اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

انتخابات اتحادیه اروپا – نتایج و گرایش‌ها: «نقطه مرجع»(سایت حزب کمونیست سوئد)/تارنگاشت عدالت(م-ل)

انتخابات اتحادیه اروپا – نتایج و گرایش‌ها

تارنگاشت عدالت – دورۀ سوم

منبع: «نقطه مرجع» (riktpunkt)، سایت حزب کمونیست سوئد
۱۰ ژوئیه ۲۰۲۴

 

انتخابات اتحادیه اروپا به پایان رسید و همه ما شاهد پیروزی و شکست احزاب بزرگ، هم در سوئد، هم در کشورهای شمال اروپا و در کل اروپا بودیم. این نتایج هنوز مقدماتی است، اما نشان می‌دهد که توزیع قدرت هم‌چنان به نفع «راست» است. نتایج انتخابات در زمان نگارش این مقاله اینگونه به نظر می‌رسد:

راست افراطی با پیام‌های نژادپرستانه و ضد پناهجویان خود در سراسر اروپا به طور کلی غوغا بپا کرد و ۹ کرسی جدید در پارلمان اروپا بدست آورد. در فرانسه، «جبهه ملی» مارین لوپن با پیام ناسیونالیستی خود به شدت پیشروی نمود و دو برابر احزاب حاکم رای آورد. در نتیجه، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید را اعلام کرد. احزاب سنتی محافظه‌کار دموکرات مسیحی «گروه مردم اروپا» نیز پیشرفت کردند و ۸ کرسی جدید به دست آوردند، و بار دیگر بزرگ‌ترین گروه حزبی در پارلمان اروپا را تشکیل می‌دهند. بنابراین، اورسولا فون در لاین، نامزد اصلی این گروه، می‌تواند انتظار ریاست کمیسیون اروپا را برای یک دوره دیگر داشته باشد.

احزاب لیبرال و سوسیال لیبرال در (تجدید اروپا) در مجموع ۲۳ کرسی و سبزها ۱۹ کرسی را از دست دادند. گروه چپ تا حد زیادی بدون تغییر است و یک کرسی خود را از دست داده است، در حالی که تعداد کرسی‌های گروه سوسیال دموکرات تغییر نکرد.

در شمال اروپا، نتیجه تا حدودی متفاوت بود و «چپ» جلو رفت. شوک بزرگی که دموکرات‌های سوئد به آن امید بسته بودند اتفاق نیفتاد، و بجای آن سوسیال دموکرات‌ها، حزب چپ و حزب سبز پیشروی کردند. پیشروی احزاب چپ و سبز بسیار بیش‌تر از حد انتظار بود. مشابه این در دانمارک و فنلاند نیز رخ داد.

در مقیاس بزرگ، البته، نتایج انتخابات تنها بدین معنی که احزاب نظام سرمایه‌داری، صرف نظر از این‌که خود را چپ یا راست بنامند، محکم در قدرت هستند. مردم عادی در هر صورت تحت تأثیر سیاست‌های ضد مردمی آن‌ها – شاید به روش‌های متفاوت، در بخش‌های مختلف و با لفاظی‌های متفاوت– قرار خواهد داشت.

نتایج در شمال اروپا البته بدین معنی نیست که ما اکنون شاهد سیاست متفاوت اتحادیه اروپا خواهیم بود، یا این‌که اتحادیه اروپا، با شروع از سوئد، دانمارک و فنلاند، در شرف «تغییر از درون» است. این امیدواری بدین معنی است که بسیاری از مردم دیگر سیاست‌های آشکارا نژادپرستانه، ضد کارگری، جنگ‌طلبانه و تحقیرآمیز «توافق‌نامه تیدو»* را نمی‌بلعند و در تلاش برای یافتن جایگزین می‌باشند. این‌که آن‌ها در سعی برای پوشیدن یک لباس مساوات طلبانه‌تر و رادیکال‌تر به سیاست، به سمتی که تصور می‌کنند «چپ» است رو می‌آورند، جای تعجب ندارد.

و این به کمونیست‌ها فرصت می‌دهد. زیرا پس از انتخابات، ما هنوز ایستاده‌ایم، در حالی که دیگران به سر دیگ‌های گوشت در بروکسل می‌روند، و اکنون زمان آن است که نشان دهیم چپ واقعی چیست و چه چیز می‌تواند در سوئد و جهان تغییر واقعی ایجاد کند.

https://riktpunkt.nu/2024/06/eu-valet-resultat-och-trender/

——————————
توضیح عدالت: *توافق‌نامه تیدو یک توافق سیاسی احزاب ریکسداگ (پارلمان سوئد) از بلوک راست برای انتصاب اولف کریسترسون از حزب میانه‌رو به عنوان نخست‌وزیر سوئد و کابینه کریسترسون به عنوان دولت سوئد پس از انتخابات عمومی سوئد در سال ۲۰۲۲ است.

https://edalat-ml.org/%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d8%aa%d8%ad%d8%a7%d8%af%db%8c%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%be%d8%a7-%d9%86%d8%aa%d8%a7%db%8c%d8%ac-%d9%88-%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b4/

اطلاعات

این ویودی در 13 جون 2024 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , برچسب خورده.