اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

آرگو، اسلام‌هراسی بر فرش سرخ ٬ «صفر تاریک ٣٠»٬«پنج دوربین شکسته» :لورا دورکی٬ کارگر سوسیالیست! و از بهترین سخنرانی‌های مراسم اسکار:تارنگاشت عدالت!

 آرگو زمانی در سینماها به نمایش گذاشته می‌شود که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران موجب بحران ارزی و کمبود داروهای حیاتی شده است. تردستی تاریخی استخراج یک داستان قهرمانی آمریکایی از رویداهای انقلاب ایران به کنار، فیلمی که ایرانیان را بعنوان متعصبین مذهبی غیرمنطقی خشن ترسیم می‌کند، نمونه‌ای از سرگرمی بی‌طرف نیست…

red-carpet

آرگو، اسلام‌هراسی بر فرش سرخ

چاپ

پست الكترونيكي

۱۰ اسفند ۱۳۹۱

گرچه ممکن است برای برخی از تماشاگران آسان باشد که با گفتن «این فقط سرگرمی است» سیاست‌های مشکل‌دار یک فیلم یا نمایش تلویزیونی را نادیده بگیرند، اما این ایده‌ها بر دنیای واقعی تأثیر می‌گذارند. طی یک کمدی شرم‌آور، جایزه از طريق ارتباط ویدئویی با میشل اوباما اعلام شد، همراه با صفی از پرسنل نظامی مرد و زن با دقت انتخاب شدۀ ملبس به یونیفورم که پشت سر او ایستاده بودند.

تارنگاشت عدالت

منبع: کارگر سوسیالیست
٢٧ فوریه ٢٠١٣
نویسنده: لورا دورکی

اسلام‌هراسی بر فرش سرخ
امسال… جایزه اسکار به… اسلام‌هراسی تعلق گرفت. لورا دورکی توضیح می‌دهد چرا.

هشتاد و پنجمین برنامه سالانه اسکار یک‌شنبه شب برگزار شد، و تا صبح روز بعد، اکثر تفسیرها به یکی دو موضوع خلاصه می‌شد…

آرگو برنده بزرگ شب اسکار بود، این تهیج سیاسی به کارگردانی بن افلک بطور گل‌و‌گُشاد بر یک عملیات مخفی قرار داد که در آن یک مأمور «سیا» تحت پوشش تولید کننده فیلمی که وجود خارجی ندارد، چند تن از کارکنان سفارت ایالات متحده را در جریان بحران گرونگان‌گیری سال ١٩٧٩ از ایران خارج می‌کند.

طی یک کمدی شرم‌آور، جایزه از طريق ارتباط ویدئویی با میشل اوباما اعلام شد، همراه با صفی از پرسنل نظامی مرد و زن با دقت انتخاب شدۀ ملبس به یونیفورم که پشت سر او ایستاده بودند. (ظاهراً، کاخ سفید از استفاده از این تصویر برای اعلام جایزه بهترین فیلم مستند، که  یکی از نامزدهای دریافت آن فیلم «جنگ نامریی» بود صرف‌نظر کرد، این فیلم نگاهی انتقادی به اپیدمی تجاوز در نیروهای مسلح ایالات متحده می‌اندازد.)

آرگو جاکش بدترین کلیشه نژادپرستانه درباره انقلاب ایران است، که در حقیقت، یک خیزش توده‌ای مردمی بود که یک جبار فرومایه تحت‌الحمایه ایالات متحده، شاه ایران، را سرنگون کرد. اسلام‌گرایانی که نهایتاً بر ایران چیره شدند در جناح راست انقلاب قرار داشتند- اما این تمایز کلاً بیش از حد انتظار از آرگو است، که تقریباً به هر ایرانی بعنوان فرد متعصبی که به فارسی ترجمه نشده فریاد می‌زند، برخورد می‌کند.

در پاسخ به این انتقاد، برخی از هواداران آرگو اشاره می‌کنند که صحنه شروع فیلم از صفحات داستانی متحرک استفاده می‌کند تا توضیح دهد چگونه یک کودتای «سیا» در سال ١٩۵٣، محمد مصدق، رهبر بطور دموکراتیک انتخاب شده ایران را سرنگون می‌کند، و زمینه را برای آمدن ددمنشی شاه آماده می‌سازد. این درست است که این پیشینه تاریخی بیش‌تر از چیزی است که اکثر فیلم‌های آمریکایی درباره کشوری که اکثریت مردم آن مسلمانند، ارائه می‌کنند. اما ارزش این صحنه بلافاصله با اولین صحنه زنده فیلم، که در آن انبوهی از ایرانیان، مانند اجساد متحرک آخرالزمان ایرانی به سفارت آمریکا هجوم می‌برند، خنثا می‌شود.

در حالی که توده های مسلمان مقابل سفارت عمدتاً در صحنه‌های پهن بعنوان جمعیتی غیرقابل متمایز، غیرقابل فهم نشان داده می‌شوند، لحظه‌ای که وارد سفارت می‌شویم و کاراکترهای آمریکایی را می‌بینیم، با نمای نزدیک، انسانیت، ویژگی‌های فردی و گفت‌وگویی که می‌توانیم بفهمیم،  مواجه می‌شویم.

طی فیلم، ایران بعنوان جای ترسناکی که خائنان در ملاءعام اعدام می‌شوند و اوباش مسلمان مزاحمی که در هر گوشه کمین کرده‌اند، و آماده‌اند بمحض این‌که قهرمان‌های فیلم بیرون بیانید به آن‌ها حمله کنند، نمایش داده می‌شود.

فیلم در استفاده از زیرنویس برای انسانی کردن برخی کاراکترهای مشخص، و نه دیگران، گزینشی برخورد می‌کند. نمونه «مسلمان خوب»، یک خدمت‌کار زن جوان در خانه سفیر کانادا است، که کاراکترهای آمریکایی به آن‌جا پناهنده شده‌اند، کاراکتر او اسم و دیالوگ دارد. موقعی که آمریکایی ها فارسی صحبت می‌کنند، کلمات آن‌ها همیشه ترجمه می‌شود. شعارها و علایم سیاسی که ممکن است به ما کمک کند تقاضاهای جمعیت را درک کینم هرگز ترجمه نمی‌شوند.

این‌که فیلم‌سازان عامدانه این‌کار را کرده باشند یا نه، آرگو زمانی در سینماها به نمایش گذاشته می‌شود که تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران موجب بحران ارزی و کمبود داروهای حیاتی شده است. تردستی تاریخی استخراج یک داستان قهرمانی آمریکایی از رویداهای انقلاب ایران به کنار، فیلمی که ایرانیان را بعنوان متعصبین مذهبی غیرمنطقی خشن ترسیم می‌کند، نمونه‌ای از سرگرمی بی‌طرف نیست…

***

بدترین نمونۀ اسلام هراسی در فیلم در سال گذشته، «صفر تاریک ٣٠» (Zero Dark Thirty)، داستان تهیجی بن‌لادن را بکش، ساخته مارک بوآل و کاترین بیگلو بود… فیلم یک مأمور زن پیکارگر «سیا» به نام مایا را نشان می‌دهد، که با تبعیض جنسی و مسلمانان ترسناک نبرد می‌کند تا اسامه بن‌لادن را پیدا کند و بکشد. فیلم انبوه مسلمانان آرگو  (معترضین پاکستانی در مقابل سفارت ایالات متحده) و عرضه نامحدود تروریست‌های عرب/مسلمان را دارد. اما وِیژگی فیلم در این است که جنایات امپریالیسم آمریکا را توجیه و بزک می‌کند.

هدف «صفر تاریک ٣٠» مطمئن کردن معترضین به استفاده از شکنجه در «جنگ ترور» به این است که همه شکنجه‌ها لازم بوده است. هر کس که مایا در نیم ساعت اول فیلم ددمنشانه شکنجه می‌کند، بدون تردید یک تروریست تأیید شده است و حتا یک شخص بیگناه گرفتار کابوس بازداشت و شکنجه آمریکایی نشده است.

زمانی که پخش وسیع «صفر تاریک ٣٠» در ژانویه آغاز شد، منتقدین بسیاری آن‌را یکی از رقبا برای جایزه بهترین فیلم می‌دانستند. اما فیلم سریع در باتلاق مناقشه بر سر به تصویرکشیدن شکنجه در آن، بویژه رسیدگی کنگره، گیر افتاد.

عجیب این‌که، سیاست‌مداران به نظر می‌رسید مشکلات بسیار کم‌تری با پایان فیلم داشته باشند، که در آن نیروهای ویژه ایالات متحده در خانه‌ای که معتقدند بن‌لادن در آن پنهان شده حرکت می‌کنند، ودر کمال خونسردی هر انسان بالغی را که می‌بینند به قتل می‌رسانند.

گرچه «صفر تاریک ٣٠» برای ۵ اسکار، از آن‌جمله بهترین فیلم و بهترین داستان فیلم‌ نامزد شده بود، اما فقط یک اسکار برای مونتاژ صدا برد. آیا بحث شکنجه، رأی دهندگان اسکار را ترساند؟ آیا خط اصلی تبعیض جنسی هالیوود برای جدی نگرفتن زنان کارگردان یا قهرمانان زن در مقابل مردان در انتخاب فیلم جاسوسان آمریکایی در مقابل مسلمانان شیطانی نقشی داشت؟ یا داستان هالیوود در آرگو و وحدت «سیا» برای نجات آمریکایی‌ها آنقدر برای رأی دهندگان اسکار خوب بود که نتوانند آن‌را نادیده بگیرند؟

چه کسی می‌داند؟ آنچه روشن است این است که آرگو، «صفر تاریک ٣٠» و «میهن» همه اساساً از طرف تماشاگرانی ستایش شده‌اند که ترفندهای خام جک بائر در «٢۴» را مسخره می‌کردند. کلیشه سازی اسلام هراسانه مطمئناً قبل از ١١ سپتامبر وجود داشت، اما طی ١٢ سالی که از «جنگ با ترور» گذشته آنچنان متداول شده که تماشاگران فیلم و تلویزیون بدون آن‌که بدانند آن‌ها را جذب می‌کنند.

گرچه ممکن است برای برخی از تماشاگران آسان باشد که با گفتن «این فقط سرگرمی است» سیاست‌های مشکل‌دار یک فیلم یا نمایش تلویزیونی را نادیده بگیرند، اما این ایده‌ها بر دنیای واقعی تأثیر می‌گذارند.

***

یکی از داستان‌های کم‌تر گزارش شدۀ اسکار نامزدی فیلم خارق‌العاده فلسطینی «پنج دوربین شکسته» در گروه فیلم‌های مستند بود. عماد بورنات، قهرمان و یکی از کارگردان‌های فیلم، طی پنج سال تظاهرات غیرمسلحانه علیه غصب زمین و ساختن دیوار حائل در روستای بلعین در ساحل غربی را ثبت کرده است.

موقعی که عماد، همسر و فرزند ٨ ساله اش جبرئیل برای شرکت در مراسم اسکار وارد لس‌آنجلس شدند، در فرودگاه بازداشت و مؤاخذه شدند. برغم این‌که عماد دعوت‌نامه رسمی اسکار را داشت، مقامات مهاجرت، که ظاهراً نمی‌توانستند باور کنند یک فلسطینی نامزد دریافت اسکار شده، آن‌ها را به اخراج تهدید کردند.

البته، این برای عماد و خانواده او تجربه جدیدی نبود. عماد پس از حادثه در بیانیه ای گفت: «این برای فلسطینی‌ها یک اتفاق روزانه است، هر روز، در سرتاسر ساحل غربی. بیش از ۵٠٠ ایستگاه بازرسی، راه بندان و دیگر موانع در مقابل حرکت در سرتاسر سرزمین ما وجود دارد، یک نفر از ما از تجربه‌ای که من و خانواده ام امروز داشتیم مستثنا نیست. تجربه ما نمونه ای کوچک از چیزی بود که مردم من هر روز با آن مواجهه می‌شوند.»

http://socialistworker.org/2013/02/27/islamophobia-on-the-red-carpet

*************************************************************************

 

Print

E-mail

 

۰۸ اسفند ۱۳۹۱

از بهترین سخنرانی‌های مراسم اسکار

 «من به شما درود می‌فرستم، و از شما قدردانی می‌کنم، و فکر می‌کنم شما باید بسیار مفتخر باشید که طی چند هفته گذشته استوار ایستادید، و  اجازه ندادید تهدیدات گروه کوچکی از چاقوکشان صهیونیست، که رفتارشان توهین به شأن همه یهودیان سرتاسر جهان و به سابقه مبارزه بزرگ و قهرمانانه آن‌ها عیله فاشیسم و ستم است، شما را مرعوب کند. و من به آن سابقه درود می‌فرستم و من به همه شما درود می‌فرستم به خاطر ایستادگی استوارتان و وارد کردن ضربه نهایی به آن دوره که نیکسون و مک‌کارتی در سراسر جهان اذیت و مجازات دگراندیشانی را، که سعی داشتند حقیقی را که به آن باور دارند در زندگی و کار خود بازتاب دهند، به راه انداخته بودند…»

تارنگاشت عدالت

منبع: OnTheRedCarpet.com
١١ ژانویه ٢٠١٣

در این فصل اسکار، ما به عقب برمی‌گردیم و به برخی از لحظات بزرگ در تاریخ جایزه اسکار نگاه می‌اندازیم. در پنجاهمین مراسم اسکار در سال ١٩٧٨، ونسا ردگریو هنگام پذیرش جایزه بهترین هنرپیشه زن حامی به خاطر نقش خود در «جولیا» به عنوان یک فعال ضدنازیسم، سخنرانی بحث‌انگیزی ایراد کرد.

«لیگ دفاع یهودی» با نامزدی او مخالفت کرد و در مقابل محل مراسم تظاهراتی به راه انداخت، زیرا ردگریو، گوینده و تأمین کننده مالی فیلم مستندی به نام «فلسطینی» بود، که از یک دولت فلسطینی حمایت می‌کرد.

ردگریو، در سخنرانی خود گفت:
«همکاران عزیزم، من از شما به خاطر این قدردانی از کارم بسیار سپاس‌گزارم. من فکر می‌کنم که جین فوندا و من بهترین کار زندگی‌مان را انجام داده ایم، و من فکر می‌کنم که این بخشاً به خاطر کارگردان‌مان، فرد زینمان، است.»

«و من هم‌چنین فکر می‌کنم که این به خاطر این است که ما به چیزی که ابزار می‌کنیم، به باورمان باور داریم. دو میلیون نفری که جان خود را از دست دادند و آماده بودند همه چیز را در نبرد علیه آلمان نازی فاشیست و نژادپرست فدا کنند.»

او در ادامه گفت:
«و من به شما درود می‌فرستم، و از شما قدردانی می‌کنم، و فکر می‌کنم شما باید بسیار مفتخر باشید که طی چند هفته گذشته استوار ایستادید، و اجازه ندادید تهدیدات گروه کوچکی از چاقوکشان صهیونیست، که رفتارشان توهین به شأن همه یهودیان سرتاسر جهان و به سابقه مبارزه بزرگ و قهرمانانه آن‌ها عیله فاشیسم و ستم است، شما را مرعوب کند.»

او افزود:
«و من به آن سابقه درود می‌فرستم و من به همه شما درود می‌فرستم، به خاطر ایستادگی استوارتان و وارد کردن ضربه نهایی به آن دوره که نیکسون و مک‌کارتی در سراسر جهان اذیت و مجازات دگراندیشانی را، که سعی داشتند حقیقی را که به آن باور دارند در زندگی و کار خود بازتاب دهند، به راه انداخته بودند. من به شما درود می‌فرستم و با شما عهد می‌بند‌م که، به نبرد علیه یهودی‌ستیزی و فاشیسم ادامه خواهم داد.»

ردگریو بعداً در نوامبر ٢٠١١، به خاطر کار خود به عنوان یک هنرپیشه و فعال، از طرف «آکادمی هنرها و علوم تصویر متحرک»، سازمانی که پشت اسکار قرار دارد، مورد قدردانی قرار گرفت.

برای فیلم سخنرانی ونسا ردگریو به نشانی زیر رجوع کنید:
http://www.ontheredcarpet.com/Vanessa-Redgrave-delivers-a-controversial-speech—Oscar-History-Video/8545580

 

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

اطلاعات

این ویودی در 28 فوریه 2013 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , برچسب خورده.
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: