اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

اخباروگزارش های کارگری 22 خرداد ماه 1403- مخمصه های رژیم و انتخابات پیش روی: گفتگوی رادیو پیام کانادا

اخباروگزارش های کارگری 22 خرداد ماه 1403

– بیستمین هفته‌ی اعتصاب غذای زندانیان در تداوم کارزار #سه‌شنبه‌های_نه_به_اعدام
– تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی سال 1400 کشور نسبت به  سطح نازل حقوق و عدم پرداخت مطالبات مقابل سازمان برنامه و بودجه با شعارهای«رتبه بندی حق ماست قدرت ما جمع ماست»،«رتبه بندی حق ماست حاصل دسترنج ماست»،«فکرنکنید یه روزه قرار ما هر روزه»،«عدالتی ندیدیم فقط دروغ شنیدیم» و ….
– سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه) باتجمع مشترک بازنشستگان کشوری ، تامین اجتماعی،بهداشت ودرمان،مخابرات و… استان کرمانشاه مقابل صندوق بازنشستگی کشوری
– دردوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشورنسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان مازندران تجمع برگزارشد
– ادامه اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد دراعتراض به سطح پایین حقوق برای سومین روز متوالی
– ادامه اعتراضات کارگران پتروشیمی اصفهان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه ، وعده های توخالی وعدم پاسخگویی مسئولان
– تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی ارغوان گستر ایلام نسبت به بیکاری مقابل درب ورودی مجتمع
– سومین تجمع اعتراضی جمعی از کشاورزان سیرجان نسبت به قطعی برق مقابل فرمانداری
– تجمع اعتراضی تراکتور داران چابهار و دشتیاری  نسبت به قطع سهمیه سوخت مقابل اداره جهاد کشاورزی و فرمانداری چابهار
– تجمع اعتراضی  مال باختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین (ریحان تاک)  نسبت به وعده های توخالی و عدم پاسخگویی مسئولان مقابل ساختمان مرکزی قوه قضائیه درتهران
یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت به تجمع کنندگان وضرب وشتم وبازداشت تعدادی از آنها
– محرومیت نجات انورحمیدی، معلم زندانی، از رسیدگی پزشکی
– محکومیت آتنا فرقدانی به ۶ سال حبس تعزیری
– سیروس فتحی، همسر شریفه محمدی بازداشت شد
– آزادی موقت مریم زلکی با تودیع وثیقه
– جان باختن 3 کارگردرسمنان براثر سقوط در چاه 10 متری
– مرگ یک کارگر در کردکوی بر اثر نبود ایمنی
– جان باختن یک کارگر مقنی درزاهدان براثر سقوط سطل خاک برسرش در عمق 35 متری چاه

*بیستمین هفته‌ی اعتصاب غذای زندانیان در تداوم کارزار #سه‌شنبه‌های_نه_به_اعدام

در بحبوحه‌ی نمایش انتخابات، جمهوری اسلامی برای مهار بحران‌هایش همچنان به سرکوب مردم و اعدام زندانیان ادامه می‌دهد. از طرفی، حکومت به این نمایش نیازمند است و از طرف دیگر، نگران آن است که در خلال انتخابات و بالا گرفتن اختلافات جناحی با اعتراضات روبرو شود. به همین دلیل به دستگیری فعالان و معترضان و «جنگ علیه زنان» ادامه می‌دهد و احکام سنگین صادر می‌کند، و حتی در شرایط انتخابات با اعدام‌های بیشتر، یکی از پایه‌های خود یعنی سرکوب را محکم می‌کند.

طبق گزارش شورای حقوق بشر، جمهوری اسلامی ۷۵ درصد اعدام‌های جهان را به خود اختصاص داده و رکورددار اعدام در جهان است. در همین راستا در هفته‌ی گذشته با اعدام دستکم ۸ زندانی با جرایم مختلف و همچنین صدور  حکم اعدام برای زندانی سیاسی «محمد خضرنژاد»، که از جنبش به حق مردم در سا ل۱۴۰۱ دفاع کرده بود، برای هزارمین بار ثابت کرد که در هیچ شرایطی دست از اعدام بر نمی‌دارد.

در اعتراض به موج سرکوب و اعدام زندانیان اعتصابی، «کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در زندان‌های اوین (بندهای زنان، ۴، ۶ و ۸)، قزلحصار (واحد۳ و ۴)، مرکزی کرج، خرم‌آباد، خوی، نقده، مشهد و سقز اعلام کرده‌اند برای بیستمین هفته در روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ اعتصاب غذا می‌کنند. آنان خواهان لغو اعدام «محمد خضرنژاد» و دیگر محکومان زیر حکم اعدام هستند و برای چندمین بار از مخالفان اعدام می‌خواهند‌ که صدای آنان باشند.

زندانیان اعتصابی سه‌شنبه‌های نه به اعدام ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*تجمع اعتراضی بازنشستگان فرهنگی سال 1400 کشور نسبت به  سطح نازل حقوق و عدم پرداخت مطالبات مقابل سازمان برنامه و بودجه با شعارهای«رتبه بندی حق ماست قدرت ما جمع ماست»،«رتبه بندی حق ماست حاصل دسترنج ماست»،«فکرنکنید یه روزه قرار ما هر روزه»،«عدالتی ندیدیم فقط دروغ شنیدیم» و ….

روز سه شنبه 22 خردادبرای باری دیگر، بازنشستگان فرهنگی سال 1400 کشورخود را به پایتخت رساندند تا با برپایی تجمعی دیگر مقابل سازمان برنامه و بودجه با شعارهای«رتبه بندی حق ماست قدرت ما جمع ماست»،«رتبه بندی حق ماست حاصل دسترنج ماست»،«فکرنکنید یه روزه قرار ما هر روزه»،«عدالتی ندیدیم فقط دروغ شنیدیم» و ….عزم راسخشان را برای دستیابی مطالبات برحقشان بنمایش بگذارند.

*سه شنبه های اعتراضی بازنشستگان نسبت به عدم اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان(اجرا نشدن ماده 30 قانون برنامه ششم توسعه) باتجمع مشترک بازنشستگان کشوری ، تامین اجتماعی،بهداشت ودرمان،مخابرات و… استان کرمانشاه مقابل صندوق بازنشستگی کشوری

شعارها:

«کاندیداهای دروغگو حاصل وعده ها کو»

«کشوررو غارت کردند ماروبیجاره کردند»

*دردوشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته مخابرات کشورنسبت به کاهش قدرت خرید ،عدم پرداخت مطالبات و قطع خدمات بیمه تکمیلی درمان مقابل ساختمان مرکزی شرکت مخابرات استان مازندران تجمع برگزارشد

*ادامه اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد دراعتراض به سطح پایین حقوق برای سومین روز متوالی

آخرین خبرهای منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ 22 خرداد،حاکی از ادامه اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد دراعتراض به سطح پایین حقوق برای سومین روز متوالی می باشد.

*ادامه اعتراضات کارگران پتروشیمی اصفهان در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه ، وعده های توخالی وعدم پاسخگویی مسئولان

روزسه شنبه 22 خرداد، کارگران پتروشیمی اصفهان(شرکت پیمانکاری فراب)  درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه ، وعده های توخالی وعدم پاسخگویی مسئولان برای باری دیگر دست به تجمع دراین مجتمع وابسته به هلدینگ پتروپالایش اصفهان  زدند.

یکی از این کارگران با بیان اینکه از اسفند ماه سال گذشته پرداخت حقوق کارگران به تاخیر افتاده است،به خبرنگاررسانه ای گفت: در حالی برای چندمین بار در سال جاری پیگیر مطالبه‌ی حقوق معوق خود هستیم که مسئولان پاسخ روشنی به ما نمی‌دهند.

این کارگر گفت: تحت مسئولیت شرکت فراب (از زیر مجموعه شرکت ODCC) در پتروشیمی اصفهان مشغول کاریم و جدا از حقوق معوقه، حق بیمه ما کارگران نیز به تامین اجتماعی با تاخیر پرداخت می‌شود.

وی افزود: ما کارگران با روزی 12 ساعت کار شبانه‌روزی و سخت از حداقل‌های مزدی محروم هستیم و مسئولان شرکت مادر تخصصی «اودی سی سی» که از مهر ماه سال 1402 مسئولیت پرداخت مستقیم حقوق کارگران شرکت «فراب» را برعهده گرفته است، به مشکلات‌مان اعتنایی نمی‌کنند.

او گفت: از کارفرمای اصلی درخواست داریم نظام پرداخت حقوق کارگران پیمانکاری را زیرنظر داشته باشند و اجازه ندهند که پیمانکاران حقوق کارگران را با تاخیر بپردازند.

یادآوری:

1- کنش های دامنه دار کارگران پتروشیمی اصفهان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات

روزشنبه 29 اردیبهشت، کارگران پتروشیمی اصفهان از کنش های دامنه دارشان دراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات ازجمله برپایی تجمع در روزهای چهارشنبه 19ودوشنبه 23 اردیبهشت سال جاری+ در محل کارشان وهمچنین بارها مراجعه به دفتر پیمانکار و کارفرمای اصلی،خبردادند.

جمعی از کارگران پیمانکاری پروژه پتروشیمی اصفهان در گفتگوبا خبرنگاررسانه ای، از عدم پرداخت مطالبات مزدی بیش از نیمی از همکاران خود خبر دادند.

این کارگران که تعداد آن‌ها 80 نفر است و تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «فراب» و در نهایت شرکت مادر تخصصی «اودی سی سی» مشغول کارند،افزودند: طی روزهای 19و 23 اردیبهشت ماه سال جاری برای معوقات مزدی و مشخص نبودن وضعیت پرداخت دستمزدمان در محوطه محل کار خود دست به اعتراض زدیم که در نهایت مسئولان واحد حراست پتروشیمی با حضور در جمع متعرضان و در تماس تلفنی با مدیران، به کارگران وعده پرداخت معوقات مزدی همه کارگران را تا روز چهارشنبه 26اردیبهشت ماه جاری را دادند.

آنها گفتند:شرکت «اودی سی سی» که از مهر ماه سال 1402 مسئولیت پرداخت مستقیم حقوق کارگران شرکت «فراب» را برعهده گرفته، با پرداخت حقوق کامل شماری از کارگران هنوز حقوق بیش از نیمی دیگر از کارگران را پرداخت نکرده و در این بین شمار قابل توجهی هم نصفه و نیمه مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

کارگران پیمانکاری پروژه پتروشیمی اصفهان اضافه کردند: بارها برای دریافت مطالبات خود به دفتر پیمانکار و کارفرمای اصلی مراجعه کرده‌ایم، اما تاکنون پاسخ روشنی نگرفته‌ایم و علارغم وعده‌های داده شده از سوی برخی مسئولان کارگاه مشخص نیست چه زمانی قرار است کارفرمای اصلی، مطالبات مابقی کارگران را پرداخت کنند.

کارگران پیمانکاری پروژه پتروشیمی اصفهان تاکید کردند: مطالبات مزدی ما از اسفند ماه سال 1402 پرداخت نشده است در عین حال هنوز عیدی و پاداش خود را دریافت نکرده‌ایم.

2- تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی اصفهان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات

روزچهارشنبه 19 اردیبهشت، کارگران پتروشیمی اصفهان(شرکت پیمانکاری فراب) به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات دست به تجمع دراین مجتمع وابسته به هلدینگ پتروپالایش اصفهان  زدند.

یکی از کارگران حاضر در تجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: حدود 80 نفر از نیروهای پیمانکاری شرکت فراب در پتروشیمی اصفهان هستیم که مطالبات مزدی ما از اسفند ماه سال 1402 پرداخت نشده است در عین حال هنوز عیدی و پاداش خود را دریافت نکرده‌ایم.

او با بیان اینکه شرکت فراب یکی از پیمانکاران طرف قرارداد با پتروشیمی اصفهان است که به واسطه شرکت مادر (اودی سی سی) در پروژه‌های مربوط به تجهیز و ساخت پتروشیمی مشارکت دارد، درباره دلایل اجتماع امروز همکارانش گفت: کارگران از کارفرمای مادر (شرکت او دی سی سی) درخواست دارند نظام پرداخت حقوق کارگران پیمانکاری را زیرنظر داشته باشند و اجازه ندهند که پیمانکاران حقوق کارگران را با این اندازه تاخیر بپردازند.

او افزود: پیش از این مطالبات بیشتری داشتیم که اسفند ماه سال گذشته بخشی ازآن به حساب کارگران واریز شد اما  تصور ما این بود که کارفرما بعد از این به تعهدات خود برای پرداخت به موقع حقوق عمل خواهد کرد که این اتفاق نیفتاد.

یکی دیگر از کارگران با بیان اینکه در تجمع امروز نیروهای حراستی قول دادند مطالباتمان را پیگیری کنند،اضافه کرد: نارضایتی ما به این جهت است که پتروشیمی سالهاست با پیمانکارانی تمدید قرارداد می‌کند که سابقه خوبی در لحاظ کردن ایمنی و پرداخت مطالبات کارگران ندارند. در واقع موضوع خروج پیمانکاران از صنعت پتروشیمی چندین سال است که از سوی دولت مطرح می‌شود، اما تاکنون کاری برای اجرای این مطالبه کارگران انجام نشده است.

*تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی ارغوان گستر ایلام نسبت به بیکاری مقابل درب ورودی مجتمع

روزسه شنبه 22 خرداد،کارگران پتروشیمی ارغوان گستر ایلام که درپی اتمام پروژه و به بهره‌برداری رسیدن بیکارشده اند برای اعتراض دست به تجمع مقابل درب ورودی مجتمع زدند و خواهان پاسخگویی کارفرمای اصلی شدند.

این کارگران که بیشتر آن‌ها در بخش‌های اتصالات، نصب و تجهیزات و…مشغول به کار بوده‌اند و با اتمام پروژه بیکار شده‌اند،به خبرنگاررسانه ای گفتند:پس از سال‌ها تلاش در این پروژه، حق آن‌هاست که پس از بهره برداری پتروشیمی ارغوان گستر ایلام به کار گرفته شوند.

آنها افزودند: اگر قرار باشد با اتمام پروژه بیکار شویم در حالی‌که کارفرمای مادر هیچ تعهدی نسبت به ما احساس نمی‌کند، از کدام مرجع و نهاد باید حقوق‌مان را پیگیری کنیم.

*سومین تجمع اعتراضی جمعی از کشاورزان سیرجان نسبت به قطعی برق مقابل فرمانداری

روز دوشنبه 21 خرداد برای سومین بار طی 2 هفته اخیر، جمعی از کشاورزان سیرجان که بیشترپسته کار هستند برای اعتراض به قطعی برق و خاموشی موتورپمپ‌ها  دست به تجمع مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان کرمان زدند.

*تجمع اعتراضی تراکتور داران چابهار و دشتیاری  نسبت به قطع سهمیه سوخت مقابل اداره جهاد کشاورزی و فرمانداری چابهار

روزسه شنبه 22 خرداد،جمعی از تراکتور داران چابهار و دشتیاری  برای اعتراض به قطع سهمیه سوخت مقابل اداره جهاد کشاورزی و فرمانداری چابهار تجمع کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاریک منبع خبری محلی گفت:امروز ساعت 10 صبح من و بسیاری دیگر از تراکتور داران و کشاورزهای شهرستان چابهار و دشتیاری بدلیل قطع سهمیه سوخت تراکتورهای خود مقابل اداره جهاد کشاورزی و فرمانداری چابهار رفتیم اما هیچ کس پاسخ گو نیست نه جهاد کشاورزی و نه فرمانداری، کشاورزان سر در گم شده اند الان حدود سه ماه هست که سوخت تراکتورداران قطع شده فرمانداری که اصلا در را باز نکردن به روی ما رفتیم پیش یک مسئول دیگر که با او حرف بزنیم بجای شنیدن دردهای ما، نشسته و با گوشی خودش سرگرم و بازی میکنه.

*تجمع اعتراضی  مال باختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین (ریحان تاک)  نسبت به وعده های توخالی و عدم پاسخگویی مسئولان مقابل ساختمان مرکزی قوه قضائیه درتهران

یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت به تجمع کنندگان وضرب وشتم وبازداشت تعدادی از آنها

فیلم منتشره درشبکه های اجتماعی از تجمع اعتراضی روزسه شنبه 22 خرداد  مال باختگان شرکت رضایت خودرو طراوت نوین (ریحان تاک)  نسبت به وعده های توخالی و عدم پاسخگویی مسئولان مقابل ساختمان مرکزی قوه قضائیه درتهران،خبر می دهد.

گزارش های منتشره در شبکه های اجتماعی همچنین حاکی از یورش نیروهای سرکوب دستگاه رهبری ودولت به تجمع کنندگان وضرب وشتم وبازداشت تعدادی از آنها می باشد.

*محرومیت نجات انورحمیدی، معلم زندانی، از رسیدگی پزشکی

زندانی سیاسی، نجات انور حمیدی، در اسفند ۹۷ برای اجرای حکم ۱۵ سال حبس به زندان سپیدار اهواز برده شد. وی در طول دوران حبس حتی یک روز مرخصی استعلاجی هم نداشته است.

این معلم زندانی از اختلال در عملکرد تیروئید، فشار خون، چربی خون و سردرد مزمن رنج می‌برد. او همچنین از ناحیه هر دو چشم دچار آب مروارید است و به دلیل عدم رسیدگی دچار خونریزی هم شده است.

عدم دسترسی زندانیان به خدمات بخشی از شکنجه سیستماتیک حکومت برای آزار و اذیت زندانیان است که با هدف مرعوب ساختن زندانیان انجام می‌شود.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*محکومیت آتنا فرقدانی به ۶ سال حبس تعزیری

آتنا فرقدانی، کاریکاتوریست و فعال مدنی محبوس در بند زنان زندان اوین، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام «توهین به مقدسات» به تحمل ۵ سال حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱سال حبس محکوم شد.

محمد مقیمی، وکیل آتنا فرقدانی با تاکید بر اینکه دادگاه «نمایشی» بوده است، اعلام کرد: «دادگاه به بهانه تعدد جرایم، اشد مجازات را در دو اتهام یادشده در نظر گرفته است».

آتنا فرقدانی، زندانی سیاسی سابق، روز ۲۵ فروردین ماه سال جاری و هم‌زمان با آغاز طرح نور و سرکوب زنان دارای پوشش اختیاری، در حین نصب کاریکاتورهای خود بر روی دیوار خیابان پاستور تهران، با خشونت ماموران امنیتی بازداشت شد.

*سیروس فتحی، همسر شریفه محمدی بازداشت شد

صبح امروز ۲۲ خردادماه، سیروس فتحی در منزل خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

سیروس فتحی، همسر شریفه محمدی فعال کارگری محبوس در زندان لاکان رشت است که از ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ در بازداشت موقت به‌سر می‌برد.

دو روز پیش (۲۰ خردادماه) دادگاه شریفه محمدی در شعبه ۱ دادگاه انقلاب رشت برگزار گردید.

سیروس فتحی در این مدت، پیگیر امور همسر خود بوده است و بارها با تهدید ماموران امنیتی و پرونده‌سازی قضایی مواجه شده بود.

منبع 2 خبر بالا:کانال بیدارزنی

*آزادی موقت مریم زلکی با تودیع وثیقه

به گزارش کانال کمیته پیگری ایجاد تشکل های کارگری ایران،روزسه شنبه 22 خرداد،مریم زلکی از بازداشت شدگان تجمع متحدانه 1۱ اردیبهشت ماه 1403 بازنشستگان کشوری، فرهنگیان و تامین اجتماعی اهواز که همراه با خانواده هایشان مقابل درب اداره کل سازمان تامین اجتماعی خوزستان-اهواز  صورت گرفت بعد از ۴۰ روز بازداشت و زندان ، با سپردن وثیقه تا  موعد رسیدگی  دادگاه به پرونده،بطور موقت  از زندان آزاد گردید.

*جان باختن 3 کارگردرسمنان براثر سقوط در چاه 10 متری

روزسه شنبه 22 خرداد،3 کارگر یک مزرعه کشاورزی در سمنان براثر سقوط در چاه 10 متری جان خودرا ازدست دادند.

*مرگ یک کارگر در کردکوی بر اثر نبود ایمنی

یک کارگر اهل شهرستان کردکوی به نام مجتبی رامشک به دلیل برق‌گرفتگی ناشی از فقدان ایمنی محیط کاری در یک کارگاه تولید آجیل جان خود را از دست داد

بر اساس آمار، دست‌کم ۱۵۰ کارگر در دو استان‌ گلستان و مازندران طی سال ۱۴۰۲ در حین کار به دلیل نبود ایمنی دچار حادثه شده و جان خود را از دست داده‌اند.

برگرفته از کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*جان باختن یک کارگر مقنی درزاهدان براثر سقوط سطل خاک برسرش در عمق 35 متری چاه

روزسه شنبه 22 خرداد،یک کارگر مقنی 50 ساله  حین کار حفر چاه در زاهدان براثر سقوط سطل خاک برسرش در عمق 35 متری چاه در دم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

***

مخمصه های رژیم و انتخابات پیش روی

گفتگوی رادیو پیام کانادا

با

علیرضا نوایی در مورد انتخابات ریاست جمهوری،

مرگ #ابراهیم_رئیسی، 

#جنگ_علیه_زنان،

جنگ اسرائیل و حماس،

برنامه هسته‌ای ایران، 

#جنبش_کارگری، #هفت_تپه (خنیفر) و موضوعات دیگر. #رای_بی_رای

https://youtu.be/NEcujBiVbns?si=t9ZommToDeEb5Hqz

کانال تلگرام #رادیو_پیام_کانادا 

@radiopayam_Canada

 

اطلاعات

این ویودی در 12 جون 2024 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , , برچسب خورده.