اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

جنجالی دیگر در دولت اسرائیل: : ویکتور میخین- نیو ایسترن آوتلوک/مترجم: م. قربانی/ تارنگاشت عدالت(پیروان سوسیالیسم علمی)

تارنگاشت عدالت

جنجالی دیگر در دولت اسرائیل

تارنگاشت عدالت

سه شنبه، ۰۵ تیر ۱۴۰۳
نویسنده: ویکتور میخین
مترجم: م. قربانی
برگرفته از: نیو ایسترن آوتلوک
منتشر شده در تاریخ: ۱۶ ژوئن ۲۰۲۴

استعفای بنی گانتز از کابینه نظامی بنیامین نتانیاهو به وضوح درگیری‌ها، نزاع‌ها و شکاف‌های عمیق‌تر در تشکیلات کنونی اسرائیل را آشکار کرده است. همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که رژیم اسرائیل به دلیل کشتار جنایتکارانه فلسطینیان در نوار غزه، در سطح جهانی منزوی شده است.

 

نتانیاهو علیه گانتز
گانتر در یک اظهار نظر تلویزیونی با صراحت گفت: «متأسفانه آقای نتانیاهو ما را از نزدیک‌تر شدن به یک پیروزی واقعی بازمی‌دارد، که بهانه‌ای برای بحرانی دردناک و ادامه‌دار است.» می‌توان یادآور شد که گانتز رقیب اصلی سیاسی نتانیاهو است و هم‌اکنون مورد تأيید واشینگتن و لندن است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر انتخابات زود هنگام امروز برگزار می‌شد، گانتز پیروز می‌شد و، بنابراین، چنین انتقاداتی تعجب‌آور نیست.

نتانیاهو و گانتز هر دو جنایتکار هستند و دستانشان به خون تعداد زیادی از فلسطینی‌ها آغشته است. قتل عام بیش از ۳۷.۰۰۰ نفر از فلسطینی‌ها در غزه از ۷ اکتبر تا کنون تنها نوک کوه یخ است. بر اساس برآوردهای (رسانه‌های) عربی در مجموع حدود ۱۰۰.۰۰۰ فلسطینی در نوار غزه و در کرانه باختری، در جریان حملات هوایی اسرائیل به اردوگاه‌های فلسطینی در سوریه و لبنان در زمان نتانیاهوی «آهنین و خونریز» و هم‌دستش گانتز، کشته شده اند.

گانتز پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر نتانیاهو توضیح ندهد که اسرائیل چگونه به «شش هدف استراتژیک» خود در غزه که پایان دادن به حکومت حماس در این منطقه است، دست خواهد یافت، استعفاء خواهد داد. بیش از هشت ماه از آغاز عملیات نابود کردن و نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها در غزه از سوی اسرائیل می‌گذرد و این همه با ادعای عملیات نظامی غافلگیرانه حماس در ۷ اکتبر است. اسرائیل – و از آن مهم‌تر – نتانیاهو نه تنها نتوانستند حماس را به زانو درآورند، بلکه رژیم اسرائیل از دست مبارزان مقاومت در میدان جنگ متحمل شکست‌های جدی شده است. نقشه شکست حماس تنها یک خیال‌بافی است، زیرا جنبش مقاومت فلسطین قوی‌تر شده است و در ماه‌های اخیر حمایت از آن در سرزمین‌های فلسطینی افزایش یافته است؛ محکومیت شدید اسرائیل و نخست‌وزیر آن، نتانیاهو، در سراسر جهان در حال افزایش است.

در نتیجه، وقتی گانتز، نتانیاهو را متهم، و «پیروزی قطعی» را انکار می‌کند، نقش «تقصیر را به گردن دیگری بیانداز» را بازی می‌کند، چون هر دو خواهان نابودی حماس در غزه هستند. پیروزی واقعی برای آن‌ها، شکست حماس است. اما این رؤیا، آن‌طور که واقعیت نشان می‌دهد غیرقابل دسترسی است، حتی اگر گانتز یا دیگران جانشین نتانیاهو شوند. در سراسر جهان، درک روزافزونی وجود دارد که اسرائیل ممکن است در نهایت حماس را شکست دهد، اما نمی‌تواند اراده و احساس طبیعی فلسطینی‌ها را برای آزادی، استقلال، زندگی بر اساس قوانین و قواعد خود، در سرزمین خود، فلسطین، را سرکوب کند.

 

اوضاع سیاسی
نتانیاهو و شرکای ائتلافی او هم‌چنان ۶۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان اسرائیل را در اختیار دارند. اگر وزرای راست افراطی، یعنی وزیر امنیت ملی اتامار بن-گویر و وزیر دارایی، بنزالل اسماتریچ، تهدیدات خود مبنی بر خروج از کابینه را اجراء نکنند، کابینه نتانیاهو پس از استعفای کانتز فرو نخواهد پاشید، اگرچه چنین برنامه‌هایی وجود دارد و هر روز فشار بیش‌تری بر نتانیاهو و درگیری‌های روانی وی می‌افزاید.

در حال حاضر نتانیاهو می‌تواند تا انتخاباتی که قرار است در اکتبر ۲۰۲۶ برگزار شود، در سِمَت خود باقی بماند، مشروط بر این‌که هیچ اتفاقی برای او رخ ندهد، اما او به طور فزاینده‌ای به وزرای راست افراطی وابسته خواهد بود که بخواهند جایگرین کانتز در کابینه نظامی شوند. هر چند، تصمیم گانتز برای ترک کابینه نظامی ممکن است ترفندی هوشمندانه برای جلوگیری از مسؤولیت ناتوانی اسرائیل در دستیابی به اهداف نظامی خود در غزه باشد. او می‌خواهد  با تبدیل شدن به نخست‌وزیر جدید، خود را به نوعی منجی معرفی کند و آرای رأی دهندگان را در انتخابات آینده جلب کند.

اختلافات داخلی
یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل از تصمیم بنی گانتز برای خروج از کابینه نظامی حمایت کرد و گفت که این (تصمیم) «مهم و صحیح» است. اما، نتانیاهو از این حرکت انتقاد کرد و در پستی در ایکس نوشت: «بنی، حالا زمان تعطیل کردن کارزار نیست، اکنون رمان پیوستن نیروها به یکدیگر است.» برخی از وزرای راست افراطی که در شرایط کنونی چیزی برای از دست دادن ندارند، به گانتز حملات تندی کردند: اسموتریچ به کنایه گفت: «هیچ اقدامی سخیف‌تر از ترک دولت در هنگام جنگ نیست.» وی گانتز را متهم کرد که با تصمیم خود برای خروج از کابینه نظامی، خواسته‌های حماس، حزب‌الله لبنان و ایران را برآورده کرده است.

ایران، حماس و حزب‌الله بر پایان دادن به جنگ وحشیانه اسرائیل در غزه اصرار می‌ورزند. حزب‌الله تأکید کرده است که اگر رژیم به جنگ غزه پایان دهد، حملات خود به اسرئیل را متوقف خواهد کرد. ایران نیز مکرراً هشدار داده است که جنگ در غزه می‌تواند تمام منطقه غرب آسیا را به آتش بکشد. با این حال، رژیم نتانیاهو وعده داده است که جنگ در غزه را با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای توافق با حماس، ادامه دهد.

دیوان بین‌المللی دادگستری اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کرده است. دیوان کیفری بین‌المللی نیز برای نتانیاهو و وزیر دفاعش، یواو گالانت، به دلیل جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی در غزه، حکم بازداشت درخواست کرده است. فشار بین‌المللی هنوز نتوانسته است ماشین کشتار اسرائیل را متوقف کند، که جای تعجب نیست، زیرا ایالات متحده چتر امنیتی خود را بر روی اسرائیل باز کرده است و فشار فزاینده‌ای را بر سازمان‌های بین‌المللی که می‌خواهند نتانیاهو و رژیم او را به مسؤولیت بین‌المللی بکشانند، وارد می‌کند.

پلیس خوب، پلیس بد
آمریکا و متحدانش به نوعی در تلاشند تا نتانیاهو را از اتهام قتل عام خونین غیر نظامیان بی‌دفاع فلسطینی در غزه نجات دهند. این موضوع تعجب‌آور نیست، زیرا آمریکا خود نیز قاتل فلسطینی‌هاست و پیشرفته‌ترین تسلیحات را در مقیاس بزرگ‌تر و بزرگ‌تر در اختیار ارتش اسرائیل قرار می‌دهد. حالا آن‌ها می‌کوشند گانتز را به عنوان یک سیاستمدار میانه‌رو به تصویر بکشند که می‌تواند به جنگ پایان دهد.

اما اینجا سؤالی کاملاً طبیعی مطرح می‌شود، و آن این‌که تفاوت بین گانتز و نتانیاهو چیست؟ بدون شک این باور که اگر گانتز پس از حمله حماس در ۷ اکتبر به جای نتانیاهو بود، متفاوت از او عمل می‌کرد، اشتباه است. نباید فراموش کرد که گانتر فرمانده سابق نیروهای مسلح ارتش اسرائیل، و هم‌چنین وزیر سابق دفاع بود. در سال ۲۰۱۲، وقتی رژیم به غزه حمله کرد، وی رییس ستاد ارتش بود. سازمان حقوق بشری اسرائیل، بتسلم گفت که ارتش اسرائیل، تحت رهبری گانتز، در طول آن جنگ ۱۷۰ فلسطینی را به قتل رساند. در جنگ سال ۲۰۱۴، هنگامی که گانتز هنوز رییس ستاد ارتش بود، نیروهای اسرائیلی بیش از ۲.۰۰۰ فلسطینی از جمله ۵۰۰ کودک را کشتند. در ماه مه ۲۰۲۱، و اوت ۲۰۲۳، وقتی گانتر وزیر دفاع رژیم بود نیز، صدها فلسطینی کشته شدند. در سال ۲۰۱۹ در کارزار دفاع از حزب کِنِسِت، گانتز ویديوی تخریب غزه طی سال ۲۰۱۴ را به نمایش گذاشت. در این ویديو وی از این‌که بخشی از غزه را «به عصر حجر عقب رانده است»، به خود افتخار کرد.

این علاوه بر کشتار فلسطینی‌ها در کرانه باختری به دست نیروهای اسرائیلی در دورانی است که پست‌های ارشد نظامی داشت. اظهارات گانتز درباره وحشیگری ارتش اسرائیل در زمانی که رییس ستاد ارتش و وزیر دفاع بود، به وضوح نشان می‌دهد که او در مورد فلسطینی‌ها چگونه فکر می‌کند. حالا به نظر می‌رسد که نتانیاهو نقش یک پلیس بد را بازی می‌کند و گانتز نقش یک پلیس خوب را، اما در واقع آن‌ها اعضای همان رژیم آپارتایدی هستند که فقط در همین ۸ ماه دست به کشتار حدود ۴۰.۰۰۰ فلسطینی زده اند، و حدود ۱۰۰.۰۰۰ نفر را که عمدتاً سالمندان، زنان و کودکان بودند، مجروح و معلول کردند. اگر این یک هولوکاست فلسطینی که از سوی اسرائیلی‌ها علیه ساکنان بومی فلسطین به راه انداخته شده است، نیست، پس چیست؟

تا زمانی‌که ایالات متحده و متحدان غربی آن به حمایت از اسرائیل ادامه می‌دهند، تمام جهان به خوبی درک می‌کند که رژیم اسرائیل اقدامات نسل‌کشی در سرزمین‌های فلسطینی را متوقف نخواهند کرد. این رژیم به دنبال آن است که سرزمین‌های فلسطینی را برای فلسطینی‌ها غیرقابل سکونت کند و آن‌ها را مجبور به ترک خانه‌های خود کند، که به منزلۀ پاکسازی قومی است. اما بعید است که فلسطینی‌ها فلسطین را که وطن آن‌هاست ترک کنند، آن‌ها ترجیح می‌دهند تا آخر بجنگند و در سرزمین خود بمیرند. جامعه جهانی باید جلوی این کشتار را بگیرد و تصمیم قاطعی برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطین اتخاذ کند.

https://www.edalat.org/index.php/node/1903

 

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

اطلاعات

این ویودی در 26 جون 2024 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , برچسب خورده.