اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

اخبار کارگری ایران٬ و ماهنامه کارگری: چریک های فدائی خلق ایران

 

 

 

 

دریافتی:kargari, etehad

ماهنامه کارگری چریک های فدائی خلق ایران

پی دی اف Mahnameh-Kargari-13

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

سخنگوی دولت:

رقم دستمزد کارگران در سال ۹۴ امشب اعلام می‌شود

سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود از اعلام رقم دستمزد کارگران در سال 94 پس از جلسه امروز شورای عالی کار خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت امروز (13 اسفند) در نشست خبری خود درباره دستمزد کارگران گفت: امروز بعدازظهر جلسه‌ای برای بررسی دستمزد کارگران در سال 94 تشکیل می‌شود و تا امشب تصمیم شورای مربوطه برای چگونگی پرداخت دستمزد کارگران در سال 94 اعلام خواهد شد.

این خبر از سوی سخنگوی دولت در حالی اعلام شده است که منابع کارگری ایلنا حاضر در جلسه امروز تعیین مزد کارگران از اعلام نشدن موضع رسمی دولت و به دست نیامدن هیچ نقطه مشترکی در مذاکرات پیشین کارگران و کارفرمایان و لزوم ادامه چانه‌زنی‌ها خبر داده‌اند.

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

پایان بی‌نتیجه جلسه سرنوشت‌ساز مزد ۹۴/ موضع دولت ۱۵ درصد/کارگران افزایش ۳۶۶ هزار تومانی می‌خواهند

در حالی که سخنگوی دولت صبح امروز از تعیین تکلیف سرنوشت مزد 94 کارگران در جلسه امروز شورای عالی کار خبر داده بود، این جلسه بدون دست یابی به نتیجه خاصی پایان یافت.

منابع خبری ایلنا در جلسه امروز شورای عالی کار  از حضور سه وزیر اقتصاد، صنایع و کار و همچنین مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مذاکرات مزدی امروز خبر داده‌اند. مذاکراتی که دقایقی پیش بدون دستیابی به نتیجه خاصی خاتمه یافت.

در جلسه امروز وزیر اقتصاد بر افزایش 15 درصدی مزد طبق نرخ اعلامی بانک مرکزی تاکید کرده است اما موضع نمایندگان کارگران افزایش 366 هزار تومانی حداقل مزد فعلی است.

مبنای محاسبه این رقم از سوی کارگران گزارش اخیر کمیته دستمزدهای کانون عالی شوراهای اسلامی کشور است که تاثیر تورم بر سبد معیشت یک خانوار چهار نفره در سال جاری را 366 هزار تومان اعلام کرده است.

گفته می‌شود جلسه بعدی شورای عالی کار اوائل هفته آینده برگزار خواهد شد.

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

هزار کارگر شرکت واحد در نامه‌ای خطاب به وزیر کار:

تعیین مزد 94 معیار تحقق شعار حقوق شهروندی در دولت روحانی است

بیش از هزار نفر از کارگران شرکت واحد اتوبوس‌‌رانی تهران در آستانه تعیین مزد 94 با امضای طوماری خطاب به وزیر کار از او خواسته‌اند فریاد عدالت خواهی کارگران و بازنشستگان را شنیده و به آن رسیدگی و ترتیب اثر بدهد.

به گزارش ایلنا، کارگران شرکت واحد تهران در این نامه با استناد به آمار رسمی ارائه شده توسط معاونت وزارت کار نوشته‌اند که طی ده سال گذشته قدرت خرید کارگران به یک سوم کاهش یافته است.

آنان در ادامه آورده‌اند: ما امضاء کنندگان این نامه هم فریاد با میلیون ها کارگر ایران با محکوم کردن این تخلف و روند ناعادلانه  ضد کارگری ، آنچنان که متخلفاتی مانند سعید مرتضوی رییس سابق سازمان تامین اجتماعی و محمدرضا رحیمی معاون رییس جمهوری پیشین و نظایر دیگر توسط قوه قضاییه محاکمه و محکوم به مجازات زندان شدند خواستار محاکمه و مجازات مدیران  و مسوولان متخلف این بی عدالتی های ضد انسانی هستیم .

کارگران شرکت واحد تهران از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته‌اند که به فریاد دادخواهانه کارگران گوش سپرده و برابر ماده 41 قانون کار برای سال 1394 دستمزدی را تعیین نمایند که معیشت یک خانوار کارگری و بازنشستگان کارگری را تامین نماید.

کارگران و بازنشستگان در این نامه حق خود دانسته‌اند که برای پیشبرد این «خواسته عادلانه» و تامین رفاه و عدالت اجتماعی به آن وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی و دیگر مراکز مربوط مراجعه و خواسته و اعتراض خود را علیه بی عدالتی ها اعلام کنند.

گفتنی است ماده 41 قانون کار دو معیار «نرخ تورم» و «سبد هزینه یک خانوار چهار نفره» را برای تعیین مزد کارگران مشخص کرده است.

کارگران شرکت واحد در نامه که به پیوست طومار به وزارت کار تحویل داده‌اند به تعهدات رئیس جمهوری در هنگام انتخابات اشاره کرده‌ و آورده‌اند: «برپایه اصول جهانی حقوق بنیادین کار و حق چانه زنی کارگران در دفاع از حقوقشان و همچنین منشور حقوق شهروندی که رییس جمهور و دولت یازدهم خود را وفادار به آن اعلام کرده اند و بنابر اینکه آن وزارتخانه وظیفه ذاتی و فلسفه وجودیش صیانت و دفاع از حقوق کارگران شریف و زحمتکش و بازنشستگان گرامی تامین اجتماعی است، ما جمعی از کارگران و بازنشستگان کارگری شرکت واحد طبق سنت سالیان گذشته درخواست امضاء شده بیش از هزار تن از کارگران شرکت واحد مبنی بر افزایش عادلانه دستمزد سال 1394 به عنوان نمونه مشت از خروار فریاددادخواهی میلیون ها کارگر به ضمیمه ارایه می نماییم.»

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

۷۰۰ کارگر صنعتی تبریز در طوماری خطاب به وزیر کار:

رقم مزد در دوران وزیر برخاسته از جامعه کارگری با وزاری پیشین فرق کند

حدود 700 نفر از کارگران صنایع آذربایجان شرقی با امضای طومارهای جداگانه‌ای خطاب به وزیر کار خواستار رعایت تبصره دوم ماده 41 قانون کار (که معیار تعیین مزد کارگران را سبد هزینه خانوار چهار نفره کارگری قرار داده است) شدند.

به گزارش ایلنا، کارگران پتروشیمی تبریز که از جمله امضا کنندگان این طومار هستند در این نامه خطاب به علی ربیعی نوشته‌اند: از جنابعالی به  عنوان رئیس شورای عالی کار تقاضامندیم که امسال در جلسه شورای عالی کار ماده 41  و 2 بند آن منظور گردد. خصوصا بند 2 که اشاره مستقیم به معیشت کارگران دارد چرا که در چند سال گذشته عدم لحاظ بند 2 ماده 41 و تصویب دستمزد کمتر از تورم باعث شده که قدرت خرید جامعه کارگری کاهش بسیاری پیدا کند.

همچنین در طوماری که توسط کارگران شرکت پلی نار تبریز به امضا رسیده است، ضمن تاکید بر اجرای تبصره دوم ماده 41 قانون کار، درباره تبعات تصویب مزد کمتر از معیارهای قانونی آمده است: در چند سال گذشته به خاطر اجرا نشدن معیارهای قانونی و تصویب دستمزد کمتر از نرخ تورم بانک مرکزی و سبد معیشت، صدمات غیرقابل تصوری به کارگران که همواره پیشقدم در پیروزی و اعتلای انقلاب اسلامی بودند وارد آمده است.

کارگران در پایان با اشاره به آنچه خاستگاه کارگری وزیر کار خوانده‌اند، آورده‌اند: ما بر خود می‌بالیم که همچون شما که از دل جامعه کارگری بیرون آمده‌اید اکنون به عنوان رئیس شورای عالی کار و درد آشنای جامعه کارگری هستید و انتظار داریم تصمیمات شورای عالی کار با گذشته انشاالله فرق داشته باشد.

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

یک فعال کارگری مطرح کرد:

اعتراضات معلمان و پرستاران هشداری جدی به دولت بود/ احتمال واکنش کارگران به مزد 94

یک کنشگر صنفی کارگران در ارتباط با بعضی از گمانه زنی‌ها در خصوص اینکه دستمزد 94 بر اساس نرخ تورم 15 درصدی محاسبه می‌شود گفت: شرایط سخت تامین معیشت به گونه‌ای شده که دیگر نمی‌توان با ارائهٔ آمار و ارقام غیرواقعی از نرخ تورم، کارگران را نسبت به آینده امیدوار کرد.

پروین محمدی در این باره به ایلنا گفت: موج اعتراضات کارگران اصناف مختلف جامعه کارگری همچون پرستاران و معلمان در چند روز گذشته هشدار جدی برای دولت و کارفرمایان در خصوص تعیین دستمزد ۹۴ است.

محمدی، بالا رفتن خط فقر را معیاری مناسب برای تاکید بر شاخص سبد معیشت (تبصره 2 ماده 41 قانون کار) در تعیین میزان دستمزد دانست و گفت: سه دهه است که مزد واقعی به کارگران داده نشده است. این تنها حرف کارگران نیست. مسولین دولتی هم بار‌ها و بار‌ها به این نکته اذعان کرده‌اند. اینکه خودشان هم اذعان می‌کنند سهم کارگر داده نشده، پس معلوم است که کارگر کار کرده اما سهمش در جیب دو طرف دیگر معامله یعنی دولت یا کارفرما مانده است و به او داده نشده است.

به گفتهٔ این فعال کارگری ، ضرباتی که در طی سالهای متمادی پیکرهٔ جامعهٔ کارگری را نحیف و ناتوان کرده است، کارگران را در شرایطی قرار داده که از همهٔ بی‌توجهی‌ها به وضعیت معیشتش خسته شده و اکنون صدای اعتراضش بلند شده است.

وی ادامه داد: تمام کارگران ایران سالهاست که در گیر واقعیت مسلمی به نام تامین سبد معیشت هستند. موضوع اعتراض‌های کارگران هم مسئلهٔ تازه‌ای نیست. کارگران هر ساله مجبور بودند خودشان را به هر شکلی با وضعیت اقتصادی کشور و شرایط پرنوسان بنگاههای اقتصادی تطبیق دهند. در آن زمان هم کارگران علی رغم صبر و تحملی که داشتند سعی می‌کردند اعتراضات خود را نسبت به شرایط نابسامان معیشتی در سطوح مختلفی بروز دهند. این اعتراضات گا‌ه باامضای طومار یا نامه نگاری پیگیری می‌شد. اما این سطح اعتراض وقتی با واکنش درخوری از سوی مسولین مواجه نشود طبیعی است که نمود تندتری پیدا کند و وارد فاز تجمع اعتراضی می‌شود.

پروین محمدی تصریح کرد: امسال با اعتراضات گسترده‌ای که از سوی طیف‌های مختلف کارگری صورت گرفت عملا با این مسئله مواجه شدیم که دیگر نمیتوان با ارائهٔ آمار و ارقام نادرست از نرخ تورم کارگران را ساکت کرد. شرایط سخت تامین معیشت، بالارفتن خط فقر و دور شدن از سطح استانداردهای واقعی زندگی باعث شده کارگران نسبت به حق و حقوق واقعیشان آگاه‌تر شوند.

به گفتهٔ این فعال کارگری، حتی اگر توافقات انجام شده در شورای عالی کار منجر به اضافه شدن صددرصدی دستمزد‌ها شود باز هم کسری و عقب ماندگی این سی و چند ساله جبران نمی‌شود و به همین جهت است که ما می‌گوییم یک جایی دولت باید بیاید و تخلفاتی که در طی سال‌ها در مورد مزد کارگران صورت گرفته و طی آن درصدی از مزد کارگران در جیب کارفرما و دولت رفته جبران کند. در شرایط فعلی این امر تنها با درنظر گرفتن معیار متناسب سازی دستمزد با سبد معیشت امکان پذیر است.

وی ادامه داد: سبد معیشتی که توسط نمایندگان جامعهٔ کارگری تعریف می‌کنند رقم سه میلیون را نشان می‌دهد. این ارقام واقعی است و براساس خط فقر محاسبه می‌شود. در بسیاری از نقاط دنیا این گونه ارقام را با توجه به خط رفاه محاسبه می‌کنند اما اینجا همچنان درگیر تعریف خط فقریم.

به گفتهٔ پروین محمدی در شرایطی که دولت با آزادسازی قیمت‌ها همچنان به فکر پر کردن خزانهٔ خود است چرا سهم کارگر باید کمتر از میزان واقعی پرداخت شود.

وی گفت: دولت به فکر نجات خود و پرکردن خزانهٔ خودش است. با آزاد سازی قیمت نان و قیمت بنزین در واقع در حال پیگیری همین سیاست است. آنوقت چطور زمانی که به دستمزد کارگران می‌رسد قضیه کم اهمیت می‌شود. کارگر در واقع نیروی کارش را می‌فروشدو کمترین انتظارش این است که حق و حقوقش را متناسب با نیازش دریافت کند.

محمدی، افزایش دستمزد را ناشی از تسلط گروهی بر منابع اقتصادی دانست که به گفتهٔ وی امکان مهار آن‌ها از طرف دولت هم وجود ندارد.

پروین محمدی که یکی از هماهنگ کنندگان طومار ۴۰هزار امضاء برای افزایش مزد در سال ۹۱ نیز بود در ارتباط با موانع افزایش واقعی مزد گفت: بخشی از اینکه این کار به نتیجه نمی‌رسد ناشی از ضعف نمایندگان کارگری در شورای عالی کار است. متاسفانه کارگران به خاطر نداشتن تشکلهای مستقل همواره ضرر کرده‌اند و به سختی به مطالباتشان رسیده‌اند.

محمدی در پایان گفت: تشکل‌های غیر مستقلی که با دخالت مستقیم دولت و وزارت کار تشکیل می‌شوند هرگز نمی‌توانند به خوبی مطالبات کارگران را پیگیری کنند.

 

بیانیه کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

روز چهارشنبه 13 اسفندماه، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری، بیانیه ای تحت عنوان «برای تحقق دستمزد 3 میلیون تومانی مبارزه کنیم» را منتشر نمود.
کمیته هماهنگی طی این بیانیه، ضمن تأکید بر مطالبه حداقل دستمزد کارگران به میزان سه میلیون تومان برای سال 94 که بر اساس برآوردهای کارشناسان اقتصادی خود سرمایه، در مرز خط فقر قرار دارد، از کلیه کارگران، تشکل ها و فعالین کارگری و تمامی مزدبگیران تحت ستم و استثمار می خواهد که به نحو گسترده و فعالی از این خواست و مطالبه برحق و واقعی حمایت نموده و از راههای مختلف برای تحمیل قدرتمندانه آن به سرمایه و حامیانش تلاش و مبارزه کنند.

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

گزارش خبری

روایت ۵ ماه بی‌مزدی کارگران فرش باستان یزد

کارگران فرش باستان یزد نزدیک به ۵ ماه است که دستمزد دریافت نکرده‌اند.

کارگران این کارخانه به ایلنا گفته‌اند کارگران رسمی و قراردادی کارخانه باستان یزد که با تعدیل گستردهٔ نیرو‌ها در این چند سال اخیر تعدادشان از ۱۸۰ نفر حالا به ۱۹ نفر رسیده هنوز حقوق ماههای آبان، آذر، دی و بهمن خود را دریافت نکرده‌اند و از آذر ماه هم حق بیمهٔ این کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است. این کارگران می گویند حق عیدی امسال را هم دریافت نکرده اند.

این کارگران پیش از این نیز به ایلنا خبرداده بودند شرکت فرش باستان یزد حدود ۳ سالی است که به دلیل آنچه کمبود نقدینگی و بدهی به شرکت‌های دیگر گفته شده، بیش از ۱۲۰ کارگر قراردادی خود را تعدیل کرده است. در همین راستا، تعداد نیروهای این شرکت در سال‌های گذشته مجموعا ۱۸۰ نفر بوده که تعدادی از آن‌ها رسمی بودند و در سه سال گذشته همزمان با شروع تعدیل نیرو‌ها بازنشسته شده‌اند و مابقی نیروی قراردادی بوده‌اند که علی رغم اینکه برخی از آن‌ها ۱۵ تا ۱۸ سال سابقهٔ کار در این کارخانه را داشتند، تعدیل شدند .

کارگران می گویند، علی رغم اینکه مسولین شرکت برای پرداخت بدهی‌های مالی و حقوقی خود بار‌ها اقدام به فروش مواد اولیهٔ شرکت کرده‌اند، اما در یک سالهٔ گذشته به طور متوسط حقوق کارگران هر ۳ ماه یک بار پرداخت شده است ضمن اینکه در ۳سال گذشته مزایا هم دریافت نکرده‌ایم.

پی‌گیری بی نتیجه از اداره کار

یکی از کارگران در ارتباط با وضعیت کنونی کارخانه فرش باستان گفت: بیشتر دستگاههای شرکت فروخته شده است و در حال حاضر تعدادی نیروی کارگری با قرارداد رسمی در شرکت فعالند اما عملا فرش باستان در آستانه تعطیلی است، کارگرانی که هم اکنون هم در شرکت فعال هستند با تاخیر چند ماهه حقوق خود را دریافت می‌کنند.

این کارگر پیگیری مطالبات حقوقی کارگران فرش باستان از اداره کار یزد را بی‌نتیجه خواند و گفت: متاسفانه اداره کار در پاسخ به درخواستهای کارگران در خصوص پیگیری مطالبات معوقه‌شان می‌گوید فرش باستان هیچگونه تخلفی انجام نداده است و کارگران اگر درخواستی دارند باید به صورت انفرادی شکایت کنند تا به مطالباتشان رسیدگی شود.

به گفتهٔ این کارگر، نیروی کار فرش باستان بار‌ها از طریق اداره کار پیگیر مطالباتشان بوده‌اند، مشکل این است که شرایط سنی کارگران شاغل در این شرکت به گونه‌ای است که نمی‌توانند بعد از این در جای دیگری مشغول به کار شوند. ‌

از سوی دیگر کارگران فرش باستان به ایلنا گفته‌اند، مدیران این شرکت وعده داده‌اند تا قبل از پایان سال مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کنند اما با توجه به روزهای باقیمانده تا پایان سال و شرایطی که شرکت فرش باستان با آن مواجه شده است، کارگران امیدی به تحقق وعده‌های مسولین این شرکت صنعتی ندارند.

کارگران مدعی‌اند تولید فرش ماشینی علی رغم تمام کمبود‌ها هنوز هم سودآور است اما سهامداران شرکت به سود آوری بیشتری که در نتیجهٔ فروش زمین کارخانه نصیبشان می‌شود فکر می‌کنند و بیکاری کارگران برایشان اهمیتی ندارد. به گفتهٔ کارگران، قیمت زمینی که کارخانه در آن قرار دارد قابل توجه است و سهامداران کارخانه بدون توجه به سرگردانی کارگران، اقدام به تعدیل تعداد زیادی از آن‌ها در سه ساله گذشته به قصد تعطیلی کامل کرده‌اند.

وعده پرداخت تا 25 اسفند

در همین رابطه، مدیریت فرش باستان یزد که پیش از این در گفتگویی با ایلنا وعده داده بود، با رایزنی‌هایی که در آینده انجام خواهد داد باقیمانده حقوق معوق کارگران فرش باستان یزد را پرداخت کند، در ارتباط با ادامه یافتن شرایط نامناسب این شرکت امروز (دوازدهم اسفند) به ایلنا گفت: امیدواریم تا ۲۵ اسفندماه طی قراردادی که برای فروش بخشی از دستگاههای شرکت بسته می‌شود مطالبات پرسنل پرداخت شود.

حسین اخوان در ارتباط با جزییات این توافق گفت: طبق توافق‌های انجام شده قرار است برای فروش ۴تا از دستگاه‌های کارخانه با سرمایه گذاران مذاکراتی را انجام دهیم که در صورت به نتیجه رسیدن آن بخش عمدهٔ دیون دولتی و مطالبات کارگران پرداخت می‌شود و ما امیدواریم در صورت تحقق این امر و تبادل اسناد مالی ظرف روزهای آینده مشکلات کارگران برطرف شود.

به گفتهٔ این کارفرمای صنعتی، مشکل تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران همه گیر است و اکثر واحدهای صنعتی یزد دارای مشکل تاخیرهای ۵ تا ۶ ماهه در پرداخت مطالبات کارگران هستند.

اخوان در ارتباط با بحث فروش مواد اولیه و اینکه چرا سهم کارگران از فروش این مواد پرداخت نشده گفت: مواد اولیه که فروخته شده جهت پرداخت مطالبات حقوقی و عیدی و پاداش شش ماه اول سال هزینه شد ولی هنوز نتوانسته‌ایم با توجه به شرایطی که به وجود آمده مطالبات ۵ ماههٔ اخیر را به کارگران پرداخت کنیم که بخشی از تاخیر به دلیل فروش نرفتن مواد اولیه وتاخیر در بستن قراردادهاست.

 

تعویق در پرداخت دستمزد کارگران پایانه مخازن بوشهر

گزارش منتشره از تاخیر در پرداخت دستمزدهای معوقه ۲۰۰ نفر از کارگران پایانه مخازن بوشهر حکایت دارد.
کارگران بخش های انتظامات و تعمیرات نگهداری شرکت پایانه ها و مخازن پتروشیمی ماهشهر علاوه بر عدم پرداخت دستمزدهای معوقه و مزایای پایان سال جاری، همچنین تاکنون پاداش بهره وری سال ۹۱ و نیمه نخست سال ۹۳ خود را دریافت نکرده اند.

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

شب گذشته:

آتش‌سوزی کارخانه‌ای در مشهد جان دو کارگر را گرفت

شب گذشته بر اثر وقوع آتش‌سوزی منبع چهار هزار لیتری روغن در سوله کارخانه‌ای در مشهد دو کارگر کشته شدند.

به گزارش ایلنا، در این حادثه که اوایل شب گذشته (12 اسفند) در جاده کلات بعد از شهرک صنعتی رخ داد، دو کارگر جوانی که در محل حادثه مشغول به کار بودند، بر اثر سوختگی جان باختند.

سرپرست ایستگاه ۲۹ آتش نشانی مشهد کانون اصلی حریق را منبع چهار هزار لیتری روغن در یکی از سوله‌های این کارخانه اعلام کرده است.

 

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

دومین روز اعتراض کارگران «کنتور سازی ایران» با همراهی خانواده‌ها

منابع خبری ایلنا در قزوین از ادامه اعتراض صنفی روز گذشته حدود 500 نفر از کارگران  کارخانه « کنتور سازی ایران‌» خبر می‌دهند.

به گزارش ایلنا، روز گذشته (12 اسفند ماه) حدود 500 نفر از کارگران کارخانه کنتور سازی ایران (شامل کنتور سازی و صنایع کم مصرف ایرانیان) در شهرستان البرز استان قزوین در اعتراض به پرداخت نشدن 5 ماه از مطالبات معوقه  خود از انجام کار خودداری کرده و در سالن غذا خوری تجمع کردند.

منابع خبری ایلنا در کارخانه کنتور سازی ایران گزارش می‌دهند تجمع اعتراضی امروز صبح (13 اسفند ماه) فقط از طرف کارگران کنتور سازی انجام شده و همسران کارگران معترض نیز درا جتماع امروز حضور داشته‌اند.

کارگران کارخانه کنتور سازی ایران می گویند، معوقات حقوقی نیروی کار این واحد تولیدی در ماه‌های مهر، آبان، آذر، دی و بهمن به تعویق افتاده است. همچنین حق عیدی و پاداش پایان سال کارگران تا کنون پرداخت نشده و این موضوع باعث نگرانی کارگران شده است.

گزارش‌ها در رابطه با این تجمع که امروز وارد دومین روز خود شده‌ حاکی از آن است که معترضان تا حوالی ظهر دیروز نسبت به پرداخت شدن مطالبات خود امیدوار بودند اما زمانی که متوجه پرداخت نشدن دستمزد شدند فعالیت‌های کاری روزمره را به نشانه اعتراض متوقف کردند.

به گفته کارگران معترض، این کارخانه در سال جاری افزایش تولید داشته و از منابع مالی خوبی برخوردار شده اما کارفرما از مهر ماه سال جاری تا کنون هر ماه بجای حقوق کامل، مبالغ بسیار کمی را بصورت علی‌الحساب به بهانه کمبود منابع مالی به کارگران می‌پردازد.

به ادعای کارگران کنتور سازی ایران بخشی از مشکلات کارگران تا چندی پیش مربوط به پرداخت نشدن 6 ماه حق بیمه از جانب کارفرما به سازمان تامین اجتماعی بود که بعد از توافق با تامین اجتماعی قرار شد حق بیمه به صورت اقساطی پرداخت شود.

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

در اعتراض به ۴ ماه تعویق حقوق:

اعتصاب کارگران «زمستان یورت» به دومین روز متوالی رسید

حدود ۷۰۰ نفر از کارگران خش شمال غرب معدن «زمستان یورت» در دومین روز از آغاز اعتراض صنفی‌شان همچون دیروز تولید زغال سنگ در این بخش از معدن را به نشانه اعتراض تعطیل کردند.

به گزارش ایلنا، کارگران معترض معدن زمستان یورت که از دو واحد شمال غرب و شمال شرق، تشکیل شده‌اند ۴ ماه و نیم است که حقوق و مزایا دریافت نکرده‌اند به همین دلیل روز گذشته (۱۲ اسفند) بیش از ۳۰۰ نفر از مجموع حدود هزار کارگر شاغل در این معادن دست از کار کشیده و مقابل ساختمان اداری معدن تجمع کردند.

به گفتهٔ کارگران، در اجتماع روز گذشته کارگران معدن زمستان یورت تعدادی از هر دو گروه شمال غرب و شمال شرق این معدن حضور داشتند اما در تجمع امروز تمامی ۷۰۰  کارگر بخش شمال غربی دست از کار کشیده‌اند.

کارگران می‌گویند با وجود اعتراضات کارگری هنوز پاسخ روشنی از سوی کارفرما درباره پرداخت معوقات حقوقی به آنان داده نشده است.

براساس اطلاعاتی که توسط کارگران به ایلنا گزارش شده است، دیروز در زمان آغاز اعتراض صنفی، مسئولان معدن وعده داده بودند که مطالبات کارگران ظرف چند روزه آینده پرداخت خواهد شد اما کارگران معترض که به دلیل سابقه این تاخیر‌ها نسبت به این وعده خوشبین نبودند امروز نیز به اقدام اعتراضی خود ادامه داده‌اند.

همچنین به گفته کارگران، امروز (۱۳ اسفند) از سوی کارفرما به آن‌ها گفته شده که حداکثر تا فردا یکماه از مطالبات معوقه پرداخت خواهد شد و کارگران دستمزد آبان ماه خود را طی دو روز آینده دریافت خواهند کرد.

کارگران که به کم بودن دستمزد‌ها در ازای سختی کار در این معدن معترض‌اند، می‌گویند: کاهش حقوق و نوع قرارداد کار و مشکلات صنفی دیگری همچون عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، پرداخت نشدن اضافه کاری‌ها و… از دلایل اعتراض و اعتصابات کارگری است.

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

فانی در پاسخ به ایلنا:

تا آخر اسفند مطالبات فرهنگیان پرداخت می‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی اصغر فانی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار ایلنا در مورد پیگیری مطالبات فرهنگیان گفت: سال ۹۲ که دولت یازدهم مستقر شد؛ ما وزارت آموزش و پرورش را با بیش از ۴ هزار میلیارد تومان کسری تحویل گرفتیم، این کسری اعتبارات علیرغم کمک‌های سازمان مدیریت به سال ۹۳ منتقل شد و از امسال نیز بخشی از آن به سال ۹۴ انتقال خواهد یافت.

وی گفت: ما ۱۵ دی‌ماه طی جلسه‌ای با نوبخت به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطالبات فرهنگیان را اعلام کردیم و همانجا با محدودیت‌های اعتباری قرار‌هایی را گذاشتیم که خوشبختانه بخشی از این قرار‌ها تامین و به تناسب آن بخشی از مطالبات فرهنگیان پرداخت شده و امیدواریم تا آخر اسفند بخش دیگری از این مطالبات را بتوانیم؛ پرداخت کنیم.

 

صدور حکم علیه مهرداد امین وزیری

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فعال کارگری «مهرداد امین وزیری» به 5 سال 91 روز حبس تعزیری محکوم شد.
برپایه این گزارش، مهرداد امین وزیری فعال کارگری سنندجی که در تاریخ دوشنبه 8 دیماه سال جاری، در محل کار خود توسط ماموران لباس شخصی اطلاعات رژیم بازداشت شده بود، بعد از 10 روز بازداشت با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد. روز سه شنبه 12 اسفندماه، حکم 5 سال و 91 روز تعزیری، را به وکیلش ابلاغ کردند.

 

چهارشنبه, 13 اسفند 1393

برگزاري تجمع اعتراضي معلمان در شهر بروجرد

بنا به گزارش دريافتي، روز يكشنبه 10 اسفند براساس فراخواني كه كانون صنفي معلمان براي برگزاري تجمع سراسري در كشور داده بودند معلمان شهر بروجرد نيز به اين ندا پاسخ داده و حدود 400 نفر از آنها براي احقاق مطالبات و اعتراض به تبعيض و بي عدالتي دست به تجمع زدند. قابل ذكر اينكه معلمين براي نشان دادن اعتراض و مطالبات خود پلاكاردهايي در دست داشتند كه بر روي بعضي از آنها نوشته بود:

مشكل ما حل نشه مدرسه تعطيل ميشه

حقوق فرهنگيان رفته تو جيب دزدان

معلم مي ميرد تبعيض نمي پذيرد

 

چهارشنبه, 13 اسفند 1393

اعتراض و تجمع حدود 1000 نفر از بازنشستگان ذوب آهن و فولاد مباركه

به گزارش دريافتي از اصفهان روز يكشنبه 10 اسفند حدود 1000 نفر از بازنشستگان ذوب آهن و فولاد مبارکه مقابل ساختمان استانداري اصفهان در اعتراض به عدم پرداخت 2 ماهه حقوق بازنشستگي خود اعتراض کردند. لازم به ياد آوري است كه با توجه به تجمع از قبل اعلام شده معلمين، وضعيت امنيتي شديدي حاكم بود.

 

چهارشنبه, 13 اسفند 1393

تجمع اعتراضي كارگران شهرداري مناطق هشت گانه اهواز

بر اساس گزارشي از اهواز روز چهارشنبه 6 اسفند كارگران مناطق هشت گانه شهرداري اهواز كه دي ،بهمن ،اسفند و عيدي و پاداش سال 93 خود را هنوز نگرفته اند در شهرداري مركز دست به تجمع اعتراضي زدند و خواهان حقوق معوقعه و عيدي و پاداش خود شدند.

 

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

عضو فراکسیون کارگری مجلس:

پیگیر توهین به خانه کارگر خواهیم بود/نماینده هتاک پاسخگوی کارنامه خود در شستا باشد

عضو فراکسیون کارگری مجلس با انتقاد از توهین یکی از نمایندگان به خانه کارگر در صحن علنی مجلس گفت: پیگیر توهین به خانه‌کارگر خواهیم بود و از حقوق کارگران نخواهیم گذشت.

نادر قاضی پور در گفتگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با انتقاد از اظهار نظر‌های توهین آمیز امروز پورابراهیمی‌ به‌خانه کارگر در صحن علنی مجلس، گفت: پیش از این نیز این نماینده در مورد نمایندگان اظهارات ناپسندی را انجام داده بود که بخاطر پرهیز از شخصی شدن موضوع من از برخورد با وی حذر می کردم اما این‌بار بخاطر منافع قشر کارگر پیگیر توهین‌های این نماینده به خانه کارگر خواهیم بود و از این موضوع نخواهم گذشت.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، افزود: این نماینده باید در مورد عملکرد خود در مناصبی که در شستا و برخی مناصب دیگرداشته است به پیشگاه ملت توضیح دهد.

قاضی‌پور در همین راستا، تصریح کرد: پور ابراهیمی خود را جزئی از جامعه دانشگاهی می‌داند و این درحالی است که بعید است هیچ عضو  و استاد دانشگاهی در عرصه عمومی نظیر صحن علنی مجلس اقدام به فحاشی اینچنینی و پرتاب اشیاء به سوی همکارانش کند.

وی با یادآوری پرونده تحقیق و تفحص از سازمان بورس، افزود: زمانی که تحقیق و تفحص از بورس قرار بود کلید بخورد، همین آقایان با سمپاشی علیه تفحص کنندگان سعی کردند این اقدام را عقیم بگذارند و بعد‌ها مشخص آقای پور ابراهیمی در بورس فعالیت‌هایی داشته‌است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، متذکر شد: در کمیسیون تلفیق نماینده یاد شده بدون آنکه عضو کمیسیون تخصصی صنایع باشد، تلاش داشت تا در زمینه معادن نظراتی خود را به کمیسیون تلفیق تحمیل کند که این اقدام جای بررسی جدی دارد.

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

دبیر خانه کارگر کرمان خطاب به پورابراهیمی:

تأمین اجتماعی با رفتن ربیعی به دوران احمدی‌نژاد باز نمی‌گردد

دبیر خانه کارگر کرمان با انتشار نامه سرگشاده‌ای خطاب به محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در مجلس، با اشاره به قصد تعدادی از نمایندگان برای استیضاح وزیر کار، از او پرسیده است: شما مدت‌ها در سازمان تامین اجتماعی در بخش شستا که دارای صدها کارخانه بزرگ و کوچک می‌باشد مسئولیت داشتید. چه شد که در کنار دغدغه‌های شما بابک زنجانی‌ها به وجود آمدند و هزاران میلیارد تومان از ثروت اندوخته فقرا به یغما بردند؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس کاربخش در بخشی از این نامه آورده است: جناب آقای پورابراهیمی حتماً از وضعیت نابسامان معیشتی کارگران مطلع شده‌اید که در اثر سیاست‌های غلط دولت‌های دو دوره قبلی که حضرتعالی از حامیان آنان بودید در اثر ایجاد تورم سی درصدی طی دو دوره حکومت دوستان شما بر منابع عظیم اقتصادی کشور فاصله فقر و غنی را به شدت افزایش و حداقل دستمزد را با خط فقر به 5 تا 6 برابر رسانیدند.

در ادامه این نامه با اشاره به در دستور کار قرار گرفتن استیضاح وزیر کار، آمده است: متاسفانه شاهد حرکاتی از سوی برخی از نمایندگان مجلس بر علیه ایشان هستیم که هرازگاهی چند با طرح سوال و استیضاح علاقمند به بازگردانیدن روند قبلی یعنی همان اقتصاد دلالی بجای تولید می‌باشند.

دبیر خانه کارگر کرمان خطاب به نماینده کرمان نوشته است: آقای پورابراهیمی مشکل شما با استیضاح وزیر و تغییر در مدیریت وزارت کار و رفاه اجتماعی مرتفع نخواهد شد. مطمئناً به مشکلات شما افزوده خواهد شد زیرا دولت تدبیر و امید کمر همت را بسته است تا از تکرار تجربیات تلخ گذشته جلوگیری شود و قطعاً باندبازی‌های سیاسی و جناحی راه به جایی نخواهد برد.

متن کامل این نامه در ادامه می‌آید:

جناب آقای دکتر پورابراهیمی نماینده محترم کرمان در مجلس شورای اسلامی

احتراماً نظر به اینکه جنابعالی یکی از نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی هستید و هر از گاهی چند مشاهده و ملاحظه میشود اظهارات و بیاناتی در خصوص مسائل مختلف ابراز میدارید تا مستمعین خود را مجذوب فرمائید این جاذبه را در جائی جستجو می‌فرمائید که شما را از حقایق و واقعیتهای جامعه دور خواهد کرد.

جناب آقای پورابراهیمی اگر نگاهی اجمالی به استان پهناور کرمان که شما نماینده آن هستید بیفکنید و آن را مورد تجزیه و تحلیل اقتصادی قرار دهید شاید سراغ راهکارای بهتری بروید. در اینجا لازم است به چند نکته توجه شود!

آیا میدانید که 20 تا 25٪ از صادرات کالاهای غیر نفتی کشور از این استان است و آیا میدانید که جیرفت ما به هندوستان کوچک مشهور است؟ مگر نه این است که بزرگترین معادن مس، آهن، کرومیت، سنگهای قیمتی که هرکدام به تنهائی می‌تواند کشوری با جمعیت ایران اسلامی را اداره کند در استان ماست مگر سالیانه بیش از 200هزار تن پسته 200هزار تن خرما و صدها هزار تن محصولات کشاورزی در باغات این استان تولید نمیشود؟

مگر در کنار این همه تولیدات خدادادی صدای فقر و فلاکت کارگران و کشاورزان که در این مجموعه عظیم مشغول به فعالیت هستند را نشنیده‌اید چرا در بخش کشاورزی در محل تولید محصولات بدلیل سوءمدیریت‌ها و اتخاذ سیاستهای غلط اقتصادی بخش عمده‌ای از محصولات آنان به هدر میرود و آنگاه همان محصول را در سایر استانها با قیمت‌های گزاف شهروندان باید تهیه نمایند.

چه شده است که کارخانجات نساجی ما در کرمان هم چون ریسندگی احمدیه بدلیل سوءمدیریت‌های اقتصادی کشور و اتخاذ سیاست‌های غلط وارداتی کالاهای خارجی توسط مسئولین دولتهای گذشته بویژه در دو دوره قبل دچار تعطیلی کامل و یا نیم تعطیل شده است و برخی از نظریه‌پردازان اقتصادی و نمایندگان مجلس که خود را مغز اقتصادی عنوان می‌کنند به جای جلوگیری از سیاست‌های ورود بی‌رویه کالاهای چینی و کالاهای چینی و سایر کشورهای استعمارگر جدید بجای حل مشکل اساسی واحدهای تولیدی پیشنهاد تغییر ساختار به مدیران صنعت می‌دهند (و به نوعی آنها را قانع کنند) و خود را صاحب فکر اقتصادی معرفی می‌کنند.

جناب آقای پورابراهیمی حتماً از فاجعه بزرگ کمبود آب در استان کرمان باخبر شده‌اید که بدلیل سودجوئی برخی از اقتصادیون با استفاده غلط از آب زیرزمینی و عدم توجه مسئولین و نمایندگان ذیربط تمامی حفره‌های آب زیرزمینی تخلیه و حفره‌های خالی زیرزمینی ایجاد شده هر لحظه امکان بروز فجایع بزرگی برای شهروندان فراهم خواهد کرد. و آنگاه دوستان اقتصادی نجات و توفیق خود را در باند بازیهای سیاسی و جناحی و گروهی جستجو می‌کنند چشم خود را بر این همه مشکلات مردم بی‌پناه بسته‌اند.

جناب آقای پورابراهیمی در کنار همه این مشکلات ناشی از عدم وجود سیاست‌های اقتصادی درست حتماً ملاحظه فرموده‌اید که روز به روز نما و شیشه‌های بانک‌ها و صندوقهای به اصطلاح قرض‌الحسنه که به صورت وفور در کلیه مناطق شهر به چشم می‌خورند زیباتر و شکیل‌تر می‌شوند و در کنار آن دودکش کارخانجات صنعتی و تولیدی خاموش و هزاران کارگر به جمع کثیر بیکاران ملحق میشوند.

جناب آقای پورابراهیمی شما مدت‌ها در سازمان تامین اجتماعی در بخش شستا که دارای صدها کارخانه بزرگ و کوچک می‌باشد مسئولیت داشتید چه شد که در کنار دغدغه‌های شما بابک زنجانی‌ها به وجود آمدند و هزاران میلیارد تومان از ثروت اندوخته فقرا به یغما ببرند و هنوز هم عوامل آنها در سطوح میانی و پایینی و بدنه این سازمان با هدایت برخی از مسئولین قبلی دست‌اندرکارسنگ‌اندازی به مدیریت جدید این سازمان که انصافاً از مدیران دست پاک و دلسوخته و پر تلاش است مشغولند.

جناب آقای پورابراهیمی حتماً از وضعیت نابسامان معیشتی کارگران مطلع شده‌اید که در اثر سیاست‌های غلط دولت‌های دو دوره قبلی که حضرتعالی از حامیان آنان بودید در اثر ایجاد تورم سی درصدی طی دو دوره حکومت دوستان شما بر منابع عظیم اقتصادی کشور فاصله فقر و غنی را به شدت افزایش و حداقل دستمزد را با خط فقر به 5 تا 6 برابر رسانیدند

مطلع هستید و میدانید دستمزد ششصدهزار تومانی در شرایطی که دوستان شما آن را فراهم آورده‌اند چه معنا و مفهومی دارد و هم اکنون که یکی از دلسوختگان جامعه کارگری برادری همچون دکتر علی ربیعی که یکی از پاکترین، زحمتکش‌ترین و با سابقه‌ترین و با تجربه‌ترین فرد بخش کارگری کشور است و مسائل مربوط به تولید و نیروی انسانی و سایر عوامل تولید را به خوبی لمس نموده و میدان و قصد آن را دارد که با حمایت از تولیدات داخلی و نیروی کار منویات مقام عظمای ولایت حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای را اجرا کنند.

متاسفانه شاهد حرکاتی از سوی برخی از نمایندگان مجلس بر علیه ایشان هستیم و هرازگاهی چند با طرح سوال و استیضاح علاقمند به بازگردانیدن روند قبلی یعنی همان اقتصاد دلالی بجای تولید می‌باشند.

آقای پورابراهیمی مشکل شما با استیضاح وزیر و تغییر در مدیریت وزارت کار و رفاه اجتماعی مرتفع نخواهد شد. مطمئناً به مشکلات شما افزوده خواهد شد زیرا دولت تدبیر و امید آقای دکتر روحانی کمر همت را بسته است تا از تکرار تجربیات تلخ گذشته جلوگیری شود و قطعاً باندبازی‌های سیاسی و جناحی راه به جایی نخواهد برد.

یادتان باشد روزگاری امام راحل به تفکری که مسائل اقتصادی را در تجارت خارجی جستجو کردند و به انواع مختلف از حمایت از تولیدات داخلی مخالفت می‌ورزیدند ندای (این تذهبون) سر دادند.

لذا ای برادر گرامی از شما انتظار دارد به کارگران توجه جدی داشته باشید و حمایت از کسانی که دلسوخته آنان هستند و طی 35 سال گذشته عملاً ثابت نموده‌اند که مدافع واقعی فقرا هستند را مورد توجه قرار دهید که موفقیت آینده شما در گرو آن خواهد بود.

والسلام- عباس کاربخش

 

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

معاون دبیرکل خانه کارگر:

امضا نکردن مصوبه مزدی غیر قانونی فرصت شکایت را فراهم می‌کند

با توجه به شرایط سخت تحمیل شده به طبقه کارگر طی یک سال گذشته که به دلیل فاصله 10 درصدی مزد و تورم سال 93 اتفاق افتاد، تنها اقدام شرافتمندانه نمایندگان کارگری ایستادگی بر معیار «تامین سبد معیشت» طیق تبصره دوم ماده 41 قانون کار است.

 

معاون دبیر کل خانه کارگر گفت اگر نمایندگان کارگران در شورای عالی کار از امضای مصوبه مزدی ناعادلانه خودداری کنند، کارگران می‌توانند دعوای مزد را در نهادهای قضایی با دست باز تری پی‌گیری کنند.

«حسن صادقی» امروز پس از پایان بی‌نتیجه جلسه تعیین مزد 94 به ایلنا گفت: با توجه به شرایط سخت تحمیل شده به طبقه کارگر طی یک سال گذشته که به دلیل فاصله 10 درصدی مزد و تورم سال 93 اتفاق افتاد، تنها اقدام شرافتمندانه نمایندگان کارگری ایستادگی بر معیار «تامین سبد معیشت» طیق تبصره دوم ماده 41 قانون کار است.

صادقی مقاومت نمایندگان کارگران در برابر امضای  مصوبه مزدی غیر قانونی را حامل پیام صداقت آنان به جامعه کارگری دانست و گفت: هرچند بر اساس تغییراتی که دولت احمدی نژاد در ترکیب اعضای شورای عالی کار داد، دولت یازدهم می‌تواند بدون جلب نظر کارگران رقم مزد را تصویب کند، اما مقاومت نمایندگان کارگری این فرصت را برای پی‌گیری شکایت از مزد غیر قانونی در مراجع قضایی فراهم می‌آورد.

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

حمایت کارگران از ایستادگی در برابر مصوبه مزدی ناعادلانه/ بیانیه مهمی که منتشر نشد

دبیر کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران از منتشر نشدن بیانیه اخیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور توسط روسای بالادستی این تشکل کارگری انتقاد کرد و گفت: این بیانیه برای روز مبادا نیست و نمایندگان کارگران در مذاکرات مزدی همین امروز باید از تبعات تصمیم‌شان مطلع شوند.

حسین حبیبی در توضیح این خبر به ایلنا گفت: در گردهمایی اخیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور بیانیه‌ای امضا شده که در آن از اعضای گروه کارگری شورای عالی کار به شرط اجرای کامل ماده 41 قانون کار حمایت شده است.

بنا بر سخنان آقای حبیبی، در این بیانیه از آقایان معینی، درویش و بقائیان (اعضای اصلی گروه کارگری مذاکرات مزد 94) خواسته شده است تا به هیچ وجه زیر بار مزد غیر قانونی نروند.

به گفته این مقام میانی نهاد صنفی شوراهای اسلامی کار، متن این بیانیه در اختیار هیات ریسه کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور است و می بایست تا حالا منتشر می‌شد اما نمی دانم که چرا کسانی که متن امضا شده را در اختیار دارند در انتشار آن تعلل می‌کنند؛ انتشار این بیانیه برای روز مبادا نیست.

در ماده 41 قانون کار و تبصره‌های تصریح شده است که حداقل مزد یک کارگر ساده باید براساس تاثیر تورمی سبد هزینه‌های زندگی یک خانواده چهار نفری محاسبه و افزایش یابد و این مسئله هیچ ربطی به طبقه بندی مشاغل و مشکلات صنعت ندارد.

اعضای شورای عالی کار در جلسه تعیین حداقل مزد موظف هستند که براین اساس اقدام کنند و این موضوع براساس داده‌های آماری و نه از طریق رای گیری باید انجام شود.

مقررات قانون کار از نظر اجرایی جنبه آمره دارد و مشمول حال تمامی کارگران خدماتی صنعتی و کشاورزی می‌شود.

طبق برآورد کمیته مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اختلاف حداقل مزد کنونی با کف سبد هزینه زندگی 366 هزار و 900 تومان است که طبق ماده 41 قانون کار این موضوع استخراج شده است.

به گفته حبیبی در بیانیه روز گذشته از همه اعضای اصلی و مشاور گروه کارگری شورای عالی کار خواسته‌ایم تا در راستای اجرای ماده 41 در جلسه تعیین مزد حاضر شوند و در صورتی که جلسه تعیین مزد به چالش کشیده شد و بدترین حالت دولت و کارفرما مانع از افزایش مزد قانونی شدند اعضای گروه کارگری مختار است تا به اتکای حمایتی که از وی شده است تصمیم بگیرد.

دبیر کانون شوراهای کار تهران ادامه داد: این افراد حتما دارای منطق عقلانی و قدرت تشخیص هستند که از طرف کارگران در جلسه حاضر شده‌اند و می توانند تصمیم بگیرند که مصوبه را امضا نکرده و جلسه را به نشانه قهر ترک کنند.

حبیبی در پایان تصریح کرد: در بدترین حالت حتی اگر گروه کارگری با غیر عادلانه بودن دستمزدهای سال 94 موافقت کند بازهم وظیفه خود می دانیم تا از طریق راه‌های قانونی اعتراض خود را اعلام کنیم

 

۱۳۹۳/۱۲/۱۳

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در نطق میان‌ دستور:

کارگران صدقه نمی‌خواهند؛ شکاف مزدی یک سال اخیر را جبران کنید

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در آستانه تعیین مزد کارگران برای سال 94 گفت: کارگران از کسی صدقه نمی‌خواهند فقط حقوق به غارت رفته خود که نان سر سفره آن‌ها را به خانه‌های ثروتمندان برده است می‌خواهند.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب صبح امروز   (۱۳ اسفند ماه) در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس، با اشاره به آخرین مذاکرات کارگران و کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: اینکه نمایندگان کارفرمایان با کارگران و درخواست‌های مشروع آن‌ها موافقت نمی‌کنند و آن‌ها را حواله دولت می‌دهند جای تعمق است در حالی که آن‌ها [کارفرمایان] سهم تورم خود را گرفته و در جیب گذاشته‌اند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به برگزاری جلسات متعددی درباره دستمزد در فراکسیون کار از آذرماه تا کنون، نکاتی را بر اساس نتایج این جلسات بیان کرد. او گفت:  اول آنکه کارگران از کسی صدقه نمی‌خواهند فقط حقوق به غارت رفته خود را که نان سر سفره آن‌ها را به خانه‌های ثروتمندان برده است می‌خواهند.

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به این سخن اقتصاددانان که «تورم جشن ثروتمندان و عزای فقراست»، تاکید کرد: سهم داده نشده کارگران از تورم سال ۹۳ را بدهید.

گفتنی است دستمزد سال ۹۳ کارگران حدود ۱۰ درصد کمتر از نرخ رسمی تورم تصویب شده بود.

محجوب در تشریح دومین نکته جلسات مذکور گفت: نمایندگان کارفرمایان در این شورا و همه کارفرمایان محترم و همه نمایندگان محترم مردم و مردم شریف توجه داشته باشند که برابر تحقیق معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۹۲ سهم مزد از قیمت تمام شده فقط ۵/۵۶ صدم درصد است یعنی سهم کار و کارگر از قیمت تمام شده از سهم پولشویان در تورم و قیمت تمام شده کالا‌ها ناچیز‌تر است.

محجوب تصریح کرد: تا اسم کارگر و حقوق کارگر می‌آید همه مشکلات تورم را به او نسبت می‌دهند؛ اینکه نمایندگان کارفرمایان با کارگران و درخواست‌های مشروع آن‌ها موافقت نمی‌کنند و آن‌ها را به دولت حواله می‌دهند جای تعمق است در حالی که آن‌ها سهم تورم خود را گرفته و در جیب گذاشته‌اند و حال به جای پرداختن حقوق سهم ناچیز کارگران گربه رقصانی کرده و امروزه برای تصمیم گیری امروز و فردا می‌کنند جای گله و توجه ویژه است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به نکته بعدی بیان کرد: فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی به تبعیت از رهبری معظم انقلاب اسلامی و ریاست جمهوری، دولت و مجلس و بر اساس یک تحقیق علمی که آخرین سبد هزینه منتشره در سال ۱۳۸۳ را برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید کارگران، اساس قرار داده است و جلوگیری از کوچک‌تر شدن بیشتر دستمزد در برابر قیمت تمام شده و جلوگیری از فقیر‌تر شدن کارگران درخواست تحقق این تحقیق توسط شورای عالی کار و عمل به آن را دارد.

وی در ادامه از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و دولت خواست در مورد عمل به درخواست‌های نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به آنان یاری و همراهی کرده و به جای کارفرمایان طرف مظلوم را گرفته و خود را وقف دستیابی به درخواست‌های آن‌ها کنند.

محجوب با بیان اینکه مروری بر جداول روند عملکرد دستمزد حقیقی و اسمی نشان می‌دهد که فاصله دستمزد حقیقی و اسمی امروزه حداقل یک به ۲/۵ است، یادآور شد: یعنی به عبارت صریح و ساده مجموع پرداخت‌هایی را که برابر محاسباتی که اعلام شد صورت پذیرفته است برای یک کارگر باید بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یا ۱۷ میلیون ریال تعیین شود و این نشان می‌دهد که میان دستمزد حقیقی و اسمی شکاف عمیق وجود دارد و انتظار داریم که شورای عالی کار مخصوصا نمایندگان کارفرمایان دست از مخالفت برداشته و با موافقت با کارگران اجازه دهند حداقل‌های لازم به آن‌ها داده شود.

وی در ادامه در تذکری به مسئولان صندوق فولاد بیان داشت: با وجود وعده‌هایی که هفته گذشته در مورد پرداخت حقوق آن‌ها در هفته جاری در مورد بهمن، اسفند و عیدی آن‌ها داده شد فقط بخشی از آن و آن هم دیروز عمل شد لذا تقاضا می‌کنیم هرچه زود‌تر به این درخواست عمل کنند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: از سازمان تأمین اجتماعی انتظار داریم که گزارش تحقیق و تفحص مجلس را ملاک عمل خود قرار داده و همچنین می‌خواهیم موضوع بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور را که با بخشنامه جدیدی عملا حق بیمه پرداختی بابت آن را از ۴ درصد به ۸ درصد افزایش داده است مطابق قانون تعدیل کرده و فقط مطابق قانون عمل کند ضمن اینکه از قوه قضاییه می‌خواهیم هرچه زود‌تر رأی قضایی خود را در این مورد صادر کنند. .