اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

نامم را بنویس: برهان عظیمی، شعر نامم را بنویس: زینا عزام، ترجمه برهان عظیمی

نامم را بنویس

 برهان عظیمی

بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ مصادف با ۱۵ مهر ۱۴۰۲ با تهاجم غافلگیرانه گروه‌های بنیادگرای مذهبی اسلامی شبه‌نظامی فلسطینی به رهبری حماس به جنوب اسرائیل از نوار غزه اساس یک درگیری مسلحانه بین دو قطب منسوخ تاریخی صهیونیسم اسرائیل با حمایت قدرتهای بزرگ غرب به رهبری دولت امپریالیسم آمریکا و قطب بنیادگرای اسلامی شبه‌نظامی فلسطینی به رهبری حماس آغاز گشت.

دولت فاشیست اشغالگر اسرائیل با حملات هوایی واکنش نشان داد و در ۹ اکتبر احاطهٔ کامل غزه را آغاز کرد. اسرائیل در ۱۳ اکتبر دستور تخلیه شمال غزه از جمله شهر غزه را صادر کرد. و در ۲۷ اکتبر تهاجم نظامی به نوار غزه را آغاز کرد. از ان زمان از جهنم بر غزه می بارد. بمب‌های ساخت آمریکایی ارتش فاشیست اسرائیل محله‌های بیشتری را با خاک یکسان می‌کند، نیروی هواییش بمبارن کارپتی غزه را ادامه میدهد اجساد سوخته بیشتری را زیر آوار دفن می‌کند، «غم بر غم» فلسطین اضافه میشود. سوخت تمام می‌شود، بیمارستان‌ها تعطیل می‌شوند، «بوی مرگ همه جا می‌آید»، نسل‌کشی و آوارگی آشکار میشود. در آمریکا، فاشیستهای متعصب ضد فلسطینی سه جوان فلسطینی تبار با اسلحه گرم زخمی و راهی بیمارستان میکند و باز خارجیان مو سیاه در امریکا مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، از سوی دیگر طبق گزارش انجمن اسرای فلسطینی، اسراییل تقریباً به همان تعداد فلسطینی که در جریان آتش‌بس آزاد کرده است، دستگیر می‌کند و تنها در چهار روز اول تبادل اسرای اسرائیل و حماس، اسرائیل ۱۳۳ فلسطینی را دستگیر و ۱۵۰ نفر را آزاد کرد. در حالیکه دست‌کم ۱۶۸ فلسطینی در ۵ روز در جریان توقف کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه بازداشت‌شده‌اند، انجمن اسرای فلسطینی روز سه‌شنبه اعلام کرد که تعداد فلسطینی‌هایی که از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر توسط اسرائیل در کرانه باختری دستگیرشده‌اند به بیش از ۳۲۹۰ نفر رسیده است. این گروه گفت که این فهرست شامل ۱۲۵ زن و ۱۴۵ کودک است. از زمان آغاز درگیری‌ها، ۶ زندانی فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی جان خود را از دست‌ داده‌اند. به گفته مقامات بهداشتی در غزه، تاکنون بیش از ۱۵۰۰۰ نفر ازجمله ۶۱۵۰ کودک و ۴۰۰۰ زن کشته‌شده‌اند.

از یک سو، علیرغم همه اینها اما جهان خاموش نشد و انسانیت و همدلی از بین نرفته است و صف تظاهراتها در حمایت از مردم فلسطین(که هیچ ارتباطی با حماس و گروهای تروریستی ندارند) و در محکوم کردن نسل کشی فلسطینیان توسط اسرائیل در سراسر جهان ادامه دارد، و در حالیکه غزه قدم به قدم و رگ به رگ سلاخی می شود، اما تنها نمانده است، و از سوی دیگر مادران فلسطینی نام فرزندان خود را روی دست و پایشان می نویسند تا «پاهای ما داستان ما را بگوید

شعری از زینا عزام، شاعر فلسطینیآمریکایی با عنوان «نامم را بنویس» هست که در آن در باره والدین فلسطینی غزه که نام فرزندان خود را روی دست و پایشان می‌نویسند تا در صورت کشته شدن در حملات هوایی فاشیستهای اسرائیل آنها یا کودکان، آنها را شناسایی کنند. این شعر در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۳ مصادف با ۳۰ مهر ۱۴۰۲ سروده شد.

نامم را بنویس

نام مرا روی پایم بنویس، مامان

از ماژیک مشکی دائمی استفاده کنید

با جوهری که خونریزی نمی‌کند

اگر خیس شد، آن‌که ذوب نمی‌شود

اگر در معرض گرما باشد

نام مرا روی پایم بنویس، مامان

خطوط را ضخیم و شفاف بنویس

شکوفایی‌های خاص خود را اضافه کنید

تا آسوده بخوابم

نام مرا روی پایم بنویس، مامان

و روی پاهای خواهران و برادرانم

به‌این‌ترتیب ما به هم تعلق خواهیم داشت

به‌این‌ترتیب ما شناخته می‌شویم

به‌عنوان فرزندان شما

نام مرا روی پایم بنویس، مامان

و لطفاً نام خودت را

و اسم بابا هم‌ روی پاهایت بنویسید

بنابراین ما به یاد خواهیم ماند

به‌عنوان یک خانواده

نام مرا روی پایم بنویس، مامان

هیچ عددی اضافه نکنید

مثل تاریخ زمانی که به دنیا آمدم یا آدرس خانه‌مان

من نمی‌خواهم دنیا مرا به‌عنوان یک عدد درج کند

من اسم دارم و شماره نیستم

نام مرا روی پایم بنویس، مامان

وقتی بمب به خانه ما اصابت کرد

وقتی دیوارها جمجمه و استخوان‌های ما را خرد می‌کنند

پاهای ما داستان ما را خواهند گفت، که چگونه

جایی برای فرار ما نبود

زینا عزام

نویسنده متن بالا و ترجمه شعر توسط: برهان عظیمی

۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ ۹ آذر ۱۴۰۲

منتشر شده در
کانال کمونیسم نوین

https://t.me/New_Communism/2917

اطلاعات

این ویودی در 30 نوامبر 2023 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , , , برچسب خورده.