اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

درباره‌ی پراتیک: مائوزِدون – گروه مائوئیستی شورش

دریافتی:

فلسفه ی مارکسیستی برآن است که مهمترین مسئله ی درک قانونمندی های جهان عینی، برای توضیح جهان نیست، بلکه استفاده ی از شناخت این قانونمندیه ای عینی برای تغییر فعال جهان است. از نظر دیدگاه مارکسیسم تئوری دارای اهمیت است و اهمیت آن در این تز لنینی کامالً بیان یافته است: «بدون تئوری انقالبی، هیچ جنبش انقلابی  نمی تواند وجود داشته باشد« اما مارکسیسم اهمیت تئوری را درست و فقط به این علت تاکید می کند که تئوری می تواند راهنمای عمل باشد. اگر ما تئوری صحیحی داشته باشیم، ولی فقط درباره ی آن پرحرفی کنیم، آنرا در قفس حبس نمائیم و به عمل درنیاوریم، آنگاه این تئوری هراندازه هم که خوب باشد، بی اهمیت خواهد شد. شناخت با پراتیک آغاز می گردد و شناخت تئوریک از طریق پراتیک کسب می شود و باید دوباره به پراتیک بازگردد. 

درباره پراتیک مائو

درباره‌ی پراتیک

نویسنده: مائوزِدون

فرمت پی دی اف درباره پراتیک-مائوزِدون-مائوتسه دون

بخشی از این اثر: ماتریالیسم پیش از مارکس مسئله‌ی شناخت را جدا از خصلت اجتماعی انسان و تکامل تاریخی بشریت ملاحظه می‌کرد و ازاین‌رو نمی‌توانست وابستگی شناخت را به پراتیک اجتماعی، ‏یعنی وابستگی شناخت را به تولید و مبارزه‌ی طبقاتی درک کند.

مارکسیست‌ها قبل از هر چیز بر این عقیده‌‌اند که فعالیت تولیدی بشر، اساسی‌ترین فعالیت عملی و تعیین‌کننده ‏هر نوع فعالیت دیگر وی است. شناخت انسان‌ها به‌طور عمده ‏به فعالیت آنها در تولید مادی وابسته است؛ در جریان این فعالیت تولیدی انسان‌ها رفته‌رفته پدیده‌‏های طبیعت، ‏خواص و قانونمندی‌های طبیعت و مناسبات میان انسان و طبیعت را درک می‌کنند؛ آنها درعین‌حال از طریق فعالیت تولیدیِ خود، به‌تدریج و به‌اندازه‏های گوناگون روابط معین بین انسان‌ها را می‌شناسند. هیچ یک از این معلومات نمی‌تواند جدا از فعالیت تولیدیِ کسب شود. در جامعه‌ی بدون طبقه، هر فرد به‌مثابه عضوی از این جامعه با سایر اعضای جامعه تشریک مساعی می‌کند‌، ‏بین آنها مناسبات تولیدی مشخصی برقرار می‌سازد و به فعالیت تولیدی درجهت حل مسائل زندگی مادی انسان‌ها می‌پردازد. این است سرچشمه‌ی اصلی تکامل شناخت بشر.

پراتیک اجتماعی انسان فقط به فعالیت تولیدی محدود نمی‌شود‌، ‏بلکه دارای اشکال متعدد دیگری نیز می‌باشد: مبارزه‌ی طبقاتی، ‏زندگی سیاسی، ‏فعالیت علمی و هنری در یک‌کلام، ‏انسان به‌مثابه یک موجود اجتماعی در کلیه‌ی شئون زندگی عملی جامعه شرکت می‌کند. ازاین‌رو انسان نه‌فقط در زندگی مادی، بلکه در زندگی سیاسی و فرهنگی (که با زندگی مادی پیوند نزدیک دارد) نیز به‌اندازه‌های‌ گوناگون به ‌درک مناسبات مختلف بین انسان‌ها دست می‌یابد و در بین این انواع پراتیک اجتماعی‌، ‏به‌ویژه ‏مبارزه‌ی طبقاتی در اشکال گوناگون آن، برتکاملِ شناختِ انسان عمیقاً تأثیر می‌گذارد. در جامعه‌ی طبقاتی هر فرد به‌مثابه عضوی از یک طبقه‌ی معین زندگی می‌کند و هیچ فکر و اندیشه‌ای نیست که بر آن مهر طبقاتی نخورده ‏باشد.

از طریق لینک زیر بر روی سایت گروه مائوئیستی شورش به متن دسترسی پیدا کنید.

http://www.shouresh-iran.com/2015/12/blog-post_30.html

و یا در فرمت پی دی اف

درباره پراتیک-مائوزِدون-مائوتسه دون

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصاتِ خود را پر کنید یا برایِ ورود رویِ نقشک‌ها کلیک کنید:

نشان‌وارهٔ WordPress.com

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر )

درحال اتصال به %s

این وب‌گاه برای کاهشِ هرزنامه‌ها از Akismet استفاده می‌کند. در موردِ نحوهٔ پردازشِ داده‌هایِ دیدگاهتان بیشتر بدانید.

اطلاعات

این ویودی در 30 دسامبر 2015 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , , , , برچسب خورده.
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: