتانیا نگه داشته شده، وارد سفارت اکوادور در لندن شد و به علت پیگرد از جانب ایالات متحده تقاضای پناهندگی کرد. هم‌چنین امروز گوگل اعلام کرد که مجبور شده است برای کمک به محاکمه پرسنل ویکی‌لیکس به اتهام جاسوسی-اتهاماتی که ناشی از انتشار تلگرام‌های دیپلماتیک آن است، داده‌های بیش‌تری در اختیار ایالات متحده قرار دهد.

https://wikileaks.org/saudi-cables/press

https://edalat-ml.org/%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%d8%aa%d9%84%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%85%d9%87%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d9%86%d8%a7%d8%af-%d9%88%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a7%d9%85%d9%88%d8%b1-%d8%ae/

ویکی‌لیکس فاش کرد:

عربستان هزینه تحصیل پسر مهاجرانی در انگلیس را پرداخت کرده است

تسنیم

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ (۲۰ ژوئن ۲۰۱۵)

 

خبرگزاری تسنیم: سایت ویکی‌لیکس طی سندی که به‌تازگی افشا کرده اعلام کرد که عربستان هزینه تحصیل پسر مهاجرانی در انگلیس را پرداخت کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سایت ویکی‌لیکس اسناد محرمانه‌ای را از وزارت امور خارجه عربستان منتشر کرده است.

بر اساس یکی از این اسناد، وزارت دارایی این کشور بر اساس درخواست «عطاءالله مهاجرانی» وزیر ارشاد دولت اصلاحات اعطای بورسیه به پسر او را برای تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه وارویک انگلیس پذیرفته است.

بر اساس این سند، عربستان پرداخت هزینه شصت و پنج هزار پوندی تحصیل علی مهاجرانی در انگلیس را پذیرفته است که این مبلغ شامل دوازده‌هزار و صدوپانزده پوند هزینه سالانه تحصیل به‌مدت چهار سال (۲۰۱۵ــ۲۰۱۱) و چهارهزار و دویست و پنجاه و شش پوند به‌عنوان هزینه مسکن است.

پیوست این سند، چکی به‌مبلغ شانزده‌هزار و سیصد و هفتاد و یک پوند به‌عنوان هزینه یک سال تحصیل و اقامت علی مهاجرانی در انگلیس بوده است.

این سند که تاریخ آن برای ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۱ است اشاره می‌کند که به‌درخواست عطاءالله مهاجرانی این بورس تحصیلی در مقطع دکترا برای پسرش توسط سفارت عربستان تأمین شده است.

سایت افشاگر ویکی‌لیکس عصر روز گذشته اعلام کرد حدود ۵۰۰هزار قطعه سند جدید از وزارت خارجه عربستان سعودی منتشر کرده است.

بنا به اعلام ویکی‌لیکس این اسناد پیام‌های محرمانه‌ای را شامل می‌شوند که از سفارتخانه‌های عربستان سعودی در سرتاسر دنیا مخابره شده است.

جولیان آسانژ مدیر سایت ویکی‌لیکس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اسناد عربستان سعودی پرده از یک دیکتاتوری مرموز و غیرقابل پیش‌بینی برمی‌دارند که علاوه بر گرامی داشتن صدمین اعدام با گردن زدن در سال جاری، به تهدیدی علیه همسایگانش تبدیل شده است».

همچنین در اسناد جدیدی که پایگاه ویکی‌لیکس منتشر کرده، آمده است: در مورد وضع عراق حمایت کامل از جریان‌های سنی تأثیرگذار و رهبران ملی که موضعی مخالف با طرح طایفه‌ای نوری المالکی دارند می‌تواند مفید باشد.

در این مورد عقیده کمیته بر آن است که در مرحله اول بر اساس دو محور حرکت شود:
۱- محور قبایل و عشیره‌ها، بر ما لازم است که با رهبران قبایل و شیوخ آنها تماس برقرار کنیم و با استفاده از مال و دیگر وسایل آنها را جذب و تأیید آنها را برای عربستان و سیاست‌هایش کسب کنیم.

۲ – حرکت در محور شخصی و انتخاب افرادی که از معرفت و شناخت واقعی مسائل برخوردار هستند و قدرت تأثیر گذاری و قدرت اقناع دیگران را دارند؛ تا با ارسال آنها به مناطق شیعه‌نشین و دیگر مناطق آنها را قانع و حمایت آنها را جذب کنند.

محور دوم: شامل دعوت از شخصیت‌های تأثیرگذار در زمینه دینی، علمی، سیاسی و فرهنگی برای حضور در مناصب فرهنگی و علمی در عربستان است تا به این وسیله تماس‌ها ادامه پیدا کند و روابط محکم و دانش و تجارب منتقل شود.

محور سوم: اهمیت هماهنگی بین وزارت خارجه و دستگاه اطلاعاتی در مورد گزارش‌های اوضاع عراق.

از سوی دیگر بر اساس اسناد جدیدی که سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر کرده است سفیر عربستان در ایران به مقامات این کشور پیشنهاد داده است که از شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های اجتماعی برای براندازی نظام در ایران استفاده کنند.

سفیر عربستان در ایران با استناد به برخی از دلایل که در این سند ذکر می‌کند مدعی است که عربستان می‌تواند از شرایط موجود برای براندازی نظام ایران استفاده کند.

سفیر سعودی برای این منظور راه‌کارهایی را به عربستان سعودی پیشنهاد می‌دهد که از جمله آنها استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای عربی و انگلیسی‌زبان است که عرب‌های جنوب و غرب ایران را هدف قرار خواهد داد.

وی همچنین به عربستان پیشنهاد می‌دهد که از رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر علیه ایران استفاده کند و با استقبال از مخالفان ایران در خارج از آنها برای ضربه زدن به این کشور بهره ببرد.

***

طی اطلاعیه‌ای
دفتر ولایتی ادعای سایت ویکی‌لیکس [وزارت امورخارجه عربستان سعودی] را تکذیب کرد

خبرگزاری تسنیم

 

دفتر علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری طی اطلاعیه‌ای ادعای منتشره در سایت ویکی‌لیکس را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، دفتر علی اکبر ولایتی مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری طی اطلاعیه‌ای ادعای منتشره در سایت ویکی‌لیکس را تکذیب کرد.

دفتر علی اکبر ولایتی اعلام کرد که ادعای سایت ویکی‌لیکس مبنی بر اینکه در سال ۲۰۰۷ یک پزشک ایرانی (مجهول‌الهویه) در دیدار با یک دیپلمات آمریکایی از او برای فعالیت‌ انتخاباتی درخواست کمک مالی داشته است از اساس دروغ بوده و قویاً تکذیب می‌شود.

https://edalat-ml.org/%d9%88%db%8c%da%a9%db%8c-%d9%84%db%8c%da%a9%d8%b3-%d9%81%d8%a7%d8%b4-%da%a9%d8%b1%d8%af-%d8%b9%d8%b1%d8%a8%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d9%87%d8%b2%db%8c%d9%86%d9%87-%d8%aa%d8%ad%d8%b5%db%8c/

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

اطلاعات

این ویودی در 26 جون 2024 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , برچسب خورده.