اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

پاسخ مقاومت فلسطین به پیشنهاد آمریکا؛ درس‌هایی در روش مذاکره با آمریکا برای امثال ظریف: الاخبار (لبنان)/تارنگاشت عدالت(م-ل )

پاسخ مقاومت فلسطین به پیشنهاد آمریکا؛

درس‌هایی در روش مذاکره با آمریکا برای امثال ظریف

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: الاخبار (لبنان)
چهارشنبه، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴

 

پاسخ مقاومت فلسطین به پیشنهاد آمریکا؛ درس‌هایی در روش مذاکره با آمریکا برای امثال ظریف

مقاومت پاسخ خود را تحویل داد:

عقب‌نشینی کامل اسرائیل از غزه در ظرف یک هفته

مقاومت فلسطین دیروز پاسخ رسمی خود را به پیشنهاد آمریکا و اسرائیل برای مبادله اسرا با میانجیگران قطری و مصری ارائه نمود. همانطور که انتظار می‌رفت، مقاومت ملاحظات خود را پیرامون پیشنهاد اعلام شده توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده دریافت کرد، اعلام کرد. پاسخ این‌بار به نام جنبش‌های «حماس» و «جهاد اسلامی»، پس از برگزاری جلسات متعدد رهبری آ‌ نها در دوحه طی چند روز گذشته امضا شد، و توسط اسماعیل هنیه رئیس هیأت سیاسی حماس و زیاد النخاله دبیر کل «جهاد»، و دو هیأت همراه به نخست‌وزیر قطر تحویل گردید. به گفته منابع آگاه، برجسته‌ترین نکات آن به شرح زیر است:

در مرحله اول، و بطور مشخص در روز اول، آتش‌بس موقت از جانب دو طرف و عقب‌نشینی از مناطق پرجمعیت به سمت مرز اجرا می‌شود.

– در روز سوم، روند عقب‌نشینی از خیابان‌های صلاح‌الدین و رشید، و برچیده شدن کلیه تأسیسات نظامی واقع در محور «نتزاریم»، همراه با عقب‌نشینی از کل محور فیلادلفیا و تخلیه‎نهایی گذرگاه رفح، آغاز می‌شود؛ هر دو عقب‌نشینی باید ظرف هفت روز تکمیل شود.

مقاومت در مرحله اول ۳۳ اسیر زنده یا مرده اسرائیلی را تحویل می‌دهد و هر ۳ روز ۳ اسیر را آزاد می‌کند. اگر عقب‌نشینی تا روز هفتم کاملاً انجام نشود، روند تحویل اسرا متوقف خواهد شد..

مقاومت هرگونه پیش‌شرط درباره اسامی اسرای فلسطینی، و نحوه آزادی (اخراج) آن‌ها را رد می‌کند. مقاومت هم‌چنین به فهرست نام‌ها که بر اساس اصل ارشدیت قرار دارد، پایبند است.

– در پایان مرحله اول، عقب‌نشینی از کل نوار غزه باید کامل باشد، و هیچ سرباز اسرائیلی نباید در داخل نوار غزه حضور داشته باشد.

– در ارتباط با آتش‌بس، مرحله اول با اعلام برقراری «آرامش پایدار»، که به معنای توقف کامل عملیات نظامی است، پایان می‌یابد، و این پیش از مبادله اسرا و بازداشت‌شدگان از هر دو طرف اعمال می‌شود.

مقاومت هم‌چنین خواستار ورود چین، روسیه و ترکیه به عنوان ضامن توافق است.

به گفته منابع مطلع «الاخبار»، «حماس» و «جهاد» به صورت شفاهی به مصری‌ها و قطری‌ها اطلاع داده‌اند که «پس از تأیید مشارکت آمریکا در کشتار نصیرات، مقاومت آمریکا را ضامن توافق نمی‌داند». به گفته این منابع، دو میانجی به پرسش‌های طرف فلسطینی درباره ادامه امتناع بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر دشمن از تأیید شخصی پیشنهاد اعلام شده توسط بایدن و موضع اسرائیل، پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای ندادند.

در این بستر، طرف مصری سعی کرد این موضوع را به عنوان یک «فرمالیسم» توجیه کند، و این‌که «واشنگتن نتانیاهو را در نظر می‌گیرد که می‌گوید تایید توافق ممکن است به نتایج منفی برای دولت او منجر شود»، در عین‌ حال مصری‌ها و قطری‌ها خواستار این شدند که طرف فلسطینی بر روی این تمرکز نماید که نتانیاهو صراحتاً «نه» نگفته، و «تاکنون توانسته است صدور هر گونه بیانیه در رد این طرح توسط ایتامار بن گویر و بزالل اسموتریچ، دو وزیر افراطی را متوقف کند.» با این حال، در همان زمان، پس از ارائه پاسخ مقاومت به این پیشنهاد، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت: «ما پاسخ حماس را، که رد طرح رئیس‌جمهور بایدن است، دریافت کردیم.» در حالی که کاخ سفید اعلام کرد «ما برای ارزیابی پاسخ حماس به روش مناسب وقت کافی اختصاص خواهیم داد و سپس مراحل بعدی را مشخص خواهیم کرد.»

به موازات این، پس از استقبال جنبش‌های «حماس» و «جهاد اسلامی» از قطع‌نامه بین‌المللی شورای امنیت که روز گذشته از حماس و اسرائیل خواست پیشنهاد بایدن را بپذیرند، رسانه‌های دشمن گزارش دادند که یک «مقام سیاسی»، که به احتمال زیاد نتانیاهو یا یکی از مقامات دفتر اوست، درباره قطع‌نامه شورای امنیت گفت: «اسرائیل جنگ را پیش از دستیابی به همه اهدافش-از بین بردن توانایی‌های نظامی و دولتی حماس، بازگشت همه اسرا و… اطمینان از این‌که غزه دیگر تهدیدی برای اسرائیل نیست- متوقف نخواهد کرد.»

این مقام هم‌چنین خاطرنشان کرد: «طرح ارائه شده به اسرائیل اجازه می‌دهد این شرایط را انجام دهد، و واقعاً انجام خواهد داد.» هم‌چنین، گیلاد اردان، سفیر تازه منصوب شده اسرائیل در سازمان ملل متحد، در مصاحبه با سی.ان.ان گفت: «ما با کلیات پیشنهاد توافق موافقت کرده‌ایم، اما چیزی هست که ما را نگران می‌کند، این‌که حماس چگونه متن این توافق را تفسیر خواهد کرد.» وی افزود: «ما در تماس دائم با آمریکایی‌ها بودیم، و لحظه‌ای که آن‌ها نگرانی‌های ما را درک کردند، با توافق موافقت کردیم.» در همین زمینه، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گفت حتی اگر حماس با این پیشنهاد موافقت کند، «نگرانی در دولت بایدن این است که نتانیاهو به دنبال بهانه‌های دیگری باشد» و افزود که برآوردهای دولت به این نتیجه رسیده است که «نتانیاهو منافع سیاسی خود را بر یک قرارداد و معامله تبادل زندانیان ترجیح می‌دهد.».

در این میان، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سفر خود را به اسرائیل به پایان رساند، و از آن‌جا برای شرکت در «کنفرانس پاسخ بشردوستانه اضطراری غزه» راهی اردن شد. رسانه‌های دشمن به نقل از منابع گفتند که «بلینکن نگرانی‌های خود را درباره احتمال حضور بن گویر و اسموتریچ در دولت جنگی، با نتانیاهو مطرح کرد». وی هم‌چنین بخشی از جلسات خود را به موضوع «روز بعد» اختصاص داد، و با تعجب از مقامات اسرائیلی پرسید: «یک لحظه عملیات رفح به پایان می‌رسد و آن وقت چه؟ آینده غزه، و هم‌چنین از جهت غیرنظامی چیست؟» وزیر آمریکایی پس از دیدار با نتانیاهو اعلام کرد که نخست‌وزیر دشمن او را از تأیید پیشنهاد بایدن مطمئن کرد. او هم‌چنین با وزیر مستعفی «کابینه جنگ»، بنی گانتز، دیدار کرد،و به او اطمینان داد که «ضرورت حداکثر فشار بر میانجی‌گران برای متقاعد کردن حماس برای موافقت با معامله زندانیان مهم و روی میز است». ما از هر طرح مسئولانه‌ای که منجر به بازگشت زندانیان شود، حتی خارج از دولت، حمایت خواهیم کرد.»

https://tinyurl.com/4n5kuj3v

https://edalat-ml.org/%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%88%d9%85%d8%aa-%d9%81%d9%84%d8%b3%d8%b7%db%8c%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d9%be%db%8c%d8%b4%d9%86%d9%87%d8%a7%d8%af-%d8%a2%d9%85%d8%b1%db%8c%da%a9%d8%a7%d8%9b/

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.

اطلاعات

این ویودی در 14 جون 2024 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , برچسب خورده.