اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

هفته ای که گذشت……! اخبار هفته ،ویدئو،فیلم… رسانه شمائید : گردآوری از شهلا صفایی!

دریافتی:

 

Facebook- Shahla Safaei

پیوست:

اخبار هفته :

 


ناوگان یو اس اس آبراهام لینکلن از تنگه هرمز عبور کرد

صدای آمریکا : ناوگان یو. اس. اس. آبراهام لینکلن با عبور از تنگۀ هرمز در نزدیکی سواحل ایران در خلیج فارس به ماموریت خود پایان داد. این کار در بحبوحۀ مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران انجام شد، در حالی که تهران تهدید کرده است تنگه هرمز را می بندد و به کشتیهای آمریکایی اخطار کرده که وارد این منطقه نشوند. این تنگه شاهراه حیاتی خطوط کشتیرانی در انتقال نفت از خلیج فارس است و یک پنجم نفت مصرفی جهان از آن می گذرد.

میچ کول خلبان نیروی دریایی آمریکا درباره کارهایی که روز عبور از تنگه هرمز انجام داده گفت «فرق زیادی با کشورمان نداشت. صبح از خواب بیدار شدم. حمام کردم. کارهای شخصی خود را انجام دادم. صبحانه خوردم… و در پایان روز ما دوست داریم استراحت کنیم، چنان که در خانه مان می کنیم. وقتمان را با دوستان مان سپری کنیم، شاید یکی دو فیلم تماشا کنیم، بازی ویدئویی کنیم، واقعاً فرقی با خانه مان ندارد.»

فرماندهان ناوگان آمریکایی یو. اس. اس. آبراهام لینکلن می گویند حضور این ناوگان در خلیج فارس و عبور آن از تنگۀ هرمز نمایش قدرت نیست، بلکه عبوری عادی است.

اگرچه نیروی نظامی ایران در خلیج فارس عمدتاً قدیمی است، و قادر به رقابت با آمریکا نیست، اما فرماندهان می گویند حتی ناوگان لینکلن هم صدمه ناپذیر نیست، بنابراین همه ناوی ها آماده اند و هلیکوپترهای نظامی این عبور را از بالا نظاره و حفاظت می کردند.

به گفته یکی از فرماندهان ناوگان یو. اس. اس. آبراهام لینکلن عبور ناوگان از تنگه هرمز بدون هیچ اتفاقی انجام شد.


* استاندار تهران : کاندیداها عکس یکدیگر را پاره نکنند
* ایران: آماده کمک اقتصادی به مصر هستیم!

استاندار تهران : کاندیداها عکس یکدیگر را پاره نکنند

استاندار تهران با بیان اینکه هیچ کاندیدایی حق استفاده از امکانات دولتی و اداری را ندارد، گفت: اگر کسی از کارکنان دولت در این زمینه مرتکب تخلف شود، در اختیار دادگاه رسیدگی به تخلفات قرار می‌گیرد.
مرتضی تمدن استاندار تهران در گفت‌وگو با فارس، به تبلیغات افراد و گروه‌ها برای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره و اظهار کرد: اگر در بنرهای تبلیغاتی احزاب و جبهه‌ها اسمی از کاندیدا و تبلیغ برای وی نباشد آنها غیرقانونی نیستند.
استاندار تهران در پایان خاطر‌نشان کرد: کاندیداها حق پاره کردن و از بین بردن آثار تبلیغاتی یکدیگر را ندارند و چسباندن پوستر و لوازم تبلیغاتی مجاز در غیر از محل‌هایی که شهرداری‌ها و دهداری‌ها تعیین کردند، ممنوع است؛ از این رو کاندیداها باید اخلاق اسلامی را رعایت کنند تا با موفقیت انتخابات آینده را پشت سر بگذاریم.

ایران: آماده کمک اقتصادی به مصر هستیم!

عصر ایران : رئیس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره، آمادگی کشورش را برای حمایت مالی از مصر در برابر قطع کمک های آمریکا اعلام کرد.
به گزارش عصر ایران، مجتبی امانی در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام گفت: ایران آماده است به صورت فوری روابط دیپلماتیک با مصر را از سربگیرد. محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران تمایل و آمادگی تهران را برای از سرگیری فوری روابط با مصر در همان روزی که قاهره بپذیرد، اعلام کرده اند.
وی افزود: ما منتظر تصمیم قاهره هستیم و می دانیم که مشکلات داخلی ، خود را بر صحنه تصمیم گیری مصر تحمیل می کند. برای این موضوع، نیازمند زمان هستیم.
امانی اظهار داشت: ایران آماده است به صورت فوری، به مصر کمک اقتصادی کند تا این کشور بتواند در مقابل اعمال فشارهای آمریکا و تهدیدهای واشنگتن به قطع کمک های مالی اش به مصر، مقاومت کند.
وی ادامه داد: ایرانیان تشنه (سفر) به مصر هستند. در صورت ازسرگیری روابط، روزانه 5 هزار گردشگر از ایران به مصر خواهد آمد.


یك بدهكار هزارميلياردي از كشور متواري شد

صراط نیوز : هنوز خبر رسوايي سه هزار ميلياردي در اذهان مردم از تب و تاب نيافتاده است كه شنيده‌ شد يك بدهكار هزار ملياردي ديگر كه توانسته با رانت برخي اشخاص وام‌هاي كلان بدون تضمين از بانك‌ها دريافت كند، مدتي است از كشور متواري شده و ارز قابل توجهي را از ايران خارج نموده است.
به گزارش سرویس اقتصادی صراط، شنيده‌ها از منابع موثق حاكي است، م.م كه یکی از بزرگترين اشخاص كارتل صنايع روغني و نهادهاي كشاورزي در ايران محسوب مي‌شد، مدتي است با فرار از بدهي‌هاي كلان بانكي خود از كشور متواري شده است. وي كه داراي 5 كارخانه روغن كشي بزرگ(استخراج روغن از محصولات گياهي) در بندرامام، ماهي دشت، ناب دانه و… مي‌باشد، به تنهايي 60 درصد بازار روغن‌كشي كشور را در اختيار داشت.
م.م همچنين 2 كارخانه بزرگ روغن نباتي با برند‌هاي معروف غ و ن كه در شمال كشور و در كرمانشاه داير بود داشته كه به تنهايي حداقل 20 درصد بازار روغن آماده كشور را در اختيار دارند. با این وجود پس از فرار وي هر دو كارخانه تقريبا به حالت نيمه‌تعطيل درآمده و عنقريب است كه به دليل بدهي‌هاي كلان از ادامه كار بازماند.
م.م به همراه چهارشخص بزرگ مطرح در صنايع غذايي ايران و وزارت كشاورزي 6 ركن اصلي صنعت غذاي ايران را در اختيار داشته و بزرگترين كارتل غذايي كشور به شمار مي‌روند.
وي همچنين كارخانه آب معدني با برند «د»(تعطيل شده)، چاي با برند «ت»(تعطيل شده)، كارخانه سيمان( كه توسط رييس جمهور افتتاح شده است و در حال حاصر نيمه فعال است) و يك كارخانه ذوب‌آهن(نيمه فعال) نيز در اختيار داشت.
م.م همچنين يك شركت بزرگ كارگزاري در بورس نيز احداث كرده است كه توانسته بود به دليل واسطه‌هاي بسيار خريد و فروش هاي بسياري را از طريق خود انجام دهد كه اين شركت نيز پس از فرار وي به حالت نيمه تعطيل درآمده و اكنون بايد منتظر بود كه آيا تعطيلي اين شركت بر بازار بورس نيز اثر خواهد گذاشت يا خير؟
نكته جالب توجه اينجاست كه شنيده‌ها حكايت از آن مي‌كند كه م.م توسط شخصي به نام ا.خ كه به دليل تكثر عناوين شغلي به ابوالمشاغل معروف است، توانسته بسياري از وام‌هاي كلان را با توصيه براي وي جذب نمايد. اين ابوالمشاغل همان كسي است كه شركت اميرمنصور آريا از طريق وي توانسته وام‌هاي كلان بسياري براي گروه آريا فراهم نمايد تا رسوايي سه هزار ميلياردي را رقم بزند.
لازم به ذکر است که دولت مدتهاست در خصوص اين شخص حساسيت به خرج داده و حتي پیش از این شخص رييس جمهور نيز شخصا پيگير مسايل مالي اين فرد شده بود.
در همين خصوص برادر وي كه از شركاي وي به حساب مي آيد چندي پيش دستگير شده و همچنان در بازداشت به سر مي‌برد، اما م.م به دليل ارتباطات گشترده توانسته است با ارز بسياري از كشور خارج شود و بدهي حدوداً بيش از هزار ميلياردي به سيستم بانكي را باقي بگذارد و اكنون در ليست سياه بانك مركزي قرار بگيرد.
اما نكته مهم ديگر اينجاست كه آقاي ابوالمشاغل حدود دو سه هفته پيش وي را در در دوبي و در لابي يك هتل مجلل ملاقات كرده و ساعتها با يكديگر رايزني كرده‌اند.


تحریم ایران دامن لبنانی‌ها را هم گرفت : عملیات بین بانکی برای انتقال پول میان بانک‌های ایرانی و لبنانی متوقف شده است

دیپلماسی ایرانی: منابع آگاه در دولت لبنان اعلام کردند، به دلیل اعمال تحریم‌های بانکی از سوی اروپا و امریکا علیه ایران، مراودات مالی میان ایران و لبنان با چالش مواجه شده است.

به گزارش روزنامه لبنانی المستقبل، منابع نزدیک به کابینه میقاتی اعلام کرده‌اند که منطقه البترون که برای ساخت سد و مراکز تولید برق کمک‌های مالی از ایران دریافت می‌کردند به دلیل تحریم‌ بانک‌های ایران نمی‌توانند این کمک‌ها را دریافت کنند و این مساله به چالشی در آن منطقه تبدیل شده است.

مقام‌های عالی‌رتبه بانک مرکزی لبنان تاکید دارند که قوانین لبنان هیچ ممانعتی برای همکاری‌های مالی میان ایران و لبنان ایجاد نکرده‌اند ولی این تحریم‌های بین‌المللی است که باعث می‌شود مراودات مالی دو طرف با چالش مواجه شوند و بیم آن می‌رود که فشارهای غرب به ویژه امریکا که ایران را مورد تحریم مالی قرار داده‌ است، همکاری بانک‌های ایرانی با بانک‌های لبنانی را تحت تاثیر قرار دهد و حتی بانک‌های لبنانی از جمله بانک مرکزی این کشور را متهم به پول‌شویی کنند.

دو بانک لبنانی سال گذشته میلادی به اتهام پول‌شویی از سوی امریکا مورد تحریم قرار گرفتند و بانک خزانه‌داری امریکا نیز تهدید کرده است که ممکن است مراوادات خود با بانک مرکزی و تمامی بانک‌های لبنانی را به حالت تعلیق در آورد. همچنین نمایندگان کنگره امریکا تهدید کرده‌اند که قصد دارند در صورت عدم اثبات بی‌طرفی بانک مرکزی لبنان در اتهام پول شویی وارد آمده به این دو بانک صنعت بانکداری لبنان را مورد تحریم قرار دهند که این مساله می‌تواند اقتصاد ضعیف لبنان را با چالشی جدی مواجه کند و حتی آن را فلج سازد.

در همین رابطه گفته می‌شود که عملیات بین بانکی برای انتقال پول میان بانک‌های ایرانی و لبنانی نیز متوقف شده است. مثلا فعالیت بانک صادرات ایران در حال حاضر بسیار محدود شده به گونه‌ای که تنها به نقد کردن چک‌هایی با مبالغ پایین، حداکثر ۷۰ میلیون دلار، محدود شده است.

یک مقام آگاه در بانک مرکزی لبنان که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «بانک‌های لبنانی به دلیل مواضع جامعه جهانی به ویژه تحریم بانک مرکزی ایران در حال حاضر نمی‌توانند با بانک صادرات ایران مراودات مالی داشته باشند. این بدان معنا است که دولت ایران یا شرکت‌های ایرانی نمی‌توانند از طریق این بانک در لبنان حساب باز کنند.»

در همین حال گفته می‌شود که داد و ستد اوراق قرضه ایران در لبنان نیز به دلیل تحریم‌های جامعه بین‌المللی با مشکل مواجه شده است. به همین دلیل فعالیت بسیاری از پروژه‌های ایرانی در لبنان در حال حاضر به تعلیق در آمده است.

یک منبع آگاه در وزارت نوسازی و بازسازی لبنان در این باره گفت: «ایران نزدیک به ۹۰ میلیون یورو اوراق قرضه برای فاز اول ساخت و توسعه تاسیسات برق‌رسانی لبنان در آب‌های منطقه هرمل و مسلخ در طرابلس و مرکز بهداشت الیمونه توزیع کرده که این پروژه‌ها به دلیل تحریم صنعت بانکداری ایران با مشکل مواجه شده‌اند و در حال حاضر عملیات اجرایی آنها متوقف شده است.»

در همین رابطه مذاکره میان طرف‌های ایرانی و لبنانی برای یافتن راه حلی برای برون رفت از این مشکل آغاز شده است. در همین رابطه طرف لبنانی در حال بررسی پیشنهادهای ایران برای از سرگیری ارتباطات مالی است. گفته می‌شود که یکی از گزینه‌ها تاسیس شعباتی از بانک‌های لبنان در ایران و امکان استمرار مراودات مالی از طریق آنها است. از سویی طرف لبنانی به دلیل به زیر ذره‌بین رفتن دادوستدهای مالی لبنان توسط امریکایی‌ها از جابه‌جایی نقدی پول به لبنان خودداری می‌کند.


عکس / پوستر خمینی در دست تظاهرات کنندکان مخالف بشر اسد در مقابل سفارت سوریه در مصر / جمعه 28 بهمن


عبد‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید قم: حقوق بشر سازمان ملل جهالت مدرن است

دیگربان : عبد‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید قم می‌گوید: «حقوق بشر سازمان ملل و غرب پایه علمی ندارد و جهالت مدرن است.»
به گزارش روز شنبه (۲۹ بهمن) باشگاه خبرنگاران جوان٬ آقای آملی این مطلب را در مراسم پایانی کنفرانس بین‌المللی «فقه و قانون» که در قم برگزار شد٬ بیان کرده است.

این مرجع تقلید گفته است: «سازمان ملل با تکیه بر مبانی خود که روی اصول غیرعلمی و بر پایه رسومات محلی و مادیشان {است} تنظیم شده است.»

وی افزوده است: «کشورهایی که در قانون گذاری به فقاهت تکیه نکرده‌اند نیز قانون خود را بر پایه غیرعلمی بنا کرده‌اند.»

جمهوری اسلامی سال‌هاست به خاطر نقض حقوق بشر مورد انتقاد نهاد‌های بین‌المللی و مدافع حقوق بشر قرار دارد.

روحانیون حاکم بر ایران مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر را قبول ندارند و مدعی هستند الگوی مورد نظر آن‌ها که در جمهوری اسلامی اجرا می‌شود٬ «کامل‌ترین» الگوی حقوق بشری در جهان است.


‌متهم‌ ردیف‌اول فساد اقتصادی (در نظام عجین شده با فساد) : پرداخت رشوه 3 میلیون دلاری به خاوری/ قصدمان خیانت نبود

متهم ردیف اول پرونده فساد مالی در جریان دادگاه رسیدگی به اتهاماتش از واریز رشوه سه میلیون و 109 هزار دلاری به خاوری مدیر عامل سایق بانک ملی خبر داد و گفت: 900 میلیون تومان رشوه به آقای «الف» دادم تا سهمیه شمش ما را در فولاد خوزستان حفظ کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مه آفرید خسروی در دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی اخیر پس از استماع متن کیفرخواست در پاسخ به پرسش قاضی مبنی بر اینکه آیا اتهامات وارده را قبول داری، گفت: برخی را قبول دارم برخی را قبول ندارم و قاضی گفت باید روشن پاسخ دهی آیا قبول دارید یا ندارد؟ که اعلام کرد قبول ندارم.

متهم ردیف اول پرونده در آغاز دفاعیات خود از ملت ایران، مقام معظم رهبری و خانواده شهدا عذرخواهی کرد و گفت: قبول دارم که بسیاری از این اقدامات خلاف قانون بوده است و از طریق دستورات من انجام می شده ولی کارمندان من بی اطلاع بوده و گناهی ندارند و قرار بود آنها آزاد شوند ولی متاسفانه برای کارمندانم قرارهای سنگینی اتخاذ شده است.

وی افزود: بنده 200 روز است که در انفرادی هستم و گزارشات را ندیده و نخوانده ام و تنها چند ساعت با وکیلم گفتگو کردم.

قاضی از متهم پرسید آیا اخلال در نظام اقتصادی و فساد در سیستم بانکی را قبول دارید که آریا پاسخ داد: اینکه این گشایش ها در قالب ال سی مجوز نداشته است در جریان نبودم. گروه ملی فولاد ایران و شعبه آن مجوزها را از تهران می گرفت و استان هم تایید می کرد و تمام تنزیل ها تاییدیه بانک ها را گرفته است. حتی بانک کیش هم تمام گزارش ها را تایید کرده است بنده هیچ شبکه و سازمانی ندارم.

متهم ردیف اول پرونده با اعلام اینکه قبول دارم برخی از این اقدامات و ال سی ها صوری بوده و کالایی معامله نشده است گفت: آن زمان که ما این کارها را انجام می دادیم هیچ کس در کشور نمی دانست ال سی یعنی چه؟ و خودم هم نمی دانستم حمل جنس صوری چیست. بروید و بررسی کنید من حتی یک مورد گشایش ارزی از خارج از کشور نداشتم و تمامی ال سی ها داخلی بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پرداخت رشوه به مسئولان فولاد را قبول دارید، گفت: 900 میلیون تومان رشوه به آقای «الف» دادم تا سهمیه شمش ما را در فولاد خوزستان حفظ کند. همچنین قرار بود 2 میلیون دلار به حساب آقای خاوری مدیر عامل فراری بانک ملی واریز کنم تا مجوز سقف اعتبار شرکت را در بانک ملی از طریق بانک مرکزی بالا ببرد که بعد فهمیدم پول واریزی 3 میلیون و 109 هزار دلار بوده است. همچنین 2 میلیارد و 450 میلیون تومان نیز به آقای «ک» برای یک امر خیر دادم.

مه آفرید خسروی اظهار داشت: در مزایده خط آهن شیراز – بندرعباس هیچکس در 3 مزایده شرکت نکرد که برنامه ما تنها تولید بود و قصد خیانت به کشور نداشتیم اگر قصدمان خیانت بود پول ها را از کشور خارج می کردیم. حال اینکه برخی از کشورها به خارج منتقل شد دلیلش این است که تحریم ها موجب شد که نتوانیم گشایش اعتبار داشته باشیم.

وی افزود: مشاوری از سوی دستگاهی برای همکاری با ما معرفی شد و 4 میلیارد تومان به حساب مشاور ریختیم و این مشاور 700 میلیون تومان پورسانت به آقای «گ» که امور مالی ما بود داد که این شخص پول را به شرکت برگرداند. همچنین این مشاور به 3 نفر از مسئولان وزارت راه هم از این مبلغ پورسانت داد.

متهم ردیف اول اختلاس 3 هزار میلیاردی گفت: فردی به نام «ر» قرار شد 400 میلیون تومان پول از ما بگیرد و به یکی از مسئولان سابق وزارت راه بدهد تا بتوانیم تفاهمنامه ای منعقد کنیم. پول را دادیم ولی خبری نشد.

قاضی از متهم پرسید در مورد کیف های پول صحبت کن که متهم گفت: ما به التفاوت سود شرکت فولاد در کیف های مشکی به صورت تراول، ارز، در بسته های 200 تا 300 میلیون تومانی جاسازی می شد که آقای «ن» برخی از کیف ها را درب خانه ما حضورا دریافت می کرد و برخی هم در مسیر راه به او می دادم.

آریا در ادامه دفاعیات خود گفت: من مدیر عامل بودم و اعتراف می کنم خلاف هایی را انجام داده ام ولی نمی دانم برخی از این رشوه ها چقدر بوده است. به عنوان مثال می دانم که آقای «الف» برای دریافت و اخذ مجوز بانک آریا در اتاق من جلسه داشت ولی نمی دانم به فلان شخص چقدر رشوه دادم. ما 17 کارخانه ایجاد کردیم و اگر می خواستم کلاهبرداری کنم تمامی پول ها را به خارج از کشور می بردم. کارشناسان شما بروند ارزیابی کنند تا ببینند چقدر از این پول ها در داخل هزینه شده است.

وی افزود: بنده آپارتمانی در آستارا خان خریدم و خاوری به من گفت بخشی از پول ها را به آنجا ببر. من 4 ماه صحبت نکردم و هر حکمی که صادر شود را قبول دارم و روی چشمم می گذارم. این خلاف ها موجب آسیب زدن به کشور شده است.

قاضی پرونده از مه آفرید خسروی سئوال کرد در مورد پولشویی ها چه دفاعی دارید، گفت: از این 28 هزار میلیارد تومان 1000 میلیارد تومان آن تصویه شده است. بر اساس قانون به حساب بانک طلبکار واریز شده است در ضمن ال سی هایی که در بانک صادرات گشوده شده است و پول پیش آن هم واریز شده قانونی بوده من نمی دانستم این اقدام پولشویی است. فقط می خواستیم امضای قراردادها را جلو ببریم.

قاضی در پاسخ به اظهارات متهم گفت: مگر می شود به همین راحت ال سی باز کرد امروز یک جوان برای 5 میلیون تومان وام باید ماهها انتظار بکشد در حالیکه شما می گویید نمی دانم چطور ال سی باز شده است.؟

متهم گفت: من نمی دانم آقای «ک» (رئیس شعبه بانک صادرات اهواز) بهتر می داند. قاضی، «ک» را به جایگاه متهمان فراخواند و وی گفت مسئولان شرکت همه از وضعیت ال سی ها باخبر بودند و حتی فرم های درخواست و پیش فاکتورها را خودشان امضا می کردند. بنده آن 2 میلیارد و 350 میلیون تومان پولی را که از آقای خسروی گرفتم برای کار خیر بود.

به گزارش مهر، اظهارات متهم پرونده به دلیل وقت نماز و اتمام جلسه دادگاه نیمه تمام ماند و الباقی دفاعیات به جلسه بعد ارائه می شود.


گاردین : بعضی مقام‌های آمریکایی تحریم ایران را محکوم به شکست می‌دانند / ایالات متحده در نهایت هیچ راهی نخواهد داشت جز آن که به ایران حمله کند یا «نظاره‌گر حمله اسرائیل به ایران باشد

رادیو فردا : روزنامه گاردین چاپ لندن جمعه شب، ۲۸ بهمن‌ماه، در گزارشی در وب‌سایت خود نوشت که عده‌ای از مقامات کلیدی در دولت باراک اوباما متقاعد شده‌اند که تحریم‌های ایران «محکوم به شکست» است و فایده اصلی آنها در حال حاضر تنها به تعویق انداختن حمله اسرائیل به خاک ایران است.

گاردین می‌گوید که این مقامات بلندپایه در دولت آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که ایالات متحده در نهایت هیچ راهی نخواهد داشت جز آن که به ایران حمله کند یا «نظاره‌گر حمله اسرائیل به ایران باشد».

این روزنامه بریتانیایی در این گزارش که روز شنبه در صفحه اول خود چاپ کرده از قول «تحلیل‌گران رسمی» می‌گوید احتمال حمله یک‌جانبه اسرائیل به ایران «در ماه سپتامبر یا اکتبر» سال جاری میلادی، شهریور و مهر ۱۳۹۱، بیشتر است.

در این گزارش دلیل این «حدس» برای زمان حمله احتمالی «آمیزه‌ای از دیپلماسی، جدول زمانی رخدادهای سیاسی [همچون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا] و مسائل عملی» عنوان شده است.

این در حالی است که پیشتر در اوایل ماه جاری لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا، در گفت‌وگو با روزنامه واشینگتن پست زمان احتمالی «آوریل و ژوئن»، اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۱، را برای حمله اسرائیل مطرح کرده بود.

این‌ها همه در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بارها در جلسات عمومی و خصوصی خود با مقامات اسرائیلی تاکید کرده است که بنا دارد به تحریم‌ها وقت بدهد تا اثر خود را نشان دهند.

در همین حال گاردین می‌گوید که اگر هم آقای اوباما به این نتیجه برسد که راهی جز حمله به ایران نمانده است، بعید است که پیش از انتخابات آمریکا در ماه نوامبر به این اقدام متوسل شود.

اما گاردین در ادامه اضافه می‌کند که پرسش اینجاست که آیا اسرائیل تا این زمان یعنی تقریبا تا پایان سال جاری میلادی صبر خواهد کرد.

در حالی که وزیر دفاع اسرائیل پیشتر گفته است که نمی‌توان آن قدر صبر کرد که ایران در فوردو وارد به گفته او «حوزه ایمنی» شده و از دسترس تسلیحات اسرائیلی خارج شود، گاردین می‌گوید برخی مقامات در دولت آمریکا این سوءظن را دارند که اسرائیل ممکن است در همان بحبوحه انتخابات آمریکا به ایران حمله و اوباما را غافلگیر کند.

کالین کال، از مقامات پیشین در وزارت دفاع آمریکا، این فرضیه را مطرح کرده است که بنیامین نتانیاهو و اهود باراک ممکن است این طور محاسبه کنند که اگر اوباما حامی حمله به ایران هم نباشد، «بعید است که در سال انتخابات اسرائیل را به خاطر اقدام یک‌جانبه‌اش مجازات کند».

باراک اوباما در حال حاضر از یک سو با حمایت همه‌جانبه کنگره آمریکا از اسرائیل طرف است و از سوی دیگر با نامزدهای جمهوری‌خواه که او را متهم می‌کنند در برابر ایران شدت عمل کافی نشان نداده است.

در این میان ایران نیز، آن طور که در گزارش روزنامه گاردین اشاره شده، تلاشی برای بهبود اوضاع نکرده و «با اقداماتی چون حملات تروریستی موفق و ناموفق اخیر در تایلند، هند و گرجستان که به ایران نسبت داده شده» به این حس دامن می‌زند که «هنوز آماده مذاکره نیست».

به این‌ها باید رونمایی از «سه پروژه تازه هسته‌ای» در ایران به دست محمود احمدی‌نژاد را نیز افزود، گرچه اسرائیل و‌ آمریکا در واکنش به این رخداد در هفته گذشته اعلام کردند که ایران در پیشرفت‌های هسته‌ای خود اغراق می‌کند.

با این حال به گزارش گاردین آمریکایی‌ها هنوز مطمئن نیستند که آیا اسرائیل برای حمله به ایران در صورت شکست تحریم‌ها جدی است یا فقط تهدید می‌کند تا فشار بیشتری بر آمریکا و اروپا بگذارد که دست به اقدامی شدیدتر بزنند.

به هر حال به گفته آقای کال اسرائیلی‌ها دوست دارند حمله‌شان به ایران مشروع به نظر برسد، بنابراین قدری صبر خواهند کرد تا ثابت شود که تحریم‌ها به جایی نخواهد رسید.


* تجمع اعتراض‌آمیز ۲۰ هزار نفری در کوهدشت!
* بازداشت دهها تن از اعضای گروه کوهنوردی چل چمه در سنندج

تجمع اعتراض‌آمیز ۲۰ هزار نفری در کوهدشت!

سحام نیوز: در پی عزل فرماندار کوهدشت و رییس ستاد انتخابات این شهر در کمتر از ۱۶ روز مانده به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و متعاقب آن عزل معاون فرماندار، توسط استاندار لرستان، بیش از ۲۰هزار نفر در اعتراض به این تصمیم مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

به گزارش فارس، تجمع‌کنندگان که از طیف‌های مختلف مردم بودند، با حمل پلاکارد و سر دادن شعارهایی، دخالت مسوولان اجرایی در شکل‌گیری روند جهت‌دار در انتخابات این شهرستان را محکوم کردند. بنا بر این گزارش فرمانداران دو شهرستان کوهدشت و نورآباد دلفان از توابع استان لرستان طی هفته گذشته در حالی از سمت خود عزل شدند که هرگونه تغییر مسوولان اجرایی در آستانه انتخابات از سوی مقامات ارشد نظام به شدت نهی شده است. اکثریت تجمع‌کنندگان در شعارهای خود با محکوم کردن دخالت مسوولان اجرایی در فرآیند انتخابات، این حرکت را در راستای خواسته جریان نزدیک به مشایی ارزیابی کردند.

بازداشت دهها تن از اعضای گروه کوهنوردی چل چمه در سنندج

دهها تن از اعضای گروه چل چمه توسط نیروهای حکومتی در سنندج بازداشت شدند.
براساس اخبار رسیده به آژانس خبری موکریان، عصر روز جمعه 28 بهمن 90، بیش از 20 تن از اعضای گروه کوهنوردی چل چمه هنگام بازگشت از کوهنوردی، توسط نیروهای حکومتی در سنندج بازداشت و روانه زندان شدند.
تا لحظه تنظیم این گزارش از اتهام یا اتهامات احتمالی این افراد که منجر به بازداشت آنها شده، اطلاعی در دست نیست.


نشانه‌‌های بارز ضعف رهبران ایران

دویجه وله : تهدیدهای اتمی‌ ایران، بمب‌گذاری‌ها در هند، گرجستان و تایلند که به ایران نسبت داده شده، شواهدی هستند که ایالات متحده آمریکا آن‌ها را به حساب ضعف رهبرانجمهوری اسلامی می‌گذارد. تفسیری از زوددویچه تسایتونگ

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید تبلیغات جدید ایران در رابطه با پیشرفت‌های هسته‌ای و حملات تروریستی که به این کشور نسبت داده می‌شود، نشانه سردرگمی ایران و موفقیت غرب است: «این‌ها همه برای تحریک کردن است. باوجود تلاش‌ه برای منحرف کردن اذهان، آشکار است که تحریم‌ها اثرگذار بوده‌اند. ما اطمینان داریم که تحریم‌‌ها فشاری سنگین بر اقتصاد و حکومت ایران ‌وارد کرده‌اند!»

این مقدمه تفسیری است در «زود دویچه تسایتونگ» چاپ آلمان به قلم کریستیان ورنیکه.

نگرانی در پس ظاهری خونسرد

سخنان جی کارنی این باور را بوجود می‌‌آورند که آمریکا خونسرد و خوشبین به دشمنی می‌نگرد که به دست وپا افتاده است. اما وضع آنقدرها هم برای باراک اوباما ‌آسان نیست. او خود در سال انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا زیر فشار شدیدی قرار دارد. اوباما باید خود را قدرتمند نشان دهد تا جناح جمهوری‌خواه از وی کاریکاتور یک رئیس جمهور ضعیف را نکشد.

باراک اوباما هم‌زمان با یک حکومت عصبانی و بدبین در اسرائیل سروکار دارد که آمریکا را در مقابل همه گزینه‌ها در قبال ایران گذاشته است، از جمله حمله نظامی به ایران. با همه این‌ها رئیس جمهوری آمریکا سعی می‌کند از تشدید هرگونه تنشی پرهیز کند. تنشی که می‌تواند نه فقط با جنگ که با افزایش بهای نفت تا بشکه‌ای ۲۰۰ یا ۴۰۰ دلار، اقتصاد آمریکا را فلج کند و رویای اوباما برای ریاست جمهوری دور دوم را نقش بر‌‌آب نماید.

ضرب‌شست به ایران

روزی در کاخ سفید بدون این فشار از سوی جمهوری‌خواهان سپری نمی‌شود که «اوباما باید به ایران ضرب‌شست خود را نشان دهد». هم‌زمان قرار است طرحی به سنای آمریکا ارائه شود که مماشات با ایران هسته‌ای را برای اوباما غیرممکن کند. پشت دیوارهای کاخ سفید تلاش می‌شود تا اعضای جناح دمکرات از همراهی با این طرح منصرف گردند. استدلال می‌شود که سنا باید صبر کند تا اثر تحریم‌ها خود را نشان دهد.

از سوی دیگر جناحی از محافظه‌کاران به رهبری دانیل پلتکا از American Enterprise Institute آتش‌بیار معرکه‌ای است که تبلیغ می‌کند: «دولت اوباما بیشتر نگران این است که مبادا اسرائیل به ایران حمله کند‌، بجای آن که نگران این باشد که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند.»

واقعیت این است که لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ‌آمریکا هشدار داده‌ که نیروی هوایی اسرائیل ممکن است ایران را تا تابستان آینده مورد حمله قرار دهد. استدلالی که بر این پیش‌بینی استوار است که ایران احتمالا تا آن زمان موفق می‌شود اورانیوم غنی شده را در اعماق غیرقابل دسترسی پنهان ‌کند که تنها بمب‌های ویژه‌ای آمریکا با ظرفیت بالای تخریبی توان انهدام آن‌ها را دارند..

‌آیا اوباما از حمله به ایران حمایت می‌کند؟

گفته می‌شود که آمریکا در حال تقویت قدرت تخریب بمب‌های «پناهگاه شکن» است. ۲۰ عدد از این بمب‌ها در حال حاضر ساخته شده‌اند که نسبت به توان تخریبی آن‌ها برای حمله به تونل‌های زیرزمینی عمیقی که ایران ساخته، هنوز اطمینان لازم وجود ندارد.

منقتدین اوباما قبل از هرچیز خواست او برای استفاده از این بمب‌ها را زیر علامت سوال می‌‌برند. این بدبینی تنها به خاطر هشدار جیمز کلاپر، رئیس سازمان امنیت ملی ‌آمریکا نیست، بلکه به دلیل منطق اقتصادی اوباما نیز هست: حمله هوایی به نیروگاه‌های اتمی ایران می‌تواند بهای نفت را با جهشی ناگهانی روبرو کند و آمریکا را با یک رکود اقتصادی دیگر!

اوباما اما برای موفقیت بیش از هرچیز به رونق اقتصادی و ایجاد مشاغل جدید برای میلیو‌ن‌ها بیکار نیاز دارد، وگرنه به ‌آرای کافی در در ششم نوامبر سال جاری میلادی دست نخواهد یافت.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست میگوید آب دریاچه ارومیه بالا آمده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به بارندگی های اخیر و اقدامات صورت گرفته، آب دریاچه ارومیه 8 سانتی متر افزایش یافته که نسبت به سالهای گذشته امیدوار کننده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، محمد جواد محمدی زاده گفت: میزان آب ورودی به دریاچه ارومیه پارسال کمتر از یک میلیارد متر مکعب بود و این در حالی است که نیاز آبی دریاچه بیش از سه و یک دهم میلیارد متر مکعب است.

وی افزود: بنا به گزارش وزارت نیرو میزان بارندگی ها امسال حدود 76 درصد نسبت به پارسال افزایش داشته که امیدواریم در فصل بهار هم این بارندگی ها ادامه یابد.

محمدی زاده اظهار داشت: البته مشکل دریاچه ارومیه با یک سال مرتفع نمی شود اما افزایش بارندگی ها در فصول بارش و استمرار آن در سالهای آینده زمانبندی پیش بینی شده 5 ساله را کاهش داده و زودتر معضل دریاچه برطرف می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: دولت طرح های انتقال آب حوزه به حوزه، بارور کردن ابرها و اصلاح روشهای آبیاری را برای حل مشکل دریاچه ارومیه به شدت دنبال می کند.

وی از پیشرفت فیزیکی 20 درصدی طرح انتقال آب حوزه به حوزه خبر داد و افزود: با این کار سالانه 700 میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می شود.


4 نماينده مرتبط با پرونده منصورآريا رد صلاحيت شده‌اند

عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: ردصلاحيت 4 نماينده مجلس به علت نامه‌نگاري براي گروه‌ اميرمنصور آريا با آنكه اتهام آنها اتهام سنگيني نبوده حاكي از قاطعيت دستگاه قضايي در برخورد با مفسدان اقتصادي است.

محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس «خبرگزاري دانشجو» (بسیج)، با بيان اينكه قوه قضائيه با اختلاس بانكي صورت گرفته بسيار خوب برخورد كرد، خاطرنشان كرد: خوشبختانه كيفرخواست تعدادي از اين متهمان فساد اقتصادي آماده است و به زودي دادگاه آنها شروع مي‌شود.

وي ادامه داد: گفته‌هاي سخنگوي قوه قضائيه اراده محكم دستگاه قضا را براي برخورد جدي و شديد با تمامي متهمان اين پرونده در هر رده‌اي نشان مي‌دهد.

عضو هيئت رئيسه مجلس با اشاره به صدور كيفرخواست براي برخي متهمان و در نظر گرفتن مجازات اعدام براي آنان افزود: دستگاه قضايي حتي با نمايندگاني كه از طريق نامه‌نگاري حمايتي از گروه اميرمنصور آريا داشته اند، نيز برخورد قاطع داشته به طوري كه 4 نفر از نمايندگان در اين خصوص ردصلاحيت شدند هر چند كه اتهام آنها اتهام بزرگي نبوده است.


امضای دستور به کارگیری 5 هزار مربی قرآن در مدارس از احمدی نژاد

خراسان : مدیرکل دفتر نماز، قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش گفت: بالاخره احمدی نژاد دستور بکارگیری پنج هزار نیروی متخصص قرآنی در مدارس کشور را امضا کرد. محمد بنیادی در گفتگو با مهر با اشاره به طرح ملی حفظ قرآن کریم در بین دانش آموزان افزود: این نیروها بر حسب این دستورالعمل به شکل » کارمعین» در مدارس قرآنی به کار گرفته می شوند.
وی افزود: 5 هزار مربی قرآن در افزایش توانایی 10 هزار مدرسه قرآن که از سال گذشته راه اندازی شده اند، به کارگرفته می شوند.بنیادی اظهار داشت: نیروهای شاخص که از بین حافظان قرآن کریم یا مدارک مرتبط هستند با مشارکت دانشگاههای علوم قرآنی جذب کرده یا خواهند کرد.


اخبار زتدانیات سیاسی و عقیدتی/ محکومیت مهرداد سرجویی به ١٠سال حبس / بازداشت پنج بهایی در مشهد به جرم برپایی نمایشگاه کارهای دستی/ تجمع دراویش گنابادی درمقابل پاسگاه شهر کوار

محکومیت مهرداد سرجویی به ١٠سال حبس

مهرداد سرجویی روزنامه نگاری که عمدتا در روزنامه انگلیسی زبان ایران نیوز فعالیت داشته است از بند ٢٠٩ به بند ٣۵٠ منتقل شد.
به گزارش کلمه، وی در خرداد ماه سال جاری بازداشت و پس از ۴۴ روز زندان انفرادی به بند عمومی منتقل شد.
سرجویی در مدت حبس انفرادی تحت بازجویی های طولانی قرار گرفت و نهایتا در شهریور ماه گذشته اتهام جاسوسی از طریق انتشار و تحلیل مقاله، مصاحبه و خبر به وی تفهیم شد.
پس از اخذ آخرین دفاع پرونده سرجویی به شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شدو دادگاه نیز بعد از محاکمه در ٢٢ آبانماه گذشته، اتهام او را به همکاری با دول متخاصم تغییر داد و نهایتا در ٢٧ دیماه حکم ١٠سال زندان را به وی ابلاغ کرد.
وی هفت ماه گذشته را در بازداشت بوده و اجازه ملاقات حضوری با خانواده خویش را نداشت.
سرجویی از سال ١٣٧٢به کار روزنامه نگاری پرداخت و از بدو تاسیس ایران نیوز در سال ١٣٧۴ به این روزنامه وارد شد. وی همواره در سرویس سیاسی و پارلمانی فعالیت داشت وبعضا مقالاتی در روزنامه فارسی نیز منتشر می کرد.
سرجویی در سال ٨۶ نیز برای چند ماه سردبیر سایت آفتاب نیوز شد.
وی از تابستان سال ١٣٨۵ با تنگ شدن فضای مطبوعاتی به مرکز تحقیقات استراتژیک رفت و دربخش روابط عمومی و سایت آن مرکز مشغول بکار شد

بازداشت پنج بهایی در مشهد به جرم برپایی نمایشگاه کارهای دستی

در پی برپایی یک نمایشگاه کارهای دستی که توسط عده‌ای از جوانان معتقد به آئین بهایی تشکیل شده بود نیروهای امنیتی با مراجعه به محل برگزاری آن دست کم ۵ نفر را بازداشت کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این نمایشگاه کارهای دستی که به صورت خصوصی در منزل یکی از شهروندان بهایی شهر مشهد برگزار شده بود با یورش نیروهای امنیتی برهم زده شد.
ماموران امنیتی در ساعت شش بعداز ظهر روز جمعه ۲۸ بهمن ماه با مراجعه به محل برگزاری این نمایشگاه عزت الله احمدیان، آرمان مختاری، نغمه ذبیحیان، بهناز حداد‌زاده و شایان تفضلی را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
ماموران امنیتی هم چنین ضمن تفتیش محل و فیلمبرداری از محل و بازجویی از حاضرین پنج تن از ایشان را بازداشت کردند.

تجمع دراویش گنابادی درمقابل پاسگاه شهر کوار

سایت مجذوبان نور : درپی یورش ماموران امنیتی به منزل یکی از دراویش گنابادی شهر کوار دراویش شهر این شهر در مقابل پاسگاه انتظامی این شهر تجمع کرده‌اند.
صبح امروز نیروهای امنیتی و لباس شخصی به منزل یک درویش گنابادی ساکن در شهر کوار واقع در استان فارس حمله کردند.
به گزارش سایت مجذوبان نور، صبح امروز مامورین امنیتی و لباس شخصی با یورش به منزل کاظم دهقان از دراویش گنابادی ساکن شهر کوار واقع در استان فارس که مسئولیت برگزاری مراسم درویشی شب‌های دوشنبه را نیز به عهده دارد وی را بازداشت و به پاسگاه انتظامی شهر کوار منتقل کردند.
طبق این گزارش در این حمله که با اعمال خشونت و ارعاب همراه بوده، تمامی شیشه‌های منزل کاظم دهقان توسط مامورین امنیتی و انتظامی شکسته شده است.
در حال حاضر دراویش شهر کوار در مقابل پاسگاه انتظامی این شهر تجمع کرده‌اند و خواستار آزادی کاظم دهقان و پاسخگویی مسئولین در رابطه به این نوع برخورد‌ها و فشارهای ماه‌های گذشته به دراویش شهرستان کوار هستند.
از شهریورماه سال جاری موج تازه سرکوب دراویش گنابادی در ایران آغاز شده است و این چندمین حمله به دراویش و مجلسداران شهر کوار است.


* کارگران برای حفظ آبرویشان ناچارند بیش از حد کار کنند
* زیان ۳۰ درصدی هما از نوسانات اخیر ارز

کارگران برای حفظ آبرویشان ناچارند بیش از حد کار کنند

ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان با اشاره به اینکه عدم تناسب بین هزینه‌های زندگی و در آمد باعث شده است تا اصل مهم تناسب به فراموشی سپرده شود،خاطرنشان کرد: اکنون بی‌ثباتی قیمت‌ها و افزایش روزانه و بدون حساب نرخ کالا و خدمات باعث شده است تا امنیت اقتصادی و اجتماعی خانواده‌های کارگران به خطر بیافتد.
محمد یعقوبی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در خصوص عدم تناسب بین هزینه‌های زندگی و درآمد‌ها اظهار داشت: این امر باعث شده تا اصل مهم تناسب به فراموشی سپرده شود.
او افزود: عدم پرداخت مزد عادلانه موجب شده است که کارگران به دنبال لقمه‌ای نان برای سیر کردن خانواده‌هایشان بیشترین ساعات عمر خود را در محیط کار به سر ببرند و با وجودی که انواع وام‌ها را از بانک‌ها دریافت کرده‌اند ناچارا برای حفظ آبرویشان بیش از حد کار کنند.

زیان ۳۰ درصدی هما از نوسانات اخیر ارز

مدیرعامل ایران‌ایر از زیان ۳۰ درصدی هما از نوسانات اخیر ارز خبر داده است.
به گزارش فارس فرهاد پرورش مدیرعامل ایران‌ایر در خصوص تأثیر نوسانات ارز بر هزینه شرکت‌های هواپیمایی، خاطرنشان کرد: به همان نسبت که قیمت ارز افزایش یافته هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی نیز زیاد شده است.
فرهاد پرورش تصریح کرد:نوسانات اخیر ارزی طی دو الی سه ماه گذشته حدود ۳۰ درصد هزینه‌های هما را افزایش داد که در این راستا می‌توان با ارز تک‌نرخی، این مشکلات را جبران کرد و این مورد تأثیر‌گذار خواهد بود.

وی ادامه داد: انتقال ارز، خرید ارز و از این قبیل برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و دیگر ایرلاین‌‌های داخلی، هزینه دارد، ضمن آنکه شرایط تحریم موجب شده است که ارز به راحتی منتقل نشود.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: تا چندی پیش از طریق بانک مرکزی، صرافی‌ها و بانک خصوصی ارز به راحتی منتقل می‌شد، اما هم‌اکنون به دلیلی شرایط ویژه، این جابه‌جایی‌ها با موانعی مواجه شده است.
پرورش ادامه داد: یکی از این مشکلات، مشکلات بانکی در حوزه بین‌الملل است که شرکت‌های هواپیمایی اغلب با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: ایران‌ایر ‌نیز چون در پرواز‌های خود، حوزه بین‌المللی وسیعی داشته و تحت شرایط تحریم قرار دارد، با مشکلات بیشتری مواجه است.


عکس / اولین روز دادگاه متهمان اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی


حمله قلبی مهدی خزعلی در چهل و یکمین روز اعتصاب غذا

مهدی خزعلی که بیش از ۴۰ روز است در اعتصاب غذا به سر می برد در پی حمله ی قلبی به بیمارستان طالقانی منتقل شد.

به گزارش کلمه، مهدی خزعلی ساعت ۹ شب به دلیل بروز مشکل قلبی به بهداری اوین منتقل شد که پس از گرفتن نوار قلب پزشکان متوجه اوضاع وخیم وی شده و به سرعت مهدی خزعلی را به بخش سی سی یو بیمارستان طالقانی اعزام کردند.

بر اساس این گزارش، مهدی خزعلی همچنان اعلام کرده است که اعتصاب غذای خود را نخواهند شکست و تا احقاق حق خواهد ایستاد.

پیش از این پسر مهدی خرعلی با ابراز نگرانی از طولانی شدن اعتصاب غذای پدرش و بی خبری از او گفته بود: می دانیم که از اعتصاب غذا کوتاه نمی آیند، ما هم هیچ کاری از دستمان بر نمی آید و فقط در این راه می توانیم دعا کنیم چون مثل دفعه های قبل گفته اند که آنجا غذا نخواهند خورد.

مهدی خزعلی در نامه‌ای از درون زندان خطاب به همسرش نوشته بود: سخت است مشاهده سوگواری همسر و فرزندان در مرگ تدریجی و ارادی خویش، اینک که این سطور را برایت می‌نگارم درخلوت زاغه خویش فرو رفته و بر مصائب شما سخت گریسته‌ام دیگر جای خشکی بر بالشت باقی نمانده است و دستمال اشک کفاف این چشمه چشمه جاری نمی‌کند.

مهدی خزعلی همچنین در ۳۷ امین روز اعتصاب خود در نامه ای به احمد منتظری با شرح آنچه این روزها از رفتار بازجویان و قاضی های دادگاه ها در بند ۳۵۰ اوین دیده است، با بیان اینکه حال می‌فهمم که والد معظم شما از چه فریاد می‌زد، خدایش رحمت کند و ریشه این ظلم را بکند، آورده بود: این‌ها نمونه‌هایی از درد‌های ماست و بسیاری دردهای ناگفتنی دیگر دارم که در این مختصر نگنجد! حال جا دارد که در این همه درد بمیرم؟ آیا هنوز خلخال از پای پیرزن یهودی در نیاورده‌اند؟

این زندانی سیاسی پیشتر در پیامی خطاب به همسر شهید باکری، همسر شهید همت و محمد نوریزاد گفته بود: بگذارید قبل از اینکه در سوگ ارزش ها دق کنم برای احیای ارزش های ناب انقلاب اسلامی جان خویش فدا کرده و جایی برای خویش در خیل شهیدان باز کنم.


هشدار وزیر خارجه بریتانیا نسبت به ‹آغاز جنگ سرد جدید› از سوی ایران

بی بی سی : ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، هشدار داده است که بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران می‌تواند خاورمیانه را به سوی «یک جنگ سرد جدید» سوق دهد.

آقای هیگ کلیک در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف گفت: اگر ایران تسلیحات هسته‌ای تولید کند، «دیگر کشورها در سراسر خاورمیانه می‌خواهند که کار مشابهی بکنند.»

کشورهای غربی همواره ایران را متهم ‌می‌کنند که در فعالیت‌های هسته‌ای خود، اهدافی نظامی را دنبال می‌کند، ولی ایران تاکید دارد که برنامه هسته‌ای این کشور با اهداف صلح‌جویانه و برای کاربردهای غیرنظامی دنبال می‌شود.

آقای هیگ در مصاحبه با تلگراف گفته است که یک «بحران در حال شکل‌گیری است.»

او اضافه کرد: «(ایران) به طور واضحی برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد.»

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: «اگر آنها توان تولید تسلیحات هسته‌ای را به دست آورند، به نظر من، دیگر کشورها در سراسر خاورمیانه خواهند خواست تا به تسلیحات هسته‌ای دست یابند.»

او گفت: «در نتیجه، ممکن است خطرناک‌ترین دور اقدامات (کشورها) برای تکثیر هسته‌ای، با تمام پیامدهایی که در ایجاد بی‌ثباتی دارد، در خاورمیانه آغاز شود.»

آقای هیگ اضافه کرده است که چنین شرایطی، خطر «بروز یک جنگ سرد جدید» در خاورمیانه را به دنبال دارد، بدون آنکه تمام «مکانیزم‌های امنیتی» ضروری فراهم باشد.

او گفت: «این شرایط می‌تواند یک فاجعه در امور جهانی باشد.»

استراتژی دوگانه

روز جمعه، ۱۸ فوریه، آمریکا و اتحادیه اروپا نسبت به امکان آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای با ایران ابراز امیدواری کردند.

گزارش شده است که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آمادگی خود را برای ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای با گروه ۱+۵ اعلام کرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که نامه ایران به آمریکا و متحدانش «همان (پاسخی) بود که ما منتظرش بودیم».

مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور از نزدیک به یک سال پیش متوقف شده است.

گروه ۱+۵ با حضور نمایندگانی از کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین تشکیل شده است.

در ماه‌های اخیر، با تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، فشار کشورهای غربی برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور افزایش یافته است.

در عین حال، وزیر امور خارجه بریتانیا با تاکید بر این که بریتانیا از اقدام نظامی علیه ایران حمایت نمی‌کند، به تلگراف گفت: «ما از استراتژی دوگانه (یعنی) اعمال تحریم‌ها از یک سو و فشار برای مذاکره از سوی دیگر حمایت می‌کنیم.»

او گفت: «تمام گزینه‌ها باید روی میز باشد»، ولی حمله نظامی می‌تواند «آثار منفی قابل توجهی» داشته باشد.

او گفت: «در شرایط کنونی، ما از ایده حمله نظامی هیچ‌کس به ایران، حمایت نمی‌کنیم.»


پیش فروش ۶ ماهه سکه متوقف شد

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از توقف پیش فروش سکه با زمان تحویل ۶ ماهه خبرداد و گفت: در هفته جاری سکه با زمان تحویل ۸ ماهه با نرخ ۵۹۸ هزار تومان پیش فروش می‌شود.
عباس کمره ای در گفتگو با مهر از توقف پیش فروش سکه با زمان تحویل ۴ ماهه و ۶ ماهه توسط بانک مرکزی در هفته جاری خبرداد.
مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی افزود: در هفته جاری سکه های پیش فروش بانک مرکزی با قیمت ۵ میلیون و ۹۸۹ هزار ریال با زمان تحویل ۸ ماهه در شعب بانک ملی عرضه می شود.
مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در مورد دلیل توقف فروش سکه با زمان تحویل ۴ ماهه و ۶ ماهه گفت: بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که وضعیت پیش فروش سکه ها با توجه به امکانات و تعهدات بانک مرکزی صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: براین اساس، بانک مرکزی زمان تحویل و سررسید قراردادها را در نظر می گیرد تا بتواند به تعهدات خود در موعد مقرر عمل نماید.
در دو هفته گذشته پیش فروش سکه با زمان تحویل ۴ ماهه متوقف شده بود و طی هفته جاری پیش فروش سکه را زمان تحویل ۶ ماهه نیز متوقف شد.
نرخ سکه پیش فروش با زمان تحویل ۶ ماهه ۶۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان در هفته گذشته بدون احتساب نرخ مالیات بر ارزش افزوده بود.


خبرنگار خبرگزاری فارس در باکو بازداشت شد

خبرگزاری فارس ( نزدیک به سپاه) : مأموران وزارت امنیت ملی باکو با هجوم شبانه به منزل خبرنگار خبرگزاری فارس، وی را بازداشت کردند.

به گزارش فارس، ماموران وزارت امنیت ملی آذربایجان پنجشنبه شب (2 شب قبل) به منزل خبرنگار خبرگزاری فارس در باکو هجوم برده و وی را بازداشت و روانه زندان کردند.

ماموران وزارت امنیت ملی باکو با هجوم به منطقه نارداران، علاوه بر دستگیری خبرنگار فارس، عده زیادی از فعالان سیاسی این منطقه را نیز بازداشت کردند.

در همین راستا وزارت امنیت ملی آذربایجان مدعی شده گروهی که در پنجشنبه شب در محله ناردران بازداشت شده‌اند، مواد مخدر در منازلشان یافت شده است.

خبرنگار خبرگزاری فارس در جمهوری آذربایجان نیز در طول چندماه گذشته اخبار زیادی از اتفاقات رخ داده، اوضاع سیاسی و اقتصادی، فعالیت‌های ضد دینی و اسلام هراسی دولت باکو منتشر کرد که بارها از سوی ماموران دولت تهدید شده بود.

جمهوری آذربایجان مدتی قبل نماینده رسمی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را نیز از این کشور اخراج کرد و مانع ورود وی به باکو شد. دولت باکو سعی دارد تمامی خبرنگاران و فعالانی که با جمهوری اسلامی ایران و رسانه‌های این کشور همکاری می کنند را بازداشت و فعالیت‌های آنها را نیز متوقف کند. بازداشت خبرنگار خبرگزاری فارس نیز در همین راستاست.


در حالی که ریال در مقابل دلار 40 درصد ارزش خود را در 6 ماه از دست داده است
فرمانده بسیج : تحريم نفتي جمهوري اسلامي سرآغاز فروپاشي بت دلار در جهان است

ایلنا: رييس سازمان بسيج مستضعفين گفت: تحريم نفتي جمهوري اسلامي سرآغاز فروپاشي بت دلار در جهان است.

به گزارش ایلنا، سردار محمدرضا نقدي در جمع پاسداران سپاه فجر فارس با اشاره به ويژگي انقلاب اسلامي در غلبه بر چالش‌ها و موانع اظهار كرد: علي رغم اين‌كه 33 سال است همه قدرت‌هاي شيطاني براي زمين زدن ما متحد شده‌اند و از هيچ توطئه‌اي فروگذار نمي‌كنند؛ هر روز در تمام زمينه‌هاي سياسي، فرهنگي، علمي و اقتصادي پيشرفت كرده‌ايم و اين پيشرفت تا به آنجا بوده است كه رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نماز جمعه گفت: تنها دو اردوگاه استكبار به رهبري آمريكا و صهيونيزم و مستضعفين به رهبري جمهوري اسلامي در جهان وجود دارد و اردوگاه سومي هم در كار نيست.

نقدي با بيان اين‌كه «در يك قدمي پيروزي‌هاي درخشان براي جامعه بشري قرار داريم» گفت: شرايط امروز ما مشابه شرايط پس از عمليات بيت المقدس است. در آن عمليات غرورآفرين يكي از فرماندهان عراقي در اعترافات خود با تعجب از ما مي‌پرسيد چرا بعد از عمليات بيت المقدس پيشروي خود را ادامه نداديد چراكه تا منطقه عماره حتي يك سرباز عراقي هم براي مقاومت حضور نداشت.

نقدي تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي را فرصتي بزرگ عنوان كرد و گفت: تحريم غربي‌ها بي خاصيت است زيرا ماهيت اداري دارد نه اقتصادي. پس از اعلام تحريم نفتي جمهوري اسلامي، قيمت نفت افزايش يافت و درآمدي بسيار بيشتر از آن 18 درصد نفت تحريمي عايد جمهوري اسلامي شد و چه چيز بهتر از اين‌كه نفتمان را در چاه‌ها ذخيره كنيم و در عين حال درآمد آن را هم به دست آوريم؟

وي افزود: پس از جنگ جهاني سوم قدرت‌هاي سلطه‌گر در همه گير كردن استفاده از دلار در مبادلات اقتصادي جهان توافق كردند، اما بايد گفت محدوديت‌هاي بوروكراتيك و اداري پيش آمده براي جمهوري اسلامي سرآغاز فروپاشي بت دلار در جهان است.


لوازم خانگی 10 درصد گران شد ولی تقاضای تولید کنندگان افزایش 20 درصدی ای
تولید کنندگان : از ابتدای سال 91، قادر به حفظ کارگران نیستیم

مهر : رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی از افزایش ده درصدی لوازم خانگی در هفته گذشته خبر داد و گفت: تولیدکنندگان از عملکرد بانک مرکزی در ارایه ارز دولتی گله‌مند هستند و هم اکنون به اذعان واردکنندگان، ارز 1226 تومانی به دست آنها نمی‌رسد.

محمد طحانپور در گفتگو با مهر با تائید خبر افزایش ده درصدی محصولات مختلف لوازم خانگی، گفت: قیمت لوازم خانگی در هفته گذشته ده درصد گران شده، این درحالی است که برندهای مختلف و معتبر خارجی به بهانه افزایش نرخ ارز، اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند.

رئیس اتحادیه کشوری لوازم خانگی افزود: در مقابل اما تولیدکنندگان داخلی نیز اگرچه قیمت‌های خود را ده درصد گران کرده‌اند، اما با افزایش ده درصدی هم موافق نیستند، بلکه تقاضای آنها افزایش 20 درصدی قیمت لوازم خانگی به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه و امتناع از عرضه آن از سوی برخی دارندگان مواد اولیه در بازار است.

وی تصریح کرد: هم اکنون هیچ یک از فروشندگان مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات تولیدی لوازم خانگی داخلی، برای فروش کالای خود فاکتور ارایه نمی‌دهند، در مقابل خریداران نیز نمی‌توانند شکایتی از آنها به دلیل عدم ارایه فاکتور داشته باشند، چراکه در مقابل در هفته‌های بعد نمی‌توانند کالای مورد نیاز خود را از آنها دریافت کنند.

طحانپور گفت: عدم گشایش ال‌سی، به خودی خود قیمت مواد اولیه و محصولات لوازم خانگی را بالا می‌برد، اما نرخ ارز نیز مزید بر علت شده و افزایش هزینه را برای کارخانجات لوازم خانگی اعم از تولیدکننده و واردکننده رقم زده است.

وی اظهار داشت: بسیاری از تولیدکنندگان از عملکرد سیستم بانکی و بانک مرکزی در ارایه ارز 1226 تومانی ناراضی هستند و اذعان می‌کنند که ارز دولتی به راحتی به دست آنها نمی‌رسد و تاکنون نتوانسته‌اند از ارز دولتی بهره‌مند شوند. بنابراین باید ارز را با قیمت بازار آزاد تهیه کرده و همین امر سبب تقاضای آنها برای افزایش قیمت شده است.

طحانپور گفت: بسیاری از کارخانجات تولیدی بزرگ که کارگران آنها نیز کم نیستند، اعلام کرده‌اند که از ابتدای سال 91، قادر به حفظ کارگران و اشتغال موجود کارخانه خود نیستند و تعدیل نیرو خواهند داشت.

در روزهای اخیر لوازم خانگی در بازار افزایش ده درصدی را تجربه کرده، این درحالی است که سازمان حمایت مصرف‎‌کنندگان و تولیدکنندگان موافقتی با افزایش قیمت نداشته است.


ژاپن گسیل نیروی ارتش به خلیج فارس را بررسی می کند
 

parsoma: بزرگترین روزنامه ژاپن گزارش داد که دولت ژاپن بررسی پیروامون گسیل نیروی دریایی به خلیج فارس برای پیشگیری از بسته شدن تنگه هرمز را آغاز کرده است .

روزنامه ژاپنی یومیوری روز شنبه نوشت که دولت ژاپن با این پیش زمینه که ایران تنگه هرمز را مین گذاری می کند، بررسی پیرامون گسیل نیروی ارتش به تنگه هرمز برای مین روبی را آغاز کرده است .

تاناکا وزیر دفاع ژاپن روز آدینه گذشته در پارلمان این کشور به این موضوع اشاره هایی کرده است .

روزنامه یومیوری نوشت که اگر نیروی دریایی ژاپن به تنگه هرمز گسیل شود، کار آن مین روبی و انجام کارهای لجستیکی و پشتیبانی از نیروهای چند ملیتی خواهد بود .

یومیوری پیش بینی کرد که گسیل نیروهای ارتش ژاپن به خلیج فارس پس از پایان یورش نیروهای چند ملیتی به ایران و پیروزی آنها انجام خواهد گرفت .


بان گی مون: ايران صلح آميز بودن برنامه اتمی خود را ثابت کند

رادیو فردا : بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه گفت، ايران نتوانسته است جامعه بين المللی را متقاعد کند که برنامه هسته ايش صلح آميز است. وی از مقام های جمهوری اسلامی خواسته است تا نشان دهند که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است.

بان گی مون که در وين صحبت می کرد، گفت :«من عميقا از آخرين گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه اتمی ايران نگران شدم. در اين گزارش آمده بود که برنامه هسته ای ايران احتمالا دارای ابعاد نظامی است.»

اشاره دبيرکل سازمان ملل متحد به گزارش يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در ۱۷ آبانماه سال جاری است که در آن تصریح شده بود، آژانس به طور جدی نگران ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی ايران است.

دبيرکل سازمان ملل متحد همچنين گفته است:«به نظر من و آژانس بين المللی انرژی اتمی، آنها (ايران) تاکنون نتوانسته اند جامعه بين المللی را متقاعد کنند. »

بان گی مون همچنين اضافه کرده است:« ايران به طور کامل با آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت سازمان ملل متحد همکاری نکرده است.»

دبيرکل سازمان ملل متحد گفته است: «من از مقامات ارشد دولت ايران می خواهم که ثابت کرده و جامعه بين المللی را متقاعد کنند که برنامه هسته ای اين کشور واقعا برای مقاصد صلح آميز است.»

قرار است بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی برای مذاکراه با مقامهای هسته ای ايران در روزهای ۲۱ و ۲۲ فوريه (دوم و سوم اسفند) بار ديگر به تهران سفر کنند.

هياتی از بازرسان آژانس به رياست «هرمن ناکارتس» و با حضور «رافايل گروسی» معاون يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در دهم بهمن ماه برای مذاکره در خصوص مسايل باقيمانده در باره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به تهران سفرکرده بود.

هرمان ناکارتس درپايان اين سفر گفته بود، «اختلافاتی» هنوز در مورد برنامه هسته ای ايران وجود دارد که برای «حل و فصل» آنها بايد کارهای زياد انجام داد.

با اين حال، بان گی مون روز جمعه گفته است: «همه مسايل بايد صلح آمیز و از طريق گفت وگو و مذاکره حل و فصل شود.»

دبيرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال ناکامی ديپلماسی برای حل مناقشه هسته ای ايران، گفت: «هيچ جايگزينی برای راه حل مسالمت آميز اين مساله وجود ندارد.»

در همین حال طی روزهای اخیر ایران به نامه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ داده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا نیز از آمادگی ایران برای آغاز مذاکرات هسته ای با ایران استقبال کرده اند.


بانک مرکزی ادعای اخمدی نژاد را تکذیب کرد

جهان: پس از هفت ماه از ادعای احمدی نژاد درباره رسیدن رشد اقتصادی کشور به 10 درصد، بانک مرکزی رسما این ادعا را رد کرد.

رئیس‌جمهور در جلسه بیستم تیرماه 1390 هیئت دولت به ناگاه مدعی شده که رشد اقتصادی کشور از 10 درصد فراتر رفته است. (رشد اقتصادی 2 سال اخیر ایران 2 تا 1 درصد تخمین زده میشود)

احمدی‌نژاد با شماتت منتقدان دولت گفت: «وقتي آمار افزايش توليدات در همه بخش‌ها بيش از 10 درصد است، بر چه مبنايي رشد اقتصادي كشور را 4 درصد اعلام مي‌كنند، اين موضوع نشان مي‌دهد كه عده‌اي مي‌ترسند، اعلام كنند رشد اقتصادي ايران بالاي 10 درصد بوده در حالي كه اين اتفاق در واقعيت رخ داده است و مي‌تواند چند سال متوالي ادامه يابد.»

ادعای احمدی نژاد درباره رسیدن رشد اقتصادی کشور به رقم 10 درصد، با سکوت مراکز آماری و اقتصادی دولت در ماه‌های اخیر روبرو شد و هیچ مقام اقتصادی دولت نیز جرات نکرده بود واقعیت رشد اقتصادی کشور را اعلام کند.

آخرین آمار رسمی اعلام شده درباره رشد اقتصادی کشور به اظهارات اردیبهشت‌ماه قضاوی معاون پیشین بانک مرکزی برمی‌گردد که رشد اقتصادی سال 87 را نیم درصد و رشد اقتصادی سال 88 را با نفت 5/3 درصد و بدون نفت 4.3 درصد اعلام کرده بود. پس از آن تا هفته گذشته مقامات اقتصادی دولت، رقم صریحی درباره رشد اقتصادی کشور در سال 89 اعلام نکرده بودند تا صحت ادعای احمدی نژاد درباره رشد 10 درصدی اقتصاد کشور مشخص شود.

البته دو هفته پیش آقای احمدی نژاد در صحن علنی مجلس به هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1391، صراحتاً آمار پیشین خود را زیر سوال برد و گفت: «در سال 89 رشد اقتصادي كشور بدون نفت به بيش از 7.3 درصد رسيد.»

به هر حال این ابهام آماری با سخنان اخیر رئیس‌کل بانک مرکزی در همایش «سیاستهای پولی و چالشهای بانکداری و تولید» رفع شد. بهمنی در این همایش رشد اقتصادی کشور در سال 89 را 5/5 درصد اعلام کرد.

با این توصیف، احمدی نژاد باید به مردم توضیح دهند که چرا در تیرماه امسال ادعای نادرستی درباره رشد اقتصادی کشور مطرح کردند و تلخ‌تر آن که دیگران را متهم کردند که «مي‌ترسند، اعلام كنند رشد اقتصادي ايران بالاي 10 درصد بوده».


محاكمه علنی متهمان پرونده فساد مالی اخیر آغاز شد

ایرنا : نخستین جلسه محاكمه متهمان پرونده فساد مالی اخیر به ریاست قاضی ‹ناصر سراج› در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، جلسه دادگاه ساعت 9 و نیم صبح امروز (شنبه) با تلاوت آیاتی از قرآن كریم آغاز شد و علاوه بر 32متهم این پرونده، وكلای متهمان و نیز خبرنگاران رسانه‌ها در دادگاه حضور یافته اند.

برای 32 متهم این پرونده، كیفرخواستی 220 صفحه ای صادر شده كه قرار است متن كامل این كیفرخواست در اختیار خبرنگاران رسانه ها قرار گیرد.

‹عباس جعفری دولت آبادی ‹ دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز در جلسه دادگاه حضور دارد و گفته می شود احتمالا بخشی از كیفرخواست را وی قرائت كند.

حجت الاسلام و المسلمین ‹غلامحسین محسنی اژه ای› سخنگوی قوه قضاییه هفته گذشته در پاسخ به سووال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا احتمال دستگیری افراد دیگری در پرونده فساد مالی اخیر وجود دارد یا خیر؟ گفت: هنوز این پرونده بسته نشده است و اگر موردی كشف شود به طور حتم رسیدگی خواهد شد.

دادستان كل كشور درباره آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص پرونده ‹محمود رضا خاوری› مدیر عامل سابق بانك ملی نیز اظهار داشت: پیگیری ها در مورد این فرد از طریق اینترپل و مراجع رسمی ادامه دارد.


خطاب خامنه‌ای به مجلس خبرگان به روایت عباس نبوی:
اجازه نمی‌دهم خبرگان در کارهای من دخالت کند

دیگربان : عباس نبوی، رئیس موسسه تمدن و توسعه اسلامی می‌گوید علی خامنه‌ای در آخرین دیدار خود با نمایندگان مجلس خبرگان گفته که اجازه نخواهد داد آنها در کارهای وی دخالت کنند.

آقای نبوی این مطلب را در جلسه هفتگی انصار حزب‌الله بیان کرده و افزوده رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار به نمایندگان مجلس خبرگان گفته است آن‌ها تنها باید بر «شرایط رهبری» نظارت کنند.

این روحانی ادامه داده در این دیدار علی خامنه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس خبرگان گفته است: «اول شما بررسی می‌کنید که رهبری بر این شرایط باقی هست یا خیر، اگر باقی هست آن وقت در مورد خرده‌ریز‌ها نمی‌پذیرم که شما وارد جزئیات شوید.»

به گفته نبوی٬ آفای خامنه‌ای همچنین افزوده که «این‌که بگویید شرایط هست و کاملا وجود دارد، اما ما می‌خواهیم درباره این موارد که مثلا چرا این آقا را به فلان سمت برگزیدید و چرا به فلانی اجازه داده‌اید، من نمی‌پذیرم که شما بخواهید وارد شوید و دخالت کنید.»

نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به ریاست محمدرضا مهدوی کنی٬ شهریور ماه امسال پس از پایان اجلاس خود با علی خامنه‌ای دیدار کرده بودند.

از این دیدار٬ سایت رهبر جمهوری اسلامی تنها بخش‌هایی از سخنان علی خامنه‌ای را منتشر کرده بود.

در دو سال گذشته که انتقاد‌ها از عملکرد رهبر جمهوری اسلامی افزایش یافته است٬ مجلس خبرگان نیز با انتشار اطلاعیه‌هایی اعلام کرده که صلاحیت رهبری علی خامنه‌ای را همچنان تائید می‌کند.


سویفت، ایران را از خدمات خود محروم می‌کند

بی بی سی : سازمان جهانی انتقالات بین بانکی (سویفت) اعلام کرده است که آماده است همزمان با عملی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، بانک‌های این کشور را از دسترسی به خدمات خود محروم کند.

سازمان جهانی انتقالات بین بانکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «سویفت آماده است تا به محض این که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران اجرایی شد، خدمات خود را دیگر به نهادهای مالی ایرانی که تحت تحریم قرار گرفته‌اند، ارائه ندهد.»

اتحادیه اروپا در هفته پایانی ژانویه امسال اعلام کرد که در چارچوب افزایش فشارها بر ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند که اعمال محدودیت در تبادلات مالی با بانک مرکزی ایران از جمله این تحریم‌ها است.

این تحریم‌ها در مرحله پیش‌نویس است و سویفت اعلام کرده است که به محض تصویب نهایی و آغاز اجرایی شدن آنها، دیگر به موسسه‌های مالی تحت تحریم ایران خدماتی ارائه نخواهد داد.

این در حالی است که گفته می‌شود تقریبا تمام بانک‌های دنیا برای معاملات خود از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، به بی‌بی‌سی فارسی گفت که با اعمال این محدودیت از سوی سویفت، «دیگر هیچ بانک خارجی تمایل نخواهد داشت که پولی از ایران بگیرد و یا پولی در حساب این کشور بریزد.»

او گفت: «فقط ۴۰ بانک و موسسه مالی ایران سویفت‌کد دارند، ولی در عین حال، بیش از ۹۲ درصد تجارت خارجی ایران توسط همین ۴۰ نهاد مالی انجام می‌شود که نشانگر اهمیت خدماتی است که از سویفت دریافت می‌شود.»

آمریکا نیز پیش از این تحریم‌هایی را برای مبادلات مالی با شبکه بانکی ایران از جمله بانک مرکزی این کشور تصویب کرده است.

«فلج شدید سیستم تجارت ایران»

در اطلاعیه سویفت آمده است که تصمیم این سازمان برای قطع ارائه خدمات به نهادهای مالی تحت تحریم ایران «به دنبال مشورت گسترده با هیات مدیره و نیز گفت‌وگو با مقامات نهادهای ناظر مربوطه اتخاذ شده است.»

این سازمان اعلام کرده است که بانک‌های مرکزی عضو خود در سراسر جهان از جمله بانک مرکزی آمریکا، بانک ژاپن و بانک مرکزی اروپا را از این تصمیم خود مطلع کرده است.

آقای عمادی می‌گوید: «در دیدارهایی که وکلای سویفت در یک هفته اخیر با مقامات رسمی آمریکا و اتحادیه اروپا داشته‌اند، این موضوع مطرح شده است که حذف ایران از سویفت در چارچوب شفاف نبودن سیستم بانکی این کشور انجام می‌شود.»

او اضافه می‌کند: «همراهی سویفت با تحریم‌ها علیه ایران، به دلایل سیاسی نیست، بلکه فعالیت‌های اقتصادی بانک مرکزی و نهادهای مالی ایران در چارچوب تجارت جهانی به گونه‌ای است که می‌تواند پولشویی محسوب شود.»

سویفت که متشکل از بیش از ۹ هزار موسسه مالی است، به عنوان مجرای نقل و انتقالات بین بانکی در سراسر جهان عمل می‌کند.

مهرداد عمادی محروم شدن موسسه های مالی ایران از دریافت خدمات سویفت را «پایان راه» این کشور توصیف می‌کند و می‌گوید: در صورت اعمال چنین محدودیتی»تنها راه پیش‌روی ایران پرداخت نقدی خریدها در محل خرید و دریافت نقدی مبالغ، در محل فروش است که چنین کاری در معاملات بزرگ ممکن نیست و از سوی دیگر طرف معامله با ایران هم نگران شفافیت در تبادلات بانکی خود خواهد بود، چون دریافت نقدی مبالغ قراردادها در چارچوب نقل و انتقالات بین‌المللی پول، علامت سوالی بزرگ به شمار می‌رود.»

او می‌گوید: «از روزی که کد سویفت از نهادهای مالی ایران گرفته شود، سیستم تجارت ایران دچار فلج شدید در تمام سطوح خواهد شد

 

هفته ای که گذشت…………احکام اعدام زانیار و لقمان مرادی در اجرای احکام
خبرگزاری هرانا – دیوان عالی کشور احکام اعدام صادره برای زانیار و لقمان مرادی را بدون ابلاغ کتبی به ایشان به اجرای احکام زندان رجایی شهر کرج ارجاع داده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، بر اساس احکام صادره از سوی دیوان عالی کشور که هنوز به روئیت این دو متهم نیز نرسیده است و «ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» بدان دست یافته است این احکام در کمتر از شش ماه پس از صدور حکم دادگاه بدوی تائید و یک روز بعد نیز به اجرای احکام زندان اوین (دادسرای موسوم به شهید مقدس) ارسال شده است و در تاریخ ۲۷ تیر ماه سالجاری به ریاست زندان رجایی شهر ابلاع شده است.
این در حالی است که حکم صادره دیوان عالی کشور اخیرا و در تاریخ ۱۷ بهمن ماه سال ۹۰ به صورت رسمی از سوی قاضی عمرانی رئیس اداره دفتر دیوان عالی کشور در رسانه ها اعلام شد.
بر اساس سند شماره یک زندانی سیاسی لقمان مرادی فرزند عثمان متولد سال ۶۲ که در تاریخ ۱۳ مرداد ۸۸ بازداشت و در تاریخ یک دی ماه از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود، در تاریخ ۱۸ تیر ماه سال ۹۰ از سوی دیوان عالی کشور به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه، ترور و مشارکت در وارد کردن یک قبضه سلاح از عراق به اعدام در محل ترور (شهر مریوان) محکوم شده است.
حکم صادره در تاریخ ۱۹/۴/۹۰ به امضای قاضی اجرای احکام رسیده و نسخه ای از آن نیز به ریاست زندان رجایی شهر کرج ابلاغ شده است.
بر اساس سند شماره دو زندانی سیاسی لقمان مرادی از تاریخ ۱۹ بهمن ماه سال ۸۹ از حق ملاقات و تماس تلفنی تا اطلاع ثانوی محروم است.
بر اساس سند شماره سه زندانی سیاسی زانیار مرادی فرزند اقبال ۲۱ ساله که در تاریخ ۱۳ مرداد ۸۸ بازداشت و در تاریخ یک دی ماه از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود، در تاریخ ۱۸ تیر ماه سال ۹۰ از سوی دیوان عالی کشور به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه، ترور و مشارکت در وارد کردن یک قبضه سلاح از عراق به اعدام در محل ترور (شهر مریوان) محکوم شده است.
حکم صادره در تاریخ ۱۹/۴/۹۰ به امضای قاضی اجرای احکام رسیده و نسخه ای از آن نیز به ریاست زندان رجایی شهر کرج ابلاغ شده است.
بر اساس سند شماره چهار زندانی سیاسی زانیار مرادی از تاریخ ۱۹ بهمن ماه سال ۸۹ از حق ملاقات و تماس تلفنی تا اطلاع ثانوی محروم است.
رضا شهابی، فعال کارگری، بدون اتمام معالجاتش به زندان اوين بازگردانده شد
خبرگزاری هرانا- رضا شهابی، عضو هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، بدون پايان يافتن معالجاتش در بيمارستان به زندان اوين بازگردانده شد.
به گزارش کميته‌ دفاع از رضا شهابی، انتقال او در حالی انجام شد که پزشکان متخصص بر لزوم استراحت مطلق در منزل به مدت حداقل ۳ ماه و به منظور آماده شدن اين فعال کارگری برای عمل جراحی تأکيد داشتند.
گزارش های قبلی حاکی از آن بود که رضا شهابی نياز فوری به عمل جراحی بر روی ديسک گردن دارد و پزشکان معالجش گفته اند که خطر فلج شدن بخش از بدن او وجود دارد.
بزرگترین لشکر کشی اتمی – موشکی در خلیج فارس
خبرگزاری «ریانووستی» از مسکو، روز گذشته (26 بهمن) خبر داد:
دریاسالار «ولادیمیر کومویدوف» رئیس کمیته امور دفاعی مجلس روسیه اعلام کرد: ناوهای آمریکایی در موقعیتی مستقر شده اند که هر لحظه می توانند صدها موشک بالدار نوع Tomohawk را به طرف ایران شلیک کنند.
دریاسالار کومویدوف که این شرایط را در دیدار با وابسته های نظامی کشورهای خارجی در مسکو تشریح می کرد افزود:
«در حال حاضر 17 ناو آمریکایی که حامل موشک های بالدار Tomohawk هستند، در نزدیکی سواحل ایران مستقر شده اند».
دو زیردریایی اتمی نوع Los-Angeles که هر کدام مجهز به 24 سکوی 12 موشکی برای شلیک می باشند در جنب 17 ناو امریکائی یاد شده در حرکت اند.
همچنین سه رزمناو Ticonderoga با 26 سکوی پرتاب موشک و 12 ناوشکن نوع Arleigh Burke .
بدین ترتیب آنها با 352 سکوی پرتاب موشک جزو ناوکروه مستقر در منطقه خلیج فارس هستند.
در صورت تشدید وخامت اوضاع در منطقه خلیج فارس ممکن است که ناوهای نیروهای دریایی بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، آلمان و برخی دیگر از کشورها به ناوگروه آمریکایی بپیوندند.
رسما اعلام شد: آب آشامیدنی برخی از مناطق کشور آلوده است
خبر آنلاین: امروز معاون بهداشتی وزیر بهداشت در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت صنعت و معدن و تجارت و وزارت بهداشت هشدارداده است که تحقیقات نشان می دهد که آرسنیک در آب آشامیدنی برخی از مناطق کشور دیده شده و باید هر چه زودتر وزارت صنایع برای رفع آن به وزارت بهداشت کمک کند.
علیرضا مصداقی‌نیا افزود: کمک وزارت صنایع فوق‌العاده به سلامت کشور کارساز است. هم اکنون از دو دسته آلاینده در کشور و در برخی شهرهای بزرگ رنج می‌بریم. مثلاً آلاینده‌های طبیعی که در برخی استان‌ها آب آشامیدنی مردم را به آرسنیک آلوده کرده که اینها مربوط به معادن است که ما نمی‌توانیم خیلی برای رفع آن کاری انجام دهیم. تنها کاری که می‌توانیم بکنیم در جنبه‌های دیگر مانند پاکسازی است.
مصداقی‌نیا تصریح کرد: دسته دوم آلاینده‌ها، آلاینده‌هایی است که بشر به وسیله صنایع آنها را به وجود آورده است که می‌توانیم جلوی آنها را بگیریم.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت هشدار داد: ما از وزیر صنایع می‌خواهیم که دستور پیگیری و حمایت از جلسات کارگروه‌های تشکیل شده بین این دو وزارتخانه را صادر کند. همچنین از جناب وزیر می‌خواهیم به داد سلامت مردم از بابت آلاینده‌ها برسد. افزایش سرطان‌ها و بیماری‌های مردم می‌طلبد که وزارت صنایع همکاری بیشتری با وزارت بهداشت انجام دهد.
از سه پروژه‌ی تازه سوخت هسته‌ای و غنی‌سازی در ایران رونمایی شد
رنگین کمان: رسانه‌های داخلی ایران روز چهارشنبه خبر دادند که محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی از سه پروژه جدید هسته‌ای رونمایی کرده است. به گفته تلویزیون دولتی ایران، پروژه نخست مربوط به فرایند غنی‌سازی ۲۰ درصدی در کارخانه‌ای در نطنز است.
پروژه دوم، بار گذاری میله‌های سوخت هسته‌ای ساخت ایران به قلب راکتور پزشکی تهران است. پروژه سوم نیز مربوط به افتتاح نوع جدیدی از سانتریفوژهای پر سرعت برای غنی‌سازی اورانیوم است. به گزارش خبرگزاری مهر، صفحه‌های سوخت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد «تولید ایران» عصر چهارشنبه با حضور محمود احمدی‌نژاد، علی‌اکبر صالحی، وزیر امورخارجه، و فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی، در راکتور تحقیقاتی پنج مگاواتی تهران کار گذاشته شد.
پیشنهاد احمدی‌نژاد به پاکستان: ریال به جای دلار!
دویچه وله: محمود احمدی‌نژاد به پاکستان پیشنهاد کرده در روابط تجاری دو کشور پول ملی جایگزین دلار آمریکا شود. این پیشنهاد با توجه به سقوط حدود ۵۰ درصدی ارزش ریال در چهار ماه گذشته با بی‌اعتنایی روبرو شده است.
روز جمعه (۲۸ بهمن/۱۷ فوریه) سومین اجلاس سه جانبه‌ ایران، افغانستان و پاکستان در اسلام‌آباد برگزار می‌شود. محمود احمدی‌نژاد یک روز پیش از برگزاری این اجلاس به پاکستان رفت تا نظر مساعد مقام‌های این کشور را در مورد بهبود روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه جلب کند.
پول ملی به جای دلار
با تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی از سوی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا، روابط مالی و تجاری این کشور با تنگناهای فلج‌کننده‌ای روبرو شده است. ایران از سویی تحریم‌ها را بی‌تاثیر می‌خواند، از سوی دیگر تلاش می‌کند با آنها مقابله کند یا دست‌کم شدت تاثیر آنها را کاهش دهد؛ تلاش‌هایی که اغلب ناکام می‌مانند.
محمود احمدی‌نژاد شامگاه پنج‌شنبه، ۲۷ بهمن در دیدار با یوسف‌رضا گیلانی نخست وزیر پاکستان گفت «‌با جایگزینی پول ملی به جای دلار در مبادلات و برخی هماهنگی‌های گمركی می‌توان طی چند سال حجم مبادلات دو كشور را به میزان قابل توجهی افزایش داد.» این پیشنهاد در حالی مطرح شده که ارزش برابری دلار آمریکا با ریال از حدود چهار ماه پیش سیری صعودی دارد و تمام تلاش‌های مسئولان ایران برای مهار آن بی‌نتیجه بوده است.
بی‌میلی پاکستان به خرید گاز از ایران
یکی دیگر از انگیزه‌های جمهوری اسلامی برای حذف دلار از مبادلات تجاری بین‌المللی دشواری‌هایی است که به دلیل تحریم بانک مرکزی در نقل و انتقال ارزهای خارجی به وجود آمده است. تحریم واردات نفت ایران از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز این کشور را وادار کرده به دنبال مشتریان جدید باشد. به گزارش خبرگزاری ایسنا احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با گیلانی از «آمادگی کامل» ایران برای صادرات گاز به پاکستان خبر داده است.
به رغم این آمادگی ظاهرا پاکستان تمایل چندانی به خرید گاز از ایران ندارد. خبرگزاری فارس، ۲۷ بهمن نوشت «حسین یحیوی سرکنسول ایران در کویته پاکستان با انتقاد از کندی عمل دولت این کشور در ساخت خط لوله انتقال گاز ایران گفت: اسلام آباد نسبت به این کار بی‌میل به نظر می‌رسد.»
سرمایه‌گذاری بی‌نتیجه‌ی ایران؟
سرکنسول جمهوری اسلامی در کویته می‌گوید، «تهران با کمک یک شرکت آلمانی کار روی آن بخش از خط لوله را که در خاک ایران قرار دارد تمام کرده، در حالی که پاکستان رغبتی نشان نمی‌دهد.» خبرگزاری فارس از قول یحیوی می‌نویسد احتمالا برخی کشورها با اعمال فشار بر پاکستان می‌خواهند این کشور را به نخریدن گاز از ایران ترغیب کنند.
به گفته‌ی محمدرضا فرقانی، مدیر کل بین‌الملل نهاد ریاست جمهوری قرار است احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان تا سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان برسد و صادرات گاز به این کشور آغاز شود. او با اشاره به این که ایران در حال به انجام رساندن سهم خود در این پروژه است خاطر نشان می‌کند «متأسفانه طرف پاکستانی تا کنون اقدام جدی در رابطه با ساخت خط لوله گاز در خاک خود انجام نداده است.»
ارز گران نرخ سفرهاي خارجي را 70 درصد بيشتر كرده است
ايسنا: عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران معتقد است: قيمت تورهاي خارجي نزديك به 70 درصد گران شده، چون نرخ ارز افزايش داشته است.
خسرو شهروي در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين‌كه هر سال سفر در تعطيلات نوروزي با افزايش هزينه روبه‌رو مي‌شود و اين فقط در اختيار آژانس‌هاي مسافرتي نيست، اظهار كرد: مسافران قبلا ارز را ارزان‌تر تهيه مي‌كنند، اما چون حالا مجبورند ارز گران تهيه كنند، هزينه‌ي سفر نيز گران مي‌شود.
او ادامه داد: آژانس‌هاي مسافرتي نمي‌توانند ارز دولتي تهيه كنند و اگر درخواست بدهند، شش‌ماه ديگر ارز را از برخي بانك‌ها مي‌توانند بخرند، اما اين كار در شرايطي كه قبلا همه‌ي معامله‌ها با هتل‌ها و شركت‌هاي پروازي انجام شده است، چه فايده دارد. به همين دليل لازم است بانك مركزي تكليف را مشخص كند.
وي درباره‌ي وضعيت نرخ سفرهاي داخلي در تعطيلات نوروزي نيز گفت: هزينه‌ي بليت پروازهاي داخلي زياد نشده، ولي برخي افراد از شرايطي كه ارز پديد آورده است، سوءاستفاده مي‌كنند. همچنين بعضي هتل‌ها آن‌قدر قيمت‌ها را گران كرده‌اند كه مسافر داخلي سخت اين تورها را انتخاب مي‌كند.
شهروي افزود: يك هتل پنج ستاره‌ي تاپ در كيش، نرخ هر شب اقامت خود را 400هزار تومان داده بود و ما وقتي تور كيش خود را با اين هتل آماده كرديم، نرخ آن به 990هزار تومان رسيد، قطعا كمتر كسي اين تور را مي‌خرد، گرچه اطلاع دارم كه آن هتل با اين قيمت، مسافر هم دارد.
نگرانی آمریکا از احتمال حمله تروریستی ایران در خاک آمریکا
رادیو فردا: پس از بازداشت سه ایرانی در تایلند به اتهام بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی و متهم شدن ایران از سوی اسرائیل به دست داشتن در حملاتی مشابه در هند و گرجستان، دولت آمریکا از امکان اقدامی تروریستی در خاک این کشور از سوی ایران ابراز نگرانی کرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اگرچه دولت آمریکا تأکید کرده است که تهدید معتبر و مشخصی در خصوص توطئه‌های احتمالی ایران در دست نیست، پلیس لس‌آنجلس و نیویورک نسبت به احتمال هر گونه حمله تروریستی از سوی ایران بیمناک است.
در همین خصوص در طول هفته گذشته اعلامیه‌ای دولتی در محافل مختلف آمریکا توزیع شده است.
در این اعلامیه که یک نسخه از آن در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته، آمده است که آمریکا نگران است که ایران به فکر ترتیب دادن حملاتی در خاک آمریکا باشد و پیش‌بینی شده است که افراط‌گرایان خشونت‌طلب در آمریکا دست به تهدید و اقدامات خشونت‌آمیز علیه سازمان‌های یهودی در خاک این کشور بزنند.
این اعلامیه در عین حال تأکید کرده است که هنوز هیچ اطلاعات مشخصی در خصوص هدف قرار گرفتن سازمان‌های یهودی از سوی ایران و عوامل آنها در دست نیست.
این خبرگزاری تأکید کرده است که تهدیدهای بالقوه جمهوری اسلامی در چند هفته گذشته در رأس مسائل امنیتی شهر لس‌انجلس قرار گرفته است. لس آنجلس در برگیرنده یکی از بزرگ‌ترین جوامع ایرانیان خارج از کشور است.
مایکل داونینگ، معاون پلیس لس‌آنجلس و فرمانده اداره ضد تروریسم و عملیات ویژه این اداره پلیس، گفته است: «حملات صورت گرفته در خارج، میزان اضطراب همه افراد را تا حدی بالا می‌برد.»
اشاره وی به انفجارها و حملات تایلند، هند و گرجستان است که در تمامی این موارد انگشت اتهام اسرائیل به سوی ایران نشانه رفته است. ایران این اتهام‌ها را نپذیرفته است.
در کنار لس‌آنجلس، نیویورک با داشتن جمعیت قابل توجهی از یهودیان آمریکایی نیز در چند وقت گذشته نسبت به هر گونه احتمال عملیات تروریستی سازمان‌دهی شده از سوی ایران، گوش به زنگ است.
میچل سیلبر، دبیر تحلیل داده‌های اطلاعاتی در اداره پلیس نیویورک، در مطلبی در وال استریت جورنال، تهدید ایران را مسئله جدیدی ندانسته و گفته است که عملیات بعدی ایرانی می‌تواند در خاک آمریکا صورت بگیرد.
پیتر کینگ، دبیر کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرده است که ایران و حزب‌الله قابلیت صورت دادن حملات در خاک آمریکا را دارند و افزوده است که در دو هفته گذشته دو گزارش اطلاعاتی در خصوص تهدیدهای ایران دریافت کرده است.
آقای کینگ می‌گوید: «می‌دانیم آنها، به ویژه تسهیل‌کنندگان و گردآورندگان منابع مالی (ایران) در آمریکا حضور دارند.»
وی با این‌حال افزوده است که مشخص نیست اقدامات این افراد چه زمانی وارد فاز عملی خواهد شد.
از دیگر سو، جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه، نیز تأکید کرده است که حاکمان ایران در چند وقت اخیر بیش از یک سال گذشته ما را مستقیما مورد تهدید قرار داده‌اند.
در کنار این ابراز نگرانی‌ها، اما، رونالد برجس، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی، اگرچه قابلیت اقدامات تروریستی ایران را گوشزد کرده، احتمال حملات تروریستی ایران و ایجاد درگیری میان دو کشور را بعید دانسته است.
اگرچه بیش از سه دهه است که روابط دیپلماتیک ایران و آمریکا دستخوش ناآرامی‌ است، در چند ماه گذشته تیرگی روابط تهران و واشینگتن رو به فزونی گذاشته است.
درخواست يك فعال كارگري از احمدي‌نژاد: بدهی ۳۰ هزار میلیارد توماني دولت به تامین اجتماعی را پرداخت كنيد
ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر گلستان در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور به شرح دغدغه‌های جامعه کارگری در خصوص سازمان تامين اجتماعي پرداخته است.
هادی رضازاده در نامه خود با اشاره به اینکه اخيرا دولت جهت بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان کشوری و رفع دغدغه‌های اقتصادی آنان مبلغ يك هزار میلیارد تومان از مطالبات اين بازنشستگان را پرداخت کرده است، آورده است: در فاصله یک سال دستور دادید 2 هزار و 830 میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت شود، اما نمی‌دانیم چرا دولت محترم بعد از ۳ سال هنوز مصوبه مجلس را مبنی بر اینکه دولت دو هزار و 500 میلیارد از سهام شرکتهای دولتی را به صندوق تامین اجتماعی واگذار كند تا این صندوق با فروش آن بتواند حقوق بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی را افزایش دهد، به طور کامل اجرا نكرده و فقط حدود يك هزار میلیارد از سهام شرکت مخابرات در‌‌ همان سال اول در اختیار این صندوق قرار گرفته است.
رضازاده با طرح اين سئوال كه «آيا حضرتعالی خود را مدافع کارگران و محرومین جامعه نمی‌دانید» در ادامه این نامه تصریح کرده است: با وجود اين داعيه چرا هرگز دستوری صادر نمي‌كنيد تا بدهی ۳۰هزار و ۷۰۰میلیارد توماني دولت به صندوق تامین اجتماعی پرداخت شود و یا ترتیبی اتخاذ نمي‌كنيد كه کارفرمایان بخش دولتی بدهی سه هزار و 300میلیاردی خود و همچنین کارفرمایان بخش خصوصی بدهی يك هزار و 600میلیاردی خود را به صندوق تامین اجتماعی پرداخت كنند.
رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس: یکی از عوامل موثر افزایش نرخ بیکاری، تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و غرب است
ایلنا: رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی اعلام کرد: دولت نباید وعده غیر عملی در خصوص اشتغالزایی بدهد.
غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با خبرنگار ایلنا با انتقاد از برخی وعده های دولت مبنی بر ایجاد اشتغال تصریح کرد: وضعیت فعلی و شواهد موجود بیانگر آن است که وعده های دولت درخصوص کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال چند میلیونی قابل تحقق نیست.
او مهمترین عامل در افزایش نرخ بیکاری را مدیریت نادرست قانون هدفمندی یارانه ها از سوی دولت عنوان کرد و گفت: عدم اجرای تعهدات دولت در خصوص پرداخت 30 درصد از منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی به بخش تولید موجب رکود و تعطیلی واحدهای تولیدی بعد از اجرای این قانون شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و غرب را از دیگر عوامل موثر در افزایش نرخ بیکاری ذکر كرد و خاطرنشان ساخت: با توجه به مقابله ایران با تاثیرات ناشی از تحریم‌ها، نمی توان منکر برخی از اثرات منفی آن شد.
رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی، با تاکید بر لزوم حمایت دولت از بخش های غیردولتی یاد آور شد: دولت مکلف است که از بخش های غیر دولتی حمایت کند و اقدام به توانمند سازی بخش های غیردولتی کند.
او با بیان این که بیكاری و اشتغال، مهم‌ترین دغدغه مسئولان كشور در سی سال گذشته بوده و هست، یاد آور شد: دولت‌های بعد از انقلاب در قالب برنامه‌های دوم، سوم و چهارم توسعه اقتصادی كشور با اجرای طرح‌های اشتغالزایی سعی در رفع مشكل بیكاری داشته‌ اند اما از یك‌سو كاهش تقاضا برای نیروی كار در بخش اقتصاد و مازاد نیروی كار موجود در بازار، محدود ماندن نرخ رشد بخش‌های مختلف اقتصادی منجر به افزایش نرخ بیکاری شده است.
اژه ای: عده‌ای از ملتهب‌کنندگان بازار سکه و ارز دستگیر شدند/ با عده‌ای که با شبکه بی بی سی مرتبط بودند برخورد شد
فارس: غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا عصر امروز در بیست و ششمین نشست خبری خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شنیده شده چندین نفر درباره ایجاد التهاب در بازار ارز و سکه دستگیر شده‌اند که تعدادی از آنها بهایی بوده‌اند، آیا این نکته را تأیید می‌کنید و در صورت تأیید پرونده این افراد در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: در کشور ما هیچ فردی به دلیل داشتن یک تفکر و یا یک دین بازداشت نخواهد شد. اگر این افراد هم دستگیر شده‌اند به طور قطع به دلیل بهایی بودن آنها نبوده است.
محسنی‌اژه‌ای تأکید کرد: در کشور ما کسانی دستگیر می‌شوند که جرمی مرتکب شده باشند و در مظان اتهام باشند سپس به اتهام آنها رسیدگی می‌شود خواه اینکه پیرو چه مذهب، چه دین و چه تفکری باشند.
وی گفت: درباره دستگیری افرادی که در التهاب بازار سکه و ارز نقش داشتند موضوع دستگیری صحت دارد اما از آنجا که پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و هنوز قرار مجرمیت یا کیفرخواستی صادر نشده نمی‌توان درباره آن اظهارنظری کرد.
وی تصریح کرد: باید تحقیقات انجام شود و به مرحله قابل قبولی برسد سپس مشخص شود که این افراد هرکدام چه نقشی داشته‌‌اند.
سخنگوی دستگاه قضایی کشور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس آیا بهتر نبود محاکمه متهمان پرونده فساد مالی اخیر در زمان دیگری برگزار می‌شد؟ گفت: به این موضوع توجه داشته باشید که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که متوسط سالانه یک انتخابات در آن برگزار می‌‌شود.
وی گفت: نباید هر موضوعی را با انتخابات گره بزنیم مخصوصا این پرونده که برای مردم هم رسیدگی آن از اولویت برخوردار است.
دادستان کل کشور با تأکید این موضوع که ما هم دوست داشتیم رسیدگی به این پرونده سریع‌تر انجام می‌شد، گفت: به نظر من رسیدگی به این پرونده نه تنها مشکلی درباره حضور مردم در انتخابات ایجاد نمی‌کند بلکه نشان از آن دارد که ما با فساد مبارزه خواهیم کرد و نمی‌گذاریم مفسدان بی‌محاکمه بمانند.
غلامحسنی محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که شبکه فارسی‌زبان بی‌بی‌سی اخیرا یک جنگ رسانه‌ای به راه انداخته و ادعا کرده که عده‌ای از کارکنان و اعضای خانواده آنها که در ایران حضور داشته‌اند توسط دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دستگیر شده‌اند، گفت: هر کسی که بخواهد علیه امنیت ایران کاری انجام دهد بدیهی است که بر اساس قانون با او برخورد خواهد شد.
وی افزود: عده‌ای که با شبکه بی بی سی مرتبط بودند یکسری اقدامات خلاف قانونی داشتند و به همین دلیل با آنها برخورد شد و رسیدگی به پرونده آنها در دست اقدام است.
دادستان کل کشور گفت: درباره تعداد افراد دستگیر شده نمی‌توانم مطلبی بگویم زیرا تعداد متهمان ممکن است کم یا زیاد شود و طبق قانون محذور دارد.
سخنگوی دستگاه قضای کشور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اینکه یکی از مسئولان کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تحقیق و تفحص از شرکت شستا عنوان کرده که حداقل هزار میلیارد در این شرکت و شرکت‌های تابعه فساد مالی رخ داده است که اگر دستگاه قضایی ورود پیدا کند این عدد به 7 هزار میلیارد تومان می‌رسد گفت: تحقیق و تفحص از یک مجموعه توسط مجلس امری طبیعی است و بر اساس آیین‌نامه‌های مجلس روند آن انجام می‌شود.
وی ادامه داد: اگر چنانچه در تحقیق و تفحص مشخص شود تخلفی صورت گرفته این موضوع به رئیس مجلس ارائه می‌شود و سپس از سوی مجلس به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شود، ما هم تحقیق می‌کنیم و نتیجه را اعلام می‌کنیم.
سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: درباره این موضوعی که شما عنوان کردید هنوز همه مراحل اجرا نشده است و اظهارنظر درباره آن زود است.
وی خاطر نشان کرد: در زمان قانونی درباره این پرونده اظهارنظر خواهد شد و این را هم من بارها گفته‌ام که ما در دستگاه قضایی در برخی از موارد درباره اعلام نظر و ارائه اطلاعات محذور قانونی داریم.
غلامحسنی محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها عنوان کرده که یک قاضی عالیرتبه محکومیت معاون اول رئیس جمهور را تأیید کرده است ولی پرونده این فرد به جایی رسیده است که وی در دادسرا و دادگاه حاضر نشده است و وی عنوان کرده که نسبت به این مسئله شکایت خواهد کرد که چرا برای این فرد قرار منع تعقیب صادر شده است، گفت: بارها گفته‌ام که از شما تقاضا می‌کنم اسم افراد را در این مجموعه و در هنگام پرسیدن سؤال نبرید به این دلیل که چیزی که شما به افراد منتسب می‌کنید را من به طور کامل نمی‌دانم و این امر باعث می‌شود اظهار نظری کنیم که درست نباشد.
وی گفت: به همین دلیل از پاسخگویی به این سؤال شما امتناع می‌کنم.
انتقال عیسی سحرخیز به بیمارستان قلب
جرس: عیسی سحرخیز، روزنامه نگار زندانی، در پی وخامت مجدد شرایط جسمی و وضعیت نامناسب قلبی، به بیمارستان قلب امیرآباد منتقل و بستری شده است.
بر اساس مشاهدات کارمندان بیمارستان مذکور، ماموران دست و پای این فعال مطبوعاتی زندانی را به تخت به صورت ضربدری بسته اند.
ماه گذشته نیز، عیسی سحرخیز به دلایل وضعیت وخیم جسمی، به طور ناگهانی از زندان گوهردشت به بیمارستان امام خمینی منتقل گردیده بود، که مجددا به زندان بازگردانده شد.
گفته می شود برخی فشارهای وارده از سوی محافل خاص، سبب ناتمام ماندن درمان دیسک کمر و ناراحتی حاد گردن و همچنین اعصاب پای وی شده بود و کادر پزشکی مجتمع بیمارستان امام خمینی تهران، تحت فشار دکتر امامی، معاون انتصابی وزیر بهداشت و درمان و رئیس مجتمع آن بیمارستان، مجبور شدند کار درمانی عیسی سحرخیز را متوقف کنند.
دادگاه جدید محمد سیف زاده در تاریخ ۲۱ اسفند ماه برگزار می شود
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران: همسر و وکیل محمد سیف زاده، وکیل و از موسسان کانون مدافعان حقوق بشر با اظهار این که دادگاه پرونده سوم همسرش مجددا تجدید شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« طبق اخطاریه ای که امروز(۲۶ بهمن) به دستم رسیده است دادگاه مربوط به اتهامات او برای نوشتن نامه به محمد خاتمی، نوشتن چند مقاله و امضا بیانیه های دست جمعی که در داخل زندان اتفاق افتاده است مجددا تجدید شده و قرار است در تاریخ ۲۱ اسفند ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شود. اما هنوز نمی دانم که آقای سیف زاده در این دادگاه شرکت می کند و یا مثل دادگاه قبلیش حضور در آن را منع می کند.»
فاطمه گلزار گفت:« دادگاه قبلیش در خصوص این اتهامات در تاریخ ۲۱ دی ماه برگزار شد اما ایشان به دلیل اینکه دادگاه را صالح به رسیدگی اتهامش نمی دانست در آن شرکت نکرد و من را هم به عنوان وکیلش از حضور منع کرد. تقاضای ایشان فقط این بود که من قبل از شروع دادگاه لایحه دفاعیه او را به قاضی تحویل دهم. حالا دیگر نمی دانم تصمیم ایشان در خصوص دادگاه مجددش چیست. دوشنبه هفته دیگر که طبق روال همیشگی به ملاقات می روم این موضوع را به او اطلاع خواهم داد.»
برای توسعه انرژی هسته ای، اعطای وام ۴ برابری به دانشجویان این رشته
ایسنا: قائم مقام صندوق رفاه دانشجویان وزارت‌ علوم از تدوین دستورالعمل پرداخت وام به دانشجویان مرتبط با رشته‌های انرژی خبر داد و گفت: در حال تعیین رشته‌های مرتبط و نهایی کردن این دستورالعمل برای سال ۹۱ هستیم تا از سال آینده این دستورالعمل اجرایی ‌شود.
منصور حبیب پور گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: دانشجویان متقاضی که شرایط دریافت وام را دارند می‌توانند تا چهار برابر میزان عادی از تسهیلات موجود در قالب وام مسکن، تحصیلی و وام ودیعه مسکن استفاده کنند.
وی درخصوص میزان وام شهریه که براساس دستورالعمل به دانشجویان مرتبط با انرژی هسته‌ای پرداخت می‌شود، گفت: وام شهریه نیز به این دانشجویان تا سقف شهریه‌ای که می‌پردازند ارائه می‌شود و در واقع صد درصد شهریه این افراد به صورت وام به آنها پرداخت خواهد شد.
گودرزی خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از توسعه انرژی هسته‌ای در کشور به همه دانشجویان متقاضی در این رشته‌ها وام اعطا می‌شود.
3 شرط جمهوری اسلامی برای ادامه فروش نفت خود به اروپا
فارس: وزیر صنعت اسپانیا اعلام کرد ایران برای ادامه صادرات نفت خود به اروپا سه شرط تعیین کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، خوزه مانوئل سوریا گفت ایران با احضار سفرای ۶ کشور اروپا از جمله اسپانیا و ایتالیا به عنوان شروط خود برای ادامه صادرات نفت به این کشورها خواستار تضمین دریافت پول نفت صادراتی خود، انعقاد قراردادهای بلندمدت ۳ تا ۵ ساله و برداشتن هرگونه حقی برای الغای قراردادهای نفتی از سوی این کشورها با استناد به شرایط فورس ماژور شده است.
به گفته وی ایران با فروش نفت خود به اروپا بر اساس قراردادهای کوتاه مدت مخالفت کرده است. بر اساس تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران کشورهای اروپایی از اوایل تیر سال آینده نمی توانند نفتی از ایران وارد کنند. پالایشگاه های اروپایی در این مدت فرصت دارند تا تاسیسات خود را برای واردات نفت از کشورهای دیگر هماهنگ کنند. ضمن این که با سپری شدن فصل سرما ضرورت استفاده از نفت در اروپا کاهش می یابد.
ایران در روز چهارشنبه با احضار سفرای ۶ کشور اروپایی ایتالیا، اسپانیا، هلند، فرانسه، یونان و پرتغال شروط خود را به آن ها اعلام کرد. برخی منابع خبری از توقف صادرات نفت ایران به این کشورها خبر داده اند اما منابع رسمی تاکنون آن را تایید نکرده اند.
وزیر صنعت اسپانیا در ادامه مدعی شد کشورش برای جایگزینی نفت ایران مشکلی ندارد و ترتیباتی را برای تامین نیاز خود از کشورهای دیگر به ویژه عربستان، روسیه و عراق پیش بینی کرده است.
اشپیگل آنلاین: بررسی پنج دلیل حمله احتمالی اسرائیل به ایران
دویچه وله: احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران هرروز ابعاد تاز‌ه‌‌تری به خود می‌گیرد. کشورهای غربی ضمن اعلام هشدار، نگران پیامدهای چنین حمله‌ا‌ی هستند. اسرائیل ممکن است به پنج دلیل تمامی این هشدارها را نادیده ‌بگیرد.
استدلال دولت اسرائیل در مورد حمله به تأسیسات اتمی ایران در سه کلمه خلاصه می‌شود: «اکنون یا هرگز». اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل معتقد است که تأسیسات اتمی ایران تا چند ماه دیگر به زیر زمین منتقل و در نتیجه در برابر حملات هوایی مقاوم خواهند شد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور نیز بارها تأکید کرده است که دست‌یابی ایران به سلاح اتمی «تهدیدی حیاتی» برای اسرائیل است و از این رو باید جلوی آن گرفته شود؛ در صورت نیاز به هر قیمتی.
همزمان مناقشه بر سر برنامه اتمی ایران، شکاف عمیقی میان اسرئیل و آمریکا ایجاد کرده است. درحالیکه واشنگتن سیاست‌ها گسترش تحریم‌ها را دنبال می‌کند به عقیده دولت اسرائیل زمان حمله موفق به تأسیسات اتمی ایران هدر می‌رود. وزیر دفاع اسرائيل معتقد است:«کسی که می‌گوید: دیرتر، ممکن است در نهایت به این نتیجه برسد که دیرتر خیلی دیر بوده است.»
تارنمای اینترنتی «اشپیگل‌آنلاین» در گزارش مفصلی به تحلیل شرایط کنونی پرداخته است. در این مقاله چند صفحه‌ای ضمن رجوع به سایت‌های معتبر سیاسی و کارشناسان مختلف تسلیحات، احتمال حمله نظامی پیشگیرانه اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران بررسی شده است.
به نظر نویسنده مقاله در شرایط کنونی سیگنال‌های مختلفی از اورشلیم مخابره می‌شوند که احتمال حمله یکجانبه این کشور به تأسیسات اتمی ایران بیش از پیش تقویت کرده‌اند. به عقیده برخی از مقامات اروپایی هم به نظر می‌رسد که اسرائیل این‌بار جدی‌تر از همیشه است.
اما غرب از پاسخ ایران به حمله نظامی اسرائیل نگران است. تهران در پاسخ به چنین حمله‌ای می‌تواند در سراسر جهان حملات تروریستی به راه اندازد، حزب‌الله را علیه اسرائیل بشوراند و در نهایت تمام خارومیانه را به آتش بکشد.
در میان شماری از کارشناسان معتقدند که حتی چنین واکنشی، می‌تواند هزنیه‌ای قابل پذیرش برای اسرائيل باشد؛ آن‌هم به دلایل زیر:
۱. فشار زمانی
از آغاز سال جاری میلادی جاری ایران سانتریفوژهای غنی‌سازی اورانیوم خود را به تأسیسات زیرزمینی منتقل کرده است. تأسیسات فردو از قرار ۸۰ تا ۹۰ متر زیر زمین قرار دارند. اسرائيل معتقد است که اگر ایران بخش اعظم تأسیسات خود را به چنین پایگاه‌هایی منتقل کند حمله هوایی برای تخریب آنها دیگر اثر نخواهد داشت.
حتی پرقدرت‌‌ترین بمب‌های سنگرشکن هم نمی‌توانند تأسیساتی که در عمق ۸۰ تا ۹۰ متری زمین قرار دارند را تخریب کنند. بر اساس اطلاعات منتشر شده این بمب‌ها پس از رد شدن از ستو‌نی بتونی به قطر ۶۰ متر منفجر می‌شوند یا قادرند تا عمق ۴۰ متری زمینی سخت هم نفوذ کنند.
جان پیک،‌کارشناس آمریکایی تسلیحات این ارقام را اغراق‌آمیز می‌د‌اند. او در مقاله‌ای که در سایت Globalsecurity.org منتشر شده خاطر نشان شده است که واحد این اطلاعات احتمالأ فوت (معادل تقریبا ۳۰٫۴۸ سانتیمتر ) است و نه متر. او نتیجه‌گیری می‌کند که چنین بمب‌هایی تنها قدرت عبور از بتونی به قطر ۲۰ متر را دارند.
کنگره آمریکا به تازگی با اختصاص بودجه‌ای بالغ بر ۸۱ میلیون دلار برای بهبود کارآیی این بمب‌ها موافقت کرده است. اما اگر طراحان بمب‌های سنگرشکن موفق شوند عملکرد این بمب‌ها را به گونه‌ای تغییر دهند که قدرت تخریب‌آنها چندمترهم عمیق‌تر شود، ایران هم می‌تواند تأسیسات اتمی خود را عمیق‌تر حفر کند.
در نهایت زمانی می‌رسد که از نظر فیزیکی امکان تخریب این تأسیسات وجود نخواهد داشت. قدرت تخریب بمب‌های سنگرشکن به سه فاکتور بستگی دارد: وزن، سرعت و قدرت مواد منفجره.
در مورد وزن باید گفت که امکان اندکی برای افزایش وزن این بمب‌ها وجود دارد. بمب‌افکن‌های دوربرد آمریکایی نمی‌تواند بمب‌های سنگین‌تری حمل کنند. در صورت افزایش وزن بمب‌ها، توانایی بمب‌افکن‌ها را هم باید بهبود بخشید.
در مورد سرعت هم تغییر چندانی ممکن است. هرچه سرعت این بمب‌ها بیشتر شود، مقاومت هوا در مسیر هم بیشتر می‌شود.‎ در مورد سومین فاکتور، یعنی قدرت تخریب، باید گفت که پرقدرت‌ترین مواد منفجره هم درون بمب‌ها به دلیل سرعت بالای آنها ذوب شده و فرم‌ و قدرت انفجاری خود را پش از رسیدن به هدف ازدست می‌دهند.
در نهایت، پرتاب دو بمب در یک نقطه، تنها راه‌حلی است که در حال حاضر مطرح است. البته این راه‌حل تا کنون حتی مورد آزمایش هم قرار نگرفته است.
۲. اقدامات غیرنظامی ثمربخش نبودند
به عقیده دولت اسرائیل اقدامات غیرنظامی برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران موثر نبودند. در سال‌های اخیر کشورهای غربی تلاش کردند با افزایش فشار سیاسی و تحریم‌های اقتصادی، تهران را متقاعد به چشم‌پوشی از برنامه‌‌اتمی خود کنند. اما بر اساس اطلاعاتی که توسط سازمان‌های اطلاعات غربی منتشر شده، تهران در تلاش است به دانش ساخت سلاح‌های هسته‌ای دست‌یابد.
هرچند تحریم‌های گسترده اخیر، اقتصاد ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داده‌اند اما دولت جمهوری اسلامی همچنان بر ادامه برنامه اتمی خود تأکید می‌کند. در نهایت تا زمانی‌ که کشورهایی مانند چین، روسیه و هند از همراهی با جامعه جهانی در اجرای تحریم‌های ایران خودداری کنند، این تحریم‌ها تأثیر مورد انتظار را نخواهد داشت.
به نقل از وب‌سایت Foreign Policy این تحریم‌ها احتمالأ حتی زمان دسترسی ایران به بمب ‌اتمی را هم کوتاه‌تر نخواهند کرد. ترور پژوهشگران هسته‌ای ایران هم در بهترین حالت، برنامه اتمی این کشور را تنها کندتر می‌کند.
۳. دست‌یابی ایران به بمب اتمی خاورمیانه بی‌ثبات می‌کند
ایران مسلح به سلاح اتمی، احتمال جنگ اتمی در خاورمیانه را افزایش می‌د‌هد. کارشناسانی مانند ریچارد برت، مذاکره کننده سابق آمریکا در کاهش تسلیحات اتمی معتقدند که در صورت دست‌یابی ایران به سلاح اتمی کشورهای دیگری در منطقه، از جمله ترکیه،‌ عربستان سعودی و مصر هم تلاش خواهند کرد که به بمب اتمی برسند.
در این صورت فاصله کشورهای متخاصم مانند اسرائیل و ایران برخلاف دوران جنگ سرد و فاصله میان ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بسیار اندک است. در چنین شرایطی علاوه بر آنکه احتمال سو تعبیر همواره وجود دارد، فرصتی برای هشدار نیست.
از سوی دیگر از آنجا که انبار تسلیحات اتمی ایران نخست کوچک خواهد و انبار تسلیحات اتمی اسرائیل به دلیل وسعت کم این کشور در فضایی محدود، تسلیحات اتمی هر دو طرف در نخستین حمله طرف مقابل نابود خواهند شد.
اسرائیل درصورت حمله ایران می‌تواند به پشتیبانی آمریکا امیدوار باشد. البته کافی بودن این پشتیبانی مورد تردید است. درنتیجه در صورت دسترسی ایران به تسلیحات اتمی، دو طرف احتمالأ تمام مدت، انگشت روی ماشه، یکدیگر را نشانه خواهند گرفت. از این رو حمله پیشگیرانه اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران می‌تواند گزینه بهتری برای این کشور باشد.
۴. افزایش تنش به نفع اسرائيل است
پیامد حمله نظامی اسرائیل به ایران، آتش‌افروزی در خارومیانه، کشتار و ویرانی اقتصادی خواهد بود که اغلب به عنوان دلایل چشم‌پوشی از این گزینه مطرح می‌شوند. در این شرایط افزایش تنش به نفع اسرائیل خواهد بود.
با تنش‌افروزی ایران، اسرائیل دلایل دیگری در دست خواهد داشت تا نه تنها تأسیسات اتمی، ‌بلکه تأسیسات صنعتی، بخش‌های انرژی و مراکز ارتباطی ایران هم را هدف قرار دهد. در تنش کنونی اگر ایران تهدید بستن تنگه هرمز، مسیر عبور نفت را عملی کند، آمریکا را وادار به حمله نظامی خواهد کرد.
متیو کرونینگ، کارشناس آمریکایی امنیت تسلیحات هسته‌ای معتقد است که ایران در حال حاضر گزینه‌های اندکی برای حمله متقابل به اسرائیل دارد.
کرونینگ در مقاله‌ای که در مجله Foreign Affairs منتشر شد، خاطرنشان شده که حزب‌الله و حماس که می‌توانند حملات تروریستی علیه اسرائیل برنامه‌ریزی کنند در شرایط حساسی قرار دارند.
به دلیل بحران سوریه پایگاه‌های این گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه متزلزل است.
موشک‌های بالستیک ایران و نیروی دریایی این کشور هم تهدید بزرگی برای نیروی دریایی آمریکا نخواهند بود. کرونینگ که تا ژوئیه ۲۰۱۱ مشاور ویژه وزیردفاع پیشین آمریکا، رابرت گیتس بود، حمله نظامی به ایران را «کوچکترین شر» می‌داند.
۵. تجربه اسرائیل در حمله‌هوایی به تأسیسات اتمی
دولت اسرئیل پیشتر حمله هوایی به تأسیسات اتمی را تجربه کرده است. نیروی هوایی اسرائیل سال ۱۹۸۱ در حمله‌ای غافلگیرکننده راكتور اتمی اوزیراک در خاک عراق را هدف قرار داد.
سال ۲۰۰۷ نیز جت‌های جنگی اسرائيل پایگاه نظامی سوریه در منطقه الکبیر را بمباران کردند. دولت اسرائیل تا کنون در مورد حمله به این پایگاه، که طبق بررسی‌های آژانش بین‌المللی اتمی یک رآکتوراتمی بوده، موضعی رسمی اتخاد نکرده است.
هیچ‌کدام از این دو حمله هوایی با پیامد جدی برای دولت اسرائیل همراه نبودند. نه عراق و نه سوریه جرأت حمله نظامی با اقدامات تروریستی علیه این کشور را نداشتند.
نویسنده مقاله تارنمای اینترنتی «اشپیگل‌آنلاین» در نهایت نتیجه‌گیری می‌کند که با توجه به ۵ دلیل اشاره‌ شده،‌ با افزایش تنش میان اسرائیل و ایران، احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران قوت گرفته است.
تعطیلی 25 درصد از کارخانجات صنعتی
مهر: دبیر انجمن صاحبان صنایع استان تهران گفت: 21 درصد کارخانجات نیمه فعال و 16 درصد رو به تعطیلی هستند و 25 درصد نیز عملا تعطیل شده‌اند.
مهدی میرعبداللهیان در دومین جشنواره تجلیل از مدیران برتر و اشتغالزا گفت: در حال حاضر 90 بنگاه صنعتی به لحاظ حجم فعالیت در رتبه‌های برگزیده کشوری جای دارند، این درحالی است که متاسفانه در حال حاضر صرفا 38 درصد از کارخانجات داخلی فعال هستند.
دبیر انجمن صاحبان صنایع استان تهران افزود: 21 درصد کارخانجات، نیمه فعال و 16 درصد رو به تعطیلی هستند و 25 درصد نیز عملا تعطیل شده‌اند.
وی تصریح کرد: هم اکنون برای راه‌اندازی هر شغل نیازمند 100 میلیون تومان سرمایه‌گذاری هستیم در حالی که به نظر می‌رسد حفظ اشتغال موجود باید در اولویت قرار گیرد.
همچنین در این مراسم، رضا قصری رئیس انجمن صاحبان صنایع تهران با انتقاد از عدم تخصیص یارانه‌های بخش صنعت در فاز اول هدفمندی یارانه‌‌ها، گفت: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اگرچه گام مثبتی در کشور به شمار می‌‌رود، اما در فرایند قطع وابستگی بنگاه‌ها به یارانه‌های دولتی، دولت ابتدا باید گام به گام بنگاه‌ها را حمایت کند و سپس به قطع کامل یارانه‌ها بپردازد.
استفاده از الگوی «مدرسه حقانی» در سپاه
دیگربان: پایگاه اطلاع‌رسانی «روات حدیث» گزارش کرد سپاه پاسداران قصد دارد حوزه‌های علمیه‌ای در قم و تهران به سبک «مدرسه حقانی» و با استفاده از الگوی محمدتقی مصباح یزدی راه‌اندازی کند.
این سایت گزارش کرده که علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه این مطلب را چهارشنبه (۲۶ بهمن) در مرکز آموزش «علویون قم» بیان کرده است.
به نوشته این سایت٬ آقای سعیدی تربیت طلاب نخبه و پژوهشگر را محور تاسیس این حوزه اعلام کرده و گفته است: «فاکتورهای ویژه‌ای در اداره و تربیت دانش پژوهان این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.»
«روات حدیث» در ادامه گزارش خود از علی سعیدی به عنوان یکی از دانش‌آموختگان «مدرسه حقانی» یاد کرده است.
مدرسه حقانی یکی از برجسته‌ترین و جامع‌ترین مدارس حوزه علمیه در قم است که در سال ۱۳۴۲ به همت علی حقانی یکی از کسبه بازار تهران تاسیس شد.
علی قدوسی٬ دادستان کل انقلاب اسلامی پیش از انقلاب برای مدتی مدیریت این مدرسه را در اختیار داشت.
محمد حسینی بهشتی و محمدتقی مصباح یزدی از دیگر مدرسین شناخته‌ شده این مدرسه بودند.
از روح‌الله حسینیان، مصطفی‌پور محمدی، قربانعلی دری نجف‌آبادی و علی اکبر فلاحیان به عنوان دانش آموختگان این مدرسه یاد می‌شود.
علی سعیدی گفته در مدرسه‌های سپاه٬ قرار است از تجربیات محمد حسینی بهشتی٬ محمدتقی مصباح یزدی و علی قدوسی استفاده شود.
تصویب نصب «دوربین مدار بسته» در 260 واحد دانشگاه پیام نور!
قاصد نیوز: به گزارش خبرنگار اجتماعی قاصد، دانشگاه پیام نور که یادتان هست؟ همان دانشگاهی که بیشتر کلاس های درس آن به صورت غیر حضوری برگزار می شود و رسالتش در راستای تربیت دانشجویان بومی است. همان دانشگاهی که چندی پیش کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد به علت کیفیت پایین، امکان تبدیل مدارک آن به معادل وجود دارد.
حال این دانشگاه در تدارک است از سال آینده نصب دوربین های مدار بسته برای واحدهای دانشگاهی خود را آغاز کند که با توجه به غیرحضوری بودن حضور دانشجویان و بودجه کم این دانشگاه، عجیب و قابل تامل است.
بر این اساس، سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور در نظر دارد برای 260 مرکز و واحد دانشگاهی خود دوربین مدار بسته خریداری کند. این که این دوربین ها برای چه منظور و با چه هدفی آن هم برای تمامی واحدهای این دانشگاه خریداری می شود مشخص نیست .
با توجه به این که معمولا از دوربین های مدار بسته برای کنترل اماکن خاص استفاده می شود این شائبه برای برخی افراد به خصوص نزدیک به یک میلیون دانشجوی این دانشگاه بوجود می آید که شاید دانشگاه پیام نور قصد کنترل چه بخش هایی از دانشگاه را دارد.
از سوی دیگر این موضوع می تواند باز هم دستاویزی برای افراد مغرض و سوژه برخی رسانه ها شود چراکه این مبلغ می توانست برای افزایش سطح کمی و کیفی خدمات این دانشگاه صرف شود. هرچه هست این کج سلیقگی و اقدام عجیب دانشگاه، در آینده با واکنش بیشتر اهالی آن مواجه می شود و از مسئولانش خواهند خواست راه بهتری برای ارتقاء تجهیزات آن پیدا کنند.
آمریکا وزارت اطلاعات ایران را تحریم کرد
بی بی سی: وزارت دارایی آمریکا در بیانیه ای با اعلام تحریم وزارت اطلاعات ایران، این وزارتخانه را به حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و حمایت از حکومت سوریه در سرکوب مخالفان متهم کرد.
دیوید کوهن، معاون وزیر دارایی آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در این بیانیه گفت: «امروز وزارت اطلاعات و امنیت ایران را به نقض حقوق بشر شهروندان ایران و صدور رفتار ددمنشانه این وزارتخانه برای حمایت از حکومت سوریه در سرکوب مردم آن کشور متهم کردیم.»
آقای کوهن همچنین گفت وزارت اطلاعات ایران از گروه القاعده، القاعده در عراق، حزب الله لبنان و حماس حمایت می کند و آن را بیانگر سیاست حکومت این کشور در حمایت از تروریسم دانست.
بر اساس این تحریم، کارکنان وزارت اطلاعات از سفر به ایالات متحده منع شده اند، اموال و دارایی های این وزارتخانه در آمریکا مسدود شده است و معامله شهروندان و شرکت های آمریکایی با آن ممنوع شده است.
آمریکا پیش تر نیروی قدس سپاه پاسداران و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی و تعدادی از فرماندهان این دو نیرو را به اتهام کمک به سرکوب مخالفان حکومت سوریه تحریم کرده بود.
برق ایران اسلامی شد
مهر: وزیر نیرو از برنامه ایران برای صادرات یکهزار و 600 مگاوات برق به صدور به لبنان، عراق و سوریه خبر داد و اعلام کرد: فعلا برنامه ای برای اتصال شبکه برق جهان اسلام به اروپا نداریم.
مجید نامجو در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ساخت شبکه برق اسلامی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات برقی ایران، لبنان، سوریع و عراق تا هفته آینده در تهران، گفت: در حال حاضر بین این چهار کشور اسلامی یک برنامه بلند مدت برای اتصال شبکه‌های برق در حال تدوین است.
ارسال پرونده سعید ملک‌پور زندانی محکوم به اعدام به اجرای احکام
خانه حقوق بشر ایران: وکلای سعید ملک‌پور فعال سایبری محکوم به اعدام طی روزهای گذشته برای اعاده دادرسی و دریافت تأیید حکم اعدام این زندانی به دیوان عالی کشور و دادگاه انقلاب مرجعه کرده بودند، اما متوجه شدند که پرونده‌ی وی به اجرای احکام ارسال شده است.
پرونده‌ی سعید ملک‌پور در حالی به اجرای احکام فرستاده شده که حکم اعدام وی که برای دومین بار در دیوان عالی کشور تأیید شده بود، هنوز به وی و وکلای‌اش ابلاغ نشده است.
با این اقدام دیوان عالی کشور در حال حاضر امکان اعاده دادرسی و دفاع مجدد از سعید ملک‌پور سلب شده است.
سعید ملک‌پور که مهر ماه سال جاری برای بار دوم از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حکم اعدام دریافت کرده بود به هفت سال و نیم زندان نیز محکوم شده است. این حکم سال گذشته از سوی دیوان عالی کشور یک بار نقض شده بود، اما قاضی مقیسه برای بار دوم این حکم را تأیید کرد.
پس از ارسال مجدد پرونده به شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور، در حالی که به نواقص پرونده رسیدگی نشده بود، این حکم بدون اطلاع قضات مستقر شد شعیه ۳۲ دیوان عالی مجددا تأیید شد.
سعید ملک‌پور که مهر ماه سال جاری برای بار دوم از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حکم اعدام دریافت کرده بود به هفت سال و نیم زندان نیز محکوم شده است.
ملک‌پور هم اکنون نزدیک ۱۱ ماه است که در سلول‌های انفرادی (۶ ماه) و چند نفره بند ۲ الف زندان اوین که زیر نظر سپاه پاسداران و خارج از نظارت سازمان‌ زندان‌ها است نگهداری می‌شود.
وی در ابتدای بازداشت نیز یک سال و ۶ ماه در سلول‌های انفرادی تحت فشارهای روحی و جسمی به سر برده بود. این فعال سایبری در حال حاضر سه سال و چهار ماه است که در زندان به سر می‌برد.
طی هفته‌های گذشته بازجویان اطلاعات سپاه پاسداران با انتقال سعید ملک‌پور به سلول‌های انفرادی از وی خواسته بودند برای لغو حکم اعدام دوباره در برابر دوربین‌های صدا و سیما علیه خویش اعتراف کند. ملک‌پور این درخواست بازجویان را رد کرده بود.
امضای حکم دانشجو از سوی احمدی ‌نژاد در صورت امتناع هاشمی‌
فارس: در جلسه شورای انقلاب فرهنگی تبصره‌ای به اساسنامه دانشگاه آزاد اضافه شد که براساس آن اگر حکم رئیس جدید دانشگاه آزاد تا هفته آینده از سوی هاشمی‌رفسنجانی رئیس امضا و ابلاغ نشود، این حکم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ می‌شود.
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس، جزئیات جلسه روز سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه شورای عالی انقلاب فرهنگی راکه به ریاست محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، تشریح کرد.
وی افزود: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تبصره‌ای به اساسنامه دانشگاه آزاد اضافه شد، که براساس آن اگر حکم فرهاد دانشجو رئیس جدید دانشگاه آزاد تا هفته آینده از سوی هاشمی‌رفسنجانی رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد امضا و ابلاغ نشود، این حکم از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ خواهد شد.
این منبع آگاه خاطرنشان کرد: در این جلسه پیشنهاد تشکیل مجدد جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد و اعلام برنامه از سوی کاندیداهای ریاست این دانشگاه از سوی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب نشد و اعضای این شورا بر مصوبه قبلی خود مبنی بر ریاست قانونی فرهاد دانشجو بر دانشگاه آزاد تأکید کردند.
وی تصریح کرد: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که حضور رئیس جدید دانشگاه آزاد برای ارائه برنامه‌های خود در جلسه هیئت امنای این دانشگاه مغایرتی با دو مصوبه‌ای که به تصویب رسیده، ندارد.
فرمانده بسیج: بسیجیان برای اسلامی شدن کامل جامعه تلاش کنند/ وضعیت شهرها درشان نظام نیست
فارس: سردار نقدی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با اعضای مجمع عالی بسیج استان فارس اظهار داشت: در زمان پهلوی، آمریکایی‌ها هر جا که فرهنگ اصیل اسلامی حاکم بود و رونق داشت، برای پیاده کردن فرهنگ خود هزینه‌های مختلفی را می‌کردند که از جمله آن‌ها شیراز و استان فارس بود.
سردار نقدی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در هر کجا که احساس ترس و وحشت از اشاعه فرهنگ ناب اسلامی کنند، در همان جا برنامه‌ریزی و هزینه می‌کنند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در مناطقی که احساس خطر نمی‌کردند نیز هزینه‌ای را متحمل نمی‌شدند.
رئیس سازمان بسیج مستضعفین از اقشار مختلف بسیج استان فارس خواست تا برای اسلامی‌تر کردن جامعه برنامه و راهکار ارائه دهند.
وی وضعیت ظاهری شهرهای کشورمان را در خور و شان یک نظام اسلامی ندانست و خاطرنشان کرد: تمام بسیجیان باید با همفکری یکدیگر و پذیرش تفکر سازمانی و به دور از تک‌محوری برای اسلامی شدن کامل جامعه تلاش کنند.
تلاش بی وقفه و عبث برای دست و پا کردن نامی و آبرویی برای خامنه ای
ولایتی: خامنه ای بانفوذترین شخصیت جهان اسلام است!
به گزارش فارس، علی اکبر ولایتی، مشاور خامنه ای، امروز دقایقی پیش در همایش بازشناسی اندیشه‌های هاشمی‌نژاد که در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در جوار حرم رضوی برگزار شد، با اشاره به نقش روحانیت در حرکت‌های بیداری اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری با نفوذترین شخصیت جهان اسلام هستند و این است که امروز شاهد بازتاب گسترده بیانات ایشان در جهان اسلام هستیم.
ایران دارای حکیم‌ترین و بر‌ترین رهبری در دنیا است
دیگربان: رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه می‌گوید که «جمهوری اسلامی ایران از نعمت حکیم‌ترین و بر‌ترین رهبری در دنیای معاصر برخوردار است.»
به گزارش روز چهارشنبه (۲۶ بهمن) سایت سپاه استان فارس٬ آقای شریف این ادعا را در همایش «بصیرت سایبری» مطرح کرده است.
وی در عین حال گفته که جمهوری اسلامی «از با ثبات‌ترین، امن‌ترین، مقتدر‌ترین و سالم‌ترین کشور‌ها است.»
نظامیان و روحانیون حاکم بر ایران بیش از ۳۰ سال است که کارنامه حکومت خود در ایران را یکی از موفق‌ترین کارنامه‌های نظام‌های سیاسی در جهان معرفی می‌کنند.
آنها بارها از علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی هم با عنوان بهترین رهبر موجود در جهان نام برده و او را ولی امر مسلمین جهان می‌خوانند.
این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که وضعیت سیاسی و اقتصادی ایران روز به روز وخیم‌تر شده و نارضایتی‌ها در جامعه رو به گسترش است.
رهبران سیاسی٬ مذهبی و نظامی در جمهوری اسلامی٬ سیاست‌ها٬ برنامه‌ها واهداف خود را خواست و آرزوی مردم ایران معرفی کرده و به این بهانه اعتراض‌های داخلی را سرکوب و در برابر جامعه جهانی قرار گرفته‌اند.
با وجود فشار‌های گسترده اقتصادی و سیاسی بین‌المللی و وضعیت بغرنج داخلی٬ مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند با وارونه جلوه دادن واقعیت٬ افکار عمومی را منحرف کنند.
چاپ پرچم آمریکا، بریتانیا ، تصاوير عروسك‌هاي غربي و قهرمان‌هاي فيلم روی نوشت‌افزار ممنوع شد
خبرآنلاين: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تخلفات چاپی انتخاباتی برخورد قانونی میکند.
اين معاونت اعلام کرد که در چارچوب سياست‌هاي دولت و به استناد آيين‌نامه تأسيس و نظارت بر چاپخانه‌ها و واحدهاي وابسته با همكاري اتحاديه چاپخانه‌داران و بازرسان دفتر امور چاپ معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تخلفات چاپي انتخاباتي برخورد قانوني مي‌شود.
همچنين با استناد به آيين‌نامه تأسيس و نظارت بر چاپخانه‌ها، چاپ هر نوع تصوير، اسامي و متن‌هاي خلاف عفت عمومي ممنوع است و استفاده از تصاوير پيشوايان مذهبي و مقامات عالي رتبه نظام روي كارهاي چاپي مربوط به محصولات و نمونه‌هاي تجاري خلاف قانون است و بهره‌گيري از تصاوير عروسك‌هاي غربي، قهرمان‌هاي فيلم و داستان‌هاي كارتوني غربي بر روي محصولات چاپي و لوازم‌التحرير با استناد به اين آيين‌نامه ممنوع است.
استفاده از آرم و يا پرچم كشورهاي آمريكا و انگليس و رژيم غاصب اسرائيل و همچنين عناوين و اصطلاحات مرتبط با اين رژيم غيرقانوني است و قطعاً در صورت مشاهده اين گونه موارد، برابر قانون، برخورد جدي صورت مي‌گيرد.
هشدار جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین به بسیجیان: بازی سیاسی بخورید٬ نفوذی محسوب می‌شوید
دیگربان: علی فضلی٬ جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفته است آن دسته از نیرو‌های بسیج که در جریان انتخابات «دچار بازی سیاسی» شوند٬ نه‌ تنها «بسیجی» نیستند٬ بلکه «نفوذی» محسوب می‌شوند.
به گزارش روز چهارشنبه (۲۶ بهمن) پایگاه اینترنتی بسیج٬ آقای فضلی این مطلب را در مراسم اختتامیه مسابقات تیراندازی عشایر کشور بیان کرده است.
وی گفته است: «بسیج سیاسی است٬ ولی سیاست زده نیست. افراطی نیست٬ خرافی نیست و با تدبیر و بصیرت عمل می‌کند.»
این فرمانده بسیج در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس نهم افزوده است: «انتخابات شیعه و سنی ندارد و همه باید به کسانی که حافظ خون شهیدانند رای دهیم.»
نیرو‌های بسیج و سپاه سال‌هاست با وجود ممنوعیت‌های قانونی به طور علنی در انتخابات و فعالیت‌های سیاسی دخالت کرده و نام آن را حفاظت از دست‌آورد‌های انقلاب اسلامی گذاشته‌اند.
فرماندهان سپاه پاسداران در سال‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که فعالیت سیاسی نیرو‌های بسیج منعی ندارد و آنها می‌توانند در انتخابات نیز فعال باشند.
فرماندهان سپاه و بسیج در انتخابات نهم مجلس بیم آن دارند که نامزد‌های مورد حمایت تیم محمود احمدی‌نژاد که در قالب اصول‌گرایان فعالیت می‌کند٬ اکثریت کرسی‌های مجلس را از آن خود کنند.
آنها احمدی‌نژاد و نزدیکانش را «منحرف» دانسته و معتقدند رئیس دولت دهم برای کنار زدن ولایت فقیه و روحانیت از ساختار قدرت تلاش می‌کند.
مسعود باستانی از بیمارستان به زندان بازگردانده شد
کلمه: مسعود باستانی، روزنامه‌نگار زندانی که در پی وخامت وضعیت سلامتی‌اش، تحت‌الحفظ به بیمارستان اعزام شده بود، به زندان برگردانده شد.
این روزنامه‌نگار روز دوشنبه و پس از انجام آزمایشات متعدد از بیمارستان به زندان منتقل شد. سر دردهای او از نوع کلاستر و بی‌حسی دست و پا نیز به دلیل ضعف عصب و عضله تشخیص داده شد.
مسعود باستانی در دوسال و نیم گذشته حتی یک روز هم به مرخصی نیامده و خانواده او خواستار اعطای مرخصی به این روزنامه‌نگار هستند تا بقیه درمان خود را انجام دهد.
مسعود باستانی، روزنامه نگار اصلاح طلب، در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است و در زندان رجایی شهر به سر می برد. وی در جریان اعتراض های پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ بازداشت شد.
محکومیت عادل فناییان به ۶ سال حبس تعزیری
هرانا: عادل فناییان، شهروند بهایی ساکن سمنان از سوی دادگاه انقلاب این شهر به شش سال حبس محکوم شد.
«عادل فناییان» شهروند بهایی ساکن سمنان طبق حکم دادگاه انقلاب شهر مزبور به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
حکم صادره پس از اعتراض متهم در دی ماه سال جاری به دادگاه تجدید نظر استان ارجاع شد.
یاداوری می شود عادل فناییان در ۲۳ آبان ماه سال ۸۹ به مدت دو هفته بازداشت که پس از تودیع وثیقه معادل ۲۰۰ میلیون تومان موقتا آزاد شد که حکم فوق الذکر در رابطه با همین پرونده صادر شده است.
قابل ذکر است پیش از این هم نامبرده در سال ۱۳۸۸ یک دوره محکومیت شش ماهه را در زندان سمنان گذرانده همچنین در اوایل دهه ۶۰ شمسی مدتی در زندان اوین تحت بازجویی و بازداشت بوده است.
جلوگیری از اعزام کیوان صمیمی و میثاق یزدان نژاد به بیمارستان
کلمه: روز گذشته قرار بود کیوان صمیمی برای مداوا و میثاق یزدان نژاد برای عمل جراحی به بیمارستان اعزام شوند اما مسئولین زندان اجازه نداده و گفته اند که از دادستانی دستور داریم فعلا زندانیان سیاسی را منتقل نکنیم.
علیرغم تاکید پزشکان مبنی بر ضرورت اعزام فوری کیوان صمیمی به بیمارستان، مسئولان زندان رجایی شهر از انجام این کار ممانعت می کنند.
این زندانی سیاسی و فعال ملی مذهبی که به ۶سال حبس تعزیری محکوم شده و حدود دو سال و نیم است که در حبس به سر می برد به اذعان هم بندیانش به لحاظ وضعیت جسمی از چند ماه پیش دچار مشکل کبد و بیماری های مشکوک دیگری شده است.
کیوان صمیمی، روزنامه نگار زندانی، هشتم آذر ماه سال ۸۹از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شد. او تاکنون در طول مدت بازداشتش بارها دست به اعتصاب غذا زده است. او یک بار آن هم در بهار سال ۸۹از مرخصی استفاده کرد، اما بعد از آن از هرگونه مرخصی محروم بوده است.
کیوان صمیمی، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده ی نامه و عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است. او همچنین عضویت در کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه و دفاع از حق تحصیل را در پرونده کاری خود دارد. او از زندانیان سیاسی در دوران نظام شاهنشاهی بوده است.
همچنین در خبری دیگر میثاق یزدان نژاد که بنا به دستور دادستانی برای عمل جراحی به بیمارستان اعزام شود، در زندان رجایی شهر ماندگار شد.
این دانشجو از بیماریهای حاد رنج می برد و سال گذشته هنگامی که برای عمل جراحی از زندان به بیمارستان منتقل شده بود، در آخرین لحظات از تخت بیمارستان خارج و به زندان گوهردشت کرج تبعید شد.
آمریکا: تبلیغات هسته‌ای ایران مصرف داخلی دارد
رادیو فردا: ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید، جاگذاری سوخت در رآکتور تحقیقاتی تهران، بزرگنمایی شده و این تبلیغات مصرف داخلی دارد.
روز چهارشنبه، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نخستین سوخت ۲۰ درصدی اورانیوم تولید داخل را در رآکتور تهران جایگذاری کرد.
افزایش شمار سانتريفيوژها و راه‌اندازی نخسین زنجيره ماشين‌های سانتريفيوژ نسل جديد از دیگر پیشرفت‌هایی بود که ایران روز جمعه آن را اعلام کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به این اخبار گفت، ما باید از طریق بازرسان آژانس که بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت دارند، اطلاعات بیشتری دریافت کنیم.
ویکتوریا نولند با این حال گفت: «یک چیز کاملا مشخص است، و آن این است که ایران مسلما انزوای بین‌المللی و دیپلماتیک را احساس می‌کند.»
نولند با اشاره به جایگذاری سوخت ساخت ایران در رآکتور تهران گفت: «رک بگویم ما چیزِ زیاد تازه‌ای نمی‌بینیم. این خبر بزرگی نیست. در واقع این خبر بزرگنمایی شده است.»
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایرانی‌ها ماه‌هاست که به پیشرفت‌های خود می‌بالند اما ایرانی‌ها بهتر می‌دانند که چقدر از زمانبندی خود عقب هستند.
وی افزود ایران از زمانبندی خود «چندین و چند ماه» عقب است و این تبلیغات به نظر ما «مصرف داخلی» دارد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «شاید هم ایرانی‌ها احساس می‌کنند که باید موضع هسته‌ای خود را تقویت کنند، درست همان موقعی که تصریح کرده‌اند می‌خواهند به میز مذاکرات بازگردند.»
ایران روز چهارشنبه و همزمان با رونمایی سه پروژه هسته‌ای اعلام کرد که نامه‌ای را برای اشتون فرستاده و در آن برای از سرگیری مذاکرات اعلام آمادگی کرده است.
در همین روز سخنگوی کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، اعلام کرد که این نامه به دفتر اشتون رسیده است. سال گذشته مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بدون نتیجه ماند.
افشاگری های تکان دهنده مهدی خزعلی از زندان اوین
کلمه: مهدی خزعلی، وبلاگ نویس، پزشک و زندانی سیاسی اعتصابی، طی نامه ای به احمد منتظری، با تشکر از پیام محبت آمیز وی، تاکید کرده است: «ظلمی که بر من می‌رود یک از صد برابر ستمی است که بر هم بندی‌های من روا داشته‌اند.»
گفتنی است، مهدی خزعلی با گذشت بیش از ۳۷ روز، در اعتراض به رفتارهای غیر قانونی مسئولان قضایی کشور در اعتصاب غذا به سر می برد و درحالیکه بسیار ضعیف شده است، بر خلاف درخواست هم بندیان و دوستان و خانواده و فعالان سیاسی حاضر به پایان دادن به اعتصاب غذای خود نیست. وی تاکنون چندین بار بر اثر اعتصاب و نوسان شدید فشار، تغییر رنگ صورت و بی حالی مفرط به بهداری اوین منتقل شده اما همچنان می گوید که خود را برای شهادت آماده کرده است و اعتصاب خود را نخواهد شکست.
این نویسنده و ناشر زندانی، در بخشی از نامه خود با شرح آنچه این روزها از رفتار بازجویان و قاضی های دادگاه ها در بند ۳۵۰ اوین دیده است، با بیان اینکه «حال می‌فهمم که والد معظم شما از چه فریاد می‌زد، خدایش رحمت کند و ریشه این ظلم را بکند»، آورده است: «این‌ها نمونه‌هایی از درد‌های ماست و بسیاری دردهای ناگفتنی دیگر دارم که در این مختصر نگنجد! حال جا دارد که در این همه درد بمیرم؟ آیا هنوز خلخال از پای پیرزن یهودی در نیاورده‌اند؟»
مهدی خزعلی به چهارده سال حبس در شهرستان برازجان و بعد از اتمام دوره محکومیت، به ده سال اقامت اجباری در این شهرستان و نود ضربه شلاق محکوم شده است.
متن نامه مهدی خزعلی به احمد منتظری، که با کمک یاران گمنام جنبش سبز، از اوین به بیرون ارسال شده، به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
برادر ارجمند حجت الاسلام والمسلمین حاج احمد منتظری دام عزه
پیام محبت آمیز شما واصل شد، ظلمی که بر من می‌رود یک از صد برابر ستمی است که بر هم بندی‌های من روا داشته‌اند!
در میان ما کسانی از زندانیان دهه شصت هستند که از قتل عام شهریور ۶٧ جان سالم بدر برده‌اند، وقتی از شرایط زندان‌های آن دوران سخن می‌گویند، مو بر تن انسان سیخ می‌شود، می‌گویند در سلول های انفرادی که مرا حبس کرده بودند، یک تخت سه طبقه قرار می‌دادند و ٣٠ نفر در آن جا می داده‌اند، در هر طبقه ٩ نفر چمباتمه می‌زدند و سه نفر در فضای باقیمانده جلوی در چمباتمه می‌زده‌اند. و هنگام رفتن به دستشویی زانو‌ها باز نمی شده است! (به این می‌گفتند زندان مجرد‌ها)
یا قصه قفس‌های آهنی و تابوت و کیسه حاج داوود آهنگر (رییس زندان) دهشتناک است! حال می‌فهمم اگر فریاد اعتراض پدر شما نبود، چه بر سرما می‌آمد، اینجا همه زندانیان برای والد معظم شما دعا می‌کنند وبرایش علو درجات مسئلت دارند.
بگذار جان ناقابل من نیز سبب شود تا آیین دادرسی در محکمه‌ها رعایت شود و از نفوذ عناصر ضد انقلاب و منافق در وزارت اطلاعات و سپاه کاسته شود، شاید آیندگان برای من نیز خدا بیامرزی بگویند.
شاید با شهادت من بساط بیدادگاههای انقلاب و این شعب فرمایشی و شعب تجدید نظر کذایی جمع شده و این رسوایی از دامن دستگاه قضا برچیده شود!
آنچه من به چشم خویش دیدم، کمترین حقوق متهم وزندانی در دادگاههای انقلاب رعایت نمی‌شود. بسیاری ازحق وکیل محرومند و اکثرا امکان ملاقات با وکیل ندارند، کسی اجازه خواندن پرونده خویش را برای دفاع ندارد، بدون ادله و مستندات و اقرار به صرف گزارش وزارت اطلاعات، حکم انشاء (ببخشید امضاء) می‌شود. شما را از داشتن حکم و دادنامه محروم می‌کنند، قبل از رویت حکم از شما به اجبار امضا می‌گیرند که حکم به شما ابلاغ شده است، حتی رای دادگاه را نمی‌توانی بخوانی!
سه نفر از هم اتاقی‌های مرا بدون ادله و مستندات و اقرار قاضی پیرعباسی ظرف دو دقیقه دادگاه به ١٧سال حبس محکوم کرده است و اینک از ١۴بهمن به اعتصاب غذا پیوسته‌اند.
فرد دیگری را بدون ادله و اقرار به صرف یک ایمیل 1,5 سطری دریافتی مجعول به اعدام محکوم کرده‌اند!
دیروز یکی ازهم بندی‌ها که توسط صلواتی دو بار به اعدام محکوم شده بود، در اعاده دادرسی آزاد شده و نزد خانواده‌اش رفت. مراسم تودیع او از زندان یکی از شاد‌ترین و بی نظیر‌ترین خاطرات شیرین همه زندانیان بود. این نشانه‌ای از دقت نظر قاضی کذایی است!
هفته گذشته جوانی را به خاطر تکذیب نکردن عقایدش که در چند بیانیه آمده بود به زندانی دیگر تبعید کردند تا باقیمانده حبس را به او و مادرش سخت گردانند!
سه تن را به جرم مسیحیت دربند کرده‌اند درحالی که کاری به سیاست و حکومت ندارند و تنی چند دیگر را به صرف عقاید مذهبی، دینی و فرقه‌ای و فارغ از سیاست به حبس‌های طویل المدت محکوم کرده‌اند و ما با آن‌ها صرف نظر از اختلاف عقایدشان از تمام حقوق شهروندی محروم کرده‌اند!
بسیاری را فقط به خاطر تسویه حساب با برخی از مسؤلان عالی رتبه نظام در بند کرده اند و با شکنجه‌های وحشتناک جسمی، روانی از آن‌ها خواسته‌اند، اعتراف‌های کذبی در ارتباط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه و اختلاس از سازمان‌های دولتی کنند، هر چند ریالی از آن سازمان کسر یا اختلاس نشده است! در شکنجه‌ها رعایت موارد دینی و اخلاقی هرگز نشده است تا جایی که عزیزان دربند شکنجه گران را به “بی‌بی دو عالم فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها” سوگند می‌دهند و بازجو باتمسخر می‌گوید: “این حاجیه خانم کیه؟!” و در‌‌ نهایت قاضیان بیدادگاههای انقلاب آن‌ها را در محاکمه چند دقیقه‌ای بدون حضور وکیل به حبس‌های طویل المدت محکوم، و زندگیشان را متلاشی می‌کنند!
این‌ها نمونه‌هایی از درد‌های ماست و بسیاری دردهای ناگفتنی دیگر دارم که در این مختصر نگنجد! حال جا دارد که در این همه درد بمیرم؟ آیا هنوز خلخال از پای پیرزن یهودی در نیاورده‌اند؟ حال می‌فهمم که والد معظم شما از چه فریاد می‌زد، خدایش رحمت کند و ریشه این ظلم را بکند.
ان شاءالله
حسبنا الله ونعم الوکیل نعم المولی ونعم النصیر
١٣٩٠/١١/٢۴
سی ششمین روز اعتصاب غذا
مهدی خزعلی
اوین بند ٣۵٠
روسیه: روند برنامه هسته‌ای ایران برای ما نگران‌کننده است
رادیو فردا: روز چهارشنبه همزمان با اعلام پیشرفت در سه پروژه هسته‌ای توسط رسانه‌های داخلی ایران، وزارت خارجه روسیه مصاحبه‌ای را با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه منتشر کرد که وی در این مصاحبه می‌گوید: «اینکه فاصله میان ایران و برخوردار شدن فرضی از دانش ساخت سلاح هسته‌ای در حال کم شدن است برای ما نگران‌کننده است.»
در همین روز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز از تهران خواست تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و گفت‌وگوهای متوقف‌شده هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی را از سر بگیرد.
رسانه‌های داخلی ایران روز چهارشنبه از رونمایی سه پروژه جدید هسته‌ای خبر دادند. این پروژه‌ها مربوط به تولید سوخت هسته‌ای ۲۰ درصدی و غنی‌سازی اورانیوم هستند.
مقام‌های روسی تاکنون از ابراز نگرانی‌های جدی در پیوند با برنامه هسته‌ای ایران خودداری کرده‌بودند و اظهارات تازه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، درخصوص نگرانی کشورش از مسیر برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند نشانه‌ای از تغییرات در نوع دیدگاه روسیه به این برنامه به‌شمار بیاید.
به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، سرگئی ریابکوف در مصاحبه خود با یک نشریه روسی که تاریخ آن ذکر نشده اما این مصاحبه روز چهارشنبه در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت که «فعلاً شواهدی مبنی بر اینکه ایران آماده باشد تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را کنار بگذارد نمی‌بینم.»
وی افزود که «این شرایط برای روسیه احتمالاً هشداردهنده‌تر از بسیاری کشورهای دیگر است؛ و به این خاطر به نظر ما باید در گفت‌وگوها به نتایجی برسیم.»
معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که یک ایران مسلح به سلاح اتمی مطلوب روسیه نیست چراکه ایران و روسیه همجوار هستند.
وی در عین حال گفت هنوز شواهدی قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است.
سرگئی ریابکوف در ادامه گفت که ایران برای گفت‌وگو با شش طرف بین‌المللی این پیش‌شرط را گذاشته که حق تهران برای غنی‌سازی اورانیوم محفوظ شناخته شود.
معاون وزیر خارجه روسیه اما در این مورد افزود: «ما نمی‌توانیم این امر را بپذیریم، زیرا اصولاً شرط گذاشتن پیش از هر گفت‌وگویی غیرقابل قبول است، به‌خصوص در گفت‌وگوها بر سر چنین موضوع حساسی.»
آقای ریابکوف در عین حال نسبت به احتمال برخورد نظامی با ایران نیز هشدار داد و گفت: «برخی شاید به وضعیت کنونی به عنوان یک فرصت نگاه کنند و به حالتی منفعت‌طلبانه در مسیر تغییر حکومت در تهران گام بردارند تا بدین‌وسیله مشکلات عدیده‌ای را یکجا حل کنند، اما روسیه به چنین روندی ملحق نخواهد شد و به هر صورت درخصوص چنین گام‌هایی مسئولیت سیاسی و قانونی احساس می‌کند.»
در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه با اشاره به مناقشه هسته‌ای با ایران گفت: «علاقه‌مندیم تا ایرانیان را به همکاری با آژانس ترغیب کنیم. ما قویاً آنها را ترغیب می‌کنیم تا به گفت‌وگو بر سر موارد مشکوک و خاص ادامه بدهند.»
سرگئی لاوروف که در یک نشست خبری در لاهه هلند سخن می‌گفت افزود که: «امر مهم این است که هر آنچه که در عرصه اتمی اعلام یا انجام می‌شود باید تحت کنترل کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.»
نگرانی قدرت‌های غربی از ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران روندی فزاینده داشته و مقام‌های اسرائیلی نیز اخیراً اظهارات مختلفی در مورد یک حمله احتمالی به تأسیسات ایران داشته‌اند.
ایران نظامی بودن برنامه هسته‌ای خود را تکذیب می‌کند و در مقابل تهدید حمله به تأسیسات خود تهدید به حمله‌های متقابل می‌کند.
رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه روز سه‌شنبه گفت که به باور او قدرت‌های غربی احتمالاً در تابستانی که پیش رو است در مورد واکنش نسبت به برنامه هسته‌ای ایران «تصمیم» خواهند گرفت.
به گزارش خبرگزاری ریانووُستی روسیه، نیکلای ماکاروف، در باره برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی و نوع برخورد با آن گفت: «ایران، البته به مثابه یک نقطه زخم است. باید به‌زودی تصمیمی در قبال آن اتخاذ شود.»
قطع مجدد تماس های تلفنی زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین
جـــرس: به گزارش منابع خبری، امکان تماس های تلفنی زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین که به تازگی برقرار شده بود، از این هفته دوباره به طور کامل قطع شده است.
گزارش های رسیده به جرس حاکی از آن است که در این بند نزدیک به دویست زندانی سیاسی نگهداری می شوند و امکان تماس های تلفنی آنها پیش از این دو تا سه دقیقه در هر ماه برای هر زندانی بود، که همین هم قطع شد.
بر اساس این گزارش، یکی از ماموران امنیتی با بریدن سیم تلفن همگانی نصب شده در بند ۳۵۰ که زندانی ها اخیرا اجازه استفاده از آن را پیدا کرده بودند، مجددا این امکان را از آنها گرفت.
گزارش ها حاکی از آنست که در دوره جدید که از حدود سه ماه پیش آغاز شده بود، هر زندانی اجازه داشت که یکبار در هرماه با خانواده اش تماس تلفنی بگیرد.
ماموران امنیتی علت قطع دوباره تماس های تلفنی را انتقال خبر زندانیان به بیرون عنوان کرده اند. این در حالی است که تمامی تلفن های زندانیان شنود می شود و خانواده های برخی از زندانیان می گویند که زندانی های شان در یک زمان دوتا سه دقیقه ای تنها فرصت حال و احوالپرسی را با خانواده خود داشته اند.
تا یک سال پیش زندانیان این بند حق داشتند روزانه با خانواده هایشان تماس تلفنی کوتاهی داشته باشند اما ناگهان مسوولان قضایی، زندانیان را از این حق قانونی خود محروم کردند .
گفتنی است، حق تماس تلفنی از حقوق اولیه و تصریح شده زندانیان در آیین نامه سازمان زندان هاست و در بندهای زندان اوین، زندانیان عادی می توانند به راحتی و هر روزه با خانواده های خود تماس تلفنی داشته باشند؛ حقی که از زندانیان سیاسی همچون بسیاری از حقوق دیگرشان سلب شده است.
هم اکنون بسیاری از زندانیان سیاسی از حق ملاقات حضوری و مرخصی بی بهره اند و تعداد زیادی از زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین نیز که زندانیان شهرستانی هستند، امکان ملاقات هفتگی با خانواده شان را هم ندارند.
گزارشی از دستگیری های گسترده 25 بهمن ماه در میدان انقلاب تهران
پیک ایران: بنا به گزارش یکی از دانشجویان دانشگاههای تهران دیروز عصر تعدادی قریب به 300 تن از معترضان توسط نیروی انتظامی و امنیتی بازداشت و در گاراژی در ابتدای خیابان جمال زاده نگهداری شده اند. بنا به اظهارات این دانشجو، بیشتر بازداشت شدگان جوان بوده و نزدیک به سی الی 40 نفر از این تعداد را زنان و دختران تشکیل می داده اند. وی رفتار نیروهای امنیتی و انتظامی را با معترضان دستگیر شده بسیار زشت و زننده و همراه با ضرب وشتم و اهانت عنوان نموده است. بعنوان مثال هنگامیکه یکی از معترضان درخواست دادن شام را می نماید آنقدر توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب وشتم قرار می گیرد که منجر به جراحت و خونریزی در سرش می شود.
این دانشجو همچنین می افزاید:« آنقدر نیروهای انتظامی و امنیتی آشفته بودند که دستگیرشدگان را تفتیش بدنی ننمودند و اغلب دستگیرشدگان به صورت مخفیانه با تلفن همراه خویش با بستگان خود تماس می گرفتند.» بنا به اظهارات این دانشجو دستگیر شدگان که توسط ده تن از نیروهای انتظامی در این گاراژ محافظت می شدند پس از زمانی با اتوبوس به اداره راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی واقع در نزدیک خیابان اسکندری منتقل و در این مکان برخی از افراد با استعلام گیری از ارگان های امنیتی، پس از گرفتن عکس و مشخصات شان آزاد و مابقی که تعداد اکثریت را تشکیل می دادند برای بازجویی و تشکیل پرونده نگه داشته شدند. این دانشجو همچنین می افزاید که بسیاری از دستگیرشدگان صرفا به خاطر ظاهرشان که به دانشجویان شباهت داشت دستگیر شده بودند و دلیل خاصی برای دستگیری آنها وجود نداشته است. همچنین یکی از دانشجویان دانشگاه تهران می گوید:«وقتی که یکی از دوستانم از درون گاراژ با موبایل شخصی خود خبر دستگیری اش را به ما داد، صدای ضرب وشتم و فحاشی نیروهای امنیتی آنقدر بلند بود که به وضوح شنیده می شد» شایان ذکر است که برخی از دانشجویان دانشگاه تهران همچنین از دستگیری تعداد زیادی از معترضان در خیابان توحید و انتقال آنها به داخل اتوبوس های مستقر در اطراف توحید خبر داده اند.
اخبار ضد و نقیض درباره قطع صدور نفت ایران به شش کشور اروپایی
دویچه وله: جمهوری اسلامی صدور نفت به هلند و فرانسه را قطع کرده و به چهارکشور اسپانیا، ایتالیا، یونان و پرتغال اولتیماتوم داده است. خبرگزاری‌های داخلی پیش‌تر از قطع صدور نفت به شش کشور اروپایی خبر داده بودند.
بعد از ظهر چهارشنبه (۱۵ فوریه/ ۲۶ بهمن) خبرگزاری مهر به نقل از «یک مقام مطلع در شرکت نفت» گزارش داد که جمهوری اسلامی صدور نفت به دو کشور اروپایی هلند و فرانسه را قطع کرده و به چهار کشور دیگر تنها اولتیماتوم داده است. برپایه این گزارش، به کشورهای اسپانیا، یونان، ایتالیا و پرتغال هشدار داده شده است که اگر قراردادهای بلند مدت خود را تمدید نکنند، تحویل نفت به آن‌ها نیز قطع خواهد شد. منظور از قراردادهای بلندمدت، قراردادهایی است که مدت آن‌ها بیش از دوسال است.
شبکه ‌تلویزیونی پرس تی‌وی نیمروز چهارشنبه (۱۵ فوریه/ ۲۶ بهمن) اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران صدور نفت به شش کشور اروپایی را قطع کرده است. برپایه این‌‌گزارش، هلند، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، یونان و پرتغال کشورهایی هستند که صدور نفت به آن‌ها قطع شده است. در پی انتشار این گزارش، خبرهای ضدونقیضی درباره توقف صدور نفت منتشر شد.
خبرگزاری رویترز نوشت که وزارت نفت ایران گزارش شبکه تلویزیونی پرس‌ تی وی را تکذیب کرده است. این خبرگزاری از یک سخنگوی وزارت نفت نقل کرد:«اگر چنین تصمیمی اتخاذ شود، از سوی شورای‌عالی امنیت ملی اعلام خواهد شد.» اندکی پس از انتشار گزارش رویترز، خبرگزاری مهر خبر قطع صدور نفت به دو کشور و دادن اولتیماتوم به چهار کشور دیگر را منتشر کرد.
گزارش‌های ضدونقیض نشان می‌دهند که مسئولان ایرانی در زمینه تصمیم‌گیری برای قطع صدور نفت هماهنگی ندارند.
ساعاتی پیش از انتشار خبر قطع صدور نفت، خبرگزاری‌های داخلی ایران از احضار سفیران شش کشور اروپایی خبر داده بودند. خبرگزاری ایسنا نوشت که سفیران اسپانیا، ایتالیا و فرانسه، پیش از ظهر چهارشنبه به وزارت‌خارجه فراخوانده شدند. سفیران پرتغال، یونان و هلند نیز برای بعدازظهر احضار شده‌اند.
رستم قاسمی وزیر نفت جمهوری اسلامی روز شنبه گذشته از احتمال قطع نفت به برخی کشورهای اروپایی خبر داده بود. اما این تصمیم ساعاتی پس از انتشار خبر اخراج ایران از «شبکه جهانی ارتباطات میان‌بانکی» (سویفت) اعلام شد.
به‌ گزارش خبرگزاری‌آلمان، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند ایران را از سویفت اخراج کنند. این اقدام، در کنار مشکلاتی که برای جمهوری اسلامی فراهم می‌کند، می‌تواند سبب افزایش بهای نفت شود. با این‌همه، آمریکا و اروپا ظاهرا مصمم هستند که برای وادار ساختن تهران به تجدیدنظر در برنامه اتمی خود، دست به این کار بزنند.
اخراج ایران از شبکه بانکی سویفت که بیش از ۸۰۰ بانک معتبر جهان را در بر می‌گیرد، دادوستدهای بین‌المللی جمهوری اسلامی را دشوارتر از آنچه هست می‌کند.
احتمال گران شدن نفت‌خام
خبر رایزنی برای اخراج ایران از شبکه جهانی ارتباطات میان بانکی جهانی، یک روز پس از آن منتشر شد که مقامات ایرانی از غنی‌سازی ۲۰ درصدی میله‌های سوخت هسته‌ای در مرکز فردو خبر دادند. غرب این اقدام را تحریکی تازه تلقی کرد. پیش‌تر اعلام شده بود که در مرکز فردو تنها کارهای پژوهشی انجام می‌شود.
به‌گزارش خبرگزاری آلمان، دلیل اقدام مشترک آمریکا و اروپا برای اخراج ایران از شبکه سویفت آن است که دو طرف معتقدند تحریم‌های تاکنونی در وادار ساختن جمهوری اسلامی به تجدیدنظر در برنامه اتمی به‌اندازه کافی موثر نبوده است. اما دنیس‌روس مشاور پیشین باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا به روزنامه هاآرتص گفته است که اثرات این تحریم‌ها به تدریج آشکار می‌شوند.
کلید آپارتمان۲۳ میلیارد تومانی برای کیست؟ (سرمایه داری اسلامی یعنی اختلاف طبقاتی بیشتر )
سایت قانون: در حالی که این روزها بسیاری از مردم توان خرید آپارتمان های مسکن مهر با قیمت ساخت متری 300 هزار تومان را ندارند و زیر بار وام و تسهیلات آن کمر خم کرده اند در تهران و شهر های بزرگ کشور ساختمان هایی قد علم می کنند که جز حسرت و آه برای قشر فرو دست جامعه چیزی ندارند. ساختمان هایی که با نام مجتمع و برج برای نو ثروتمندان ومتمولینی ساخته می شوند که ثروت و یا علاقه داشتن ویلاهای چند صد میلیاردی را ندارند اما خواهان کاخ هایی مجلل هستند با امکانات هتل های 5 ستاره .
ساختمان هایی که با سرمایه های نجومی شرکت های متمول ساخته می شوند و چند صد میلیارد تومان نقدینگی را درمدتی کوتاه جمع آوری می کند و در نهایت محل سکنای کسانی می شود که به سبک پادشاهان زندگی می خواهند و خواهان اقتصادی پر از شکاف طبقاتی هستند. اقتصادی که در آن فردی برای اخذ وام 20 میلیون تومانی مسکن وافزایش 5 میلیون تومانی آن شاد وغمگین می شود اما در سوی دیگر،فردی در یک متر خانه تجملی خود، سقف آرزوهای یک خواهان مسکن مهر و ….را ناچیز می بیند!
ثروتمندان این چنینی در این اقتصاد به دنبال نوع چیدمان چند صد میلیونی طراحی داخلی خانه های میلیاردی خود هستند و خبر ندارند که 5 میلیون تومان افزایش وام مسکن چه زمانی خبر رسانی شد و چه وقت،لغو شد!
به هر سو،فارغ از این مباحث عدالت گسترانه که دولت نهم و دهم سالها ادعای آن را داشتند باید به واقعیت ها پرداخت و دید در این دولت اقتصاد به کدامین سمت رفت و چه رخ داده است. باید این روزها را دید؛نگاهی به آگهی‌ها کرد و دید دراین خصوص طی ماه های اخیر چه نوع از مسکن به فروش می رسد و سطح تجمل گرایی تا کجا بالا رفته است.
مشتی از خروار مسکن های تجملی
با مروری برفایل‌های ثبت شده درمعاملات املاک تهران می توان دید که ارقام بسیار بزرگ شده اند و درمحدوده هایی از تهران حتی قیمت املاک تا 15 و 20 میلیون تومان هم معامله واقعی می شود.
نمونه این موضوع که این روزها تبلیغات گسترده ای درخصوص آن انجام شده و درفضای اینترنتی عکس‌ها ومشخصات تجملی اش ارسال می شود مجتمع «ر» در محدوده کامرانیه تهران است که در زمینی به مساحت 7000 مترمربع با 47000 مترمربع زیربناساخته شده است.
این برج که گفته می شود توسط شرکتی خصوصی ساخته شده است شامل 32000 مترمربع مساحت مفید واحدهای مسکونی است که 1000 مترمربع واحدهای تجاری و14000 مترمربع فضاهای تفریحی و مشاعات دارد و با قیمت میانگین دست کم 500 میلیارد تومان در بخش مسکونی اش ارزش فروش دارد.
حال اینکه این اعداد و ارقام از چه راه هایی کسب شده و خریداران چنین واحد هایی از چه قشر و چه محل درآمدی هستند بحث این گزارش نیست اما در خلال مرور اعداد وارقمی که درادامه می آید به این نکته توجه داشته باشید که به واقع قشر متوسط و ضعیف جامعه در مقابل چنین تجمل گرایی هایی چه احساسی دارد.
قیمت پایه متری 12 و نیم میلیون تومان
این مجتمع شامل 65 واحد مسکونی در 15طبقه است که در طبقات اول تا پنجم واحدهای 350 الی 400متری قرارگرفته اند.
به گزارش خبرنگار قانون،در تبلیغات اینترنتی این ساختمان قیمت دقیقی وجود ندارد اما شماره فردی به نام آقای «خ» و یک شماره موبایل داده شده است .
بر همین اساس پیگیری ها نشان داد که قیمت پایه این آپارتمان ها 125 میلیون ریال است و در هر طبقه 2 درصد به این قیمت پایه افزوده می شود؛15 طبقه مسکونی و یک طبقه تجاری این مجتمع 3 طبقه پارکینگ دارد و امکانات کامل در واحد های مبله به نمایش در آمده است.
واحدهای تجملی و فوق گران به نمایش در آمده در تبلیغات اینترنتی این مجتمع که توسط یک شرکت مهندسی به نام «پ» ارائه شده،هم اکنون قیمت ندارد و مشتریان در صورت درخواست امکانات مشابه باید قیمت روز و نمونه ای را موردی درخواست کنند تا واحدهای درخواستی تجهیز شوند.هزینه های این بخش مازارد بر قیمت فعلی خرید خواهد بود.
بر اساس این گزارش،درهرطبقه 6 واحد با چهار تییپ متقاوت معماری وجود دارد و دو واحد 600متری و دو واحد 400متری در طبقات 6تا 13 قرار گرفته اند که واحدهای 600متری دارای دو تیپ متفاوت و واحدهای 400متری نیز دارای دو تیپ متفاوت نقشه معماری هستند.
میانگین آپارتمان ها 7 میلیارد تومان
بدین صورت و با قیمت پایه اعلامی از سوی عرضه کنندگان این ملک باید به این نکته توجه داشت که با قیمت طبقه اول 125 میلیون ریال ودر نظر گرفتن واحد های 400 متری این مجتمع ،کمترین قیمت 50 میلیارد ریال است تا صاحب یکی از آپارتمان های این ساختمان شوید!
قیمت واحد های 600 متری در کمترین قیمت طبقات این مجتمع هم رقمی بالغ بر 75 میلیارد ریال است .
پیگیری ها نشان می دهد ،قیمت آپارتمان های این مجتمع با احتساب افزایش دو درصدی قیمت در هر طبقه نیز در طبقه دوم به متری 12 میلیون و 700 هزار تومان در هر متر مربع و در طبقه سوم به 13 میلیون تومان و تا طبقه پانزدهم به 16 میلیون و 250 هزار تومان افزایش می یابد.
بر این اساس در شرایطی که درطبقات 14 و 15 این برج دو واحد پنت هاوس 926متری درهر طبقه و یک واحد پنت‌هاوس 1400متری دوبلکس قرار گرفته اند بالاترین قیمت ها در این برج برای پنت هاوس 926 متری به 150 میلیارد ریال ودردوبلکس طبقه 15 به قیمت تمام شده 226 میلیارد ریال یا حدود 23 میلیارد تومان می رسد!
نکته جالب در این برج آن است که اگر رقم جابه جا شده در تعداد واحد ها را میانگین بگیریم با قیمت میانگین متری 14 میلیون تومان برای واحد های این برج و میانگین متراژ 500 متری برای واحد های این برج به عدد میانگین 7 میلیارد تومانی خواهیم رسید که نشان از ارقامی نجومی در خرید وفروش های ملک در تهران دارد.
220 میلیون تومان پورسانت معاملات احتمالی
جالبتر اینکه اگر ارقام مذکور را به صورت میانگین در نظر بگیریم ، املاک معامله کننده این واحدها در قانونی ترین شرایط می توانند دست کم در معامله واحد های این برج عددی بین 35 تا 70 میلیون تومان از طرفین معامله خواهد بود که اگر با 1 درصد معامله حساب شود تا 140 میلیون تومان هم برای معاملات املاکی ها سود آور خواهد بود.
حال آنکه اگر رقم پورسانت املاکی ها برای پنت هاوس را بخواهیم محاسبه کنیم ،رقمی بین 110 تا 220 میلیون تومان خواهد بود.
عدالت و ایمنی جان انسان ها
بد نیست در خصوص این برج بدانید که 65 واحد مسکونی فضای تفریحی و مشاعات، 7 دستگاه آسانسور،سه راه پله مجزا ،سالن برگزاری همایش های مرتبط با مدیریت برج و سالن اجتماعات بخشی از مشخصات جانبی است.
سالن سینمای سه بعدی با سیستم صوتی دالبی ساراند،سالن بیلیارد با میز اسنوکر،دو فضای مجزا با مساحت بالغ بر 500متر مربع جهت استخر،سالن Gymبا دستگاه های ورزشی ، کنترلرهای هوشمند ABB با امکان تنظیم دما، نور،صدا یا موسیقی از دیگر امکانات موجود است.
در آشپزخانه واحدهای مسکونی از تجهیزات اجاق گاز، فر،مایکروفر، کافی میکر وماشین ظرفشویی از برند آلمانی ، یخچال و فریزر آلمانی استفاده شده و آئین نامه 2800 ایران و استاندارد ISO 9001 در طراحی و ساخت برج مسکونی کسب شده است.
این سازه تا 6/8 درجه در مقیاس ریشتر در برابر زلزله مقام شده و انسان را به یاد مقاومت مسکن های مهر می اندازد که مقرر است تا 7 ریشتر مقاوم باشند.اینگونه است که در می یابیم حتی جان انسان ها نیز به نسبت ثروتشان ایمن است و عدالت در تیر اهن و مقاومت ساختمان ها نیز با قیاس دارایی صاحبانشان سنجیده می شود؛هر چند که در نهایت مسکن های مهر در شرایطی که راه ارتباطی مناسبی ندارند و بعضا بدون امکاناتی نظیر گاز و آب و… هم تحویل داده می شود.
برگزاری دادگاه علیرضا رجایی
ایسنا: صبح روز چهارشنبه 26 بهمن جلسه‌ دادگاه «عليرضا رجايي» برگزار شد.
يوسف مولايي در گفت‌وگو با ايسنا، دراين‌باره اظهار كرد: اولين جلسه دادرسي «عليرضا رجايي»، موكلم صبح امروز در شعبه 28 دادگاه انقلاب برگزار شد.
وي در خصوص اتفاقات دادگاه تصريح كرد:‌ در دادگاه دفاعيات لازم انجام شد اما راي صادره مشخص نيست و طبق قانون دادگاه يك هفته وقت دارد كه راي را صادر كند.
وكيل مدافع رجايي افزود: هم‌چنين دادگاه يك هفته مهلت داده است تا لايحه دفاعيه را تقديم دادگاه كنيم.
وي اتهام موكلش را عضويت در شوراي فعالان ملي و مذهبي و تبليغ عليه نظام بيان كرد.
پش از این خانواده نسبت به نگهداری غیر قانونی وی درز ندان اعتراض کرده بودند و مشخص نیست که برگزاری دادگاه جدید رجایی به چه دلیلی بوده است.
دستگیری ۱۷ نفر در تجمع ۲۵ بهمن در شهر كرمان
ایسنا: دادستان عمومی و انقلاب کرمان از دستگیری و بازداشت تعدادی از شرکت‌کنندگان در تجمع روز ۲۵ بهمن در شهر کرمان خبر داد.
یدالله موحّد با اشاره به برگزاری تجمع غیرقانونی روز ۲۵ بهمن در یکی از میادین شهرکرمان گفت: هفده نفر در این تجمع دستگیر و برای هشت نفر از آنان قرار بازداشت موقت صادر و مابقی با قرار التزام آزاد شدند.
به گزارش دادگستری کرمان، وی افزود: پرونده این هشت نفر به اتهام اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد جنجال و هیاهو، اقدام علیه امنیت داخلی کشور، تبلیغ علیه نظام، برپایی تجمعات غیر قانونی و توهین به مقدسات و مسوولان نظام در دست بررسی و انجام تحقیقات تکمیلی است.
انتقال هفت زندانی سیاسی زندان ارومیه به مکانی نامعلوم
آژانس خبری موکریان: هفت زندانی سیاسی در زندان ارومیه به دستور مسئولين این زندان به مکانی نامعلوم منتقل شدند.
هم بندی های این افراد در تماس با خبرنگار آژانس خبری موکریان در مهاباد ضمن اعلام این خبر اظهار داشتند: صبح روز سه شنبه 25 بهمن 90، هفت زندانی محبوس در زندان مرکزی شهر اروميه به نام های حبيب‌الله گلپری‌پور، علی‌احمد سليمان، احمد تموئی، مصطفی علی احمد، جهانگير بادوزاده ، مصطفی (يوسف ) کاکه ممی و یوسف رحمانی پور به دستور مسئولين زندان اروميه به مکان نامعلومی منتقل شدند.
تا لحظه تنظيم خبر از علت انتقال اين هفت زندانی هيچ اطلاعی در دست نيست.
يادآور می‌گردد که حبيب‌الله گلپری‌پور به اتهام همکاری با احزاب مخالف به اعدام، احمد تموئی به اتهام ارتباط با يکی از احزاب کُرد به ۱۵ سال زندان، مصطفی علی احمد به اتهام اقدام علیه امنیت به 10 سال حبس، يوسف کاکه ممی به اتهام همکاری با يکی از احزاب اپوزيسيون به ۶ سال حبس و یوسف رحمانی پور به 5 سال زندان محکوم شده‌اند.
خامنه ای: «جبهه استکبار» اخبار 22 بهمن را سانسور کرد!
ایلنا: خامنه‌ای صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار با علماء، مسئولان و قشرهای مختلف مردم آذربایجان در مورد آنچه که وی استقبال مردم از راهپیمایی 22 بهمن نامید، گفت :
آنهایی که باید پیام این حضور با عظمت مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن را بگیرند، گرفتند و آنهایی که در مغزهای الکلی و آفت دیده خود، خیالاتی در سر می‌پروراندند، متوجه شدند که در ایران چه خبر است و ملت قهرمان ایران چگونه در صحنه حاضر است.
وی با اشاره به تلاش دستگاههای تبلیغاتی «جبهه استکبار» برای منعکس نشدن حقیقت و عظمت حضور مردم افزود: کسانی که مدعی آزادی اطلاعات و اخبار هستند، اخبار مربوط به این راهپیمایی را سانسور کردند و راهپیمایان میلیونی تهران را هزاران نفر و جمعیت ده‌ها میلیونی کشور در راهپیمایی را صد‌ها هزار نفر عنوان کردند.
همسر و دختر مهدی خزعلی توسط نیروهای امنیتی ربوده شدند
سایت باران: امروز همسر دکتر مهدی خزعلی و دخترش توسط نیروهای امنیتی ربوده شدند.
بعد از ظهر سه شنبه همسر دکتر مهدی خزعلی به همراه دختر خود در حالی که سوار بر خودرو شخصی در خیابان آزادی به سمت منزلشان در حال حرکت بودند توسط نیروهای امنیتی در محاصره قرار گرفتند و پس از دستگیری به مکان نامعلومی منتقل شدند.تلاشهای صورت گرفته برای آگاهی از سرنوشت و مکان بازداشت، بی نتیجه بوده است.
این در حالیست که مهدی خزعلی در سی و هفتمین روز اعتصاب غذای خود به سر می برد و به دلیل وخامت حالش در بهداری زندان اوین بستری شده است.
جانشین فرمانده ناجا: روز سه‌شنبه گزارش سوئی از هیچ نقطه کشور واصل نشده است
خبر آنلاین: جانشین فرمانده ناجا با تاکید براینکه هوشیاری مردم و اقدامات پیشگیرانه نیروهای امنیتی و انتظامی بار دیگر برنامه‌ریزی‌های مذبوحانه دشمنان را نقش برآب کرد، گفت: مردم ما هوشیارتر از آن هستند که بخواهند فریب دشمنان را بخورند.
احمدرضا رادان شامگاه سه‌شنبه گفت: مردم در سراسر ميهن اسلامي كما في‌السابق مشغول انجام امورات روزمره خود بوده و گزارش سوئي از هيچ نقطه كشور واصل نشده است.
جانشين فرمانده ناجا با اشاره به تلاش‌هاي گسترده مخالفان و معاندان خارجي و داخلي به‌ويژه در فضاي مجازي براي كشاندن مردم به خيابان‌ها تصريح كرد: مردم فهيم ايران در روز 22 بهمن با حضور بي‌سابقه خود در سالگرد پيروزي انقلاب پاسخ كوبنده‌اي به استكبار جهاني و ايادي آن دادند.
رادان تصريح‌كرد: مردم در روز سه‌شنبه نيز با بي‌تفاوتي به القائات و تهييج رسانه‌اي وابسته‏، بار ديگر با مشاركت و همكاري با نيروهاي انتظامي و اقدامات پيشگيرانه امنيتي برنامه‌ريزي‌هاي دشمنان را نقش برآب كردند تا انقلاب همچنان با قوت به سمت اهداف اصيل خود طي طريق كند.
دروغ های معلم اخلاق سابق هیئت دولت: ایران به یک الگو برای جهان تبدیل شده است/ بزرگ‌ترین فلاسفه آمریکا به مصباح احترام می‌گذارند
فارس: نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امروز ایران اسلامی به یک الگو برای جهان تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از خرم ‌آباد حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در نخستین همایش جبهه پایداری استان لرستان در خرم‌آباد تصریح کرد: همان موقع که متوجه انحراف دولت شدم اقدام کردم و موضوع را با مقامات عالیرتبه در میان گذاشتم.
دبیر کل جبهه پایداری گفت: معمولا قبلا از اینکه برای درس‌های اخلاق دولت بروم که روزهای یکشنبه بود خدمت آیت‌الله مصباح می‌رفتم و یک ساعت مطالبی را که قرار بود ارائه کنم در دولت خدمت ایشان تایپ شده ارائه می‌کردم و اگر ایشان نقدی داشتند آن را اصلاح می‌کردم بعد به هیئت دولت می‌رفتم.
وی ادامه داد: یک روز شنبه خدمت آیت‌الله مصباح رسیدم و آقای مصباح فرمودند که یک بخشنامه‌ای دولت می‌خواهد در مورد ورود خانم‌ها به ورزشگاه اعلام کند و این از لحاظ اسلامی اشکال دارد و شما بگویید آقای احمدی‌نژاد این کار را نکند و اگر این کار را بکند اشتباه است و من گفتم چشم‌.
‌آقا‌تهرانی افزود: بعد از ظهر یکشنبه‌ها ‌به دولت می‌رفتم ‌موضوع را به رئیس جمهور گفتم ‌و به ایشان گفتم که بخشنامه را امضا نکند چون خلاف اسلام است و علما و مراجع مخالفت خواهند کرد و این درست نیست که آقای احمدی‌نژاد در پاسخ گفتند که نه خیالتان راحت باشد که من هم برگشتم قم اما وقتی اخبار را شنیدم متوجه شدم که دولت بخشنامه کرده که ورود زنان به استادیوم‌ها جایز است.
دبیر کل جبهه پایداری گفت: پس از این بخشنامه مصباح من را خواستند و فرمودند مگر من به شما نگفتم موضوع را به احمدی نژاد بگویید و من گفتم که به ایشان گفته‌ام که ایشان به فکر رفتند و فوق‌العاده ناراحت شدند‌.
وی بیان داشت: جامعه جامعه اسلامی، دولت دولت اسلامی و همه چیزش باید اسلامی باشد و یک خطا را هم برنمی‌تابیم و نباید هم بتابیم و وقتی که ایشان اینها را گفتند به من گفتند که باید بروی و با احمدی نژاد صحبت کنی و من قبول کردم اما گفتم تنها نمی‌روم و باید یک نفر از دوستان هم باشد چون آقای احمدی‌نژاد آدم حاضر جوابی است و باید دو نفر باشیم تا وقتی که من دارم حرف می‌زنم و آقای احمدی‌نژاد می‌خواهند جواب دهند در این فرصت آن دوستمان فکر کند و بعد جواب رئیس جمهور را بدهد که ایشان قبول کردند.
آقا‌تهرانی ادامه داد: مصباح گفتند که آقای بی‌ریا خوب است که من گفتم خوب است با این حال این موضوعات را هیچ جا مطرح نکرده‌ام.
وی در خصوص شخصیت مصباح‌یزدی یادآور شد: بزرگترین فلاسفه آمریکا هم آیت‌الله مصباح را ‌احترام می‌کنند و در آنجا که اساتید وقت خود را برای سخنرانی به هم نمی‌دهند اساتید وقت خود را به آیت‌الله مصباح می‌دادند تا بیشتر صحبت کنند.
‌آقا‌تهرانی ‌گفت امروز ایران اسلامی به یک الگو برای جهان تبدیل شده است اذعان داشت: امروز پس از بیش از سه دهه داریم میوه‌های انقلاب را با بیداری که در جهان اسلام و دنیا شکل گرفته است برداشت می‌کنیم.
دبیر کل جبهه پایداری گفت: قذافی و مبارک هرگز در خواب هم نمی‌دیدند که اوضاع چنین شود و همه اینها متوجه بیداری اسلامی است.
علیرضا فیروزی و سورنا هاشمي به دادگاه احضار شدند
خانه حقوق بشر ایران: علیرضا فیروزی روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس برای اجرای حکم زندان خود و سورنا هاشمی برای پرونده‌های خود از سوی دادگاه انقلاب احضار شده‌اند.علیرضا فیروزی روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس که حکم چهار سال و نیم زندانش از سوی دادگاه تجدیدنظر استان تهران تأیید شده است برای اجرای حکم زندان خود در تاریخ دوم اسفند ماه احضار شده است.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» سورنا هاشمی فعال دانشجویی طی روزهای گذشته نیز برای پرونده‌های خود که تحت بررسی به دادگاه انقلاب احضار شده است.
علیرضا فیروزی و سورنا هاشمی در دادگاه بدوی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباس به دو سال و نیم زندان محکوم شده بودند. این حکم در رابطه با پرونده بازداشت سال ۱۳۸۸ این دو صادر شده بود.
فیروزی و هاشمی در تاریخ ۱۲ دی ماه سال ۸۸ در ارومیه بازداشت و نزدیک به دو ماه از وضعیت آنان اطلاعی در دست نبود، تا این‌که بعد از ۷۰ روز از زندان اوین با خانواده‌های خود تماس گرفتند. سورنا هاشمی در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۸۹ و علیرضا فیروزی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۸۹ با تودیع قرار وثیقه از زندان آزاد شده بودند.
طی روزهای گذشته حکم علیرضا فیروزی در حالی در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده است که این حکم به وی ابلاغ نشده، اما او را جهت اجرای حکم احضار کرده‌اند.
هاشمی و فیروزی در پرونده‌ی دیگری مربوط به افشاگری ماجرای رسوایی اخلاقی معاونت دانشگاه زنجان نیز علاوه بر حکم شش ماه زندان تعزیری به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده‌ بودند که این حکم با توجه به صدور حکم جدید برای علیرضا فیروزی به مرحله‌ی اجرا درآمده است.
بازداشت امید دهدارزاده به خاطر دیوارنویسی برای ۲۵ بهمن
خانه حقوق بشر ایران: منابع حقوق بشری گزارش داده اند که امید دهدارزاده فعال سیاسی و از اعضای حزب پان ایرانیست در اهواز، شامگاه دوشنبه بازداشت شده است.
مأموران امنیتی با ورود به خانه امید دهدارزاده ضمن بازداشت، خانه‌ی وی را مورد بازررسی قرار داده و وسائل شخصی وی از جمله کامپیوتر وی را نیز ضبط کردند.
بازداشت دهدارزاده به خاطر دیوارنویسی‌ها برای سالگرد ۲۵ بهمن صورت گرفته است.
از محل نگهداری این فعال سیاسی اطلاعای در دست نیست.
حداقل 400 نفر در راهپیمایی 25 بهمن دستگیر شده اند
جرس: بازداشت شمار زیادی از شهروندان معترض بارزترین مشخصه وقایع ۲۵ بهمن امسال بود. گویی حاکمیت می خواست ترس خود را با دستگیری کسانی بپوشاند که با وجود حاکم شدن فضایی رعب آور و امنیتی در تهران شجاعت به خرج داده و پس از گذشت چندین ماه از فراخوان قبلی،دوباره به خیابان آمده بودند. با توجه به اخبار رسیده و گزارش های ارسالی در خوش بینانه ترین حالت حداقل تعداد بازداشت شدگان چهار صد نفر تخمین زده می شود.
بنابر گزارش منابع خبری «جرس» از تهران،سازوبرگ و تعداد نیروهای امنیتی در خیابان ها بسیار بیشتر از روزهای اعتراضی پیشین بود. این تعداد نیرو که مجهز به انواع و اقسام ابزار آلات سرکوب و جنگ خیابانی بودند برای مقابله با تظاهراتی میلیونی در نظر گرفته شده بود. آنها در این روز تمام خیابان ها و کوچه پس کوچه های شهر را پوشش داده بودند. بر پایه گزارش یک منبع خبری جرس،حوالی ساعت 14 نیروهای امنیتی از محل هایی که پیش از آن برای آنکه زیاد در چشم نباشند و ساختمان هایی که محل تجمعشان بود خارج شده و در جای جای نقاط محل برگزاری راهپیمایی و خیابان های اطراف و همچنین دیگر نقاط حساس شهر مستقر شدند.
در مسیر راهپیمایی و به خصوص از میدان فردوسی به سمت میدان آزادی دوربین های فیلمبرداری که بر روی سه پایه ثابت کاشته شده بودند به چشم می آمدند . برخی ساختمان های بلند حدفاصل میدان فردوسی تا میدان آزادی نیز محل استقرار نیروهایی بود که به وسیله دوربین سعی در رصد حرکات مردم داشتند و در چهار راه ولیعصر نیز جوانی با در دست داشتن دوربین حرفه ای از عابرانی که منتظر سبز شدن چراغ برای عبور از چهار راه بودند فیلم می گرفت. به نظر می رسید با «استقرار آشکار» این همه تجهیزات رسانه ای، پیش از هر چیز می خواستند نشان دهند که هیچ کنش و واکنشی از » چشم برادر بزرگ » پنهان نمی ماند.
گزارشهای رسیده به جرس همچنین حاکی از این بود که درگیری های پراکنده و آغاز بازداشت هایی که جو خیابان ها را ملتهب کرد از ساعت 18 به بعد و با نزدیک شدن به تاریکی هوا شکل گرفت. نیروهای پرتعداد لباس شخصی از هر سن و با هر تیپ و پوشش ظاهری که در لابه لای مردم در حرکت بودند با شگردهای مختلف سعی در شناسایی معترضان از میان عابران و دستگیری آنها داشتند. برخی لباس شخصی های جوان، ظاهری آراسته تر از حد معمول داشته اند که تنها در زمانی که اقدام به بازداشت یکی از شهروندان می کردند مشخص می شد جزو نیروهای امنیتی هستند. وظیفه لباس شخصی ها گوش دادن به صحبت های مردم با یکدیگر و یا تحریکشان به منظور ابراز واکنش بود تا از این طریق بتوانند معترضین را شناسایی و دستگیر کنند. آنها بدون آنکه مخاطب خود را مشخص کنند در کنار مردم زمزمه می کرده اند که اینها سلطنت طلب ها و منافقین هستند. گاهی اوقات به برخی نگاه می کردند و بی آنکه کاری به کارش داشته باشند می گفتند مشکوک است یا آنکه اگر توقفی در حرکت جمعیت صورت می گرفت برای تحریک مردم می گفتند»اوه اوه شروع شد، شلوغ شد، راهپیمایی شروع شد» تا از طریق واکنش مردم از میان آنها معترضین را شناسایی کنند.
یک شاهد عینی به «جرس» می گوید: «در میدان انقلاب تعدادی کفن پوش حامی حکومت ایستاده بودند. در ابتدای خیابان جمالزاده شمالی ون سفید رنگی مجهز به قفس پارک بود که بازداشت برخی از معترضین و هدایت آنها به سمت این ماشین موجب درگیری میان نیروهای امنیتی و مردم شد.» بر طبق مشاهدات برخی شهروندان به نظر می رسد ماموران با همان روش گوش دادن به گفت و گوی مردم با یکدیگر به مادر و پسری مشکوک شده و سعی داشتند یکی از آنها را بازداشت کنند: «همزمان نزدیک به بیست مامور با لباس شخصی و لباس فرم به سمت این دو هجوم برده و پسر را کشان کشان به سمت اتومبیل قفس دار می بردند. در اینجا مادر این فرد شروع به فریاد زدن و درخواست کمک از مردم کرد. واقعا ضجه های این مادر برای رهایی فرزندش از دست ماموران دردناک بود. ابتدا مردم جمع شدند و نظاره گر ماجرا بودند تا زمانی که فرد بازداشتی به دم ماشین رسید و از سوار شدن بر آن امتناع کرد. در این حال فریادهای مادرش ادامه داشت تا اینکه مردم به سمت ماشین حمله کردند. ماموران با فریاد نایستید و حرکت کن سعی در پراکنده کرده مردم داشتند اما با برخی شعارها نظیر مرگ بر دیکتاتور درگیری آغاز شد و ماموران با استفاده از باتوم و گاز اشک آور مردم را پراکنده کردند. در ابتدا مادر فرد بازداشتی دستگیر نشد اما با ادامه فریادهای وی او را نیز سوار ماشین کردند.»
به گفته شاهدان عینی اکثر درگیری ها از این منطقه به سمت میدان آزادی و در حالی که هوا کاملا تاریک شده بود روی داده است. بیشتر درگیری ها منجر به بازداشت شهروندان می شد به گونه ای که اگر فردی در جریان درگیری مورد اصابت باتوم از سوی ماموران قرار می گرفت به هیچ عنوان نمی گذاشتند از منطقه خارج شود و بازداشتش می کردند. به گفته برخی منابع خبری جرس، آنچه که باعث شد ابتکار عمل مردم در مقابله با نیروهای امنیتی گرفته شود این نکته بود که به دلیل حضور سنگین نیروهای لباس شخصی در بین جمعیت کسی نمی توانسته مطمئن باشد فردی که در کنارش ایستاده لباس شخصی است و یا جزو مردم معترض است.
پلیس تایلند اعلام کرد متهمان ایرانی در حمله به مناطق پر رفت و آمد بانکوک دست داشته اند
رادیو فردا: پليس تايلند روز چهارشنبه دو ايرانی را به توطئه بمبگذاری عليه ديپلمات های اسرائيلی متهم کرد و همزمان اعلام شد که متهم سوم به مالزی فرار کرده است. اين اتهام جديد، فشارها را بر تهران به دليل اقدام عليه اهداف اسرائيلی تشديد کرده است.
تنش ها ميان ايران و اسرائيل در روزهای اخير پس از آن بالا گرفت که سه حادثه بمبگذاری در پايتخت های هند، گرجستان و تايلند به فاصله يک روز به وقوع پيوست و پای ايران به اين حوادث کشيده شد.
روز دوشنبه، کارکنان سفارت اسرائيل در هند و گرجستان هدف چند بمبگذاری قرار گرفتند که در جريان آن يک ديپلمات زن اسرائيلی در دهلی نو به شدت زخمی شد. روز سه شنبه نيز حادثه مشابهی در بانکوک پايتخت تايلند به وقوع پيوست.
پليس تایلند دو ايرانی را متهم کرده است که در اين بمبگذاری دست داشته اند. يکی از دو نفر به نام سعيد مرادی ۲۸ ساله، زمانی که قصد داشت نارنجکی را به سوی پليس پرتاب کند به دليل انفجار زودهنگام آن، دو پای خود را از دست داد.
وی هنگامی که در حال فرار از خانه ای بود که در آن انفجاری به وقوع پيوسته بود اقدام به پرتاب نارنجک کرد. دومين ايرانی محمد خزائی معرفی شده است که در فرودگاه بانکوک دستگير شده است.
يک مقام پليس تايلند متهم سوم را «مسعود صداقت زاده» معرفی کرده و گفته است که وی با هواپیما به مالزی فرار کرده و احتمالا هنوز در این کشور به سر می برد.
يک مقام امنيتی تايلند که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت: «اين سه ايرانی بخشی از يک تيم آدمکش بودند و قصد داشتند تا ديپلمات های اسرائيلی از جمله سفير اين کشور را ترور کنند.»
وی افزود: «آنها در صدد بودند تا در خودروی اين ديپلمات ها بمبگذاری کنند.»
گزارش ها حاکی است که مقاديری مواد منفجره و قطعات ساخت بمب در خانه اين افراد کشف شده است.
سوراپونگ توويچاکچايکول، وزير امور خارجه تايلند، در اين زمينه گفت: دو متهم اين حادثه به دليل استفاده از مواد منفجره غير مجاز و تلاش برای کشتن افسران پليس و مردم عادی تفهيم اتهام شده اند.
وی با بيان اينکه ما در حال حاضر نمی توانيم بگوييم که اين يک «اقدام تروريستی» بوده است، اظهار داشت: «اما اين حادثه شبيه تلاش های صورت گرفته برای ترور ديپلمات ها در هند است.»
پليس تايلند می گويد دو ايرانی دستگير شده در بانکوک به دليل کمبود تجهيزات نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند.
رييس امنيت ملی تايلند نیز گفته است مقام های امنيتی اين کشور در حال بررسی احتمال ارتباط ميان انفجارهای روز سه شنبه بانکوک و حمله روز دوشنبه به سفارتخانه اسراييل در دهلی نو هستند.
مقام های اسرائيلی ايران را متهم کرده اند که در سازماندهی حملات عليه کارکنان سفارتخانه های اين کشور در گرجستان و هند در روز دوشنبه دست داشته است.
سيلوان شالوم، معاون نخست وزير اسراييل، روز سه شنبه پس از ديدار و گفت وگو با بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد به رسانه ها گفت: «دولت ايران مدت هاست که می کوشد در سراسر جهان تهديدهايی را عليه تاسيسات اسراييلی و يهوديان عملی کند.»
اما رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، هر گونه دست داشتن جمهوری اسلامی در اين بمبگذاری ها را رد کرد و گفت که اين اتهام در چارچوب «جنگ روانی رژيم اشغالگر قدس عليه ايران» است.
وی افزود: «هدف اصلی رژيم اشغالگر قدس، پنهان ساختن چهره واقعی خويش در انجام اقدام های تروريستی به ويژه ترور دانشمندان جمهوری اسلامی ايران است.»
مقام های ايرانی از جمله حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، پيشتر تهديد کرده بودند که پاسخ محکمی به ترور دانشمندان ايرانی خواهند داد.
آقای مصلحی اواخر دی ماه با متهم کردن اسرائيل، آمريکا و بريتانيا به دست داشتن در «ترور دانشمندان هسته ای ایران» گفت: «ما پاسخ محکمی به اين اقدامات خواهيم داد و همه‌ اين مجموعه‌ها اعم از انگليسی‌ها، آمريکايی‌ها، موساد و مجموعه‌های ديگری که با آنها همراهی می‌کنند، جواب قاطع و سنگين خواهيم داد.»
حضور سفیران 6 کشور اروپایی در وزارت خارجه/ گفتگو درباره تحریمها
مهر: سفیران 6 کشور اروپایی امروز برای گفت و گو درباره مسائل مختلف از جمله تحریمهای اروپا علیه ایران در وزارت امور خارجه حضور یافتند.
به گزارش خبرنگار مهر، سفیران کشورهای ایتالیا، اسپانیا،فرانسه،یونان پرتغال و هلند صبح امروز برای دیدار و ملاقات به وزارت امور خارجه دعوت شدند.
سفیران این 6 کشور بر اساس دعوت جداگانه و به صورت جداگانه با مدیرکل غرب اروپای وزارت امور خارجه دیدار می کنند.
محور این دعوت تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران است.
استخدام ۱۲۰۰ نیروی جوان ولایی در وزارت خارجه
ایسنا: علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در نشست سراسری سازمان فراگیر مشاوران خبر داد که وزارت امور خارجه به زودی از طریق یک آزمون متمرکز ۱۲۰۰ نفر را به استخدام در خواهد آورد.
وی در سخنان خود گفت: دستگاه دیپلماسی کشور از حضور جوانان ولایی و ارزشی و واجد تحصیلات عالیه بهره‌مند است و مفتخر است که بیشترین جوانان متعهد را در ساختار خود دارد.
استقراض ۸ هزار میلیارد تومانی دولت از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه
فارس: غلامرضا مصباحی مقدم در مورد هدف از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش بهره‌وری در تولید گفت: از همان ابتدای مطرح شدن هدفمندی یارانه‌ها، بین مجلس و دولت تفاوت دیدگاه وجود داشت که رئیس جمهور در سخنان خود از یارانه‌ها، همیشه تکیه اصلی بر عدالت و توزیع یارانه‌ها داشت، اما کمیسیون ویژه طرح تحول به بالا بردن بهره‌وری و اصلاح ساختار تولید و مدیریت مصرف انرژی تأکید داشت.
مصباحی مقدم تأکید کرد: هدف دولت از پرداخت یارانه‌ها این بود که خانواده‌های کم درآمد با دریافت یارانه نقدی از فقر خارج شوند و این تفاوت دیدگاه از ابتدا بین مجلس و دولت وجود داشت.
وی یادآور شد: بر این اساس در قانون هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شد که 30 درصد از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها برای تولید اختصاص یابد ، تا منجر به کاهش تولید نشود.
مصباحی مقدم گفت: بر این اساس در قانون پیش‌بینی شد 50 درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به خانوارهای کم‌ درآمد پرداخت شود، اما دولت در عمل نه تنها 100 درصد ،بلکه بالاتر از آن را به پرداخت یارانه نقدی را به خانوار اختصاص داد و حتی از بودجه نفت و شرکت‌های دولتی برداشت کرد.
مصباحی مقدم یادآور شد: همچنین مجلس پیش‌بینی کرده بود بخشی از یارانه‌ها صرف بیمه بیکاری، تأمین اجتماعی و بخشی از تأمین هزینه مسکن و تحصیل فرزندان اقشار کم‌درآمد شود که این موارد مورد غفلت قرار گرفت و اصلا عمل نشد.
نماینده تهران گفت: نگاه مجلس این بود که به خانواده‌های ضعیف توجه بیشتری شود، نه اینکه یارانه ها به ثروتمندان هم پرداخت شود، گرچه از نظر قانونی پرداخت به ثروتمندان منعی نداشت.
مصباحی مقدم در مورد رقم استقراض دولت از بانک مرکزی گفت: 5 هزار میلیارد تومان در یک نوبت و سه هزار میلیارد تومان در نوبت دوم از بانک مرکزی استقراض شد، البته بخشی از 5 هزار میلیارد تومان طی سالجاری پرداخت شد، اما این پرداختی نه اینکه از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها باشد، بلکه از منابع دیگر پرداخت شد.
رئیس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس یادآور شد: برداشت دولت از درآمد نفتی 2.9 میلیارد دلار بود که دو بار از محل فروش نفت برداشت شد و معادل سه هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی برای هدفمندی برداشت شد.
وی گفت: همچنین دولت از محل پول یارانه آب، برق و نان که در بودجه 90 حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان دیده شده بود، برای هدفمندی یارانه‌ها برداشت کرد.
وضعیت نگران کننده محمدرضا معتمدنیا در اوین
کلمه: شب گذشته وضعیت جسمی محمدرضا معتمدنیا از زندانیان سیاسی بند ٣۵٠ اوین که از ٢٠ بهمن ماه در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی در اعتصاب غذا به سر می برد، چنان وخیم شد که بهداری اوین وی را به بیمارستان مدرس منتقل کرد.
به علت مشکل قلبی و پایین آمدن میزان قند خون، وضعیت جسمی معتمدنیا از حالت عادی خارج شده و ساعت ۹ شب تصمیم گرفته می شود که وی را به بیمارستان مدرس اعزام کنند.
بر اساس این گزارش، پس از اقدام برای زدن دستبند و پابند به محمدرضا معتمدنیا با واکنش شدید وی مواجه شدند که تاکید کرده بود “حتی اگر بمیرم با این حالت نمی روم”. با مقاومت این زندانی سیاسی و با هماهنگی مسؤلین بالاتر، وی را بدون دستبند و پابند به بیمارستان اعزام کردند.
در حالی که پس از معاینه، پزشکان به خانواده و مامورین اعلام کردند که وضعیت وی نامساعد است و ادامه اعتصاب کاملا خطرناک است، پس از پایان سرم او را نیمه شب، در شرایطی که همچنان دچار ضعف و بی حالی شدید بوده، به بند ۳۵۰ اوین بازگرداند.
این گزارش می افزاید، علیرغم اخطارهای پزشکان محمدرضا معتمدنیا تاکید کرده درصورتیکه به خواسته ها و وضع درمانی اش رسیدگی نشود اعتصاب خشک خود را آغاز خواهد کرد.
این زندانی سیاسی که از بیماری های قلبی و نخاعی رنج می برد مدتها پیش درخواست کرده بود که برای تشخیص و درمان بی حسی انگشتان دست و خونریزی های مکرر لثه اش به بیمارستانی خارج از زندان منتقل شود که علیرغم تاکید پزشک قانونی برای اعزام وی جهت درمان، دادستان تهران با این امر مخالفت کرده است.
معتمد نیا مشاور اجرایی فرماندهی ستادکل قوا و از مسئولان پشتیبانی جنگ دوران دفاع مقدس و نماینده ویژه نخست وزیری رجایی، باهنر و مهندس میرحسین موسوی در بخش صنعت و معدن بود.
احضار امیرخسرو دلیرثانی به دلیل امضای بیانیه ۳۹ زندانی سیاسی
ندای سبز آزادی: امیر خسرو دلیرثانی فعال ملی مذهبی محبوس در بند ۳۵۰ بخاطر امضاء بیانیه اخیر زندانیان سیاسی مبنی بر رفع حصر از آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد به دادسرای اوین احضار و مورد سوال و جواب قرار گرفته است. این فعال سیاسی دربند هم با تاکید بر مواضع قانونی خود از خواسته های به حق ملت ایران دفاع کرده است.
چندی پیش ۳۹ تن از زندانیان سیاسی با انتشار بیانیه ای خواستار رفع حصر از رهبران جنبش سبز شده و نوشته اند که بیش از یازده ماه از بازداشت و حبس غیرقانونی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد می‌گذرد. اگر حاکمیت به فکر پر کردن نمایشی کرسی‌های مجلس زیر سایه سرکوب و استبداد است، آزادگان ایران‌ زمین مکلف‌اند که در تدبیر گسترش و تعمیق جنبش اعتراضی خود و به‌ویژه در گام نخست، آزادی رهبران در حصر و حبس خود باشند.
شیوا فلاح همسر دلیرثانی از احضار همسرش به دادسرای زندان اوین خبر داده و با تاکید بر مواضع او به “جرس” می گوید: “این هفته ها هر بار یک عده از زندانیانی را که بیانیه هایی را امضا کرده بودند به دادسرای اوین احضار می کنند و از آنها در خصوص این بیانیه ها سوال می کنند. به ویژه زندانیانی را که بیانیه ی اخیر مبنی بر رفع حصر از آقایان میرحسین موسوی و کروبی و خانم رهنورد امضاء کرده اند. همسرم هم در جواب آنها گفته است که این مطالبی که در این بیانیه ها ذکر کرده ایم “خواسته های به حق ملت است و ما هم جزو ملت ایران هستیم” و هیچ چیزی خلاف قانون بیان نکرده و نخواسته ایم.”
فلاح با ابراز ناراحتی از این فشارها بر روی زندانیان سیاسی وخانواده هایشان، ادامه می دهد: ” خانواده ها تحت فشار هستند که مصاحبه و اطلاع رسانی نکنند این در حالی است که ما چیز غیر قانونی از آنها نمی خواهیم و فقط می خواهیم همین حقوق ابتدایی و اولیه زندانیان سیاسی از جمله حق استفاده از مرخصی و ملاقات حضوری داده شود. خانواده ها هم قصدشان از اطلاع رسانی این است که می خواهند به خواسته های قانونی آنها پاسخ دهند. زندانیانی هستند که به شدت بیمارند و خانواده های نگران آنها می خواهند به وضعیت عزیزانشان رسیدگی شود. مثلا امروز آقای کرمی حالشان بد شد و به بهداری زندان منتقل شدند…
وزیر دفاع آمریکا: اسرائیل هنوز برای حمله به ایران تصمیم نگرفته است
دویچه وله: وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که اسرائیل تصمیم خود برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را هنوز نهایی نکرده است. لئون پانه‌تا پیش‌تر احتمال حمله نظامی اسرائیل علیه ایران را در ماه آوریل، مه یا ژوئن بالا دانسته بود.
لئون پانتا٬ وزیر دفاع آمریکا‌، روز سه‌شنبه (۱۴ فوریه/ ۲۵ بهمن) اعلام کرد به اعتقاد او اسرائیل هنوز برای حمله نظامی به ایران با هدف خنثی‌سازی تهدیدات هسته‌ای احتمالی از سوی جمهوری اسلامی٬ تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ آقای پانتا همچنین در پاسخ به پرسش‌ها در مورد زمزمه‌هایی که پیرامون حمله احتمالی اسرائیل به ایران در بهار سال آینده مطرح شده گفت که در این‌باره چنین نظری ندارد.
وزیر دفاع ایالات متحده که در نشستی با کمیته امور تسلیحاتی سنا حضور یافته بود٬ پس از آن‌که توسط برخی از سناتورها تحت فشار قرار گرفت تا مواضع و ارزیابی‌های خود را به‌صراحت اعلام کند٬ از پاسخ‌گویی روشن خودداری کرد٬ اما تلویحا گفت که موضع او با آنچه به‌تازگی در رسانه‌ها اعلام‌شده متفاوت است.
یکی از ستون‌نویسان روزنامه واشنگتن‌پست اخیرا در مقاله‌ای نوشته بود که لئون پانه‌تا احتمال وقوع حمله نظامی از سوی اسرائیل بر ضد ایران در «ماه آوریل٬ مه یا ژوئن» را بسیار بالا می‌داند٬ اما واکنش‌های آقای پانه‌تا در نشست با سناتورها نشان می‌دهد که او قریب‌الوقوع بودن حمله نظامی اسرائیل را چندان محتمل نمی‌داند.
لئون پانه‌تا گفت که کشورش با اسرائیل و جامعه‌جهانی درباره تهدیدات ایران اشتراک نظر دارد و در این زمینه منافع مشترکی هم وجود دارد: «ما به‌روشنی اعلام کرده‌ایم که اجازه تولید و توسعه تسلیحات هسته‌ای را به ایران نخواهیم داد. ما به‌صراحت گفته‌ایم که اجازه بستن تنگه هرمز را نخواهیم داد و با قاطعیت تاکید کرده‌ایم که جمهوری اسلامی باید از صدور تروریسم و تضعیف دولت‌های دیگر دست بردارد.»
وزیر دفاع آمریکا بار دیگر با تاکید بر ضرورت حفظ اتحاد در جامعه جهانی٬ تصریح کرد که ایالات متحده و جامعه جهانی گام‌های محکمی برای تشدید تحریم‌ها و افزایش بی‌سابقه فشار بر ایران برداشته‌اند.
باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا نیز اخیرا گفته بود که اسرائیل هنوز درباره واکنش نظامی به تهدیدات هسته‌ای از جانب ایران٬ تصمیم نهایی را نگرفته است.
بعد از پوشش اسلامی خانم‌ها، لباس آقایان هم ساماندهی می‌شود
دویچه وله:حمید شاه‌آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه دائمی پوشش اسلامی – ایرانی گفت لباس اسلامی خانم‌ها اکنون در قالب یک نمایشگاه ارائه شده است. او در ادامه خاطر نشان کرد که ممکن است در حوزه کیف و کفش نیز مطالعاتی انجام بگیرد و نمایشگاه‌هایی برگزار شوند.
شاه‌آبادی در ارتباط با پوشش اسلامی مناسب برای آقایان نیز گفت: «در نظر داریم سال آینده در حوزه مد و لباس آقایان مطالعه کرده و نمایشگاهی در این زمینه برگزار کنیم.»
کوشش‌های اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت پیشنهاد پوشش اسلامی در حالی است که سال‌هاست تلاش دولت برای ارائه یک الگوی پوششی به جامعه با شکست رو‌به‌رو شده است.
ناو هواپیمابر آمریکا دوباره از تنگه هرمز گذشت
بی بی سی: ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن برای دومین‌بار در هفته‌های اخیر بدون حادثه از تنگه هرمز در نزدیکی آب‌های ساحلی ایران عبور کرده است.
این ناو هواپیمابر را یک رزمناو و یک ناوشکن آمریکایی همراهی می کردند.
کسری ناجی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی که در عرشه ناو آبراهام لینکلن حضور دارد، می‌گوید که همزمان با عبور این ناوگان از نزدیکی آب‌های ساحلی ایران در حوالی جزیره ابوموسی، یک کشتی ایرانی به آن نزدیک شد و تا حدود سه کیلومتری این ناوگان جلو آمد، ولی بعد از آن دور شد.
او گفت که یک ساعت بعد، وقتی ناوگان در حال عبور از دهانه تنگه هرمز بود، یک هواپیمای نظامی نیروی هوایی ایران هم از فاصله‌ای نزدیک پرواز کرد و این کاروان را زیر نظر داشته است.
به دنبال تصویب تحریم خرید نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، مقامات رسمی ایران تهدید کردند که ممکن است در اقدامی متقابل، تنگه هرمز را مسدود کنند.
برآورد می‌شود که نزدیک به ۲۰ درصد نفت خام مصرفی جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند و مسدود شدن این مسیر می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر تحولات بین‌المللی داشته باشد.
خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در عرشه ناو آبراهام لینکلن می‌گوید که این ناو، جایگزین ناو دیگری خواهد شد که هم‌اکنون در دریای عمان مستقر است و پیام این آمدوشدها این است که با وجود تهدیدهای ایران، آمریکا خود را متعهد می‌داند که این شاهراه تجارت جهانی را باز نگه دارد.
کم‌عرض‌ترین بخش تنگه هرمز که در حد فاصل ایران و امارات قرار دارد، ۲۱ مایل دریایی (معادل حدود ۴۰ کیلومتر) عرض دارد.
خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید که وقتی ناو آبراهام لینکلن در حال عبور از بخش کم‌عرض تنگه هرمز بود، تمام جت‌های جنگنده در عرشه این ناو مستقر بودند، ولی هلی‌کوپترهای نیروی دریایی آمریکا بر فراز آن پرواز می کردند.
او می‌گوید: «به وضوح مشخص بود که عملیات عبور این ناو هواپیمابر از تنگه هرمز با دقت طراحی و برنامه‌ریزی شده است و وقتی سخت‌ترین بخش این عملیات بدون هیچ حادثه‌ای اجرایی شد، خدمه کشتی ابراز خوشحالی کردند».
خبرنگار ما می‌گوید که در طی روز، یکی از نگرانی‌های خدمه آمریکایی حاضر در ناو آبراهام لینکلن این بود که مبادا قایق‌های کوچک، سریع و پرقدرت سپاه پاسداران برای آنها دردسرآفرین شود.
به گفته کسری ناجی، این اتفاق چندبار در حین عبور و مرور کشتی‌های آمریکایی از این محدوده رخ داده بود، ولی روز سه‌شنبه، ۱۴ فوریه، چنین اتفاقی رخ نداد و این ناوگان توانست بدون مزاحمت از تنگه هرمز خارج و وارد دریای عمان شود.
ماه گذشته در زمان عبور این ناو از تنگه هرمز، یک کشتی جنگی فرانسوی و ناوچه نیروی دریایی بریتانیا آن را همراهی می‌کردند.
ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن که برای نزدیک به سه هفته در خلیج‌فارس حضور داشت، همزمان با تحت نظر گرفتن روند عبور و مرور کشتی‌ها از تنگه هرمز و کسب اطمینان لازم از جریان داشتن روند آمدوشد در این آبراه، در عملیات نظامی در افغانستان هم مشارکت می‌کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: قرار شد که هیچ مذاکره دیگری (در مورد حکم ریاست دانشگاه آزاد) با هاشمی رفسنجانی صورت نگیرد
مهر: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از ارائه گزارش هیئت 5 نفره شورای عالی انقلاب فرهنگی که با آیت الله هاشمی در خصوص رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی داشتند، خبر داد و گفت: امیدواریم تا هفته آینده رئیس جدید دانشگاه آزاد فعالیت خود را آغاز کند.
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مخبر دزفولی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی تدابیری را در این زمینه پیشنهاد کرد و به تصویب رسید که با همراهی‌هایی که رئیس و اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد خواهند داشت به ‌زودی شاهد اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهیم بود.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: امیدواریم تا هفته آینده این مسیر تسهیل شود و رئیس جدید دانشگاه آزاد فعالیت خود را آغاز کند.
به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه امشب شورای عالی انقلاب فرهنگی که از ساعت 18:30 دقیقه در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد هیچ تبصره ای به اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی اضافه نشده و قرار شده تا یک هفته آینده حکم فرهاد دانشجو امضا شود.
همچنین در جلسه امشب مقرر شد که هیچ مذاکره دیگری با آیت الله هاشمی رفسنجانی صورت نگیرد.
یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه قرار شد درباره اخبار دانشگاه آزاد اسلامی که امشب مورد بحث این شورا بود، موردی اعلام نشود، اظهار داشت: اتفاقات خوبی در جلسه امشب شورای عالی افتاد.
ضرب و شتم مردم حوالی میدان آزادی، تفتیش و بازداشت شهروندان در عصر ۲۵ بهمن
جـــرس: حوالی عصر سه شنبه 25 بهمن، نیروهای امنیتی مستقر در میدان آزادی تهران با ضرب و شتم شهروندان با ایشان درگیر شده و تجمعات پراکنده ای در حوالی میدان آزادی شکل گرفته است.
به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، نیروهای امنیتی و انتظامی با باتوم به شهروندان در پیاده رو ها حمله ور شده و اقدام به ضرب و شتم ایشان کردند.
در این درگیری های پراکنده جمعی از شهروندان معترض با سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور به مقابله با اقدامات خشونت آمیز این نیروها پرداختند.
بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم اقدام به شلیک گاز اشک آور به سمت تجمع کنندگان کردند.
این در حالیست که مبنای راهپیمایی امروز بر اساس فرخوان معترضان و منتقدین «راهپیمایی سکوت» بوده است.
هم چنین بنا بر گزارش های دیگر چند تن از رهگذران در میدان انقلاب از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند در این منطقه درگیری گزارش نشده است.
همچنین خیابان شیراز، تحت طاووس و وزارت کشور نیز حضورنیروهای امنیتی چشمگیر گزارش شده است، بر اساس این گزارش در مقابل ساختمان وزارت کشور نیروهای ضد شورش در داخل چندین اتوبوس مشاهده شده اند.
سامانه خبری کلمه نیز گزارش داده است که در میدان هفت تیر مامورین اقدام به تفتیش موبایل های شهروندات بصورت اتفاقی (برخی افراد) کردند.
همچنین نیروهای لباس شخصی که با لباس شخصی های قدیمی ظاهری متفاوت دارند در میان جمعیت پراکنده اند و سه نفر از بالای یک ون در گوشه ای از میدان مشغول فیلمبرداری بودند. پلیس مردم را به حرکت و پراکنده شدن هدایت می کند.
هحچنین از خیابان آزادی گزارش شده که تقاطع خیابان اسکندری در محلی مربوط به نیروی انتظامی، تعدادی از مردم بازداشت شده و نگهداری می شوند.
در عین حال گزارش ها حاکی از آن است که برخی بازداشت شدگان بعد از زمان کوتاهی آزاد شده اند و تعدادی هنوز در بازداشت نیروی انتظامی هستند.
اسرائیل: ایران در انفجارهای بانکوک دست داشت
بی بی سی: ساعاتی بعد از وقوع سه انفجار در بانکوک، پایتخت تایلند، وزیر دفاع اسرائیل دولت ایران را متهم به دست داشتن در این انفجارها کرد.
روز سه شنبه (۱۴ فوریه) پلیس تایلند اعلام کرد فردی که به ظن آنها ایرانی است، در پی انفجار نارنجکی که قصد داشت به سوی پلیس پرتاب کند، به شدت مجروح شد و دو پای خود را از دست داد.
به گفته یک سخنگوی پلیس تایلند این مرد یکی از پنج نفری است که در جریان سه انفجار در یک منطقه پررفت‌وآمد تجاری در بانکوک زخمی شده‌اند.
ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل گفت که این انفجارها «بار دیگر ثابت کرد که ایران و گروه‌های وابسته به آن همچنان دست به اقدامات تروریستی می‌زنند.»
انفجارهای بانکوک یک روز بعد از حمله به دیپلمات‌های اسرائیلی در هند و گرجستان صورت گرفت. نخست‌وزیر اسرائیل، ایران و حزب‌الله لبنان را به دست داشتن در این حملات متهم کرده بود.
‹کارت شناسایی ایرانی›
بنا بر گزارش‌ها از بانکوک، انفجار اول در خانه‌ای که سه ایرانی آن را اجاره کرده بودند رخ داده است.
به گفته پلیس بعد از این انفجار دو مرد از این خانه فرار کرده‌ و و بمب دیگری را به سوی یک تاکسی که حاضر به توقف برای آنها نشده پرتاب کرده‌اند.
بمب سوم زمانی منفجر شده که مرد سوم تلاش کرده آن را به سوی پلیس پرتاب کند، اما موفق به انجام این کار نشده و انفجار بمب، خود او را به شدت زخمی کرده است.
معاون فرمانده پلیس بانکوک به خبرگزاری فرانسه گفته است که یک کارت شناسایی ایرانی همراه فرد بمب‌گذار بوده است.
این خبرگزاری همچنین گزارش داده است که پلیس بانکوک یک وسیله انفجاری دیگر را که در خانه تحت اجاره سه ایرانی یافته، خنثی کرده است.
‹خطر برای ثبات منطقه و جهان›
آقای باراک که در هنگام سفر به سنگاپور نسبت به حوادث بانکوک واکنش نشان داد، روز یکشنبه بنا بر اعلام وزارت دفاع اسرائیل در بانکوک بوده است.
وزیر دفاع اسرائیل گفت ایران و حزب الله لبنان باعث «به خطر افتادن ثبات منطقه و جهان» شده‌اند.
چندی پیش سفارت آمریکا در بانکوک نسبت به احتمال وقوع حمله تروریستی در این شهر هشدار داده بود.
بعد از این هشدار پلیس تایلند یک مرد لبنانی را در پی یافتن مواد شیمیایی مورد استفاده در ساخت بمب دستگیر کرد.
بازداشت جمعی از شهروندان در جمالزاده، تجریش ، پارک وی و ولیعصر
هرانا: آخرین گزارشات رسیده از تهران حاکی از بازداشت شهروندان در مناطقی چون تجریش، پارک وی، خیابان جمالزاده و ولیعصر است.
شاهدان عینی به هرانا گفتند در خیابان جمال زاده جمعی از شهروندان بازداشتی که در یک دستگاه ون متعلق به نیروهای انتظامی نگهداری می شدند به مکان نامعلومی منتقل شدند.
علت بازداشت این شهروندان مشخص نیست اما بر اساس گزارشات شاهدان عینی حضور مردم در این خیابان گسترده بوده است.
بر اساس گزارشات دیگر در میدان تجریش و پارک وی نیز حضور نیروهای امنیتی چشمگیر بوده است و در برخی موارد از سوی این نیروها تفتیش بدنی صورت میگیرد.
شاهدان عینی از بازداشت برخی از شهروندان در این مناطق نیز خبر داده اند.
هم چنین بر اساس گزارش دیگری در پی ازدحام جمعیت در حوالی میدان ولیعصر نیروهای امنیتی اقدام به ضرب و شتم و بازداشت جمعی از جوانان کردند.
بنا بر اعلام شاهدان عینی برخی از شهروندان بازداشتی پس از بازجویی سرپایی آزاد شده اند.
بر اساس گزارش گزارشگران هرانا، اپراتور ایرانسل در برخی از مناطق مرکزی شهر تهران از دسترس خارج شده است و نیروهای امنیتی چند ایستگاه مترو منجمله ایستگاه میدان انقلاب را تعطیل کردند.
لغو مراسم یادبود زنده یاد محمد مختاری با فشار حکومت
جـــرس: در حالیکه قرار بود مراسم سالگرد درگذشت محمد مختاری، دانشجوی شهید 25 بهمن ماه 89 ، امسال در شرق تهران برگزار شود، بنا به گزارش منابع خبری، این مراسم با فشار حکومت لغو شد.
بر اساس گزارش های رسیده به جرس، ساعت 3:30 بعد از ظهر 24 بهمن 90، هنگامیکه مراجعین به مقابل مسجد احمدیه (چهارراه سرسبز، بالاتر از ایستگاه مترو) می رسیدند، با پلاکاردی بزرگ با مضمون اینکه «امروز 24/11/90 در این محل مراسمی برگزار نمی شود. به بهشت زهرا مراجعه نمایید» روبرو می شدند، که حکایت از لغو مراسم یادبود شهید جنبش سبز، محمد مختاری داشت.
یکی از شاهدان در گزارش خود افزود: «وقتی برای شرکت در مراسم سالگرد عروج کنشگر عزیز سبز، محمد مختاری، به محل اعلام شده (مسجد احمدیه) مراجعه کردم، با درب بسته مسجد روبرو شدم و نوشتاری مبنی بر لغو برنامه بر پلاکارد زردرنگ بسته شده مقابل درب مسجد.چند بسیجی در اطراف درب مسجد پرسه می زدند و چند نفر هم در پیاده روی روبرو بودند و یک خودروی نیروی انتظامی هم نبش کوچه پایین مسجد ایستاده بود. »
گزارش لحظه به لحظه از فراخوان راهپیمایی ۲۵ بهمن در تهران
کلمه: در پی فراخوان راهپیمایی سکوت توسط شورای هماهنگی راه سبز امید در سالگرد حضور خیابانی مردم در سال گذشته، چهره شهر بار دیگر امنیتی شد.
بنا به گزارش های رسیده به کلمه، خیابان های تهران از ساعات اولیه روز شلوغ تر به نظر می رسد و از سویی حضور پر تعداد موتور سوارها کاملا مشهود است.
شاهدان عینی در مناطق مرکزی شهر تهران گزارش داده اند که گره ی ترافیکی در خیابان ولیعصر کور شده و صدای بوق ماشین ها باعث شده حضور تعداد چشمگیرتری از ماموران در این مناطق شده است.
همچنین میدان آزادی در محاصره و حفاظت ویژه ی نیروهای امنیتی و گارد ویژه قرار گرفته و هر لحظه به تعداد ماموران و مردم در پیاده رو ها در محدوده دانشگاه صنعتی شریف افزوده می شود.
به گزارش خبرنگار کلمه، تقاطع خیابان انقلاب و جمالزاده افزایش جمعیت مردم در پیاده روها باعث استقرار تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و درگیری مختصر با مردم شده که به پراکنده جمعیت منجر شده است.
پیام‌های هشدارآمیز رژیم اسلامی به ده‌ها شهروند ایرانی داخل و خارج از ایران
رادیو فردا: تازه‌ترین حلقه از فشارهای حکومت جمهوری اسلامی علیه شهروندان ایرانی، از شامگاه دوشنبه ۲۴ فروردین، پیام‌های هشدارآمیزی از طریق ایمیل برای ده‌ها شهروند ایرانی داخل و خارج از ایران از جمله شماری از فعالان رسانه‌ای ارسال شده که حاوی هشدار در مورد «فعالیت‌های غیرقانونی» است.
این ایمیل‌ها که از آدرس‌هایی در دامنه‌های عمومی live.com و mail.com ارسال شده و به طور مشخص امضای هیچ یک از نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بر آنها قرار نگرفته است، مدعی است که فهرستی از ایمیل‌ها و اسامی مختلف ساماندهی شده که «بر اساس اطلاعات و اسناد» ادعایی ارسال‌کنندگان ایمیل «در راستای اهداف بیگانگان و حمایت از فتنه‌گران» فعالیت داشته‌اند.
این پیام هشدارآمیز به دریافت‌کننده هشدار می‌دهد که آدرس ایمیلش در این فهرست قرار دارد و «در صورت اصرار بر فعالیت غیرقانونی»، برابر مواد ۴۹۸، ۴۹۹ و ۵۱۰ قانون مجازات اسلامی، تحت پیگرد قرار خواهد گرفت.
مواد قانونی مورد اشاره در زیرفصل «جرایم ضدامنیتی داخلی و خارجی کشور» در قانون مجازات اسلامی فهرست شده‌اند و به طور مشخص به مواردی چون «تشکیل جمعیت‌های بیش از دو نفر با هدف به هم زدن امنیت کشور»، «عضویت در این جمعیت‌ها با آگاهی از اهداف آنها» و «مشارکت در اختفای جاسوسان دشمن به قصد بر هم زدن امنیت ملی» است.
مشخص نیست که این ایمیل‌ها برای چه تعداد از شهروندان ایرانی داخل و خارج از ایران ارسال شده‌اند اما این نخستین اقدام هشدارآمیز حکومت در قبال شهروندان ایرانی نیست.
پیش از این، به ویژه در مقاطعی که حکومت جمهوری اسلامی، از شکل‌گیری تجمعات اعتراضی در هراس بوده است، پیامک‌های تهدیدآمیزی را برای شهروندان مختلف ارسال می‌کرده، که محتوای آنها هشدار در مورد «فعالیت‌های غیرقانونی» بوده است.
همچنین گزارش شده که در روزهای اوج اعتراض‌های به انتخابات ریاست جمهوری در ایران، اطلاعیه‌ها و شب‌نامه‌های هشدارآمیزی به منازل شهروندان برخی از مناطق در شهرهای بزرگ ریخته شده است.
علاوه بر این حکومت ایران از طریق پیام‌های از پیش ضبط شده تلفنی، بارها در تماس تلفنی با شهروندان ایرانی سعی کرده است که آنها را از تماس به رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور بر حذر دارد.
همچنین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پیشتر در دی ماه ۸۹، از زبان حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، به رمزشکنی ایمیل‌های مخالفان اذعان کرده بود و ورود به ایمیل‌های شخصی شهروندان ایران را از دستاوردهای دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی خوانده بود.
پس از آن بود که در یک سال اخیر جمهوری اسلامی تلاش‌هایی را برای سرقت گواهینامه‌های دیجیتال و دستکاری در سرویس‌های خدمات دهنده ایمیل صورت داد، و با تازگی نیز گزارش شده که ایمیل شماری از فعالان سیاسی و اجتماعی خارج از ایران، هک شده است.
دسترسی به ایمیل‌های شخصی بدون حکم قضایی، در بسیاری از کشورها از مصادیق ورود و مداخله در حریم خصوصی افراد شمرده می‌شود و گرچه در دوران حوادث پس از انتخابات گمانه‌زنی‌هایی در مورد ورود نیروهای امنیتی به حریم خصوصی مجازی مخالفان می‌شد ولی این نخستین بار است که یک مقام رسمی جمهوری اسلامی رسماً به چنین امری اذعان می‌کند.
در جريان انتخابات بحث‌انگيز رياست جمهوری سال ۸۸ و حوادث پس از آن، ارتباطات اينترنتی يکی از مهم‌ترين ابزار هماهنگی ميان معترضان بود و رهبران معترضان نیز بارها بر لزوم استفاده از فضای مجازی برای رساندن صدای جنبش سبز به گوش همه اقشار مردم تأکید کرده‌اند.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی گرچه اشاره‌ای به ایمیل به عنوان یکی از ابزار ارتباطی نشده است اما در اصل ۲۵ تأکید شده است که «بازرسی و نرساندن نامه‏ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هر گونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.»
لشکرکشی از ترس مردم
ندای سبز آزادی: اخبار رسیده از تهران حاکی است، مرکز پایتخت و خیابان های منتهی به مسیر راهپیمایی بیست و پنجم بهمن، شاهد حضور پرتعداد و محسوس نیروهای امنیتی و انتظامی است.
بر اساس این گزارش، از ساعتی پیش شهروندان حاضر در مرکز شهر، شاهد چرخش غیرمتعارف هلیکوپترهای پلیس بر فراز خیابان و اطراف میدان انقلاب هستند.
گزارش شده که در چهار راه ولی عصر نیز ترافیک سنگین باعث شده تعداد چشمگیری از ماموران راهنمایی و رانندگی وارد عمل شوند.
در خیابان های اطراف نیز نیروی ضدشورش مقابل عابران پیاده صف کشیده است.
یکی از شاهدان عینی، حضور نیروهای امنیتی را «لشکرکشی» توصیف کرده است.
همچنین گزارش شده، در خیابان ولی عصر و در اطراف پارک ملت، ترافیک سنگین شده و صدای بوق ممتد ماشین ها به گوش می رسد. و جمعیت زیادی در پیاده رو ایستاده است.
تارنمای جرس نیز گزارش داده: طبق معمول این روزها پایگاه بسیج مقداد به عنوان مرکز اصلی استقرار یگان های بسیج و لباس شخصی هاست و از صبح امروز رفت و آمدهای زیادی در این پایگاه صورت می گیرد. گشت های لباس شخصی ها با موتورهای سنگین و پوشش های مشخص در مسیر خیابان انقلاب به چشم می خورد و به کلیه کتاب فروشی ها و مغازه های خیابان انقلاب و آزادی ابلاغ شده است که در صورت شلوغ شدن خیابان بلافاصله پس از اخطار نیروی انتظامی باید مغازه های خود را تعطیل کنند.
همچنین از دانشگاه تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر نیز خبر می رسد که دانشجویان تصمیم گرفته اند کلاس های نوبت بعداز ظهر را تعطیل کنند اما معاونت دانشجویی نسبت به این تصمیم اخطار داده است! موتورهای حامل لباس شخصی ها اطراف دانشگاه تهران ویراژ می دهند و سعی دارند با ایجاد رعب و وحشت فضا را کاملا کنترل شده نشان دهند.
اما در مسیر خیابان ولیعصر به ویژه تقاطع تخت طاووس و میدان ولیعصر حضور نیروهای امنیتی محسوس است. ضلع شرقی میدان هفت تیر روبروی مسجد الجواد محل استقرار نیروهای بسیج است و بلوار کشاورز هم چنین وضعیتی دارد.
بر اساس گزارش ها، سرعت اینترنت به شدت پایین است و ارسال ایمیل به سختی میسر می شود و خطوط موبایل نیز با اختلالات شدید مواجه است.
بی بی سی نیز به نقل از یک شاهد عینی گزارش داد که در فاصله فلکه اول صادقیه و میدان توحید در دو طرف خیابان نیروهای امنیتی حضور گسترده تری دارند و تمام خیابان های اصلی و فرعی را پر کرده اند.
این شاهد عینی گفت:در سر هر فرعی هم چند مامور ایستاده است و درتقاطع حبیب اللهی هم نیروهای یگان ویژه با ماشین موتور حضور دارند.
خبرگزاری هرانا نیز گزارش داده است، در اولین سالگرد اعتراضات ۲۵ بهمن که منجرب حصر خانگی دو تن از رهبران مخالفان دولت شد نیروهای انتظامی و امنیتی از ساعت ۱۵ امروز در مناطق پرتردد تهران و میادین اصلی اقدام به مانور نظامی کردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از تهران، میادین اصلی شهر تهران از جمله میدان آزادی، میدان انقلاب، میدان فردوسی، میدان امام حسین، چهار راه ولیعصر، خیابان کارگرشمالی، خیابان ولیعصر، میدان ولیعصر، خیابان انقلاب، خیابان آزادی، شاهد حضور چشم گیر موتور سواران و نیروهای انتظامی و امنیتی بوده است.
نیروهای لباس شخصی نیز با مراجعه به پاساژ ها و مغازه داران تعطیلی زودهنگام برخی از مراکز خرید را در ساعت آتی به ایشان اعلام کرده اند.
بر اساس گزارشات رسیده عبور و مرور شهروندان در مقابل درب اصلی دانشگاه تهران نیز به شدت کنترل می شود و ایستادن در پیاده رو ها نیز با تذکر ماموران مواجه می شود.
روزنامه آلمانی: تهدید به بستن تنگه هرمز خودکشی است
دویچه وله: در مناقشه بر سر برنامه‌اتمی ایران، مقامات جمهوری اسلامی سیاست «تهدید در برابر تهدید» را در پیش‌گرفته‌اند. اکنون فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی از «کنترل هوشمند تنگه هرمز» سخن می‌گوید.
فرمانده کل سپاه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید «تهدیدهای ایران بر دشمن اثر بخش است». سرلشکر محمدعلی جعفری ساعاتی پس از انتشار سخنان فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا گفت: «ما در رابطه با تهدیدات وارد فاز جدیدی شده‌ایم و در حال حاضر این تهدیدات ماست که بر دشمن اثر می‌گذارد.»
فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریائی آمریکا گفته بود که جمهوری اسلامی ممکن است به نیروهای آمریکائی در منطقه حمله کند. محمدعلی جعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت:«ایران قادر است برای مقابله با تهدیدات و تحریم‌های فعلی، تنگه هرمز را به صورت هوشمند کنترل کند.»
فرمانده سپاه جمهوری اسلامی در حالی «کنترل هوشمند تنگه هرمز» را مطرح کرده که ارتش آمریکا نگران حملات انتحاری قایق‌های تندرو و زیردریایی‌های ایرانی به نیروی دریایی خود در خلیج‌فارس و تنگه هرمز است.
توجیه حضور ناوهای آمریکایی
برخی از مقامات جمهوری اسلامی در پی تشد تحریم‌ها تهدید کرده‌اند که در صورت تحریم صدور نفت، ‌آبراه هرمز را مسدود می‌کنند.
۴۰ درصد از نفت موردنیاز جهان از این تنگه صادر می‌شود. همین تهدیدها سبب شده است که ایالات متحده آمریکا بتواند حضور و تقویت ناوگان خود در منطقه را، زیر عنوان حفاظت از امنیت کشتی رانی در آب‌های آزاد توجیه کند.
ادامه تهدیدهای جمهوری اسلامی، نگرانی ارتش آمریکا در مورد احتمال حمله به نیروهای این کشور در خلیج‌‌فارس و تنگه هرمز را برانگیخته است. مارک فاکس، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا مستقر در خلیج فارس ضمن مطرح کردن احتمال حمله انتحاری به نیروهای آمریکایی، اطمینان داده که نیروهای او هوشیار و آماده هستند تا هرگونه حمله‌ای را دفع کنند. او در عین حال گفته است که باید برای هر رویدادی آماده بود.
استراتژی تهدید در برابر تهدید
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، یک روز پیش از فرمانده سپاه پاسداران گفت که بر اساس سخنان اخیر آیت‌الله خامنه‌ای، استراتژی جمهوری اسلامی «تهدید در برابر تهدید» خواهد بود.
این استراتژی علاوه بر مقامات نظامی از سوی برخی مقامات سیاسی ایران نیز دنبال می‌شود‎.سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تحریم‌های غرب علیه ایران را «به مثابه جولان مگس در عرصه سیمرغ» خواند.
محمد خزاعی در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب ایران در مسجد امام علی نیویورک تأکید کرد: «دنیا شاهد است که برغم تهدیدهای مکرر دشمنان زورگو، این ملت مسلمان هر روز محکم‌تر و استوارتر از قبل در مسیری که خود انتخاب کرده است پیش‌ می‌رود.»
تهدیدهای دوجانبه، نگرانی افکار عمومی جهان را نسبت به عملی شدن این تهدیدها و بروز جنگ تاز‌ه‌ای در منطقه شدت بخشیده است.
احتمال حمله اسرائیل
روزنامه آلمانی «ولت» در گزارش مفصلی ضمن اشاره به آخرین تحولات منطقه، احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران و در پی آن ورود نیروهای آمریکایی به جنگ علیه ایران را بررسی کرده است. نویسنده این مقاله با اشاره به پی‌آمدهای پافشاری ایران بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم، به احتمال راه‌افتادن مسابقه اتمی در خاورمیانه و در نهایت برهم خوردن تعادل استراتژیک منطقه پرداخته است.
وی معتقد است که اگر ایران متوقف نشود، مصر، عربستان سعودی و ترکیه به‌عنوان کشورهای پرنفوذ خاورمیانه نیز بی‌تردید در مسابقه اتمی از ایران عقب نخواهند ماند.
نگرانی اسرائیل از برهم خوردن معادله قدرت در منطقه و در نهایت حمله احتمالی این کشور به ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای رئیس‌جمهور ایالات متحده به عنوان مهمترین متحد اسرائيل حق انتخاب زیادی باقی نخواهد گذاشت.
نویسنده روزنامه ولت تأکید می‌کند که منطقه بی‌تردید در آستانه جنگ به سر می‌برد؛ جنگی که با شدت کمتر از مدت‌ها پیش آغاز شده است.
وی می‌نویسد:«درحالی‌که برای اسرائیل تیک‌تیک ساعت تا رسیدن زمان آغاز جنگ شروع شده، ایران با تهدید بستن تنگه هرمز خودکشی کرده است.»
گزارشی از چهرۀ پلیسی – امنیتی مرکز تهران در آستانه راهپیمایی ۲۵بهمن
جـــرس: به گزارش منابع خبری، از بامداد روز سه شنبه 25 بهمن ماه، در حالیکه ساعاتی تا برگزاری تظاهرات سکوت حامیان جنبش سبز در خیابان ها مانده بود، برخی مناطق تهران چهره امنیتی- پلیسی به خود گرفت.
برخی شاهدان و گزارش های رسیده به جرس حاکی است که نقاط مرکزی تهران، از حدود ظهر سه شنبه به طور محسوسی فضای امنیتی به خود گرفته و لباس شخصی های موتور سوار و همچنین یگان های ویژه پاسداران، ضمن مانور و گشت های خیابانی، در برخی نقاط مستقر شده اند.
تارنمای ایران پرس نیوز گزارش داده است که با نزدیک شدن به ظهر و زمان برگزاری تظاهرات، نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها به تدریج در میادین و تقاطع های های اصلی شهر تهران در حال استقرار هستند. از ساعت 12 یکی از این یگان های پلیس ضد شورش و تعداد زیادی از خودروهای نیمه زرهی و بین 50 تا 60 دستگاه موتور سیکلت در پادگان عشرت آباد (حوزه نظام وظیفه) استقرار یافتند. در همین حال از میدان امام حسین تا میدان آزادی در تقاطع های اصلی و میادین فردوسی و انقلاب خودروهای نیروی انتظامی رفت وآمد شهروندان را زیر نظر گرفته که هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می شود.
بر اساس این گزارش، طبق معمول این روزها پایگاه بسیج مقداد به عنوان مرکز اصلی استقرار یگان های بسیج و لباس شخصی هاست و از صبح امروز رفت و آمدهای زیادی در این پایگاه صورت می گیرد. گشت های لباس شخصی ها با موتورهای سنگین و پوشش های مشخص در مسیر خیابان انقلاب به چشم می خورد و به کلیه کتاب فروشی ها و مغازه های خیابان انقلاب و آزادی ابلاغ شده است که در صورت شلوغ شدن خیابان بلافاصله پس از اخطار نیروی انتظامی باید مغازه های خود را تعطیل کنند.
همچنین از دانشگاه تهران، صنعتی شریف و امیرکبیر نیز خبر می رسد که دانشجویان تصمیم گرفته اند کلاس های نوبت بعداز ظهر را تعطیل کنند اما معاونت دانشجویی نسبت به این تصمیم اخطار داده است! موتورهای حامل لباس شخصی ها اطراف دانشگاه تهران ویراژ می دهند و سعی دارند با ایجاد رعب و وحشت فضا را کاملا کنترل شده نشان دهند.
اما در مسیر خیابان ولیعصر به ویژه تقاطع تخت طاووس و میدان ولیعصر حضور نیروهای امنیتی محسوس است. ضلع شرقی میدان هفت تیر روبروی مسجد الجواد محل استقرار نیروهای بسیج است و بلوار کشاورز هم چنین وضعیتی دارد.
بر اساس گزارش ها، سرعت اینترنت به شدت پایین است و ارسال ایمیل به سختی میسر می شود و خطوط موبایل نیز با اختلالات شدید مواجه است.
بی بی سی نیز به نقل از شاهدان عینی نوشته است «در سالگرد تظاهرات ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ و همزمان با فراخوان چهره‌ها و گروه‌های مخالف دولت برای برگزاری تظاهراتی دیگر، مأموران پلیس در بعضی خیابان‌های شهر تهران حضوری چشمگیر دارند.»
همچنین برخی منابع شامگاه دیروز از ترافیک سنگین و غیر عادی خیابان های تهران خبر دادند که با وجود تلاش های پلیس راهنمایی و رانندگی تا ساعت ها ادامه داشت.
شاهدان عینی از ندای الله اکبر در برخی مناطق تهران در شامگاه دوشنبه خبر داده بودند.
مهدی خزعلی، به چهار سال و نیم زندان و ده سال تبعید محکوم شد
رادیو فردا: مهدی خزعلی، فعال سیاسی که هم اکنون در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده است، به چهارسال و نیم حبس و ده سال تبعید در شهرستان برازجان محکوم شد.
محمدحسین آغاسی، وکیل مدافع آقای خزعلی، در گفت‌وگو با رادیو فردا ضمن اعلام این خبر گفت این اولین حکمی ست که در باره‌ی موکلش به طور کتبی به او ابلاغ شده و حکم قبلی به طور شفاهی بوده است.
به گفته‌ی وکیل مهدی خزعلی، او برای شش مورد توهین به مقام‌های جمهوری اسلامی نیز به پرداخت جزای نقدی محکوم شده است.
آقای آغاسی گفته است که به این رأی اعتراض خواهد کرد.
به مردم و دستگیری تعدادی از آنها
فعالین حقوق بشر و دمکراسی در ایران: نقاط مرکزی تهران بصورت یک پادگان نظامی در آمده است و در تمامی خیابانهای مرکزی شهر نیروهای سرکوبگر نسبتا زیادی مستقر شده اند.
علیرغم استقرار سنگین و بی سابقۀ نیروهای نیروهای انتظامی و امنیتی در خیابانهای مرکزی تهران ولی انبوهی از مردم و جوانان در خیابانها حضور دارند و در حال آماده شدن برای آغاز اعتراضات هستند.
نیروهای سرکوبگر برای ایجاد رعب و وحشت به مردم یورش می برند و اقدام به دستگیری کور آنها می کنند حوالی چهار راه ولی عصر بیش از 6 نفر دستگیر شدند که در میان دستگیر شدگان 3 تن از زنان دلیر دیده می شد. برخورد نیروهای انظامی وحشیانه و غیر انسانی است و به هرکسی که شک می کنند اقدام به بازرسی وی می کنند.
شاهدان عینی حجم حضور نیروهای انتظامی و امنیتی نسبت به سال گذشته چند برابر بیشتر تخمین می زنند. نیروهای سرکوبگر خودروهای خود را بصورت زنجیره ای در خیابانها مستقر کرده اند.
‹حضور پلیس در خیابان‌های تهران› در سالگرد تظاهرات ۲۵ بهمن
بی بی سی: مشاهدات شاهدان عینی از تهران حاکی از آن است که در سالگرد تظاهرات ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ و همزمان با فراخوان چهره‌ها و گروه‌های مخالف دولت برای برگزاری تظاهراتی دیگر، مأموران پلیس در بعضی خیابان‌های شهر حضوری چشمگیر دارند.
رسانه های نزدیک به مخالفان دولت ایران در روزهای اخیر فراخوان هایی را منتشر کردند که در آن از معترضان خواسته شده بود که امروز سه شنبه ۲۵ بهمن در اعتراض به ادامه حبس خانگی مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به خیابان ها بیایند.
آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد از یک سال پیش و در پی فراخوان برای راهپیمایی مخالفان در روز ۲۵ بهمن سال گذشته در حصر خانگی قرار گرفتند.
دیشب و امروز ویدیوهایی در سایت یوتیوب منتشر شده که حاوی صدای الله اکبر و شعارهایی است که گروهی از معترضان دیشب بر بام خانه هایشان در تهران سر داده اند.
رسانه های ایران همچنین دیشب از ترافیک سنگین و غیر عادی خیابان های تهران خبر دادند که با وجود تلاش های پلیس راهنمایی و رانندگی تا ساعت ها ادامه داشت.
حذف یارانه «پردرآمدها» آغاز شد
ایرنا: سخنگوی طرح تحول اقتصادی از توزیع فرم خودانصرافی خانوارهای پردرآمد برای دریافت نكردن یارانه نقدی ، به استان ها طی امروز و فردا خبر داد.
محمدرضا فرزین ضمن بیان این مطلب به ایرنا با اشاره به اینكه ده میلیون خانوار پردرآمد مجبور به انصراف از دریافت یارانه نیستند، گفت: با وجودی كه توضیحاتی در خصوص خودانصرافی ارایه شده ،اما نگرانی هایی را در برخی از آحاد جامعه ایجاد كرده است.
وی ادامه داد: بخش عمده كار بر دوش فرمانداری ها و استانداری ها است و قرار است استانداران و فرمانداران در هفته جاری این كار را آغاز كنند.
وی با بیان اینكه مقرر شده است استانداران و فرمانداران با دعوت از این افراد مذاكراتی را با آنها انجام دهند ، افزود: همچنین در این مرحله اسامی چهار میلیون نفر پردرآمد آماده شده است و اسامی مابقی بتدریج به استانداران و فرمانداران ارسال می شود.
فرزین در پایان خانوارهای با درآمد بالای 30 میلیون ریال( 3 میلیون تومان) در ماه را جزو خانوارهای پردرآمد عنوان كرد و افزود: اما روش شناسایی مبنی بر خوداظهاری است و فرد می تواند خود دراین زمینه اقدام كند.
داماد پروین احمدی نژاد در حضور احمدی نژاد «هو» شد!/ این دولت پاک‌ترین دولت دنیا و من هم پاکترین این دولت!
سایت انتخاب: حمید رضا افراشته داماد پروین احمدی نژاد به دلیل حمایت بی ربط و تمام عیارش از مشایی، در حضور شخص رییس جمهور، «هو» شد.
نشست سراسری سرشاخه‌های مشاورین جوان موسوم به سازمان فراگیر مشاوران جوان ریاست جمهوری از صبح امروز (سه شنبه) در سالن 4 هزار نفری وزارت کشور آغاز شد.
افراشته در این جلسه، با حمایت تمام از مشایی در ابتدیا سخنانش چنین گفت: بنده تشکر خودم را خدمت جناب مهندس مشایی که در جمع حضور ندارند اعلام می‌کنم.
همین سخنان کافی بود تا تعداد زیادی از حاضران در سالن 4 هزار نفری وزارت کشور، حمیدرضا افراشته داماد خواهر احمدی‌نژاد و معاون مشایی را «هو» کنند.
افراشته اما به سخنان خود ادامه داد و با اشاره به سخنان رییس جمهور که گفته بود ا»این دولت پاک‌ترین دولت دنیا است» ، اعلام کرد: بنده می‌گویم که پاک‌ترین بخش این دولت مشاوران جوان است.
معاون مشایی یادآور شد: برخی می‌گویند شما به جریان خاصی وصل هستید اما امروز در دنیا دو جریان حق و ظلم وجود دارد که امروز در نظام ایران یک جریان حق وجود دارد که رهبر آن مقام معظم رهبری است و ما حاضریم جان خود را برای او تقدیم کنیم.
قابل ذکر است، برخی از افراد پشت درب های بسته سالن بودند، شاعار می دادند «ما منتظر احمدی هستیم، هیچ جا نمی‌ریم همین‌جا هستیم»
محکومیت گودرز و روفیا بیدقی شهروندان بهایی به یک سال زندان و سه سال تبعید
خانه حقوق بشر ایران: گودرز بیدقی بهایی به یک سال حبس تعزیری و ۳ سال تبعید از استان سمنان محکوم شده است.
بیدقی بهایی ساکن سنگسر در استان سمنان به یک سال حبس تعزیری و ۳ سال تبعید از استان سمنان محکوم شده است.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» اتهام گودرز بیدقی در دادنامه «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است.
وی پیشتر در اسفند ماه سال ۸۸ در سمنان بازداشت شده بود.
دختر وی، روفیا بیدقی نیز به جرم تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات بهایی به یک سال حبس محکوم شده است. وی پیشتر در آبان ماه سال ۸۹ در مغازه خود بازداشت شده بود.
محل کسب این خانواده نیز بدون ذکر دلیل از فروردین ماه ۹۰ پلمپ شده است و جواز آن باطل شده است.
وضعیت نامشخص محمد توسلی ۳ ماه پس ازبازداشت
ندای سبز آزادی: با گذشت بیش از سه ماه از بازداشت مهندس محمد توسلی، رئیس دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران، وضعیت وی همچنان نامعلوم است.
به گزارش منابع خبری ندای آزادی، محمد توسلی که در ۱۲آبان در تهران بازداشت شد، تاکنون تفهیم اتهام نشده است.بازداشت این عضو ارشد نهضت آزادی ایران توسط نیروهای امنیتی و در ارتباط با نامهٔ ۱۴۳فعال سیاسی و اجتماعی است.
در این نامه که خطاب به محمد خاتمی نگاشته شده بود این فعالان سیاسی و اجتماعی گوشزد کرده بودند؛ «کمترین چشم‌انداز روشنی برای صیانت از آرای مردم و برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه وجود نخواهد داشت.»
بنابه اخبار دریافتی، خانواده مهندس توسلی روزهای پنج شنبه با وی ملاقات کابینی دارند. خانواده این فعال سیاسی می گویند به دلیل عدم دریافت اجازه ملاقات حضوری، از وضعیت جسمانی وی اطلاع چندانی ندارند.
پیش از این (اواخر دی ماه) مهندس توسلی در تماسی با خانواده خود از محل نگهداری خود در یک سلول همراه با یک عضو القاعده که تفکرات خطرناکی نسبت به پیروان سایر مذاهب دارند خبر داد، و شرایط سلول را فاقد امنیت لازم دانسته است.
مادر سهام‌الدين بورقاني: هنوز از اتهام فرزندم خبر ندارم
ایسنا: مادر «سهام‌الدين بورقاني» اعلام کرد که هنوز از اتهام فرزندش خبری ندارد.
فاطمه هادي در گفت و گو با ایسنا اظهاركرد: پرونده فرزندم در دادسراي شهيد مقدس (اوين) روند خود را طي مي‌كند و تا آنجا كه از وضعيت عمومي او با خبرم، در وضعيت مناسبي به سر مي‌برد. وي با بيان اينكه چندين بار طي اين مدت با پسرم تماس داشته‌ام ، ادامه داد: وضعيت «سهام» خوب است ولي هنوز از اتهام او خبري ندارم. وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه تكليف پرونده فرزندش هر چه زودتر مشخص شود.
سهام‌الدين بورقاني ـ روزنامه‌نگار ـ روز چهارشنبه 28 دي‌ماه سال جاري بازداشت شد. او فرزند مرحوم احمد بورقاني ـ معاون اسبق مطبوعاتي وزارت ارشاد و نماينده مجلس ششم ـ است.
مكارم‌شيرازي: خداوند از ما خواسته است شهر قم را آباد كنيم
ایسنا: آيت‌الله مكارم‌شيرازي، از مراجع تقليد، با تاكيد بر توجه بيشتر مسوولان امور شهري به شهر قم گفت: همه مسوولان كشور مديون شهر قم هستند. به گزارش ايسنا ، وي در ديدار با شهردار قم با بيان اينكه خدمت در شهر كريمه اهل‌بيت عبادت محسوب مي‌شود، گفت: مسووليت ما در دنيا و آخرت بسيار زياد است و خداوند از ما خواسته است شهر قم را آباد كنيم. نبايد مردم را در مقابل خود ببينيم و بايد همه دست به دست هم بدهيم تا مشكلات مردم را برطرف كنيم. قم را نمي‌توان يك شهر ساده در نظر گرفت و بايد روي قم يك حساب ويژه قائل شد.
ذوالنور: نظام برای احترام به افکار عمومی، موسوی و کروبی را در حصر خانگی قرار داد
نسیم آنلاین: محورهای گفتگوی حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با هفته نامه خبری مثلث:
– تمام هنجارشکنی‌ها در دوران اصلاحات انجام شد؛ هیچ کدام از ارگان ها، اصول و ارزش های انتقلاب که مورد تاکید خمینی بود، در تریبون های آزاد، نطق های پیش از دستور در مجلس اصلاحات و مطبوعات زنجیره ای از هجمه باقی نماند اما آقای هاشمی نیامد با این جریان پنچه در پنجه مقابله کند.
– هاشمی خود را آلترناتیو جریان اصلاحات و رییس جمهور بعدی می دانست.
– مواضع من در صورت ورود به مجلس شفاف تر از گذشته خواهد بود.
– در دامن کارگزاران فرزند نامشروع مشارکت متولد شد که کاملا سکولار و لائیک بود.
– نظام برای احترام به افکار عمومی، موسوی و کروبی را در حصر خانگی قرار داد.
– در فتنه 88 هم باز اعتقاد ندارم که صحنه گردان و برنامه ریز آقای هاشمی بود.
– من نزدیک به 10 ساعت با کروبی بعد از فتنه بحث کردم.
– اصلاح طلبان حضورشان در مجلس کمرنگ تر از دوره هشتم خواهد بود. (اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کرده اند)
– هم اکنون جریان اصلاح‌طلبی در کشور یک بدن بدون سر است.
– قطعا همه می دانند که امروز آقایان کروبی، موسوی و خاتمی را نمی شود خارج از جریان اصلاحات و فتنه تعریف کرد.
– یقین دارم که سر سوزنی تفاوت بین آیت الله مهدوی کنی و آیت الله مصباح یزدی وجود ندارد، منتها الان دو جبهه هستند که هر کدام دغدغه هایی دارند و این دو بزرگوار قطعا برای تحقق بهتر منویات رهبری و انقلاب و نظام رودرروی هم نیستند و شاید برخی جاها این کشمکشها برای شفاف سازی موضع و وضعیت و توجه به دغدغه ها موثر هستند، بنابراین من خیلی این را به ضرر نظام نمی دانم.

********************

فیلم:

سخنان آخوند امامی کاشانی در نماز جمعه تهران، ۲۸بهمن

شکنجه و ضرب و شتم وحشیانه یک جوان در خیابان

احمدی نژاد: کشورهای همسايه به ‌بمب‌ غربی مسلح شده‌اند

نگرانی روزافزون خامنه ای از تحریم گسترده انتحابات

ناو هواپیمابر آمریکا دوباره از تنگه هرمز گذشت

حضور نیروهای امنیتی در تهران در 25 بهمن

حضور مردم در پیاده رو ها در 25 بهمن حوالی میدان انقلاب

انفجار در بانکوک: انگشت اتهام بسوی ایران (سه شنبه 25 بهمن) ـ 1

انفجار در بانکوک: انگشت اتهام بسوی ایران (سه شنبه 25 بهمن) ـ 2

شعار مرگ بر دیکتاتور در شب ۲۵بهمن ـ 1

شعار مرگ بر دیکتاتور در شب ۲۵بهمن ـ 2

وحشيگریهای جمهوری اسلامی با پناهجويان افغان

حمله ساندیس خورها در تظاهرات حکومتی ۲۲ بهمن

فیلمی از لحظات بعد از انفجار در تظاهرات ۲۲ بهمن تهران

راهپیمایی «میلیونی» عاشقان ولایت در کرج ۲۲ بهمن

احمدی نژاد: جمهوری اسلامی هرگز تسليم نخواهد شد

فیلم محرمانه جلسه نمایندگان دولت خاتمی و مجلس اصلاحات؛ مجلس ششم در بهمن ماه ۱۳۸۲

********************

کلیپ و ویدئو:

همنشین بهار: از چه چیز واهمه داری؟ من شو خایف؟

حضرت تایید کردند؛ کیوسک

چهل‌ و پنجمین سالگرد درگذشت فروغ فرخزاد

بیا تا بهمنی دیگر بسازیم

ترانه طنز بيانيه پلنگ صورتي

صحبتهای جالب اکبر عبدی در شب پایانی جشنواره فجر

مصاحبه با ایرج خدری بسکتبالیست ملی سابق و دستفروش فعلی

سیل کولبرها در مرز ایران و ترکیه

واژه ۲۵ بهمن فیلتر شد

احمدی نژاد باز هم جوک گفت؛ اگر حضرت موسی بود با صهیونیستها چه می کرد؟!

مدرس اسلام در صدا و سیما؛ این شعار رو با من تکرار کنید: زن اطاعت میکن، شوهر محبت میکنه!

اذان خواندن نماینده مجلس مصر در صحن مجلس به هنگام جلسه

فردی ادرار محمد (ص) را خورد و دیگر تا اخر عمر گرسنه نشد!!!!!

ماجرای عکس های فیسبوک؛ انیمیشنی از وحید نیک گو

ته گره ته امشو برو؛ فولكلوريك مازندرانی

زندانی در فیلیپین: زندانیان با ترانه ای از مایکل جکسون می رقصند!

میز بیلیارد در روی یک کشتی تفریحی، مگر میشود؟

********************

لینک:

چپ ضد امپریالیسم ایرانی؛ گفت‌وگوی مجید خوشدل با مسعود نقره‌کار

گفتگوي راديو ندا با محمود صالحي، سخنگوي كميته ي دفاع از رضا شهابي

گزارش راديو ندا از تجمع اعتراضي پناهجويان در ايالت بايرن – آلمان

گزارش راديو ندا از شب همبستگي با كارگران ايران – كلن

فیلم کامل افسانه عمر خیام

*******************

ياد بانو عالمتاج کلانتری (مادر بيژن جزنی) گرامی باد

بانو عالمتاج کلانتری (جزنی ) مادر زنده ياد بيژن جزنی و خواهر زنده يادان منوچهر و مشعوف ( سعيد) کلانتری روز شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ در تهران در گذشت.

يادش را گرامی ميداريم به پاس اينکه زنی بود که نخواست در حصار خانه و زندگی سنتی اکثر زنان هم عصرش اسير بماند وتلاش کرد در صف زنان مبارز برای رسيدن به حفوق مساوی پايدار بماند و راه را برای زنان مبارز نسلهای بعد هموارتر و راهوارتر نمايد.

مادر و همرزمان شان راه گشای آيندگان بودند.

********************

فیلسوفان صرفا جهان را گوناگون تفسیر کرده اند، اما موضوع بر سر تغییر آن است.

«کارل مارکس»

********************

تصویر سال 2012:

خانمی، پیکر زخمی مردی را که در تظاهرات علیه عبدالله صالح مجروح شده، در آغوش کشیده است.

من در پی وکیل مدافعی هستم

تا در برابر هستی از من دفاع کند

و به هیئت منصفه بگوید

این حق من است تا عمری دوباره داشته باشم

تا هر طور که می خواهم زندگی کنم

این زندگانیم بیهوده است

من در دوران جنگ ها زاده شدم

دوران بلوغ من با درگیری ها و جنگ ها گذشت

من زندگی را نزیسته ام

تا سزاوار مرگ باشم…

********************

از میان دو واژه انسان و انسانیت، اولی در میان کوچه‌ها و دومی در لابلای کتاب‌ها سر‌گردان است.

«ویکتور هوگو»

********************

فقر و ابتکار

********************

درس سال اول حوزه علمیه:

آخوندهای خندانیم

ما دزدهاي ایرانیم

ما كشور ایران را

ارث پدر می دانیم

ما باید دانا باشيم

هشیار و بینا باشيم

در دزدی بيت المال

باید توانا باشیم

********************

تفنگ های پر برای شلیک به مغزهای پر ساخته شده اند،

و مغزهای خالی برای پر کردن این تفنگها.

«نیچه»

********************

عیدی کارمندان:

سیاست خارجی جدید نظام و مجریانش:

هر کی هر چی دستشه:

کاندیدهای مجلس آخوندها:

حماسه ۲۵ بهمن:

انتخابات:

جمهوری اسلامی و دخالت در کشورهای منطقه:

تظاهرات:

و اما اپوزیسیون خارج از کشور:

تیم نجات اضطراری سلاخ خانه سوریه:

********************

شکست سکوت

ی. صفایی

هنگام که

سپیده دم از پستان مهر

نور می نوشید

و روبهکان پست قامت خورشیدکُش

ازهجوم شرم

به نماز وحشت ایستادند

بارقه های خشم ات به آتشفشانی بدل شد

و دیوارهای واهمه را فرو ریخت

 

طوفان فریاد تو

در موج چشمان عاشق ات

ترنم شکفتن ارغوان را

زمزمه میکرد

 

بخوان و دوباره بخوان

سرود مرگ واعظینی را که

اخلاق خدایی شان، جز رذیلت ما نیست

و برخیز، برخیز

که فریادت، سفیر آزادی است…..

15 فوریه 2012

********************

سخنرانی فراموش نشدنی ویکتور هوگو در مجلس فرانسه

سخنرانی فراموش نشدنی ویکتور هوگو بزرگ‌ترین شاعر سده نوزدهم فرانسه و شاید بزرگترین شاعر در گستره ادبیات فرانسه در مجلس فرانسه که بعنوان یکی از تاثیر گذارترین سخنرانی های دو قرن اخیر همواره در یادها خواهد ماند.

متن سخنرانی مذکور که ترجمه استاد شجاع الدین شفا می باشد در پی خواهد آمد:

برای پی ریزی جامعه ای بکوشیم که در آن حکومت بیشتر از یک قاتل عادی حق قاتل شدن نداشته باشد، و وقتیکه بصورت حیوانی درنده حمله کند، با خودش نیز چون با حیوانی درنده عمل شود. برای پی ریزی جامعه ای بکوشیم که در آن جای کشیش در کلیسای خودش باشد و جای دولت در مراکز کار خودش، نه حکومت در موعظه مذهبی کشیشان دخالت کند و نه مذهب به بودجه و سیاست دولت کاری داشته باشد.

برای پی ریزی جامعه ای بکوشیم که در آن، همچنانکه قرن گذشته ما قرن اعلام تساوی حقوق مردان بود، قرن حاضر ما قرن اعلام برابری کامل حقوقی زنان با مردان باشد.

برای پی ریزی جامعه ای بکوشیم که در آن آموزش عمومی و رایگان، از دبستان گرفته تا کلژدوفرانس، همه جا راه را به یکسان بر استعدادها و آمادگی ها بگشاید. هرجا که فکری باشد کتابی نیز باشد. نه یک روستایی بی دبستان باشد، نه یک شهر بی دبیرستان، نه یک شهرستان بی دبیرستان،و همه اینها زیر نظرو مسئولیت حکومتی laic، حکومتی کاملا laic، حکومتی منحصرا laic.

برای پی ریزی جامعه ای بکوشیم که در آن بلای ویرانگری بنام گرسنگی جایی نداشته باشد. شما قانونگزاران، از من بشنوید که فقر آفت یک طبقه نیست، بلای همه جامعه است. رنج فقر تنها رنج یک فقیر نیست، ویرانی یک اجتماع است. احتضار طولانی فقیر است که مرگ حاد توانگر را به دنبال میاورد. فقر بدترین دشمن نظم و قانون است. فقر نیز، همانند جهل، شبی تاریک است که الزاما میباید سپسده ای بامدادی در پی داشته باشد.

ویکتور هوگو، سخنرانی در مجمع قانون گزاری فرانسه

پانزده ژانویه 1850

منبع: کتاب «پس از 1400سال» نوشته شجاع الدین شفا

********************

بيچاره اين مترجم ها

جمله احمدي نژاد: غرب دست از بچه بازي برداردو با دم شير بازي نكند.

لوماتن چنین نقل کرد: « احمدی نژاد گفت که غرب دست از لجاجت و تجاوز به کودکان بردارد و با شیرها بازی نکند.»

نشریه اسپانیایی ال پائیس نیز نوشت: «رئیس جمهور ایران غرب را متهم به کودک آزاری کرد و گفت که شورای امنیت نباید با شیرها بازی کند.»

نشریه لا کرودونیای ایتالیا نیز نوشت: « احمدی نژاد به غربی ها هشدار داد که نباید با لجبازی به کودکان تجاوز کنند و شیرها را بکشند.»

جمله علی لاریجانی: با نشان دادن « لولو»ی شورای امنیت، مردم ایران رو به قبله نمی شوند.

ترجمه نیوزویک: علی لاریجانی گفته است که اگر شورای امنیت مثل موجوداتی که بچه ها را می ترسانند ظاهر شود، مردم ایران به سوی قبله مسلمانان جهان دراز نمی کشند.

ترجمه نشریه اسپانیایی ال پائیس: علی لاریجانی گفت که اگر شورای امنیت چیز ترسناکی را هم به ایرانیان نشان دهد، باز هم مردم ایران به سوی عربستان سعودی نمی خوابند.

ترجمه نشریه فرانسوی اومانیته: علی لاریجانی گفت که دراز کشیدن ایرانیان به سوی مرکز اعتقادات مسلمانان بستگی به این دارد که آنها از موجودات افسانه ای بترسند، این یک داستان ایرانی است.

برگرفته از: ایران گلوبال

********************

دوست

دوست، تقدیر گریزناپذیر ما نیست. برادر، خواهر، پسر خاله و دختر عمو نیست که آش کشک خاله باشد.

دوستی انتخاب است. انتخابی دو طرفه که حد و مرز و نوع آن به وسیله همان دو نفری که این انتخاب را کرده اند تعریف می شود.

با دوستانمان میتوانیم از همه چیز حرف بزنیم و مهم تر آنکه می توانیم از هیچ چیز حرف نزنیم وسکوت کنیم.

با دوستانمان میتوانیم درد دل کنیم و مهم تر آنکه می شود درد دل هم نکرد و بدانیم که می داند.

از دوستانمان می توانیم پول قرض بگیریم و اگر مدتی بعد او پول خواست و نداشتیم با خیال راحت بگوییم نداریم. و اگر مدتی بعد تر دوباره پول احتیاج داشتیم و او داشت دوباره قرض بگیریم.

با دوستانمان میتوانیم بگوییم: امشب بیا خونه ما دلم گرفته و اگر شبی دیگر زنگ زد و خواست به خانه مان بیاید و حوصله نداشتیم بگوییم: امشب نیا حوصله ندارم.

با دوستانمان می توانیم بخندیم، می توانیم گریه کنیم، می توانیم رستوران برویم و غذا بخوریم، می توانیم بی غذا بمانیم و گرسنگی بکشیم، می توانیم شادی کنیم، می توانیم غمگین شویم، میتوانیم دعوا کنیم. می توانیم در عروسی خواهر و برادرش لباس های خوبمان را بپوشیم و فکر کنیم عروسی خواهر و برادر خودمان است. و اگر عزیزی از عزیزان دوستانمان مرد لباس سیاه بپوشیم و خودمان را صاحب عزا بدانیم. با دوستانمان میتوانیم قدم بزنیم، می توانیم نصف شب زنگ بزنیم و بگوییم: پاشو بیا اینجا و اگر دوستمان پرسید چی شده؟ بگوییم: حرف نزن فقط بیا. و وقتی دوستمان بی هیچ حرفی آمد خیالمان راحت باشد که در این دنیا تنها نیستیم با دوستانمان می توانیم حرف نزنیم کاری نکنیم جایی نرویم و فقط از اینکه هستند خوشحال و خوشبخت باشیم……

********************

یک شب با زنی دیگر

ارزشمندترین وقایع زندگی معمولا دیده نمیشوند و یا لمس نمیگردند، بلکه در دل حس میشوند.

دوستم میگفت که پس از سالها زندگی مشترک، همسرم از من خواست که با زن دیگری برای شام و سینما بیرون بروم.

زنم گفت که مرا دوست دارد، ولی مطمئن است که این زن هم مرا دوست دارد و از بیرون رفتن با من لذت خواهد برد.

زن دیگری که همسرم از من میخواست که با او بیرون بروم مادرم بود که 19 سال پیش بیوه شده بود ولی مشغله های زندگی و داشتن 3 بچه باعث شده بود که من فقط در موارد اتفاقی و نامنظم به او سر بزنم. آن شب به او زنگ زدم تا برای سینما و شام بیرون برویم.

مادرم با نگرانی پرسید که مگر چه شده؟ او از آن دسته افرادی بود که یک تماس تلفنی شبانه و یا یک دعوت غیرمنتظره را نشانه یک خبر بد میدانست.

به او گفتم: بنظرم رسید بسیار دلپذیر خواهد بود که اگر ما امشب را با هم باشیم. او پس از کمی تامل گفت که او نیز از این ایده لذت خواهد برد.

آن جمعه پس از کار وقتی برای بردنش میرفتم کمی عصبی بودم. وقتی رسیدم دیدم که او هم کمی عصبی بود کتش را پوشیده بود و جلوی درب ایستاده بود، موهایش را جمع کرده بود و لباسی را پوشیده بود که در آخرین جشن سالگرد ازدواجش پوشیده بود. با چهره ای روشن همچون فرشتگان به من لبخند زد. وقتی سوار ماشین میشد گفت که به دوستانش گفته امشب با پسرم برای گردش بیرون میروم و آنها خیلی تحت تاثیر قرار گرفته اند.

ما به رستورانی رفتیم که هر چند لوکس نبود ولی بسیار راحت و دنج بود. دستم را چنان گرفته بود که گوئی همسر رئیس جمهور بود. پس از اینکه نشستیم به خواندن منوی رستوران مشغول شدم. هنگام خواندن از بالای منو نگاهی به چهره مادرم انداختم و دیدم با لبخندی حاکی از یاد آوری خاطرات گذشته به من نگاه میکند، به من گفت یادش می آید که وقتی من کوچک بودم و با هم به رستوران میرفتیم او بود که منوی رستوران را میخواند.

من هم در پاسخ گفتم که حالا وقتش رسده که تو استراحت کنی و بگذاری که من این لطف را در حق تو بکنم. هنگام صرف شام گپ وگفتی صمیمانه داشتیم، هیچ چیز غیر عادی بین ما رد و بدل نشد بلکه صحبتها پیرامون وقایع جاری بود و آنقدرحرف زدیم که سینما را از دست دادیم….. وقتی او را به خانه رساندم گفت که باز هم با من بیرون خواهد رفت به شرط اینکه او مرا دعوت کند و من هم قبول کردم.

وقتی به خانه برگشتم همسرم از من پرسید که آیا شام بیرون با مادرم خوش گذشت؟ من هم در جواب گفتم خیلی بیشتر از آنچه که میتوانستم تصور کنم.

چند روز بعد مادرم در اثر یک حمله قلبی شدید درگذشت و همه چیز بسیار سریعتر از آن واقع شد که بتوانم کاری کنم. کمی بعد پاکتی حاوی کپی رسیدی از رستورانی که با مادرم در آن شب در آنجا غذا خوردیم بدستم رسید.

یادداشتی هم بدین مضمون بدان الصاق شده بود: نمیدانم که آیا در آنجا خواهم بود یا نه ولی هزینه را برای 2 نفر پرداخت کرده ام یکی برای تو و یکی برای همسرت. و تو هرگز نخواهی فهمید که آنشب برای من چه مفهومی داشته است، دوستت دارم پسرم.

و در آن هنگام بود که دریافتم چقدر اهمیت دارد که بموقع به عزیزانمان بگوئیم که دوستشان داریم و زمانی که شایسته آنهاست به آنها اختصاص دهیم. هیچ چیز در زندگی مهمتر از خانواده نیست. زمانی که شایسته عزیزانتان است به آنها اختصاص دهید زیرا هرگز نمیتوان این امور را به وقت دیگری واگذار نمود. امروز بهتر از دیروز و فرداهای ناشناخته است!

********************

تبعیض نژادی

یک زن تقریباً پنجاه ساله ی سفید پوست به صندلی اش رسید و دید مسافر کنارش یک مرد ساهپوست است. با لحن عصبانی مهماندار پرواز را صدا کرد.

مهماندار از او پرسید: «مشکل چیه خانوم؟»

زن سفید پوست گفت: «نمی توانی ببینی؟ به من صندلی ای داده شده که کنار یک مرد سیاهپوست است، من نمی توانم کنارش بنشینم، شما باید صندلی مرا عوض کنید!»

مهماندار گفت: «خانوم لطفاً آروم باشید، متاسفانه تمامی صندلی ها پر هستند، اما من دوباره چک می کنم ببینم صندلی خالی پیدا می شود یا نه»

مهماندار رفت و چند دقیقه بعد برگشت و گفت: «خانوم، همانطور که گفتم تمامی صندلی ها در این قسمت اقتصادی پر هستند، من با کاپیتان هم صحبت کردم و او تایید کرد که تمامی صندلی ها در دسته اقتصادی پر هستند، ما تنها صندلی خالی در قسمت درجه یک داریم»

و قبل از اینکه زن سفید پوست چیزی بگویید مهماندار ادامه داد: «ببینید، خیلی معمول نیست که یک شرکت هواپیمایی به مسافر قسمت اقتصادی اجازه بدهد در صندلی قسمت درجه یک بنشیند، با اینحال، با توجه به شرایط، کاپیتان فکر می کند اینکه یک مسافر کنار یک مسافر افتضاح بنشیند ناخوشایند هست.»

و سپس مهماندار رو به مرد سیاهپوست کرد و گفت: «قربان این به این معنی است که شما می توانید کیف تان را بردارید و به صندلی قسمت درجه یک که برای شما رزرو نموده ایم تشریف بیاورید…»

تمامی مسافران اطراف که این صحنه را دیدند شوکه شدند و در حالی که کف می زدند از جای خود قیام کردند.

********************

حکایت عاشق شدن رضا شاه در بهشت

یك آقاى اهل دلى، به رحمت خدا رفته بود و راهى آن دنیا شده بود. در آن دنیا، در پیشگاه عدل الهى، اعمال خوب و بدش را در ترازوى نقد گذاشتند و او را به سبب اهل دل بودنش شایسته ى آن دانستند كه به بهشت برود و فرشته اى از فرشتگان بارگاه كبریایى، دستش را گرفت تا او را به بهشت ببرد.

این آقاى اهل دل، وقتیكه مى خواست وارد بهشت بشود، متوجه شد كه یك آقاى پیر سپید مویى، دم دروازه ى بهشت نشسته است و شباهت غریبى به رضا شاه دارد.

با خودش گفت: این آقا چقدر شبیه رضا شاه است!

فرشته گفت: خود رضا شاه است.

پرسید: مى توانم چند كلمه اى با او حرف بزنم؟

فرشته گفت: چرا كه نه؟

آقاى اهل دل، خودش را به رضا شاه رساند و سلامى كرد و گفت:

– ببخشید كه مزاحم تان میشوم قربان! شما توى بهشت چیكار میكنید؟

رضا شاه گفت: والله! ما تا همین چند سال پیش توى جهنم بودیم، اما از بس ملت ایران گفته اند ‹ خدا پدر شاه را بیامرزد ‹ به امر الهى ما را به بهشت آورده اند.

آقاى اهل دل پرسید: خب، چرا دم در نشسته اید؟

رضا شاه گفت: والله! از خدا كه پنهان نیست، از شما چه پنهان، بیست سال پیش وقتیكه ما وارد بهشت شدیم، یك دل نه صد دل عاشق یكى از فرشتگان بهشتى شدیم، اما قانون بهشت این است كه بدون ازدواج نمى توان به وصال هیچ فرشته اى رسید. حالا بیست سال است كه من اینجا، دم در، نشسته ام و هیچ آخوندى وارد بهشت نمى شود كه صیغه ى عقد مان را جارى كند!

اطلاعات

این ویودی در 18 فوریه 2012 بدست در eshtrak، ویدئو - فیلم، اشعار-poems، طنز،شعر ،ادبیات و...، عکس فرستاده شده و با برچسب خورده.