اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

اخباروگزارش های کارگری 3 خرداد ماه 1403

اخباروگزارش های کارگری 3 خرداد ماه 1403

– بیانیه مطبوعاتی عفوبین الملل:
مرگ رئیس‌جمهور رئیسی نباید آسیب‌دیدگان میراث شوم حقوق بشری او را از حق دستیابی به پاسخگویی محروم کند
– بازداشت 5 نفر از اهالی  حق طلب روستای قره‌قشلاق شهرستان سلماس
– باگرامیداشت ششمین سالگرد اعتصاب بزرگ کامیونداران و رانندگان درسراسر ایران دراول خرداد ۱۳۹۷
– انتقال ضیا نبوی به سلول انفرادی بدلیل پرده برداشتن از وجود ساس در زندان اوین
– طاهر اصغر پور از معلمان البرز با قید پابند الکترونیک از زندان آزاد شد
– محمد سعیدی ابواسحاقی، معلم زندانی آزاد شد
– انجمن آزادی اسلو جایزه بین‌المللی سالانه «هاول» را به توماج صالحی داد
– تظاهرات معلمان در مادرید علیه خصوصی‌‌سازی آموزش

*بیانیه مطبوعاتی عفوبین الملل:

مرگ رئیس‌جمهور رئیسی نباید آسیب‌دیدگان میراث شوم حقوق بشری او را از حق دستیابی به پاسخگویی محروم کند

روزچهارشنبه 2 خردادعفو بین‌الملل با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد مرگ رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی نباید مردم ایران را از حق دسترسی به عدالت، حقیقت و اقدامات جبرانی برای لیست بلندبالای جنایات بین‌المللی و نقض حقوق بشر که از دهه شصت در زمان حضور او در مناصب قدرت اتفاق افتاده است، محروم کند. این بیانیه پس از درگذشت رئيسی در حادثه سقوط هلیکوپتر در استان آذربایجان شرقی صادر شد.

ابراهیم رئیسی که سال ۱۳۵۹ و در سن ۲۰ سالگی به عنوان دادستان کل کرج در استان البرز منصوب شد، به سرعت در سلسله‌مراتب قضائی و اجرایی پیشرفت کرد و در سال ۱۴۰۰ به ریاست‌جمهوری رسید. در ۴۴ سال گذشته، او به طور مستقیم در ناپدیدسازی‌های قهری و اعدام‌های فراقضایی هزاران مخالف سیاسی در دهه شصت، قتل، بازداشت خودسرانه، ناپدیدسازی قهری و شکنجه هزاران معترض و آزار و اذیت خشونت‌آمیز زنان و دخترانی که از حجاب اجباری سرپیچی می‌کردند، و دیگر نقض‌های جدی حقوق بشر، مستقیما دست داشته یا بر آن‌ها نظارت داشته است.

دیانا الطحاوی، معاون مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل برای خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: «ابراهیم رئیسی تا زمانی که زنده بود باید از جمله برای جنایات علیه بشریت قتل، ناپدیدسازی قهری و شکنجه  مورد تحقیق کیفری قرار می‌گرفت. مرگ او نباید قربانیان جنایات وی و خانواده‌های آن‌ها را از حق دستیابی به حقیقت و دیدن محاکمه و مجازات تمامی افرادی که در جنایات او همدست بودند، محروم کند

او افزود: «دهه‌هاست که مجرمانی با مسئولیت کیفری در ایران از مصونیت نظام‌مند از مجازات برخوردار بوده‌اند. جامعه بین‌المللی اکنون باید اقدام کند تا برای پاسخگویی به قربانیان جنایات بین‌المللی و نقض‌های جدی حقوق بشر که ابراهیم رئیسی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی مرتکب شده اند، راه‌هایی بیابد.»

*بازداشت 5 نفر از اهالی  حق طلب روستای قره‌قشلاق شهرستان سلماس

روز پنج شنبه 3 خرداد،خبر بازداشت 5 نفر از اهالی  حق طلب روستای قره‌قشلاق شهرستان سلماس درآذربایجان غربی بنام های رحمت سعیدی،جعفر شریفی،داوود شریفی،هادی شریفی و عقیل طالبی درشبکه های اجتماعی منتشر شد.

یادآوری:

1- دومین روز تجمع اهالی روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس دراعتراض به احداث کارخانه نمک در اراضییشان

یورش نیروهای سرکوبگر دستگاه رهبری و دولت به تجمع کنندگان با پرتاب گازاشک آوروضرب وشتم آنها و بازداشت تعدادی از معترضین

براساس فیلم ها وتصاویر منتشره درشبکه های اجتماعی،روزسه شنبه 19 دی اعتراض اهالی روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس نسبت به احداث کارخانه نمک در اراضییشان باتجمع برای دومین روز متوالی ادامه یافت.

بنابهمین گزارشات تصویری، نیروهای سرکوبگر دستگاه رهبری و دولت به تجمع کنندگان یورش آوردند بسویشان گازاشک آورپرتاب کردند و همچنین با ضرب وشتم قراردادن تجمع کنندگان تعدادی از معترضین را بازداشت کردند.

2- بازداشت 22 معترض روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس نسبت به احداث کارخانه نمک در اراضییشان

آخرین گزارش منتشره درشبکه های اجتماعی بتاریخ 21دی حاکی از بازداشت  22 معترض روستای قره‌ قشلاق شهرستان سلماس نسبت به احداث کارخانه نمک در اراضییشان توسط نیروهای سرکوب دستگاه رهبری و دولت می باشد.

3- نیروهای امنیتی ۷۰ تن از اهالی روستای قره‌قشلاق در آذربایجان غربی از جمله زنان و مردان مسن را بازداشت کرده‌اند

در پی اعتراض به تبعات زیست‌محیطی احداث کارخانه نمک وابسته به سپاه پاسداران با دستور رئیس اداره  اطلاعات سلماس ۷۰ نفر از اهالی روستای قره‌قشلاق بازداشت شده‌اند.

مأموران وزارت اطلاعات با حضور در منازل این شهروندان آن‌ها را در ارتباط با «تجمع مسالمت‌آمیز زیست‌محیطی»‌ روز چهارشنبه بازداشت کرده‌اند.

منابع آگاه اعلام کرده‌اند که رئیس نهاد اطلاعات، بازداشت‌شدگان زن را مورد هتاکی لفظی قرار داده و آنها را به خشونت جنسی تهدید کرده است.

 تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای حکومتی روز چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه، با «گاز اشک‌آور و باتوم» به تجمع اعتراضی اهالی قره‌قشلاق حمله کرده‌اند.

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*باگرامیداشت ششمین سالگرد اعتصاب بزرگ کامیونداران و رانندگان درسراسر ایران دراول خرداد ۱۳۹۷

کامیونداران و رانندگان شریف و زحمتکش

در روزگاری که صدای عدالت‌خواهی از گوشه و کنار ایران طنین‌انداز هست ، ششمین سالگرد اعتصاب بزرگ کامیونداران و رانندگان را به یاد می‌آوریم؛ اعتصابی که به نمادی از اتحاد و همبستگی کارگران و رانندگان ایرانی تبدیل شد

شش سال پیش در چنین روزهایی، جاده‌های ایران شاهد یکی از بزرگ‌ترین حرکت‌های اعتراضی کامیونداران و رانندگان ایران بود. هزاران راننده از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور با توقف خودروهای خود و اعتصاب، به مشکلات و مطالباتشان اعتراض کردند. آن‌ها خواستار بهبود شرایط کاری، افزایش دستمزدها، کاهش هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری خودروها و بهبود وضعیت بیمه و امنیت شغلی و شاخص محاسبه بار بر اساس تن بر کیلومتربودند.

این اعتصاب با وجود فشارها و مشکلات فراوان، توانست توجه همگان را به خود جلب کند و نگاه‌ها را به سوی مشکلات و چالش‌های جدی این قشر زحمتکش معطوف سازد. حمایت‌های مردمی از اعتصاب کامیونداران نشان‌دهنده عمق همدلی و همراهی جامعه با این حرکت اعتراضی بود

این روزها، با گذشت شش سال از آن اعتصاب تاریخی، همچنان به یاد رانندگانی هستیم که با شجاعت و جسارت ایستادند و خواستار تغییر شدند. هرچند که اکنون در میان ما نیستند ولی یاد و نامشان همیشه باماست. اگرچه بعدا برخلاف وعده های داده شده  خواسته های اعتصاب محقق نشد وبه کامیونداران و رانندکان خیانت شد، اما همچنان همه کامیونداران و رانندگان ایستاده اند با مشکلات و چالش‌های زیادی که همچنان باقی مانده است که نیازمند توجه و پیگیری جدی می باشد. در این ششمین سالگرد، باید به یاد داشته باشیم که همبستگی و اتحاد، کلید دستیابی به حقوق و عدالت است

بیایید به یاد و احترام به تمام رانندگان و کامیونداران ایران، که با تلاش و سخت‌کوشی خود به جریان حیاتی حمل و نقل کشور حیات می‌بخشند، همچنان در پی تحقق مطالباتمان باشیم و از حقوق عادلانه مان دفاع کنیم. اگر به حقوق خود نرسیم و مشکلاتمان همچنان نادیده گرفته شود، آماده‌ایم تا بار دیگر دست به اعتصابی بزرگ بزنیم. ما همچنان ایستاده‌ایم و برای احقاق حقوق خود تلاش خواهیم کرد، تا زمانی که به عدالت دست یابیم

در پایان ازهمه شما که بارها، از اتحادیه تشکل‌های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران که اتحادیه خودتان است صمیمانه تشکر کرده اید و تاکید نموده اید که با هدایت و رهبری هوشمندانه این اتحادیه ، این اعتصاب‌ها سازماندهی و هدایت شدند وبارها از اتحادیه خودتان حمایت کرد وتاکید نمود که تلاش‌های بی‌وقفه اتحادیه نشان داده که با اتحاد و همبستگی می‌توان به حقوق عادلانه دست یافت و تغییرات مثبتی را به وجود آورد به نوبه خودم متشکرم وامیدواریم لایق  این همه محبت وحمایت باشیم .

اتحادیه تشکل‌های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران

۳ خرداد ۱۴۰۳

*انتقال ضیا نبوی به سلول انفرادی بدلیل پرده برداشتن از وجود ساس در زندان اوین

امیر رئیسیان، وکیل ضیا نبوی در گفتگو با رسانه ای از انتقال روز دوشنبه موکل فارغ التحصیلش ازدانشگاه علامه از بند قرنطینه یا اندرزگاه یک زندان اوین به انفرادی خبرداد واضافه کرد: شورای انضباطی زندان تصمیم گرفته‌ این زندانی را به دلیل اطلاع‌رسانی درمورد ساس به انفرادی تنبیهی منتقل کند.

قابل یاد آوری است که حدود یک هفته پیش ضیا نبوی، که به دلیل اعتراض به مسمومیت دانش‌آموزان در حال گذراندن یک سال حبس است با انتشار یادداشتی از داخل زندان از وجود ساس در بند هشت این زندان و مشکلات سلامتی ناشی از آن اطلاعرسانی کرد.

* طاهر اصغر پور از معلمان البرز با قید پابند الکترونیک از زندان آزاد شد

آقای طاهر اصغرپور بعد از تحمل ۳۹ روز حبس در زندان قزلحصار کرج در ساعت ۲۰ شامگاه روز پنجشنبه سوم خردادماه با قید پابند الکترونیک باقیمانده دوران محکومیت چهار ماهه خود را  بیرون از زندان  سپری خواهد کرد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*محمد سعیدی ابواسحاقی، معلم زندانی آزاد شد

 محمد‌ سعیدی ابواسحاقی که در اردیبهشت ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ با تودیع وثیقه از زندان لردگان آزاد شد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

*انجمن آزادی اسلو جایزه بین‌المللی سالانه «هاول» را به توماج صالحی داد

در متن بیانیه ای که به مناسبت اختصاص این جایزه به توماج نوشته شده، آمده است: «توماج صالحی یک هیپ آرتیست ایرانی است که بدلیل اشعار اعتراضی‌اش به رژیم و فعالیت‌های حقوق بشری‌اش بسیار شناخته شده است. او شجاعت و نافرمانی استثنایی را از طریق موزیک خود نشان داده که سرود اعتراضات زن زندگی آزادی شده است. او پس از افشای علنی شکنجه‌هایی که در دوران بازداشتش تجربه کرده بود در ۲۴ آپریل به اعدام محکوم شد.

از برندگان جایزه امسال، طی مراسمی در ۴ ژوئن در اسلو، نروژ، تقدیر خواهد شد.  انجمن آزادی اسلو نروژ جایزه سالانه خود به نام هاول را به دلیل شجاعت، جسارت و خلاقیت در اعتراض به فعالان حقوق بشر اهدا می‌کند.

هدف اصلی این انجمن  همبستگی در بین فعالین حقوق بشر برای یافتن راهکاری بهتر در مبارزه با رژیم های مستبد است.

برگرفته از شبکه های اجتماعی

*تظاهرات معلمان در مادرید علیه خصوصی‌‌سازی آموزش

چند روز است که هزاران معلم در مادرید علیه خصوصی‌‌سازی آموزش عمومی و دستمزدهای اندک، به خیابان آمده، تظاهرات می‌‌کنند.

آن‌ها خواستار سازماندهی معلمان علیه تعرض سرمایه‌داران به حوزه‌ی آموزش شدند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

اطلاعات

این ویودی در 24 مِی 2024 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , برچسب خورده.