اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

اخبار و گزارشات کارگری ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ٬ و اخبار کارگری یکماهه – اردیبهشت ۱۳۹۴‎ ٬ و مصاحبه با بهرام رحمانی اخبار کارگری ایران -کانال چشم انداز

اخبار و گزارشات کارگری ۱۰ خرداد ۱۳۹۴

kargari (21) 

 اخبار  کارگری یکماهه – اردیبهشت ۱۳۹۴

بخش اول – اخبار کارگری اردیبهشت1394 در فرمت ورد

بخش دوم – اخبار کارگری اردیبهشت ماه 1394 در فرمت ورد

بخش سوم- اخبار کارگری اردیبهشت ماه 1394 در فرمت ورد

bahram rahmani (2) مصاحبه با بهرام رحمانی اخبار کارگری ایران -کانال چشم انداز

 https://www.youtube.com/watch?v=iKMaxwu9DRc&feature=youtu.be

kargari, akhbar va gozareshat

تجمع کارگران ورزشگاه آزادی مقابل وزارت ورزش در اعتراض به تاخیرچندماهه در پرداخت حقوق و عدم تبدیل وضعیت !

درسال جدید تاکنون احکام کارگران قراردادی مرکز بهداشت ایذه صادر نشده است

عدم پرداخت7ماه حقوق30کارگر شرکت پیمانکاری  معتبر درسنندج

اخراج کارگران روزمزد شهرداری رودسر کلید خورد!

عدم پرداخت36ماه حق بیمه 150 کارگر کشتی‌‌های لایروب شرکت نگین سبز خاورمیانه

کارگران صدرا در بوشهر:انتقال تجهیزات صدرای بوشهر به بندرعباس!

جان باختن 56کارگر چاه کن درسال1389 براثر گاز گرفتگی

مرگ کارگر25ساله حین خالی کردن لوله‌های فلزی شرکت «آبیاری تنگه حمام» 

مرگ دلخراش 2کارگریک واحدصنعتی دراردیبهشت ماه ومعرفی مدیرعامل به دادگاه به علت بی توجهی به مقررات ایمنی کار

تجمع کارگران ورزشگاه آزادی مقابل وزارت ورزش در اعتراض به تاخیرچندماهه در پرداخت حقوق و عدم تبدیل وضعیت !

نزدیک به یکصد نفر از کارکنان شرکت ورزش یاران ایرانیان که به عنوان پیمانکار از این مجموعه ورزشی نگه داری می کنند، با حضور مقابل وزارت ورزش و جوانان خواستار تبدیل وضعیت سازمانی از پیمانکاری به قراردادی و پرداخت مطالباتشان شدند.

به گزارش 10خرداد ایرنا، صبح یکشنبه،جمعی از کارگران شاغل درمجموعه ورزشی آزادی در اعتراض به تاخیرچندماهه در پرداخت حقوق و عدم تبدیل وضعیت سازمانی، مقابل ساختمان وزارت ورزش و جوانان حضور یافته و خواستار احقاق مطالبات خود شدند.

یکی از تجمع کنندگان گفت: سه ماه است که حقوق دریافت نکرده و حقوق و پاداش اسفند ماه سال گذشته را نیز با کلی تاخیر به تازگی به حساب ما واریز شده اند.

وی خواستار تبدیل وضعیت سازمانی از پیمانکاری به قراردادی شد و تاکید کرد: کارگران ورزشگاه های شهید شیرودی و تختی پایتخت قراردادی هستند و از مزایای لازم برخوردار نیستند.

در زمان مخابره خبر تجمع کنندگان با وساطت نیروهای حراست وزارت ورزش و جوانان به داخل وزارتخانه راهنمایی شده و اکنون در حال مذاکره با مسوولین مربوطه هستند.

درسال جدید تاکنون احکام کارگران قراردادی مرکز بهداشت ایذه صادر نشده است

نماینده کارگران مرکز بهداشت ایذه گفت: با وجود گذشت 3 ماه از ابتدای سال جدید اما همچنان احکام کارگران قراردادی این مرکز صادر نشده است.

به گزارش10خردادفارس،وی با اشاره به مشکلات کارگران قراردادی مرکز بهداشت این شهرستان اظهار کرد: بعد از گذشت سه‌ماه از آغاز سال جدید، هنوز احکام کارگران قراردادی این شبکه صادر نشده و این افراد در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

وی افزود: برای رفع این مشکل بارها به مرکز استان مراجعه کرده‌‌ایم اما بدون دریافت پاسخ امیدوارکننده‌ای ما را به ایذه ارجاع می‌دهند و این روال همچنان ادامه دارد.

نماینده کارگران قراردادی مرکز بهداشت ایذه با اشاره به اینکه برای انجام این کار همچنان بلاتکلیف هستیم، گفت: متاسفانه تا به امروز هیچکس جواب قانع‌کننده و اقدامی برای رفع این مشکل انجام نداده و کسی از مسئولان مربوطه به داد این کارگران نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه در طول سال، حقوق کارگران طبق قانون اداره کار است، خاطرنشان کرد: برای پرداخت حقوق ماهانه کارگران قراردادی این مرکز، طبق قانون اداره کار برخورد می‌شود ولی در زمان پرداخت عیدی‌ها به‌مانند کارمندان پرداخت عیدی صورت می‌گیرد.

وی با ابراز گلایه از مسئولان کشوری بهداشت و درمان تصریح کرد: طبق قانون قراردادها، پرداخت عیدی به کارگران قراردادی باید دوبرابر حقوق دریافتی آنها در طول سال باشد، ولی متاسفانه در پایان سال به‌مانند کارمندان رسمی برخورد می‌شود و تنها پاداش سالانه کارگران همان 500 هزار تومان است.

عدم پرداخت7ماه حقوق30کارگر شرکت پیمانکاری  معتبر درسنندج

30 کارگر نگهبان شاغل در شرکت پیمانکاری « معتبر» که در احداث تونل انقلاب در میدان نبوت شهر سنندج فعالیت می کنند 7 ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند.

به گزارش10خردادایلنا،کارگران گفتند: شرکت پیمانکاری «معتبر» که مجری احداث تونل انقلاب در شهر سنندج است به بهانه پرداخت نشدن صورت وضعیت‌های مالی شرکت از سوی شهرداری سنندج، حقوق کارگران را طی 7 ماه گذشته پرداخت نکرده است.

در این پروژه عمرانی بیش از 100 کارگر کار می کنند که تعداد 30 نفرشان مامور محافظت از اموال کارگاه هستند. پرداخت حقوق این کارگران نگهبان که به صورت 24 ساعته کار می کنند به تعویق افتاده است.

کارگران با بیان اینکه  معوقات حقوقی‌شان مربوط به 5 ماه حقوق سال 93 (از آبان ماه) و دو ماه حقوق سال جاری می شود، گفتند:علاوه بر 30 کارگر نگهبان،  بخشی از مطالبات حدود 25 کارگر استادکار نیز از آبان ماه سال 93 پرداخت نشده است.

کارگران معترض افزودند،به دلیل کوتاه بودن مدت قرارداد کارشان و ترس از اخراج، قدرت پی گیری مطالبا‌تشان را ندارند. 

اخراج کارگران روزمزد شهرداری رودسر کلید خورد!

اخراج کارگران روزمزد شهرداری از امروز کلید خورد و تاکنون ۵ نفر آنها از آمدن سر کار منع شده اند.

 به گزارش 10خرداد احرارگیل،در حاشیه جلسه عصر امروز شورای شهر رودسر، چند کارگر پس از شنیدن خبر تلفنی اخراج خود برای روشن شدن وضعیت کاری با اعضای شورای شهر دیدار کردند.

اخراج کارگران روزمزد شهرداری بدنبال بروز اختلاف بین شورای شهر و شهرداری آغاز شده که این پیام روشن شهردار به اعضای شواری شهر است.

عدم پرداخت36ماه حق بیمه 150 کارگر کشتی‌‌های لایروب شرکت نگین سبز خاورمیانه

حق بیمه 150 کارگر شاغل در کشتی های لایروب شرکت نگین سبز خاورمیانه نزدیک به 36 ماه است که به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است. کارگران نگران ایجاد فاصله در سوابق بیمه‌ای‌شان و به تبع ایجاد مشکل در هنگام بازنشستگی هستند.

به گزارش10خرداد ایلنا، حق بیمه تامین اجتماعی150 نفر از کارگران نگین‌سبز خاورمیانه که در کشتی های لایروب اسکله بندر رجایی فعالیت می کنند در دو مقطع زمانی به حساب تامین اجتماعی پرداخت نشده است. کارگران می‌گویند با وجود پی گیری های مکرر برای حل مشکلات بیمه‌ای نه کارفرما و نه تامین اجتماعی شعبه یک بندر عباس  هیچ تلاشی برای رفع مشکل  انجام نداده‌اند.

بنا بر این گزارش، پرداخت نشدن حق بیمه در مرحله نخست از ابتدای مرداد ماه سال ۹۰ تا پایان اسفندماه‌‌ همان سال و در مرحله دوم از ابتدای دی‌ماه سال ۹۱ تاکنون حق بیمه کارگران از حقوق آن‌ها کسر اما به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.

به گفته  کارگران شرکت نگین سبز، آنان پس از استعلام از شعبه یک تامین اجتماعی بندر عباس متوجه تخلف کارفرما شده‌اند و مراتب اعتراض خود را به اداره تامین اجتماعی محل کار و نیز به مدیریت شرکت نگین سبز بندرعباس اعلام کرده‌اند.

شرکت نگین سبز در مقام پیمانکار به کارگران گفته است در حال حاضر مشکلی از بابت تامین هزینه‌های حق بیمه ندارد  اما تامین اجتماعی شعبه یک بندر عباس به دلیل نامشخص بودن وضعیت قرارداد کار این شرکت با سازمان بنادر و دریانوردی از پذیرش لیست بیمه کارگران خودداری می‌کند.

در این شرایط کارگران می‌گویند زیان این پیچیدگی اداری مستقیما متوجه آنان خواهد شد.

کارگران با بیان اینکه کارفرما مدعی است هر ماه بیمه کارگران را به تامین اجتماعی شعبه یک بندر عباس پرداخت کرده است، درباره پاسخ تامین اجتماعی به آنان می‌گویند: تامین اجتماعی می گوید شرکت نگین سبز خاورمیانه باید نمونه قرار داد خود با سازمان بنادر و دریانوردی را برای سازمان تامین اجتماعی ارسال کند تا ما لیست بیمه ای کارگران را بپذیریم.

کارگران صدرا در بوشهر:انتقال تجهیزات صدرای بوشهر به بندرعباس!

تعدادی از کارگران صدرا در بوشهر در نامهای به استاندار بوشهر نسبت به اقدام جدید مدیریت این شرکت ابراز نگرانی کردند.

به گزارش 9خرداد مارین تایمز، در این نامه که رونوشت آن برای امام جمعه، فرماندار و مدیران ادارات اطلاعات و کار و رفاه اجتماعی بوشهر نیز ارسال شده؛ آمده است که مالک صدرا تصمیمی مبنی بر انتقال تجهیزات شرکت صدرا از بوشهر به بندرعباس را اتخاذ کرده و به مدیران شرکت دستور داده شده در این زمینه برنامهریزی کنند.

طبق این خبر، قرار است این تجهیزات به استان هرمزگان انتقال یابد و زمینی به مساحت 300 هکتار نیز در بندرعباس به این امر اختصاص داده شده و این زمین تسطیح و حصارکشی شده است.

آنطور که کارگران کشتیسازی صدرای بوشهر در نامه خود آوردهاند؛ عدم حمایت مسؤولان استان بوشهر از شرکت صدرا و به مزایده گذاشتن تجهیزات صدرا توسط ادارات دارایی و تأمین اجتماعی بوشهر، از دلایل اتخاذ این تصمیم از سوی مالک صدرا بوده است.

کارگران چاه کن در معرض پرخطرترین حوادث کار قرار دارند. در این میان نکته قابل تأمل این است که با وجود شرایط خطرناک کار در اعماق چاهها و فاضلاب‌ها کارگران مقنی نه پوشش بیمه ای دارند و نه از کمترین امکانات ایمنی برخوردارند.

جان باختن 56کارگر چاه کن درسال1389 براثر گاز گرفتگی

بر اساس آخرین گزارش های منتشره از سوی پزشکی قانونی  در سال 90، تنها در سال 89 تعداد ۵۶ کارگر چاه کن براثر گاز گرفتگی در چاه جان خود را از دست داده‌اند که این آمار نیز به نسبت سال ۸۸ رشدی ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

سه کارگر بر اثر گاز گرفتگی چاه در گنبد کشته شدند، ریزش دیواره چاه کارگری را محبوس کرد، کارگری بر اثر ریزش کانال  فاضلاب کشته شد… اخبار و آمارها نشان می‌دهند کارگران چاه کن در معرض پرخطرترین حوادث کار قرار دارند. در این میان نکته قابل تأمل این است که با وجود شرایط خطرناک کار در اعماق چاهها و فاضلاب‌ها کارگران مقنی نه پوشش بیمه ای دارند و نه از کمترین امکانات ایمنی برخوردارند.

حوادثی که برای این کارگران اتفاق می افتد بسته به نوع کاری که در اعماق زمین انجام می دهند متفاوت است اما گازگرفتگی، ٰریزش دیواره های چاه و پاره شدن سیم بکسل حمل کارگر به اعماق زمین عمده ترین دلایل این حوادث بوده است.

کارگران مقنی اغلب به صورت سنتی در حفر چاه‌های آب و فاضلاب مشغول به کارند. کارشناسان ایمنی می گویند، کارفرمایان بیشتر این کارگران صاحبان منازل هستند و یکی از عمده ترین مسائل مربوط به اجرا نشدن اصول ایمنی و بهداشت کار در مورد این کارگران «نامشخص بودن مسئولیت قانونی تامین امکانات ایمنی کار» توسط کارفرماست.

کوروش جمالی کارشناس ایمنی در این باره می گوید، طبق قانون مجتمع هایی که کار حفاری در آنها صورت می گیرد باید یک مسول ایمنی داشته باشند تا با در نظر گرفتن شرایط فردی و محیطی اجازه ی حفاری را صادر کند.

به گفته ی وی، در بسیاری از موارد عدم بکار گیری مسول ایمنی در مجتمع هایی که کار حفاری در آنها انجام می شود یکی از عوامل اصلی بروز حوادث در بین کارگران چاه کن است.

این کارشناس حفاظت و بهداشت کار می گوید سه مورد تجربه و توانمندی های فردی، وجود مسول ایمنی  و اخذ مجوز کار از سوی مسولین ایمنی از جمله مواردی هستند که اگر به طور جدی مورد توجه قرار گیرند میزان این حوادث کاهش می یابد. در این حالت اگر امکانات حفاظت فنی در کار فراهم نباشد و فرد مقنی هم از تجربه یا میزان سلامت کار برای این حرفه برخوردار نباشد مجوز فعالیت صادر نمی شود.

بارها شنیده ایم که کمبود اکسیژن مورد نیاز برای تنفس کارگران در حین عملیات حفر چاه  منجر به مرگ کارگر حفار شده است.

به گفته ی کارشناسان ایمنی، از نظر پزشکی یک فرد سالم برای تنفس به فضایی نیاز دارد که غلظت اکسیژن هوای آن بطور طبیعی ۲۰ و ۹ درصد باشد اما در ‌‌نهایت غلظت ۱۹ و ۵ درصد اکسیژن هوا حداقل شرایط ایده‌آل برای تنفس یک فرد سالم است. چنانچه افت غلظت اکسیژن در محیط محصور اتفاق بیفتد و به ۱۲ درصد برسد، در این حالت فرد دچار بی‌هوشی آنی می شود که در صورت عدم رسیدگی می تواند تبعات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. برای حل این مشکل کارشناسان ایمنی راه حلی را پیشنهاد می کنند و آن هم استفاده از دستگاه‌های تهویه صنعتی قابل حمل  است که امکان گردش هوا در اعماق چاه را فراهم می کند و به این ترتیب می تواند از استمرار حوادثی که به مسمومیت و فوت کارگران چاه کن منجر می‌شود جلوگیری کرد.

از سوی دیگر مسئله ی اصلی مورد بحث در خصوص این کارگران وضعیت بیمه ی کارگران مقنی است. کارگران  چاه کن به همراه کارگران نصاب داربستهای ساختمانی و کارگران نصب کننده سقفهای شیروانی جزء کارگران ساختمانی محسوب نمی شوند و از بیمه ی اجباری کارگران ساختمانی برخوردار نیستند.

گفتنی است بر اساس آخرین گزارش های منتشره از سوی پزشکی قانونی  در سال 90، تنها در سال 89 تعداد ۵۶ کارگر چاه کن براثر گاز گرفتگی در چاه جان خود را از دست داده‌اند که این آمار نیز به نسبت سال ۸۸ رشدی ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد.

بخش هایی ازیک گزارش ایلنا بتاریخ10خرداد

مرگ کارگر25ساله حین خالی کردن لوله‌های فلزی شرکت «آبیاری تنگه حمام»  

کارگری به هنگام کار در جاده‌ی قصرشیرین – سرپل‌ذهاب دچار حادثه شده و در نتیجه جان خود را از دست داده است.

به گزارش 10خرداد کُردپا، روز شنبه نهم خردادماه، یک کارگر ٢٥ ساله اهل کرمانشاه در حین تخلیه لوله‌های فلزی از یک خودرو دچار سانحه جاده‌ای شد و در دم جان باخت.

گفته می‌شود، این حادثه زمانی روی داده که این کارگر مشغول خالی کردن لوله‌های فلزی شرکت «آبیاری تنگه حمام» از پشت یک خودرو بوده که ناگهان تریلی حامل سوخت با خودوری آنان برخورد و لوله‌ها نیز بر روی وی سقوط می‌کنند.

پس از حادثه این کارگر ٢٥ ساله به بیمارستان سرپل‌ذهاب منتقل، اما به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده است.

مرگ دلخراش 2کارگریک واحدصنعتی دراردیبهشت ماه ومعرفی مدیرعامل به دادگاه به علت بی توجهی به مقررات ایمنی کار

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: بدنبال مرگ دلخراش 2کارگردراردیبهشت ماه،مدیرعامل یکی از مجتمع های صنعتی به دلیل رعایت نکردن مقررات ایمنی کار، به دادگاه معرفی شد.

به گزارش10خردادایرنا،محمود احمدی روز یکشنبه افزود: خرداد پارسال طی بازرسی کارشناسان معاونت روابط کار از این مجتمع، بخاطر رعایت نکردن قوانین اقدام به صدور اخطاریه برای مدیرعامل و رییس هیات مدیره آن شد.

وی گفت: اردیبشهت ماه امسال بخاطر تداوم این روند دو کارگر مجتمع در پی یک حادثه حین کار دچار مرگ دلخراشی شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: با پیگیری های این اداره کل مدیرعامل این واحد صنعتی به دلیل خودداری از اعمال و اجرای قوانین ایمنی کار و به منظور پیگیری قضایی به دادگاه معرفی شد.

دهم خردادماه1394

akhbarkargari2468@gmail.com

اطلاعات

این ویودی در 31 مِی 2015 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , , , برچسب خورده.