اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

تلاش‌های سیاسی در اسرائیل و خاورمیانه برای پایان دادن به 12 سال: مهدی ضمیری

 اسراییل در بحران فزاینده عمیق، جنگ احزاب داخلی و مشروعیت داخلی وخارجی در منطقه پر تلاطم خاورمیانه غوطه ور است و جهانی را  دچار بحران کرده است که مسیول اصلی آن نتان یاهو از راست ترین شخصیهای این کشور و جهان است و با کنار گذاشتن او بدون شک خاورمیانه شکل دیگری بخود خواهد گرفت.   

تلاش‌های سیاسی در اسرائیل و خاورمیانه برای پایان دادن به 12 سالنخست‌ وزیری نتانیاهو 

مهدی ضمیری

شخصیتی  که منطقه خاور میانه را بارها به آتش کشیده است و موجب بحران در بسیاری از کشورها از جمله اروپا و آمریکا شده و خود نیز گرفتار بحران داخلی شده است . این کشور کوچک با وسعت کم بعداز جنگ جهانی دوم با پشتیبانی راستهای افراطی غرب و یهودیان جامعه فراری مهاجر در چین و روسیه سابق و افراطی های یهودی آمریکا و کانادا و اروپا در  این منطقه بحران زده خاورمیانه جا خوش کرده بود است.

 سرزمینی که اعراب آنرا منطقه اشغالی می شناسند . جالب است که در جنگ جهانی دوم تنها دو کشور اتحاد جماهیر شوروی و چین توده ای مهاجران فراری یهودی را در کشورهای خود جای دادند . دریک مرحله بسیار حساس که ضد یهودیان و نازیهای اروپا در صدد شکار آنها بودند بیست هزار نفر از آنها به شهر شانگهای چین از طریق آبی ورود کردند و مورد استقبال قرار گرفتند که هنوز جامعه یهودی چین خود را دارند و در آنجا ماندگار شده اند ولی بخش اعظم آنها در شوروی سابق اسکان پیدا کرده بودند چون در نقاط دیگر دنیا نازیها و فاشیست ها در پی شکار یهودیان بودند یهودیانی که در زمان آلمان نازی از ترس مذهب خود را نفی میکردند  تا زنده بمانند.  حالا یائیر لپید از جناح چپ برای تشکیل دولتی بدون حضور بنیامین نتانیاهو که دولت اعتلافی را هدایت میکرد باید توافق نفتالی بنت (راست افراطی ) سیاستمدار راستگرا را جلب کند.     

تلاش رهبران احزاب سیاسی اسرائیل برای تشکیل دولتی جدید بدون حضور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به اوج خود رسیده است.

یائیر لپید، رهبر حزب یش عتید، حزب اصلی مخالف دولت، در حال مذاکره با نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای افراطی یمینا است و رسانه‌های اسرائیلی از احتمال توافق میان آنها خبر می ‌دهند.

آقای لپید که از سوی روون ریولین، رئیس جمهور اسرائیل مامور تشکیل دولت شده تا روز چهارشنبه دوم ژوئن فرصت دارد تا دولتی ائتلافی تشکیل دهد.

در صورتی که تلاش‌ها و مذاکرات سیاسی برای تشکیل دولت جدید به نتیجه برسد، بنیامین نتانیاهو بعد از 12 سال از قدرت کنار خواهد رفت و سیطره کامل او بر فضای سیاسی اسرائیل به پایان خواهد رسید.

در دو سال اخیر چهار انتخابات در اسرائیل برگزار شده و ناکامی رهبران احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی پایدار، به بن ‌بست سیاسی در اسرائیل منجر شده است.

بعد از انتخابات ماه مارس، نتانیاهو مسئول تشکیل دولت شد اما نتوانست در مهلت 28 روزه برای ائتلاف با بقیه احزاب به توافق برسد.

آخرین تلاش‌های بنیامین نتانیاهو برای ماندن در قدرت موفق عمل نکرده است

بعد از آن یائیر لپید، رهبر مخالفان در کنست مسئول تشکیل دولت شد. مهلت چهار هفته ‌ای آقای لپید روز چهارشنبه به پایان میرسد و او باید تا آن روز توافق لازم با احزاب دیگر برای کسب 61 کرسی از 120 کرسی کنست را کسب کند.

برای تحقق این هدف او باید رضایت نفتالی بنت، وزیر دفاع سابق و سیاستمدار راستگرای افراطی را برای مشارکت در دولت «تغییر» با حضور احزابی از طیف سیاسی راست، میانه و چپ جلب کند.

آقای نتانیاهو، نخست وزیر و رهبر حزب راستگرای لیکود، درباره ائتلاف با احزاب چپ هشدار داده و به آقای بنت و همین طور گیدیون سعار، سیاستمدار راستگرای دیگر و رهبر حزب تازه ‌تاسیس «امید نو» پیشنهاد نخست وزیری چرخشی را ارائه کرده است.

اما آقای سعار که قبلا هم ‌حزبی نتانیاهو بود این پیشنهاد را رد کرده است.

به این ترتیب آخرین تلاش‌های نتانیاهو برای ماندن در قدرت بی‌ نتیجه مانده و از سوی دیگر مذاکرات برای تشکیل دولت وحدت بدون حضور حزب لیکود شدت گرفته است. درباره آتش ‌بس خاورمیانه وزیر خارجه اسرائیل پس از 13 سال به مصر سفر کرد. این اولین سفر یک وزیر خارجه اسرائیل به مصر در 13 سال گذشته است. گبی اشکنازی، وزیر خارجه اسرائیل، برای دیدار و مذاکره درباره آتش ‌بس با حماس، به مصر سفر کرده است. این اولین سفر وزیر خارجه اسرائیل به مصر در 13 سال گذشته است. مصر در برقراری آتش ‌بس جاری بین اسرائیل و حماس نقش مهمی داشته و در تلاش است به همراه آمریکا و سایر شرکای منطقه ‌ای برای تحکیم این آتش ‌بس اقداماتی انجام دهد.

آقای اشکنازی پس از ورود به مصر در توییتی گفت که درباره نحوه برقراری آتش ‌بس دائمی با حماس با مقام‌های مصری گفتگو خواهد کرد.

وزیر خارجه اسرائیل همچنین گفت در زمینه کمک‌های بشردوستانه و بازسازی غزه که در اثر بمباران‌های اسرائیل آسیب زیادی دیده  نیز بحث و گفتگو خواهد شد.

در همین حال به گزارش وبسایت خبری اسرائیلی والا، عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعاتی مصر امروز به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی سفر کرده و با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبران حماس دیدار و گفتگو خواهد کرد.

مقامات ارشد امنیتی مصر به خبرگزاری فرانسه گفته‌ اند اسماعیل هنیه، رهبر حماس، هم برای گفتگو به قاهره سفر خواهد کرد اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکردند.

در جنگ یازده روزه اخیر بین اسرائیل و حماس حداقل 230 فلسطینی از جمله 65 کودک و 39 زن در حملات هوایی اسرائیل کشته شدند.

اسرائیل هم حملات راکتی فلسطینی‌ها را عامل کشته شدن حداقل 12 نفر از جمله دو کودک خود اعلام کرده است.

 اسراییل در بحران فزاینده عمیق، جنگ احزاب داخلی و مشروعیت داخلی وخارجی در منطقه پر تلاطم خاورمیانه غوطه ور است و جهانی را  دچار بحران کرده است که مسیول اصلی آن نتان یاهو از راست ترین شخصیهای این کشور و جهان است و با کنار گذاشتن او بدون شک خاورمیانه شکل دیگری بخود خواهد گرفت.   

 

مهدی ضمیری- برلن (30.05.2021)  

 

اطلاعات

این ویودی در 31 مِی 2021 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , برچسب خورده.