اشتراک eshtrak

خبری سیاسی فرهنگی! مسئولیت هر مقاله بعهده نویسنده آنست!

رسوایی خونین قطر: گاردین٬ ارگان حزب کمونیست استرالیا٬ برگردان: آمادور نویدی

ترجمه این مقاله تقدیم به کارگرانی است که در گرمای ۵۰ الی ۶۰ درجه سانتیگراد در قطر٬ امارات و دیگر کشورهای خاورمیانه کار میکنند و فاقد ابتدایی ترین حقوق بنیادی قابل قبول بین المللی هستند.

پیشاپیش اول ماه مه٬ روز جهانی کارگران و زحمتکشان ایران و جهان را تبریک میگویم. به امید رهایی طبقه کارگر جهان از یوغ سرمایه داری!

آمادور- اشتراک

fifa logo

رسوایی خونین قطر

برگرفته از گاردین: ارگان حزب کمونیست استرالیا

برگردان: آمادور نویدی

در جلسه کمیته هیئت اجرایی فدراسیون بین المللی فوتبال جهان (فیفا) اشخاص مهم گرد هم آمده اند تا تصمیم بگیرند که آیا باید درباره وضعیت افتضاح آمیز کارگران مهاجر در قطر کاری انجام دهند. ارزیابی محافظه کارانه توصیه میکند که  امکان دارد حداقل ۴۰۰۰ کارگر بمیرند٬ حتی قبل از اینکه پایی به توپ فوتبال جام جهانی سال ۲۰۲۲ بخورد. این فقط بر مبنای مرگ ۱۲۰۰ کارگر توسط سفارت های هند و نپال گزارش شده٬ که بر اساس حدود نصف نیروی کار مهاجران بررسی شده است.

کنفدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری به عنوان بخشی از تلاش طولانی خود برای بهبود شرایط کارگران در کشور میزبان جام جهانی افشاگری شومی از سیستم استخدام  کشور قطر منتشر کرده است.

تحت سیستم مهاجرتی کفاله (kafala)٬ کارفرمایان از کنترل کامل بر استخدام کارگران برخورداند٬ از جمله قادرند که کارگران را از تغییر مشاغل و یا برگشت به کشور خود باز دارند.

همانگونه که شواهد جمع آوری شده  توسط کنفدراسیون اتحادیه های عمومی کارگران نشان میدهد٬ کارگران سیستم کفاله اغلب از گزارش دادن درباره سوء استفاده های متداول میترسند- از خانه های کثیف و شپش زده گرفته٬ تا دستمزدهای پرداخت نشده و حتی ضرب و شتم فیزیکی٬ برای ترس از اقدامات تلافی جویانه٬ خصوصا هنگامیکه کارفرماهای آنها دارای موقعیت نفوذی در خاندان حاکم قطر هستند.

حتی زمانیکه با دل و جرأت شهامت شکایت به دپارتمان کارگری دارند٬ روند های کشیده شده به دادگاه یا میانجیگری ها با زبانی است که آنها نمی فهمند. بعضی از کارگرها حتی بر زمینه های مشکوک دستگیر شده اند و سر از زندان در آورده اند.

اتحادیه های کارگری در قطر فقط از سال ۲۰۰۴ قانونی شده است٬ اما هنوز هیچگونه قرارداد جمعی در کشور وجود ندارد. قوانین نه فقط شامل کارگران مهاجر نیست- بلکه کارگران دولتی٬ «کارگران موقتی»٬ پلیس٬ دریا نوردها٬ کارگران کشاورزی و دیگران٬ و همانند آنها بیش از ۹۰ درصد از نیروی کار در قطر٬ از متحد شدن با هم ممنوع هستند- از جمعیت کمی بیش از دو میلیون نفر قطر٬ یک میلیون و چهارصد هزار نفر مهاجرند و تخمین  زده شده که به بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر کارگر دیگر قبل از سال ۲۰۲۲ نیاز دارد.

علاوه بر قوانین بالا٬ قانون کار قطر برای پیوستن به اتحادیه ها شامل آن محل کارهایی که تعداد کارگران آنها از ۱۰۰ نفر کمتر است٬ حتی به استثنای کارگران بیشتر صدق نمی کند. کنفدراسیون اتحادیه های عمومی کارگران هشدار میدهد که قطر از انجام تعهدات خود تحت کنوانسیون سازمان بین المللی کار که امضاء کننده آن است قصور میکند.

تمایل فدراسیون بین المللی فوتبال جهان- فیفا برای پاسخ قوی هنگامیکه سوء استفاده مشاهده شده است با واکنش خود به اتهامات کنفدراسیون اتحادیه های عمومی کارگران( آی تی یو سی) نیز در شک و تردید قرار گرفته است. یک نماینده اتحادیه از محیط استادیوم ال وکراه دیدن کرد٬ ۳۸ کارگر از هند٬ نپال و تایلند «در آلودگی با تشک هایی بر روی زمین در اطاق های موقتی زیر صندلی های استادیوم» زندگی میکردند- این علیرغم لاف زنی زیاد «منشور» باصطلاح ضمانت شده حقوق و شرایط کارگران است.

فدراسیون بین المللی فوتبال جهان به شواهد عکاسی کنفدراسیون اتحادیه های عمومی کارگران با توصیف وضعیت همچنان «پیچیده است»  واکنش نشان داد.

کمیته باصطلاح عالی مسئول برای مسابقات قهرمانی و اجرای استانداردهای کارگری در ژانویه یک «بازرسی موفق» از سایت کرد که موفق به دیدن وضع اسفناک کارگران آنجا نشد٬ اما پس از آنکه کنفدراسیون اتحادیه های عمومی کارگران به فدراسیون بین المللی فوتبال جهان شکایت کرد٬ فیفا تعهد داده تا کارگران بخانه جدید بروند.

این مورد بروشنی اخطارهای اتحادیه و سازمان جهانی کار را حمایت میکند که قطر مکانیسم هایی در محل قرار داده است قادر به انجام وظایف خود نیست. نه فقط آنها در میدان دید محدود هستند – بلکه برای پایان دادن به اعمال غیرقانونی همه جا حاضرند برای مثال٬ مصادره پاسپورت ها – آنها فاقد اجرای مکانیسمی برای حل واقعی وظایف هستند.

این گزارش حتی دارای شواهد تکان دهنده بیشتری از سوء استفاده است. گزارش میگوید:«بیش از ۲۵۰۰ پیشخدمت زن اندونزیایی در یک سال مجبور به فرار از کفیل های شیاد و فریبکارشدند و تفاوت بسیار زیادی در پرداخت دستمزد ها برمبنای نژادی کشف شده است».

شارون باررو دبیر کل سازمان جهانی کار گفت:« قطر باید تعییر کند».

«فیفا- فدراسیون بین المللی فوتبال جهان میتواند با لغو کفاله و احترام برای حقوق بین المللی کارگران یکی از شرایط میزبانی قطر در جام جهانی سال ۲۰۲۲ تغییراتی انجام دهد».

«اگر فدراسیون بین المللی فوتبال جهان خواستار آن باشد که قطر کفاله را لغو کند و به حقوق بنیادی بین المللی احترام بگذارد٬ مطمئنا این اتفاق می افتد».

مورنینگ استار- ستاره صبح

برگرفته از گاردین٬ ارگان حزب کمونیست استرالیا٬ صفحه۸٬ شماره ۱۶۳۳ ٬ ۲ آوریل ۲۰۱۴

 

 

 

1 دیدگاه برای “رسوایی خونین قطر: گاردین٬ ارگان حزب کمونیست استرالیا٬ برگردان: آمادور نویدی

  1. بازتاب: رسوایی خونین قطر | مجله هفته

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.

اطلاعات

این ویودی در 21 آوریل 2014 بدست در اشتراک - eshtrak فرستاده شده و با , , برچسب خورده.