اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

اخبار امروز: قرارگاه خاتم‌: قرارداد با کره را باید لغو کنید!/ شرق، و فرود تاریخی بوئینگ در ایران پس از ۳۷ سال/ آفتاب یزد

akhbar-e-emrooz

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا: «رئیس‌جمهور باید قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره‌جنوبی را لغو کند و اگر این کار صورت نگیرد، دیگر نمی‌توان به شعارها و حرف‌ها اعتماد کرد. ما حاضریم با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی چون صدرا و ایزائیکو و  … به‌صورت EPCF با ۸۵ درصد فاینانس و ۱۵ درصد سهم آقایان، این قرارداد را برای ساخت ۱۰ فروند کشتی در داخل کشور اجرا کنیم. بی‌‌اعتنایی به توان داخلی از سوي كشتي‌راني ايران، خیانت است.»

 قرارگاه خاتم‌: قرارداد با کره را باید لغو کنید!

شرق
قرارگاه خاتم‌الانبيا خطاب به روحانی: قرارداد با کره را باید لغو کنید!
قرارداد ايران با گروه صنايع سنگين هيونداي كره براي ساخت ١٠ فروند كشتي، در حالي چندي پيش به امضا رسيد كه سازندگان داخلي آن را ناديده‌گرفتن توان داخلي مي‌دانند. اين گفته از سوي آنها زماني مطرح شده است كه مشاور مديرعامل كشتي‌راني تأكيد كرده سازندگان داخلي درحال‌حاضر توان ساخت كشتي‌ با تكنولوژي‌هاي روز را ندارند. علي‌اكبر غنجي علاوه بر اين، به ضرس‌قاطع گفته بود كه دلالي و واسطه‌گري خريد لوازم و ماشين‌آلات، پشت اين فرافكني‌هاست. او به بدعهدي سازندگان داخلي اشاره كرده و گفته بود شركت‌هاي داخلي، مونتاژكارند و ما خود بدون واسطه مي‌خواهيم سفارش ساخت كشتي بدهيم و پول‌هايي را كه در زمان تحريم در كره فريز شده بود زنده كنيم.حالا فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا هم پا به ميدان نهاده و مي‌گويد: «بی‌‌اعتنایی به توان داخلی از سوي كشتي‌راني ايران، خیانت است».

سرتیپ پاسدار عبادالله عبدالهی در نشست خبري خود در روز گذشته به اين قرارداد واكنش نشان داده و گفته: «رئیس‌جمهور باید قرارداد ساخت ۱۰ فروند کشتی با کشور کره‌جنوبی را لغو کند و اگر این کار صورت نگیرد، دیگر نمی‌توان به شعارها و حرف‌ها اعتماد کرد».او در سخنان گلايه‌آميز خود از كشتي‌راني ايران، به ارائه پيشنهادي پرداخته و گفته است: «ما حاضریم با ایجاد کنسرسیومی از شرکت‌های داخلی چون صدرا و ایزائیکو و  … به‌صورت EPCF با ٨٥ درصد فاینانس و ١٥ درصد سهم آقایان، این قرارداد را برای ساخت ١٠ فروند کشتی در داخل کشور اجرا کنیم».

چنين حرفي را پيش‌تر مديرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزائیکو) هم بيان كرده بود. او در ارائه پيشنهادي در نشست خبري خود گفته بود اين مجتمع حاضر است به کشتی‌رانی‌های داخلی هر تعهدی را بدهد تا سفارش ساخت کشتی را با همان شرایطی که به خارجی‌ها می‌دهند به ما بدهند. حميد رضاييان گفته بود: «متأسفانه اعتمادی به کشتی‌سازان داخلی نیست و باوجودي‌كه هم‌اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم کاملا با کشتی‌سازان خارجی رقابت کنیم و هیچ مشکلی در حوزه زمان، قیمت و دانش نداریم و در پنج سال اخیر ایزائیکو پروژه‌های خود را به اتمام رسانده‌ است، شرکت‌های کشتی‌رانی داخلی به ما سفارش نداده‌اند».

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در نشست خبری روز گذشته خود گفت: امروزه صحبت‌های بسیاری در رابطه با معضل بی‌کاری کشور می‌شود و ظرفیت‌های بسیاری برای حل مشکل بی‌کاری در جامعه داریم و در صنعت کشتی‌سازی، شرکت‌های بزرگی را مثل صدرا داریم که تجربه ساخت اقیانوس‌پیمای ١١٣ هزارتنی افراماکس را در ٢٢ ماه در کارنامه خود دارد.

وی افزود: کره‌ای‌ها هشت سال پیش ٢١٥ میلیون دلار گرفته بودند تا برای ما کشتی بسازند، اما به تعهداتشان عمل نکردند و اینکه امروز با وجود توان داخلی و لزوم فعال‌سازی ظرفیت‌ها برای رفع مشکل بی‌کاری می‌توانیم در داخل کشور اقدام به ساخت کشتی کنیم، بسیار جای تعجب است که نهادها و سازمان‌هایی اقدام به امضای چنین قراردادهایی می‌کنند.

اين گفته فرمانده خاتم‌الانبيا درحالي مطرح مي‌شود كه مشاور مديرعامل كشتي‌راني ايران در گفت‌وگويي كه پس از انعقاد قرارداد با هيونداي كره داشت، به جزئيات اين قرارداد پرداخته و گفته بود: «در سال ٢٠٠٨، قراردادي با كره براي ساخت ١٧ كشتي منعقد شد و مبلغي در حدود ٢٢٧‌ميليون دلار پول هم به دو كارخانه STP و HHI، پرداخت شده بود كه در زمان تحريم اين پول‌ها در كره فريز و كشتي‌ها نيز ساخته نشدند».

به گفته او، بعد از برجام، يكي از مهم‌ترين اقدامات كشتي‌راني جمهوري اسلامي ايران، پيگيري پول فريزشده در كره و اقامه دعوا عليه اين كشور يا طلب كشتي‌هاي سفارش‌داده‌شده از اين كشور بود، اما كره‌اي‌ها هم در مقابل ادعايي داشتند كه تحريم‌ به دليل مشكل كمپاني‌هاي سازنده كشتي كره‌اي نبوده و آنها هم به دليل خريد مواد اوليه براي ساخت كشتي و كاربردنداشتن آن، دچار ضرر و زيان شده‌اند و اگر عليه آنها اقامه دعوا كنيم، اين احتمال وجود دارد كه ايران مجبور به پرداخت خسارت به كره هم بشود.

مديرعامل كشتي‌راني درياي خزر با بيان اينكه مسئله دوم، نوع قرارداد ساخت كشتي در سال ٢٠٠٨ بين ايران و كره بود، ادامه مي‌دهد: تيپ كشتي‌هايي كه در آن زمان به كره سفارش داده بوديم، اكنون ديگر به درد صنعت حمل‌ونقل ايران نمي‌خورد. بنابراين تصميم گرفتيم در شرايطي كه كشتي‌راني ايران از بازار بين‌المللي عقب مانده، با اين كشور وارد گفتمان شويم. در نتيجه به اين سو رفتيم تا در تعامل با كره، پولي كه در اين كشور بلوكه شده بود را زنده كنيم و در كنار آن، ديگر پولي به اين كشور پرداخت نكنيم. به‌همين‌دليل ساخت چهار كشتي كانتينري بزرگ و شش تانكر را به اين كشور سفارش داديم.

غنجي در تشريح جزئيات اين قرارداد مي‌گويد: از ٢٢٧ميليون دلاري كه در اين كشور فريز شده بود، بخشي در اختيار شركت STP قرار گرفته بود و حدود ١٥٤ ميليون دلار هم در اختيار شركت HHI بود كه درحال‌حاضر رقم ١٥٤ميليون دلار به‌عنوان رقم اوليه ساخت كشتي در اختيار شركت HHI قرار گرفته و ساير پول‌ها هم قرار است از سوی فاينانسورهاي بين‌المللي كه اگزيم‌بانك كره و يك كنسرسيوم ديگر است، پرداخت ‌شود. از طرفي بانك ملت هم به‌عنوان ناظر حضور دارد كه اگر ضمانت‌نامه خاصي نياز است، بتوانيم ضمانت‌نامه بانك ايراني را هم قبول كنيم.

مشاور مديرعامل كشتي‌راني ايران تأكيد مي‌كند: «درحال‌حاضر هيچ پولي براي ساخت اين كشتي‌ها در اختيار اين كشتي‌ساز قرار نگرفته است. پول سوخته زنده‌شده و علاوه‌بر‌آن، كره‌اي‌ها از شكايت خود عليه ايران به خاطر خسارت ناشي از توقف اين پروژه كه به‌زعم آنها ناشي از فضاي سياسي ايران بوده، گذشته‌اند».

سردار عبداللهی با بیان اینکه «قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در ١٠ حوزه بزرگ کشور فعالیت دارد»، گفت: درحال‌حاضر در پروژه‌های قرارگاه ١٥٠ هزار نفر به صورت مستقیم و بالای ١,٥ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند؛ بالغ بر ١٢ هزار دستگاه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته در اختیار داریم.

خودتحريمي بيش از تحريم‌هاي خارجي ما را آزار مي‌دهد
سردار عبداللهی با بیان اینکه «در سال اقتصاد مقاومتی به گروه‌های کاری مختلف دستور آماده‌باش داده‌ایم»، گفت: ما منکر تأثیر تحریم‌ها نیستیم، اما معتقدیم اگر در جایی محاصره شدیم، به جای تسلیم باید مقاومت و تلاش کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه ما خود‌تحریم هستیم و بیشتر از آنکه تحریم‌های کشورهای خارجی ما را اذیت کند، خودتحریمی که به بهانه‌های مختلف ایجاد می‌شود، ما را آزار می‌دهد و دردآور است.

پنهان‌کاری کشتی‌رانی در امضای قرارداد با هیوندای
اين انتقادها يك طرف، انتقاد ديگري هم منتقدان به كشتي‌راني ايران وارد كرده‌اند. امیرحسین مزینی‌فر، عضو هیأت‌مدیره انجمن هیدروگرافی و آب‌نگاری، با اشاره به وجود ابهامات متعدد در قرارداد کشتی‌رانی و هیوندای، خواستار انتشار متن این قرارداد شد و گفت: مبلغ قرارداد ۱۰ فروند کشتی قطعا ۶۵۰ میلیون دلار نیست و حداقل بالای ۱.۵ میلیارد دلار است.

اين گفته در حالي مطرح شده است كه حتي اين كارشناس، اطلاع دقيقي نداشته و به اظهارنظر پرداخته است. هرچند مشاور مديرعامل كشتي‌راني ايران هم گفته بود از ٢٢٧ ميليون دلاري كه در اين كشور فريز شده بود، در‌حال‌حاضر رقم ١٥٤ ميليون دلار به عنوان رقم اوليه ساخت كشتي در اختيار شركت HHI قرار گرفته و ساير پول‌ها هم قرار است از طرف فاينانسورهاي بين‌المللي كه اگزيم‌بانك كره و يك كنسرسيوم ديگر است، پرداخت ‌شود.

***
علی‌رغم فضایی که برخی رسانه‌ها در خصوص نتیجه‌بخش نبودن توافق برجام در زمینه خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ ایجاد کرده بودند، قرارداد خرید هواپیماهای نو و از بوئینگ بین ایران و این کمپانی به امضا رسید. طبق توافق‌هایی که پیش از این بین بوئینگ و ایران ایر شده بود، قرار بر این بود که قرارداد ۲۵ میلیارد دلاری برای خرید ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ منعقد شود. هر چند به نظر می‌رسید از آنجایی که مذاکرات با شرکت اروپایی- آمریکایی ایرباس زودتر انجام شده، قرارداد خرید از این کمپانی زودتر از بوئینگ به سرانجام برسد و قطعی شود، اما پیشتازی بوئینگ نشان داد، این معامله نه یک جریان سیاسی بلکه یک رقابت کاملا اقتصادی بین شرکت‌های بزرگ دنیاست و این شرکت‌های بزرگ جهانی در رقابت برای دست‌یافتن به بازار ایران هستند.
                                                 فرود تاریخی بوئینگ در ایران پس از ۳۷ سال
                                                                                    آفتاب یزد
فرود تاریخی بوئینگ در ایران پس از ۳۷ سال
در پی مذاکرات صورت گرفته پس از برجام قرارداد خرید ۸۰ هواپیمای نو دیروز امضا شد
آفتاب یزد – هیرش سعیدیان : علی‌رغم فضایی که برخی رسانه‌ها در خصوص نتیجه‌بخش نبودن توافق برجام در زمینه خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ ایجاد کرده بودند، قرارداد خرید هواپیماهای نو و از بوئینگ بین ایران و این کمپانی به امضا رسید. طبق توافق‌هایی که پیش از این بین بوئینگ و ایران ایر شده بود، قرار بر این بود که قرارداد ۲۵ میلیارد دلاری برای خرید ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ منعقد شود.

لازم به ذکر است، این قرارداد شامل هواپیماهای MAX-737 ، 777-300 و 777 X می‌باشد. قرارداد بوئینگ و ایران در حالی منعقد می‌شود که بسیاری از رسانه‌های مخالف دولت مدعی بودند؛ برجام نمی‌تواند کارکردی برای خرید هواپیماهای نو داشته باشد و با بر سر کارآمدن ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری جدید دولت آمریکا، خرید هواپیما از آمریکا را منتفی می‌دانستند. هر چند به نظر می‌رسید از آنجایی که مذاکرات با شرکت اروپایی- آمریکایی ایرباس زودتر انجام شده، قرارداد خرید از این کمپانی زودتر از بوئینگ به سرانجام برسد و قطعی شود، اما پیشتازی بوئینگ نشان داد، این معامله نه یک جریان سیاسی بلکه یک رقابت کاملا اقتصادی بین شرکت‌های بزرگ دنیاست و این شرکت‌های بزرگ جهانی در رقابت برای دست‌یافتن به بازار ایران هستند.

مهر ماه امسال بود که اوفک مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت‌های ایرباس و بوئینگ داد. طبق این مجوز قرار است بوئینگ 100 فروند هواپیما و ایرباس 118 فروند هواپیمای نو به ایران‌ به‌صورت غیرنقدی و لیزینگ بفروشد. گفته می‌شود قرارداد خرید هواپیما از ایرباس هم به‌زودی قطعی خواهد شد.

**80 فروند بوئینگ
براساس سند همکاری که ایران و بوئینگ به امضا می‌رسانند، ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ در بازه‌ زمانی ۱۰ساله به ایران تحویل داده می‌شود. همچنین از مجموع ۸۰ فروند هواپیمای مورد توافق برای تحویل به ایران، ۵۰فروند بوئینگ ۷۳۷ و ۳۰ هواپیمای دیگر شامل دو مدل بوئینگ ۷۷۷ خواهد بود. مراسم امضای سند همکاری میان ایران‌ایر و بوئینگ با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد تا دولت در ماه‌های پایانی عمر خود، قراردادی استثنایی برای صنعت هواپیمایی را به امضا برساند.

**همکاری نزدیک دولت آمریکا دلیل عقد قرارداد با ایران
رهبر تیم مذاکره‌کننده بوئینگ با ایران با بیان اینکه همکاری نزدیک دولت آمریکا منجر به عقد قرارداد فروش هواپیما به ایران شده است، گفت: فروش هواپیما به ایران باعث افتخار ماست. پریزر نماینده بوئینگ در مراسم امضای خرید 80 فروند هواپیما از بوئینگ گفت:‌ از اعلام خبر فروش هواپیما به ایران خوشحال هستیم و از اینکه روابط بوئینگ با ایران ایر از سر گرفته می‌شود خرسندیم. وی افزود: خوشحال هستیم که بهترین هواپیماهای دنیا را در اختیار ایرلاین‌های ایران قرار می‌دهیم. نماینده بوئینگ گفت: در این قرارداد کمپانی بوئینگ 50 فروند هواپیمای 737 مکس، 15 فروند هواپیمای 777/300 و 15 فروند هواپیمای 777 ایکس به شرکت هواپیمایی ایران ایر به فروش می‌رساند. وی افزود: فروش این تعداد هواپیما به ایران کمک می‌کند که ایران ناوگان خود را نوسازی کند. پریزر با اشاره به ارزش این قرارداد گفت: ارزش این قرارداد 16 میلیارد و 600 میلیون دلار است و سندی که امروز به امضا می‌رسد بر پایه توافقات قبلی است. نماینده بوئینگ گفت: مجوز سندی که امروز با ایران ایر به امضا رساندیم را از دولت آمریکا گرفته‌ایم. وی ادامه داد: با همکاری نزدیک دولت آمریکا بوده که توانستیم به ایران هواپیما بفروشیم. پریزر اظهار داشت: مسیر برای دستیابی به این موفقیت طولانی بوده، اما تمام مذاکرات بر مبنای شفافیت، آغوش باز دو طرف و از همه مهم‌تر احترام متقابل بوده است.

**هما و بوئینگ پس از 41 سال
وزیر راه و شهرسازی بعد از امضای قرارداد خرید 80 فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی بوئینگ گفت: با ورود این هواپیماها به ناوگان هوایی ایران ایر، 50 هزار صندلی وارد ناوگان هوایی کشور می‌شود. عباس آخوندی افزود: با امضای این قرارداد، نخستین گام مهم برای نوسازی ناوگان هوایی کشور برداشته شد و به‌زودی با نهایی‌شدن خرید 100 فروند ایرباس و 20 فروند هواپیمای ای.تی.آر، نوسازی ناوگان هوایی ایران‌ایر با سرعت بیشتری دنبال می‌شود. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «این قرارداد پس از 41 سال بین هما و بوئینگ امضا شد» افزود: این قرارداد پیام روشنی برای جهانیان است که با وجود جنگ‌افروزی‌های رژیم صهیونیستی و داعش، ما پشتیبان صلح، آرامش، امنیت و توسعه ایران بر مبنای سیاست برد-برد هستیم.

**50 درصد زیر قیمت کاتالوگ
همچنین مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از ورود اولین سری هواپیماهای بوئینگ از آوریل 2018 خبر داد و گفت: کمپانی ایرباس آمادگی تامین فاینانس 6 فروند هواپیما را اعلام کرده و طبق قرارداد، ایرباس و بوئینگ دانش و تکنولوژی ساخت قطعات هواپیما را وارد ایران می‌کنند. فرهاد پرورش با بیان اینکه مذاکرات خرید هواپیما از بوئینگ پس از برجام شروع شد، گفت: با مدیران بوئینگ 10 جلسه مذاکره داشتیم که تمام آنها در ایران برگزار شده‌اند. در این مدت تیم‌های تخصصی هما با تیم‌های حقوقی، مالی بوئینگ مذاکراتی داشته‌اند. پرورش با تاکید بر اینکه از سال 2018 تحویل هواپیما به ایران شروع می‌شود، گفت: 50 فروند هواپیمای 737 مکس، 15 فروند هواپیمای 777 /300 و 15 فروند 777 X از بوئینگ خریداری می‌شود.

وی افزود: تعداد صندلی هواپیمای 737 ، 150 تا 160 صندلی است. همچنین ‌15 فروند هواپیمای 777/300 با 350 صندلی طبق قرارداد از بوئینگ خریداری می‌کنیم که این هواپیماها از آوریل 2018 یعنی اردیبهشت 97 شروع به تحویل به ایران ایر می‌شود. مدیرعامل ایران ایر افزود: از سال 2018 ، 6 فروند هواپیما از این مدل، سال 2019 هم 6 فروند دیگر هواپیمای 777 به ایران‌ایر تحویل داده می‌شود. از سال 2020 سه فروند 777 به ایران ایر تحویل می‌دهد. همچنین بوئینگ از سال 2021 سالانه چیزی حدود 10 الی 12 فروند هواپیما طبق قرارداد به ما تحویل می‌دهد. پرورش با بیان اینکه ارزش اسمی‌این قرارداد 13 میلیارد دلار است، گفت: این مبلغ قیمت کاتالوگی است و معمولا 50 درصد زیر قیمت اسمی‌این تعداد هواپیما را خریداری می‌کنیم. وی افزود: به طور قطع مبلغ نهایی این قرارداد 50 درصد زیر قیمت کاتالوگ خواهد بود.

پرورش در پاسخ به سوالی مبنی بر تامین مالی 80 فروند هواپیما به‌صورت فاینانس گفت: به‌طور قطع مبنای خرید هواپیما استفاده از فاینانس است و به‌صورت فاینانس این تعداد هواپیما را خریداری می‌کنیم. وی ادامه داد: خود شرکت ایرباس برای تامین فاینانس 6 فروند هواپیما از سری اول تحویل‌ها اعلام آمادگی کرده است. پرورش در پاسخی مبنی بر اینکه آیا در قرارداد با بوئینگ بحث انتقال دانش و تکنولوژی ساخت قطعات هواپیما آمده است، گفت: به طور قطع در قرارداد ایرباس و بوئینگ انتقال تکنولوژی به ایران را در زمینه دانش ساخت و نگهداری هواپیما ذکر کرده‌ایم و اخیرا هم آقای منطقی مصاحبه‌ای را مبنی بر مذاکرات با کمپانی‌های خارجی برای انتقال تکنولوژی انجام داده است. وی ادامه داد: در حال حاضر کارگروهی بین کمپانی‌های هواپیماسازی خارجی و شرکت‌های دانش بنیان ایرانی تشکیل شده است که طبق آن توانمندی‌های داخل برای انتقال تکنولوژی ساخت قطعات هواپیما ارزیابی می‌شود. پرورش ادامه داد: البته این همکاری‌ها می‌تواند در بخش نرم‌افزاری هم باشد و تنها ساخت قطعات در قراردادها موردنظر ما نیست. وی ادامه داد: البته سازمان هواپیمایی با بوئینگ قراردادی را برای افزایش توان ساخت و نگهداری هواپیما در ایران امضا کرده است.

**پاسخ به یک ابهام
برخی رسانه‌ها نیز هنوز امضای قرارداد خشک نشده این پرسش را مطرح نمودند که در صورت نقض قرارداد از سوی طرف مقابل چه تضمین و مکانیزم‌های وجود دارد . یوسف مولایی، کارشناس حقوق بین الملل در این‌باره به آفتاب یزد گفت : در اینگونه موارد در صورت قطعیت یافتن قرارداد، با توجه به اینکه هر قراردادی یک قالب مهندسی شده و منطقی و چارچوبی منظم دارد همیشه حداکثر پیش بینی‌ها انجام می‌گیرد تا اگر یک طرف قرارداد تعهدات خود را نقض نماید چه نوع جرائم و خساراتی برای او در نظر گرفته شود. به نحوی که خسارتها و جریمه‌ها برطرف ناقض تحمیل می‌شود. در صورت نقض مکانیزم‌های تضمین کننده منافع به صورت اصولی به کار خواهد افتاد . به غیر از اینها با توجه به عرف مرسوم باید توجه کرد که چنین قراردادی منفعت اقتصادی دارد و همچنین شرکتی جهانی همچون بوئینگ صاحب یک برند مشخص است و بر اساس روح کلی که بر قراردادها حاکم است معمولاً انتظار رفتار خارج از قاعده ای نمی‌رود. همچنین وی در ادامه گفت ، برای برخی که ممکن است این سوال را مطرح نمایند که بالفرض اگر خود دولت آمریکا تعهدات خود را انجام ندهد باید گفت چنین نقض تعهدات در سطح دولتها معمولاً تبعات بین المللی دارد و تحت عنوان شرمندگی دیپلماتیک بین المللی دولتها از آن حذر می‌نمایند. مولائی در ادامه گفت: معمولاً در قراردادها یک نهاد بین المللی معتبر نیز به عنوان داور حقوقی در صورت بروز اختلافات تعیین می‌شود که نهادهایی همچون اتاق بین المللی تجارت به عنوان دوار مرسوم هستند. البته ممکن است بر اساس اصل 139 قانون اساسی در صورت تعیین نهاد بین المللی نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی‌نیز به وجود آید که این بسته به مفاد و جزئیات قرارداد است.

————————————–
طبق این مجوز قرار است بوئینگ 100 فروند ایرباس 118 فروند هواپیمای نو به ایران‌ به‌صورت غیرنقدی و لیزینگ بفروشد گفته می‌شود قرارداد خرید هواپیما از ایرباس هم به‌زودی قطعی خواهد شد

———————————-
براساس سند همکاری که ایران و بوئینگ به امضا می‌رسانند، ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ در بازه‌ زمانی ۱۰ساله به ایران تحویل داده می‌شود

 
 برگرفته از تارنگاشت عدالت
Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

اطلاعات

این ویودی در 12 دسامبر 2016 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , برچسب خورده.
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: